Snímek Spřízněni volbou je celovečerním debutem filozofického myslitele českého dokumentárního filmu Karla Vachka (1940–2020), v němž zachycuje vrcholné politické představitele období pražského jara (například Alexandra Dubčeka, Ludvíka Svobodu, Josefa Smrkovského, Oldřicha Černíka či Otu Šika). Během čtrnácti dnů, které předcházely volbě prezidenta republiky po abdikaci Antonína Novotného, Vachek se svým štábem proniká za oponu tehdejší politické scény a intimně dokumentuje režimní uvolnění šedesátých let v jeho formální i neformální podobě. – Antonín Novotný rezignuje na post prezidenta republiky. Komunističtí představitelé tehdejších progresivních tendencí na veřejných mítincích horlivě obhajují své postoje a kritizují dosavadní fungování socialistického režimu. Společnost si získají na svoji stranu, přeplněné sály aplaudují jejich projevům a vysokoškolští studenti v ulicích volají po změně. Vachek vedle oficiálního vyjadřování politiků klade neformální a zdánlivě nesouvisející situace. Těmi jsou například historky z vojny Ludvíka Svobody, společný oběd poslanců komunistické strany, kamarádské debaty na chodbách nebo diskuze poslanců o filmové technice. – Zaměření i na to nepatrné či banální se projevuje také formálně. Kameraman Jozef Ort-Šnep sleduje popelníky, nohy, láhve nebo pohyby rukou. Film tak nalézá náladu doby i ve slovech, pohledech či pouhých gestech. Zároveň tím s nadhledem a jemnou ironií odhaluje lidskost a křehkost mužů, na jejichž bedrech leží budoucnost celého Československa. Demokratizační proces však za pár měsíců, v srpnu 1968, bere za své celonárodní tragédií. – Pro název filmu se Karel Vachek inspiroval stejnojmenným románem Johanna Wolfganga von Goetheho. Svou formální podobou snímek držel krok s tehdejším světovým trendem v oblasti dokumentárního filmu. Je natočen formou direct cinema neboli cinema verité, znamenající neinscenované observační zaznamenávání skutečnosti. Zásadním faktorem pro vznik filmu byla dočasná nefunkčnost cenzurních orgánů. S jejich obnovením a nástupem normalizace byl film na dvacet let stažen z kin. Karel Vachek byl velkým obdivovatelem Alexandra Dubčeka a přisuzoval mu až mystický rozměr.
Rezignace Antonína Novotného na post prezidenta Československé socialistické republiky znamená hledání jeho nástupce. Oldřich Černík, Alexander Dubček a Josef Smrkovský sdělují generálu Ludvíku Svobodovi, že jej vybrali za svého kandidáta. Zmínění představitelé progresivních komunistů, zejména Josef Smrkovský a Ota Šik, následně na řadě veřejných schůzí a diskuzí obhajují proces demokratizace a vztahují se kriticky k dosavadnímu fungování socialistického režimu. Tyto oficiální mítinky jsou prokládány neformálními debatami v kancelářích, na chodbách nebo v automobilu. Jejich obsahem je způsob komunikace se společností, polemika nad rolí prezidenta, historky z vojny generála Svobody či vzpomínání na společné zážitky z dřívější doby. Úsilí progresivních politických představitelů nese úspěch, jejich názory jsou přijímány s bouřlivým ohlasem veřejnosti. Následná angažovanost národa je vyjádřena aktivitou studentů, kteří navrhují svého vlastního kandidáta na prezidenta, tajemníka Ústředního výboru Komunistické strany Československa a bývalého ministra školství Čestmíra Císaře. Dav vysokoškoláků jeho jméno nebojácně píše na tramvaje a skanduje na náměstí. Podpora takzvaného socialismu s lidskou tváří se projeví i na sebevědomí jeho představitelů. Dubček vyjádří svůj nesouhlas s postoji Německé demokratické republiky a Smrkovský pronese: „Jmenovat – nejmenovat, do toho se nám nikdo vměšovat nebude!“ Následně se Josef Smrkovský společně s Čestmírem Císařem vzdává své kandidatury, a generál Ludvík Svoboda je tak ve Vladislavském sále zvolen novým prezidentem Československé socialistické republiky.
Film byl natáčen od 14. do 30. března 1968 ruční kamerou Eclair na 16mm a poté překopírován na 35mm formát. Kontaktně byl natáčen obraz a přes synchronizační kabel i zvuk na magnetofon Nagra. Celkem bylo natočeno šest hodin a dvacet minut hrubého synchronního záznamu.
Petr Brada, Stanislav Litera
Spřízněni volbou
Spřízněni volbou
Allied by Election
Elected Affinities
Letopisy
film
dokumentárnídistribuční
politický
Československo
1968
1968
promítání povoleno 10. 10. 1968
vyřazení z distribuce 16. 1. 1970
vyřazení z distribuce 30. 9. 1991
premiéra 7. 11. 1968 /přístupný mládeži/ (kino Hvězda /2 týdny/, Praha)
premiéra 8. 11. 1968 /přístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 1. 8. 1990 /přístupný mládeži/
Deset filmovacích dnů z událostí mezi 15.–30. březnem 1968. (1968) / Deset filmovacích dnů z událostí mezi 15.–30. březnem 1968. Dokumentární film vyznamenaný Velkou cenou na X. Dnech dokumentárního filmu v Karlových Varech a Velkou cenou na XV. mezinárodním filmovém festivalu v Oberhausenu v roce 1969. (1990)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1968 a obnovená 1990)
dlouhometrážní
84 min
2 374 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, slovensky
české
české
Festival: 40. mezinárodní filmový festival Berlín
1990
Západní Berlín / Německá spolková republika
Berlinale Camera
Karel Vachek
Přehlídka: 10. dny krátkého filmu Karlovy Vary
1969
Karlovy Vary / Československo
Velká cena
udělena za intenzitu tvůrčího procesu, jímž reportážní sonda do zákulisí převratných událostí minulého roku přerůstá v hlubokou analýzu zdrojů a cílů československého socialismu s lidskou tváří
Akce: Ceny Trilobit 1968
1969
Praha / Československo
Trilobit za dokumentární film
Karel Vachek
Přehlídka: 15. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen
1969
Oberhausen / Německá spolková republika
I. cena mezinárodní poroty Lidových vysokých škol
udělena v hodnotě 5 000 marek
Přehlídka: 15. západoněmecké dny krátkého filmu Oberhausen
1969
Oberhausen / Německá spolková republika
Velká cena v kategorii krátkých dokumentárních filmů
udělena v hodnotě 5 000 marek
Akce: Umělecká soutěž k 50. výročí vzniku Československa a 70. výročí československé kinematografie o nejlepší scénář
1968
Praha / Československo
III. cena
Karel Vachek
vyhlásilo vedení Československého filmu v oboru krátkometrážní tvorby 20. 12. 1968