Typický festivalový autorský snímek maďarského režiséra a absolventa FAMU Gyuly Nemese (nar. 1974) s názvem Zero byl uveden na MFF v Karlových Varech 2015 v sekci Na východ od Západu. Tvůrce se v něm inspiroval známým tvrzením, že pokud by vymřely včely, vymřelo by do čtyř let i lidstvo. Na této premise vybudoval ve svém typickém stylu, v němž uplatňuje střídání barevného a černobílého materiálu, grotesknost, bizarnost, hravost nebo manipulaci s obrazem i se zvukem či žánrovou nezakotvenost, zvláštní „příběh“. Ten se rozpadá do několika kapitol uzavřených vždy „kukátkovou“ zatmívačkou. Je rámován prologem o historii soužití člověka a včel a cestou protagonisty savanou a pouští kdesi v Africe za nalezením legendárního stromu, u nějž podle vyprávění domorodého starce včely ještě jsou. V první kapitole, pojaté jako groteska, manažer z továrny na umělý med ochutná náhodou pravý med a rozhodne se jej dělat po staru. Zamiluje se do dcery bohatého podnikatele a prožijí spolu idylu, ukončenou zánikem včel. Romantická love story je potom nahrazena jejich odbojem, který se změní v ekoterorismus a v otevřenou válku, v jejímž důsledku jsou zničeny výdobytky civilizace. Lidé jsou však s novými poměry nespokojeni a vše se postupně vrátí zpět. Vůdce povstání díky milence, jež ho opustí, přežije a vydává se do Afriky hledat včely... – V žánrové koláži se užívají i prvky komiksu (promluvy včel v klasických „bublinách“), road movie či akčního thrilleru a obratně se pracuje se zvukem – místo dialogů jsou mezititulky, až později se ve filmu začne mluvit (pomineme-li ovšem úvodní vyprávění ve fulbštině), avšak ne ve formě dialogů. – V koprodukčním snímku se český podíl omezil na účast Martiny Krátké v hlavní ženské roli a produkční podíl endorfilmu Jiřího Konečného, podpořený českým grantem. -tbk-
Tento film jsem natočil pro filmové plátno. Pokud se na něj budete dívat z monitoru, nepochopíte ho, ani si ho neužijete... – Gyula Nemes. – 1 000 017 let př. Kr. Prapředek člověka ochutná na stromě med a odnese si jej. Mimo obraz starý černoch komentuje užitečnost včel. – 17 let po Kr. Včelaři vybírají med z úlů. – Podle starcovy legendy lidé dostali od bohů med, ale museli se za to o včely starat. – 2017 po Kr. V továrně se vyrábí med průmyslově. – Černošská legenda pokračuje: lidé zpychli a přestali se o včely starat. Bohové jim tedy dar odebrali. Kdesi však existuje obrovský strom, kde včely jsou. Kdo jej objeví, už se nikdy nechce vrátit mezi lidi. – Někde v Africe cestovatel (N) zaplatí starému černochovi za jeho vyprávění. S průvodcem jede na motorce savanou. Hledají legendární strom. Marně se vyptávají místních. – Manažer (N) v továrně chytí do sklenice zatoulanou včelu. Zkoumá pak jiný med, než ten, který vyrábí. Odnese si ji domů do přepychové vily, kde žije se synem. Sklenice se rozbije a včela létá po domě, kde vypukne zmatek, než se ji muži podaří opět polapit. – Komise dorazí do továrny, aby zjistila povahu medu. Manažer jí nechce dovolit spustit dávkovač. Po půtce s přesilou musí podepsat výpověď. Venku opustí uprostřed zácpy své auto a odjede na kole. Má však svou sklenici pravého medu. Doma si udělá chléb s medem. Včelu má v hedvábné klícce. Na zahrádce vysadí obilí, jež později požne, vymlátí a rozemele. Udělá těsto, upeče je, dá si na ně med, ale stále není spokojen. Přivede si krávu, pohnojí půdu kravinci a znovu vyseje. Znuděný synek dá proti jeho vůli krávu odvézt, ale on ukradne dodávku s naloženým zvířetem a i se včelou odjede z města... – Bohatý podnikatel v komunikačních technologiích podepíše smlouvu, na jejímž základě ovládá celý maďarský trh. Nepohodne se kvůli tomu s dcerou (M). – Z bývalého manažera se na venkově stal včelař. Nedaleko od jeho úlů a primitivního hospodářství dohlíží podnikatel s dcerou na montáž vysokého vysílače. Napadnou je včely. Včelař hmyz odchytává do velké sítě. Podnikatel odjede svou limuzínou. Včelař najde schovanou dceru. Uklidní ji. Podle něj se včelám líbí její vůně. Odveze ji na své nákladní cyklotrojkolce domů, kde žije s krávou a včelami. Ošetří dívce poranění na noze. Ukáže jí, jak dělá med a jak v úlu označí včelí královnu. Pak na dvoře oba „létají“ jako včely a dobře se baví. Objeví se tam však dívčin otec a je po idyle. – V úlu zůstala jediná včela a diví se, kam se poděly ostatní. – Včelař si představuje, jak se zřítí podnikatelův stožár s vysílači nedaleko včelína. Zavolá mobilem dívce a ta za ním přijede na skútru. Ve zrajícím obilí spolu loví pomocí síťky včely a pak je dají do přenosných úlů. Odjedou zpět na farmu. Mají všude na těle med a včely. Políbí se. Nahá dívka je obsypána včelami. – Včelař ji později veze na trojkolce k pozemku s nápisem Experimentální provoz, vstup zakázán. Najdou tam uhynulé včely. Vzápětí je pronásledují práškovací vrtulník a letadla. Včely hynou. Dvojice prchá po dálnici i lesem, kde se ve velkém kácejí stromy. – Včely nemají med. Včelař vztekle seká kosou experimentání pole. – Včely se dohadují v úlu. – Včelař s dívkou provádějí různé sabotáže a milují se pomazaní medem. – Na farmě je vyruší podnikatel. Dvojice se před ním schová do truhly s obilím. Ale muž je najde a dívku proti její vůli odveze. Včely v úlu dál hynou po postřiku. – Včelař s úlem prchá v lese před lovci. – Archivní záběry lovců v akci, vybíjení tuleňů apod. – Ocitne se na břehu u vody, kde ho záhy vyruší hluční naháči, kteří sem přitáhnou člun. Včelař dál hledá v přírodě klid, ale pak u něj začne technopárty a později kolem něj běží vojáci na manévrech. – Muž konečně najde samotu v lomu, kam za ním přijede jeho milá. On jí ukáže mrtvou včelu. – V obilném poli tentokrát marně hledají včely. Smutně se objímají... – Maskovaní milenci jako ekoteroristé zveřejní prohlášení, že včely byly vyhubeny, a proto zahynou rostliny, zvířata nebudou mít co žrát, vyhynou a pak vyhyne i lidstvo. Je třeba včely zachránit. Chtějí se také pomstít jejich „vrahům“. Dvojice všude vylepuje svůj znak a provádí různé záškodnické akce (rozešle zprávu na mobily, vyloupí bankomat, vypustí do ulic smečku psů). Akce mají ohlas. – V televizi vystoupí mocní světa včetně dívčina otce a vyhlásí protiopatření. Dívka se dokáže hacknout do televizního přenosu. Milenci pak prchají ze sklepa před policejním komandem. – Dobrovolníci se hlásí k velitelské dvojici do vojenského tábora, kde se učí bojovat a střílet. V záškodnické akci milenci zamění papaláše za jejich dvojníky a ty pravé (včetně otce) unesou. – Dvojníci pak odstoupí od smluv, takže není třeba benzín. Auta jsou nahrazena koňmi. Na výrobu elektřiny se začnou používat statická jízdní kola. Vládci světa musejí v táboře pracovat. Teroristé chtějí vyměnit za dvojníky i světové politiky. – Zajatý otec přemlouvá dceru. Jeho dvojník doporučí obyvatelstvu místo mobilů poštovní holuby. Ale zpohodlnělí lidé se začnou bouřit a demonstrovat proti zhoršení života. Začnou se i vyzbrojovat. – Včelař N střílí do melounů s fotkami politiků (včetně Viktora Orbána nebo Václava Klause). – Vojenské velení NATO se rozhodne k protiakci. Vypukne boj s ekoteroristy. – Dvojice odveze otce do města. Včelař na něj míří pistolí, ale náhle se za nimi postupně rozsvítí budova a otec od nich odejde. Podle televizních zpráv NATO obnovilo v zemi pořádek. Vše se vrací do starých kolejí. Teroristé mají být postaveni před válečný soud. Lidé berou útokem obchody. – Otec přijede za skrývající se dcerou. Záhy se tu objeví dodávka, z níž vystoupí spolubojovníci se zbraněmi. Ti zaútočí na lidi, vycházející z obchodů. Přepadávají kavárny, úřady, nebo policejní stanice. Mučí a zabíjejí zajatce. Zároveň vyhrožují, že kdo se k nim nepřidá, může být příští obětí. – Dvojice, nespokojená s tímto filmem, postřílí i filmaře... Obraz zmizí, zůstane jen bílé plátno. Hlas kinaře vyzývá (česky) diváky k opuštění biografu, protože promítání filmu bylo zakázáno. – Archivní dokumenty z různých pouličních bouří. – Ve volbách je zvolen dívčin otec do čela státu. Stává se pánem světa. Poražená dvojice je nešťastná. – Dívka později vidí, jak je milenec (možná i kvůli její spolupráci) chycen vojáky... Stráže ve vězení přivedou včelaře před dívku. Ta se mu nedokáže podívat do očí. – Propuštěný muž dojde do své zničené kanceláře v továrně. Prohlíží si téměř prázdnou sklenici s medem... – Vousatý včelař na motorce v Africe pokračuje v cestě. Když se motorka rozbije, putuje sám za včelonosným stromem. Dojde k holému stromu, u nějž kdysi dávno člověk objevil med. Ale úl v dutině je prázdný. Muž pokračuje pouští... – Doputuje k chatrči, kde mu dva černoši dají najíst a napít. On pak vyrazí na další cestu. -tbk-
V Maďarsku nesmí být film podle tvrzení Gyuly Nemese uváděn v kinech a to i navzdory cenzurním zásahům (vadila zejména scéna, v níž protagonista střílí do melounů s fotografiemi politiků, včetně Viktora Orbána nebo Václava Klause). Titul rovněž nesmí být oficiálně odesílán na festivaly. Režisér ho promítá příležitostně v různých sálech, například v hospodách. Festivalová premiéra proběhla 7. 7. 2015 na MFF Karlovy Vary.
pán světa
žena
motorkář
starý vypravěč
generální ředitel
manažer továrny
komisař EU
bezdomovec
velitel sil NATO
překladatel sil NATO
podnikatel
Ferenc Lavro, Kitty Bich Thuy Ta /ž/
Balázs Kamerda, Tamás Simon, Balázs Borda, Péter Böszörményi, Károly Kamerda (ostřič), Tamás Simon (ostřič)
Gergő Farkas
Tibor Szakáts, László Kanyó, Adrienn Asztalos, László Dorogi (rekvizitář), Béla Gajdos (zbrojíř), Gábor Gajdos (zbrojíř), Zotán Bús (zbrojíř)
Edit Szücs /ž/
Emese Pirityi /ž/
Szandra Gerő /ž/, Rita Tóth /ž/, József Lázár, Tibor Matócs, Brigi Uhercsik
Péter Politzer
László Dunai
Tamás Zányi, Tamás Székely (střih zvuku), Balázs Barna (střih zvuku), Samu Csóka (záznam zvuku), Lajos Érsek (záznam zvuku), Tamás Zányi (záznam zvuku)
László Ócsai, Zoltán Ocsai, Zsolt Kauker
Barna Princz, Károly Princz, Szabolcs Princz, Andrea Molnár /ž/, Gyula Krasnyánszky (pyrotechnik), Attila Harsányi (pyrotechnik), Atttila Vásári (pyrotechnik)
György Kivés, Zoltán Füle (akční scény), Ferenc Lavro (akční scény)
Krisztián Czirják, Imre Drab, Bence Ferenczi, Gyórgy Kivés, József Kovalik, Zoltán Molnár, János Paál, Gábor Salinger, Zsolt Somogyi, László Szili, Tamás Vavrik, Barnabás Antali, Zsolt Bokor, Tamás Csapó, Norbert Cseri, Roland Feigel, Dániel Kun, Tamás László, Márk Lencz, Mihály Parázsó, Sándor Pintér, Attila Szvitek, Péter Varga
Balázs Krasznahorkai, Christoph Kukula (42Film)
Gyula Nemes, György Durst (přidružený producent), Gábor Dettre (přidružený producent), Péter Reich (přidružený producent)
Iván Angelusz, Jiří Konečný, Eike Goreczka /ž/
Katalin Harrer /ž/ (koordinátorka), Ildikó Palovits /ž/ (koordinátorka), Dóra Veress /ž/ (koordinátorka), Anna Gáspár /ž/ (koordinátorka), Anikó Mangold /ž/ (koordinátorka)
István Nedeczky, Gábor Szántó, Dagmar Šperlová, Dóra Horváth /ž/, Eszter Gárgyán /ž/, Dóra Szücs /ž/, Friederike Krämer (42Film)
Olaf Ulbricht (grafika), Miklós Felvideki (grafika), Ádám Leskó (grafika), György Lakatos (grafika)
Lászlo Csuja (včely)
Miklós Molnár (vrchní osvětlovač), Bendegúz Körmöczi (práce se zvířaty), Lenke Szilágyi (fotograf), Gyórgy Simán (fotograf), Linda Kondákor (fotograf), Dóra Sárközi (fotograf)
neuvedeno
Albert Márkos, Dicko Boubacar (dodatečná hudba), Dicko Issiaka (dodatečná hudba), Cornelius Renz
Antonio Vivaldi (La Stravaganza), Antonio Vivaldi (Koncert pro zobcovou flétnu C dur), Antonio Vivaldi (Čtvero ročních dob /Jaro/)
Péter Ajtai, Csanád Fajszi, Gergö Kováts, Albert Márkos, Ádám Meggyes, Ádám Móser, István Rözsa, Tijana Stanković /ž/, Hunor G. Szabó, Gábor Weisz, Nándor Weisz
Hudba k písni skupina Kopir Rozsywal Bestar
Text písně skupina Kopir Rozsywal Bestar
Zpívá skupina Kopir Rozsywal Bestar
Hudba k písni skupina Kopir Rozsywal Bestar
Text písně skupina Kopir Rozsywal Bestar
Zpívá skupina Kopir Rozsywal Bestar
Hudba k písni skupina Kopir Rozsywal Bestar
Text písně skupina Kopir Rozsywal Bestar
Zpívá skupina Kopir Rozsywal Bestar
Hudba k písni skupina Kopir Rozsywal Bestar
Text písně skupina Kopir Rozsywal Bestar
Zpívá skupina Kopir Rozsywal Bestar
Hudba k písni skupina Kopir Rozsywal Bestar
Text písně skupina Kopir Rozsywal Bestar
Zpívá skupina Kopir Rozsywal Bestar
Burkina Faso, Maďarsko, Budapešť (Maďarsko)
Zero
Zero
Zero
Zero / Zero
film
hranýdistribuční
experimentální, komedie, černá komedie, milostný
Maďarsko, Česká republika, Spolková republika Německo
2015
2014
konec distribučního monopolu 31. 5. 2020
festivalová premiéra 7. 7. 2015 (50. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
distribuční premiéra 31. 5. 2018 /nepřístupné pro děti do 15 let/
Playtime, Katapult Film, endorfilm, 42Film, Mediawave 2000
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Magyar Nemzeti Filmalap, Mitteldeutsche Medienförderung, Program Media EU, Hungarian Motion Picture Fund, Magyar Mozgópék Közalapítvány, Nemzeti Kulturális Alap, Filmjus Foundation, Visionteam, Hungarian Film Incentive
dlouhometrážní
83 min
DCP 2-D
1:2,35
barevný, černobílý
zvukový
5.1, Dolby Digital
maďarská
česky, maďarsky, fulbsky
anglické, české
maďarské