Tvůrce diváckých hitů Jiří Vejdělek natočil opět ve spolupráci s producentem Tomášem Hoffmanem road movie Tátova volha jako směs žánrů psychologického dramatu, melodramatu a hořké komedie. Na počátku je pohřeb a smutek stárnoucí vdovy, jež právě přišla o manžela, muzikanta Ludvíka, a jejíž dcera momentálně skončila chemoterapii. Divadelní kostýmní návrhářka Eva je však silná osobnost, stejně jako dcera Tereza. Obě se vydávají na cestu ve staré pečlivě udržované volze, aby našly Ludvíkova syna Tomáše, o jehož existenci neměly dosud ponětí; alespoň Tereza rozhodně ne. Jedinou stopou je dětská kresba, nalezená náhodou v mužově saku s podpisem Tomáš. Objíždějí Ludvíkovy někdejší milenky, o nichž Eva ví. Ale zdá se, že marně. Na další stopu se dostanou až po setkání s Ludvíkovým nejlepším přítelem Jindřichem. Ten je sice senilní, ale uchovává Tomášovy dopisy otci. Eva musí přiznat dceři, že o jejím nevlastním bratrovi věděla od samého počátku a že jej před manželem dlouhá léta tajila. Nakonec se však za jejími zády otec a syn setkali. A tak cesta obou žen nekončí, nýbrž pokračuje... Je zřejmé, že se během několika dnů opět sblížily, že překonaly prvotní smutek nad ztrátou milovaného muže, že Tereza zatím zdolala svou nemoc a že se rozhodla dát druhou šanci manželství se starostlivým, ale sucharským Petrem. – Filmaři nepokrytě sázejí na jistotu divácky vděčného jednoduchého příběhu a kvalitního hereckého obsazení. Značný prostor dostává také krása české přírody, měst a městeček. Vznikl tak další mainstreamový titul, připomínající nejen žánrem road movie, obsazením Elišky Balzerové a Tatiany Vilhelmové jako matky a dcery i začleněním krajiny do vyprávění úspěšnou Teorii tygra (2016; r. Radek Bajgar), ale také předcházející Vejdělkovy tituly. Scénář snímku byl vyvinut v rámci programu Midpoint Feature Launch. -tbk-
Po pohřbu manžela Ludvíka, který byl muzikantem, se jeho manželka, divadelní kostýmní výtvarnice Eva, sama doma trápí. Dcera Tereza zavolá na záznamník a vysvětlí matce, že si chtěla poslechnout tátův hlas z nahraného vzkazu. – Tereza má rakovinu a podstupuje chemoterapii. Její manžel Petr se o ni až příliš obětavě stará. Snad právě proto se mladá žena rozhodne odjet na pár dnů k matce do velké starší vily. Ráno se dohadují kvůli hrobu, který Eva nechce. Nakonec tam obě uloží Ludvíkovu urnu. Jenže Eva popel tajně přesypala a teď s ním popráší manželovu sbírku kaktusů. Podle Terezy jsou rostliny nějaké zaprášené, a tak je vyluxuje. Pak společně vyklízejí věci po Ludvíkovi. Tereza objeví v kapse otcova starého saka dětskou kresbu s věnováním: Tatínkovi Tomáš. Baví se o obrázku s Petrem. Ten jí doporučí, aby se v tom raději „nehrabala“. Při dalším hovoru matka vše zlehčuje a tvrdí, že sice měli s manželem po vzájemné dohodě oba „bokovky“, ale kdyby měl Ludvík nemanželské dítě, určitě by o tom věděla. Jenže dcera chce zjistit, zda náhodou nemá bratra. Matka jí ráno ukáže seznam otcových milenek a navrhne, že by za nimi mohly vyrazit tátovou opečovávanou volhou (GAZ-21 zvaný Carevna). Petr jim cestu veteránem marně rozmlouvá. Navíc na manželku tlačí, aby si zjistila důležité výsledky testů. Tereza to však záměrně odkládá. – Po delší jízdě krajinou, při níž matka s dcerou zabloudí na polní cestě, dorazí obě ženy ke Kamile, žijící v moderní luxusní vile. Mondénní stárnoucí dáma, jejíž manžel právě medituje kdesi v Tibetu, se chlubí různými vymoženostmi. S někdejší rivalkou se nepokrytě špičkují. Eva lživě naznačí, že Ludvík umřel po milování s ní. Je ovšem jasné, že Kamila žádného syna nemá, a tak dvojice pokračuje dál. Tereza si stěžuje na Petra; sice o ni pečuje, ale nespí s ní. – Další na řadě je Vlasta, která prý bývala velmi chytrá. Najdou ji ve vybydleném maloměstském činžáku, v bytě, kde je spousta dětí různého věku. Vlasta jim vládne pevnou rukou. Chlubí se jediným opravdovým potomkem, dospělou dcerou Janou, která tu žije se svým nezaměstnaným přítelem Pavlem. – Návštěvnice odejdou s příšernými háčkovanými kabátky, které Jana vyrábí a prodává na e-shopu. Odloží je při cestě na strašáka ve vinici. Zpívají si v autě Ludvíkovu oblíbenou píseň Suchého a Šlitra Tereza. Večer se ubytují v zámeckém hotelu, kde je svatba. Podle Evy se láska nedá měřit: buď je nebo není. Baví se o nevěrách i o tom, jak matka neměla na dceru čas, ačkoliv se prý vždy snažila, aby bylo dítě spokojené. Tereza přizná, že měla lepší vztah s otcem. – Další na řadě je Zelenková. Když zastaví u jejího domu, zlobí se na ně mladá Zelenková kvůli tomu, že jí probudily dítě v kočárku. Je to manželka Tomáše Zelenky, syna paní Zelenkové. Tu mladí „odstranili“ do zdejšího domova důchodců. – Energická a zkušená Hana Zelenková hraje důchodcům na klavír. Přivítá se s Evou a hned pozná, že Tereza nosí paruku po chemoterapii. Má sice syna Tomáše, ale rozhodně ne s Ludvíkem. S tím předstírali kvůli Evě, že spolu něco měli, ale vždy byli jen kamarádi. – Žena, od níž před časem odešel manžel s mladší přítelkyní, je pošle za Ludvíkovým nejlepším přítelem Jindřichem. – Tereze, která odmítá brát hovory od Petra, volá její lékařka. Hana pak z okna vidí, jak je Eva šťastná. Dcera s matkou oslaví dobrou zprávu o uzdravení na řetízkovém kolotoči. Pak je na pouti „balí“ dva kolotočáři. Tereza se jich zbaví, když si sundá paruku. Ženy se opijí a dělají v nočním městečku randál. Tereza se matce svěří, že chce od Petra odejít. Ta zase přizná, že s ní chtěla jet jen tak, i když věděla, že se nic nedozvědí. – Ráno dcera přiměje matku, aby řídila volhu, ačkoliv to měla od Ludvíka vždy přísně zakázané. Eva brzy zavaří motor. Tajně zavolá Petrovi, který pro ně přijede a odtáhne nepojízdné auto do opravny. Cestou muž vysadí obě ženy u Jindřichova hospodářství. Eva se tu srdečně přivítá s Jindřichovou manželkou Annou, jejíž muž sedí apaticky v sadu, kde právě česali jablka. Podle ní už nevnímá okolí a trpí demencí. Občas ale má světlé chvilky. Petr se vrátí s tím, že volha bude spravená zítra. Tereza mu nedaleko od Jindřicha řekne, že se s ním rozvede. Petr jí to rozmlouvá, ale žena tvrdí, že nechce žít jen opatrně a racionálně. Zaskočený muž ani není schopen říct, že ji miluje. Anna s Evou to slyší přes „chůvičku“, již má Jindřich na krku. Starý pán najednou začne křičet a všechny komandovat. A tak začnou sbírat jablka. Tereza využije jeho „světlou chvilku“ a vyzvídá. On potvrdí, že si Ludvík s Tomášem psali. Podle něj kamarád musel všechno tajit před manželkou, která prý byla jako ostříž. Proto také dopisy od syna svěřil jemu. Tereza najde na půdě kufřík, který je jich plný. Jenže písmo je skoro nečitelné. Podle Petra to mohl psát přeučený levák a on to dokáže s obtížemi přečíst. Dopisy z pozdější doby vznikly na stroji. Tomáš se prý na něm naučil, když začal dostávat od Ludvíka strojopisné dopisy. Jenže Tereza ví, že za otce psala na stroji vždy manželka. Eva přizná pravdu. Věděla o Ludvíkovu synovi dříve než on. Setkala se totiž náhodou v divadle s těhotnou ženou, která se tam po něm sháněla. Ona sama tehdy čekala Terezu. Žena odešla a nechala jí pro Ludvíka vzkaz (netušila totiž nic o vztahu těhotné Evy a svého milence). Eva manželovi vzkaz nikdy nepředala, aby zachránila svou rodinu. Napsala milence místo něj odmítavý dopis, ale posílala jí jeho jménem peníze, dárky pro chlapce a pak si s ním i jeho jménem psala. Dokonce jednou i „nahrála“ setkání otce a syna. Když Tomáš přijel za tátou, poslala mu naproti v otcově saku kolegu z divadla, který s chlapcem strávil celý den. Ludvík to zjistil podle obrázku v kapse saka a celý rok s manželkou nemluvil. Ale synovi tajně psal a jezdil s ním v létě na dovolenou, přičemž doma tvrdil, že je na turné s kapelou. – Tereza je rozhodnutá Tomáše najít a dát mu tátovu volhu. Eva však tvrdí, že pro ni všechno skončilo. – Ráno Petr přiveze spravené auto a řekne Tereze, že ji miluje. Zdá se, že jejich manželství dostane druhou šanci. Eva nakonec přisedne do volhy k dceři a spolu vyrazí hledat Tomáše na adrese z dopisů... -tbk-
Tereza, Evina dcera
Petr
Anna
Jindřich
Kamila
Vlasta
Hana
Jana
Zelenková
Zelenka
sestra
stánkařka
kolotočář
kolotočář
Vlastin zeť
stařík v domově seniorů
Filip Pavlík
Iva K. Jestřábová, Jiří Vejdělek
Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg FC ČT), Jaroslav Stuchlík (CinemArt)
Jiří Holec, Václav Zajíček (ostřič)
Vladimír Coufal (vedoucí výpravy), Ilona Coufalová (vedoucí výpravy), Lukáš Coufal (rekvizitář), Patrik Hejda (rekvizitář), David Coufal (příprava rekvizit), Pavel Dvořák (příprava rekvizit)
Ivana Řezáčová (vedoucí kostymérka), Zuzana Kolínová
Veronika Riehs, Lukáš Král, Pavla Frýdová, Blanka Vávrová
Jakub Čech (zvuk a záznam kontaktního zvuku), Michal Pajdiak (zvuk a mix zvuku), Viktor Ekrt (střih dialogů), Jan Martínek (střih zvuku), Sandra Klouzová (záznam a střih postsynchronních ruchů)
Universal Production Partners, a. s., David Váňa (supervize UPP)
Phantom Special Effects, Martin Prýca
Universal Production Partners, a. s. (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Viktor Müller (výkonný producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Petr Komrzý (výkonný producent UPP), Jan Malíř (výkonný producent UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), Soundsquare, a. s. (zvuk), Adam Voneš (produkce Soundsquare)
Jana Gospičová (výkonná producentka), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Helena Uldrichová (kreativní producentka FC ČT), Marek Jeníček (CinemArt)
Zuzana Zmítková, Jiří Koštýř (FC ČT), Jakub Medek (vedoucí natáčení)
Jan Kodada (ekonom), Zuzana Vrbová (FC ČT)
Nikolaj Fales (automobily – volha), Slavomír Mikovec (vrchní osvětlovač)
Claude Debussy (Clair de lune /Suite bergamasque/), Manuel Landy (Caf Belvedere), Walter Menzing (Caf Belvedere), Andrew John Kawczynski (Solitory Voyage), Andrew Mcneill (No Hands), Tony Morley (No Hands), Rachel Wood /ž/ (No Hands), Joao Erlando (La nova cucaracha), Mike Caen (Mess With Your Mind), Eric Kaye (The Power of Belief), Shenandi (The Power of Belief), Wolfgang Amadeus Mozart (Klavírní koncert č. 20 d-moll), Franz Schubert (Smyčcový kvartet C dur), Vincenzo Bellini (Casta diva), Jordan Kareem Rees (Quiet Observation), Ian Paul Livingstone (Riding Tandem), Dan Phillipson (It’s Allways There), Irving Washington (Caro Mea), Wolfgang Amadeus Mozart (Klavírní koncert č. 21 C dur)
Tomáš Hoffman ml. /klavír/
Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Eliška BalzerováTatiana Vilhelmová
Česká republika, Kouřim (Česká republika), Mělník (Česká republika), Lysá nad Labem (Česká republika), ulice Zámek (Lysá nad Labem), zámek /Domov na zámku/ (Lysá nad Labem), Blatná (Česká republika), Myštice (Česká republika), Tetín (Česká republika), Broumov (Česká republika), Praha (Česká republika), Vinohrady (Praha), Šrobárova ulice (Vinohrady), Fakultní nemocnice Královské Vinohrady (Vinohrady), Vinařice, okolí (Vinařice)
Tátova volha
Tátova volha
Patrimony
film
hranýdistribuční
komedie, psychologický, road movie, hořká komedie
Česká republika
2018
2017
konec distribučního monopolu 8. 3. 2028
distribuční premiéra 8. 3. 2018 /přístupné bez omezení/
Film Jiřího Vejdělka.
Infinity, Česká televize, Filmové centrum (Česká televize), innogy, CinemArt
Státní fond kinematografie, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
INFINITY PRAGUE Ltd, a.s., ČESKÁ TELEVIZE, innogy Česká republika a.s., Cinemart, a.s., Jiří Vejdělek
dlouhometrážní
90 min
DCP 2-D
1:2,35
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 40. festival české filmové komedie Nové Město nad Metují
2018
Nové Město nad Metují / Česká republika
Hlavní cena poroty Zlatý Prim
Jiří Vejdělek
Festival: 40. festival české filmové komedie Nové Město nad Metují
2018
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší režii
Jiří Vejdělek