Druhý celovečerní snímek herce a divadelního režiséra Miroslava Krobota Kvarteto je podobně jako jeho debut Díra u Hanušovic (2014) hořkou či smutnou komedií, jež se však tentokrát odehrává v městském prostředí a v níž je sociální tematika nahrazena popisem mezilidských vztahů současných třicátníků. Režisér opět spolupracoval na scénáři se svým přítelem, olomouckým psychiatrem Lubomírem Smékalem. V centru jejich pozornosti jsou členové smyčcového kvarteta moderní vážné hudby, tři muži a jedna žena, žijící v Olomouci. Sledujeme jejich všední dny a jsme vtahováni do jejich individuálních problémů, spjatých u některých s jakousi nedospělostí a bezradností nad vlastním životem. Leitmotivem se stávají úvahy o štěstí, o němž postavy velmi často mluví v nejrůznějších souvislostech. – Violoncellistka Simona bydlí ve velkém společném bytě s milencem, violistou Robertem. Jejich vztah prochází momentálně krizí a Simona se sbližuje s houslistou Tomášem, zastírajícím pochybnosti o sobě samém neustálým vtipkováním a „pohodářstvím“. Od trojice se výrazně liší houslista Funés jak svou zálibou v historii, tak svým proklamovaným samotářstvím (jako jediný z nich se neživí hudbou – pracuje jako kustod v muzeu). Právě samota, respektive pocit, že si člověk vystačí sám, je dalším leitmotivem díla. K protagonistům se ještě přidávají rodiče Roberta a Tomáše, psychoterapeutka Sylva a zejména kamarádka všech, povětrná Batrflaj. Výraznou roli ve filmovém vyprávění má prostředí Olomouce, včetně hospody Ponorka, jejíhož provozovatele Šamana hraje Jiří Schmitzer jako lakonického glosátora událostí a inzitního filozofa. Neméně důležitá je i hudební stránka; komorní soubor studuje pro své vystoupení smyčcový kvartet Aloise Piňose a ke slovu se v závěru dostává i Robertova zajímavá skladba, jejímž autorem je ve skutečnosti Matěj Kroupa. – Podle Miroslava Krobota je film „o tom, jak my šedesátníci vidíme vztahy a vztahová dramata třicátníků.“ Tvůrce zároveň konstatuje: „Moje filmové režie jsou vlastně jen pokusy přenést do filmové řeči divadelní poetiku.“ Ale právě v tom možná tkví handicap Kvarteta: film se od podstaty divadelní poetice vzpírá. -tbk-
Olomouc. Smyčcové kvarteto moderní vážné hudby zkouší v bytě violisty Roberta a violoncellistky Simony. Jeho členy jsou ještě houslisté, věčný vtipálek a pohodář Tomáš a Funés, jemuž se tak říká naschvál, protože téměř nemluví a nemá smysl pro humor. Po zkoušce trojice bez Funése, který pracuje jako kustod v muzeu a kterého zajímá historie, hraje v operním orchestru v místním divadle. – Tomáš se potká ve vegetariánském bistru s psychoterapeutkou Sylvou. Baví se spolu o štěstí; o stejném tématu si ostatně povídali s kolegy na zkoušce. Mladík se později zmíní o Sylvě před Funésem. – Robert si půjčí Simonino auto, aby mohl odvézt matku na hřbitov. U otcova hrobu si stará paní stěžuje na osamělost. Mezitím někdo rozbije okýnko u auta a vykrade je. Matka si to klade za vinu, ale syn ji uklidňuje, že se nic tak hrozného nestalo. – Po další zkoušce vyrazí Tomáš se Simonou do hospody Ponorka, kde už na ně čeká kamarádka Batrflaj (Robert musí ještě něco zařídit kvůli autu). Popřejí jí k narozeninám. Tomáš navrhne, že by se mohli svléknout. Začnou se tedy s Batrflaj zbavovat svršků a přidají se k nim někteří další hosté. Hostinský Šaman to sleduje s nadhledem. Když Tomáš se Simonou připravují v kuchyni pro kamarádku dort, políbí se. Pak to zlehčují, ale oba vědí, že se mezi nimi právě něco událo. Při oslavě sedí Simona kamarádovi na klíně a všimne si, jak je Robert pozoruje za oknem a pak odejde. – Pozdě v noci si podnapilé dívky u kašny dobírají rovněž opilého Tomáše, že si je bude muset vzít a potom se o ně starat. Simona odejde domů za zklamaným Robertem, zatímco dvojice vyšplhá po lešení do Tomášova bytu, protože mladík si zapomněl klíče. – Robert je v domácí sauně. Simona se k němu přidá, ale on se k ní chová s odstupem. Dotčená partnerka si jde lehnout. – Tomáš pustí přes byt dva městské policisty, kteří pak umluví souseda, jenž jako obvykle po hádce se ženou vyhrožoval sebevraždou skokem z lešení. – Ráno Batrflaj tvrdí, že si z noci nic nepamatuje. – Tomáš se vydá za matkou, která bydlí ve společné domácnosti s otcem. Nejsou rozvedení, ale nemluví spolu a žijí odděleně. Matka na otce stále nasazuje a stěžuje si, že s ní syn málo mluví. Vyčítá mu, že se právě kvůli němu kdysi nerozvedla, aby prý netrpěl traumatem. – Robert se ráno omluví Simoně. Ta mu vyčte, že ji šmíroval. Později se mladá žena baví o své situaci s Batrflaj, která pracuje ve zverimexu. Myslí si, že když jí Robert nevěří, asi ji tak úplně nemiluje. Svobodomyslná kamarádka tvrdí, že nechce, aby ji někdo omezoval, a proto ani ona nechce nikoho omezovat. – Tomáš vezme Funése do Sylviny terapeutické skupiny, jíž se sám účastní. Večer zpívá s rockovou kapelou v Ponorce. Mezi hosty jsou jeho kamarádi. Simona se tu opět nepohodne s Robertem; chtěla by, aby byl společenský a romantický a aby se naučil radovat. On jí vyčte, že ho trápí, a odejde. Mladá žena dorazí pozdě v noci domů, kde kamarád Ovčačík předvádí Robertovi svou oblíbenou hereckou etudu. Když host odejde, chce si dívka s partnerem promluvit. Než se vrátí z koupelny, Robert usne. – V prázdné Ponorce vykládá Sylva karty Funésovi. Konstatuje: „Jsi šťastný člověk, Funési!“ – Robertova matka se zúčastní zkoušky. Syn se jí chlubí, že pojmenoval soubor po otci Schwubovo kvarteto. Matka vycítí dusno mezi milenci. Podle ní by se syn neměl ženit, vystačí si prý sám. Dorazí Tomáš a po jeho vtípku uražená paní Schwubová odejde. Později v kavárně řekne Robertovi, že podle ní Simona někoho má, a zeptá se syna, zda by neměli mít dítě. – Kvarteto zkouší v kostele, kde bude vystupovat. Dorazí sem Batrflaj. Robert až teď řekne Simoně o poškozeném a vykradeném autě. Mluví také o tom, že nemůže být někým jiným, jak si milenka přeje, a že se ona musí rozhodnout. Funés suše konstatuje, že by si to měli vyříkat doma. – Po dalším večeru v Ponorce jdou Simona a Batrflaj s Tomášem k němu. Před domem jsou policisté a pohřebáci. Soused opět vyhrožoval manželce sebevraždou, jenže tentokrát opravdu spadl. Tomáš pošle dívky pryč. Batrflaj se chystá přespat ve zverimexu. Nebude jí prý vadit, když si Simona začne něco s Tomášem. Ona je jen kamarádka. – Tomáš se Simonou připravují v muzeu dárek pro Funése. Mladá žena se mu nabízí v historickém kočáru, ale on ji jemně odmítne. – Robert doma skládá hudbu. – V podzemí muzea mezi vykopávkami se koná Funésova oslava. Tančí pro něj dívky, které se nakonec zcela obnaží. Ovčačík pak jednu z nich marně balí. Následuje večírek. Sylva se má k Funésovi, ale ten konstatuje, že by s ním nebyla šťastná; je příliš zvyklý na samotu a nechce na tom nic měnit. I terapeutka přizná, že jí samota vyhovuje, mohou být aspoň kamarádi. Simona se políbí s Tomášem, ale pak se vrátí domů. Spí sice v jedné posteli s Robertem, avšak každý je na své straně. – Funés s Tomášem uklízejí v muzeu. Starší muž konstatuje, že s nimi rád hraje. Tvrdí, že Tomáš dělá blbosti, protože neví, co sám se sebou. – Mladík pozdě v noci volá Simoně. V jeho posteli spí Batrflaj. – Sylva přednáší o povaze štěstí pozorným seniorům. Mezi posluchači je i Funés, který s ní potom toto téma dál rozebírá. – Kvarteto vystupuje v kostele. Mezi několika návštěvníky jsou přátelé muzikantů, Robertova matka a Tomášovi rodiče (každý sedí zvlášť). Koncert se muzikantům příliš nevyvede, ale připijí si na něj. Ponorka je zavřená, a tak Simona, Robert a Batrflaj vyrazí s Tomášem k němu do bytu. Jenže on zase nemá klíče a lešení už je sundané. Skončí proto u Roberta a Simony. Zatímco muži se baví o umění a tvorbě, dívky si jdou lehnout. Simona slyší, jak Tomáš mluví o tom, že je nejraději sám. – Ráno čtveřici probudí Funés. Prý je chtěl jen vidět. Podle něj koncert za moc nestál, ale přesto by měli v hraní pokračovat. Robert ukáže překvapeným kamarádům svou skladbu, v níž je i vokální part pro Batrflaj. Muzikanti studují noty. Mimo obraz zní Robertova hudba, což je fúze moderní hudby pro kvartet, k němuž se později přidají bicí, vokály a orchestr. V obraze jsou prázdné prostory zkušebny, Ponorky a kostela... -tbk-
Simona
Tomáš
Robert
Funés
Batrflaj
Sylva
Šaman
Robertova matka
Tomášova matka
Honza
Ovčačík
Tomášův otec
starší policista
Málková
mladá sousedka
dirigent
starší Eva
mladší policista
Soňa
Jana
prodavačka v antikvariátu
učitelka
kadeřnice
sousedka Žandová
člen kapely
člen kapely
člen kapely
člen kapely
Petra Zachová
Marek Havel, Lukáš Král, Adam Vejvoda (ostřič), Martin Točka (steadicam)
Jakub Vlček (vedoucí výpravy), Jannis Katakalidis (rekvizitář), Pavel Dobš (rekvizitář), Jan Klinke (rekvizitář)
Jarmila Dunděrová, Martina Čechtická
Jana Bílková, Hana Šímová, Zdeněk Nedorost, Vendula Odvárková
Viktor Ekrt, Sandra Klouzová (záznam a střih postsynchronních ruchů), David Titěra (záznam hudby), Michal Pekárek (záznam a mix hudby)
Tereza Keilová (koordinátorka), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Petr Komrzý (výkonný producent UPP), Jan Malíř (výkonný producent UPP), Viktor Müller (výkonný producent UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize), Jan Krupička (technologická supervize), Soundsquare (zvuk), Adam Voneš (produkce Soundsquare)
Dominik Job
Silvie Michajlova (výkonná producentka), Jarmila Hoznauerová (výkonná producentka ČT)
Martin Chalupský (innogy), Pavel Rejholec (Soundsquare), Radim Janeš (Soundsquare), Kateřina Ondřejková (kreativní producentka ČT)
Jakub James Janovec (koordinátor)
Filip Brouk, Hana Bílá (ČT)
Michal Tilsch (grafický design)
Matěj Kroupa (hudba)
Kavkysound, Nikolas Tušl (fotograf)
Alois Piňos (Smyčcový kvartet č. 3), Wolfgang Amadeus Mozart (Magická flétna /Die Zauberflöte K. 620/, Předehra), Henry Purcell (Adaggio)
Pavel Bořkovec Quartet, Alexey Aslamas /první housle/, Ondřej Hás /druhé housle/, Matěj Kroupa /viola/, Štěpán Drtina /violoncello/, Martin Růžička /kytara/, Pasi Antero Mäkäle /vokály/, Tomáš Otevřel /kontrabas/, Jiří Pohnán /trubka/, Jan Hrovatitsch /bicí/, Dalibor Mucha /kontrabas/, Matěj Kroupa /ostatní nástroje/, Orchestr Moravského divadla Olomouc (Dirigent Miroslav Oswald)
Hudba k písni Kryštof KaplanCyril KaplanJiří Konvalinka
Text písně Kryštof KaplanCyril KaplanJiří Konvalinka
Zpívá Vložte kočkuJaroslav Plesl
Hudba k písni Cyril KaplanKryštof KaplanJiří Konvalinka
Text písně Cyril KaplanKryštof KaplanJiří Konvalinka
Zpívá Vložte kočku
Hudba k písni Pavel Šimčík
Olomouc, Univerzitní ulice (Olomouc), Kosinova ulice (Olomouc), Dolní náměstí (Olomouc), Uhelná ulice (Olomouc), Ztracená ulice (Olomouc), Greenbar (Ztracená ulice), Horní náměstí (Olomouc), kavárna Cafe Mahler (Horní náměstí), Michalská ulice (Olomouc), kadeřnictví (Michalská ulice), Sušilovo náměstí (Olomouc), koncertní síň (Sušilovo náměstí), Palackého ulice (Olomouc), Zverimex (Palackého ulice), třída 1. máje (Olomouc), hospoda U Muzea Ponorka (třída 1. máje), Václavské náměstí (Olomouc), Přemyslovský palác (Olomouc), Křížkovského ulice (Olomouc), Vojenská nemocnice (Olomouc), Ústřední hřbitov Neředín (Olomouc), Moravské divadlo Olomouc (Olomouc), ulice 28. října (Olomouc), Denisova ulice (Olomouc), Pekařská ulice (Olomouc), Opletalova ulice (Olomouc), Čechy pod Kosířem, Muzeum historických kočárů (Čechy pod Kosířem)
Kvarteto
Kvarteto
The Quartette
film
hranýdistribuční
komedie, psychologický, smutná komedie
Česká republika
2017
2016
začátek natáčení 07/2016
konec natáčení 09/2016
konec distribučního monopolu 29. 11. 2019
předpremiéra 25. 11. 2017 (kino Metropol, Olomouc)
premiéra 30. 11. 2017 /nevhodné pro děti do 12 let/
Co je štěstí, láska, touha? Film Miroslava Krobota.
Evolution Films, Česká televize (koprodukce), Tvůrčí producentská skupina multižánrové tvorby Ostrava (Česká televize), innogy (koprodukce), Soundsquare (koprodukce)
Státní fond kinematografie, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Olomoucký kraj, statutární město Olomouc, Jeseníky Film Office
Evolution Films, s.r.o., Česká televize, innogy Česká republika a.s., Soundsquare, a. s.
dlouhometrážní
93 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 40. festival české filmové komedie Nové Město nad Metují
2018
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší mužský herecký výkon
Jaroslav Plesl
za herecké výkony v soutěžních filmech Dvě nevěsty a jedna svatba a Kvarteto