Po úspěšné rodinné komedii Pojedeme k moři (2014) natočil herec, režisér a scenárista Jiří Mádl hořkou autorskou komedii Na střeše. V komorním snímku o potřebě sounáležitosti se zaměřil na příběh dvou zcela odlišných lidí, téměř osmdesátiletého zatrpklého bývalého středoškolského profesora Antonína Rypara a dvacetiletého Vietnamce Songa, který při zátahu uteče z otrocké práce v ilegální pěstírně marihuany. Bývalý komunista, žijící zcela osaměle, se netají despektem k současným poměrům a chová se značně popudlivě. Ale když na střeše činžáku náhodou natrefí na Vietnamce, chystajícího se skočit dolů, překvapivě mladíkovi navrhne, že tedy skočí společně. Cizinec si to rozmyslí a starý muž ho vezme k sobě. Postupně se sbližují, ale občas dojde k tenzi. Bývalý pedagog se rozhodne, že „podnájemníka“, kterého učí česky, ožení s novou sousedkou Aničkou. Vietnamec by tak sňatkem legalizoval svůj pobyt. Rypar začne kout důvtipné pikle, při nichž se nečekaně projeví i jako člověk se smyslem pro humor. Song naučí Pána (jak majitele bytu důsledně oslovuje) pracovat s počítačem. Rypar tak náhodou pochopí, že se jeho host zapletl do případu s pěstírnou, kdy byl při akci jeden policista zraněn. Zavolá policii, ale Song ho přesvědčí, že v pěstírně pracoval z donucení, a bývalý učitel se policistů duchapřítomně zbaví. Dohazování starého pána skončí fiaskem, protože k Aničce se dočasně vrátí její samolibý milenec Marek a ona je navíc Ruska, takže nemá „evropské“ občanství. Vše se elegantně vyřeší tak, že nerovná dvojice předstírá homosexuální pár a uzavře sňatek. Song se pak postará o setkání Rypara se synem, který od otce odešel s matkou už před třiceti lety. Ale ani to nedopadne nejlépe. Oba muži jsou však spolu v domácnosti spokojení... – Zručně natočený snímek se opírá zejména o dialogy, o vypointovanou situační komiku a o civilní projev dvojice protagonistů, jimž další postavy pouze „přihrávají“. Jiří Mádl začal psát scénář při svém studijním pobytu ve Spojených státech a původně v něm vycházel z osudu svého spolubydlícího, jenž byl v USA nelegálně. Během doby se těžiště vyprávění přeneslo na postavu starého učitele, jehož měl původně hrát Jan Tříska. Po jeho tragické smrti se role ujal Alois Švehlík, který tu má nepochybně životní sólo. Jeho syn David si zahrál epizodní postavu Ryparova syna. Scénář se až příliš soustřeďuje na vztah dvojice a ponechává stranou určité konsekvence (Ryparova komunistická minulost, problém Songova provinění při útěku apod.). – Film byl vytvořen v rámci programu Midpoint Intensive Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. -tbk-
Praha. Správce Kokeš přinese panu Ryparovi k podpisu dokumenty kvůli opravě domu. Nevrlý starý pán, který má potíže s prostatou, ho mezi dveřmi odbyde s tím, že má brýle v opravě a že papíry podepíše, až si je vyzvedne. Vynadá mu také, že mu přinesl poštu. Doma si pak s brýlemi přečte pozvánku na oslavu výročí 80 let Gymnázia Jana Keplera. Připraví si koncept proslovu. – Ve škole ho přivítá učitel Slavíček, kterého prý rok učil literaturu. Vezme ho do tělocvičny, kde právě hraje školní rocková kapela. Rypar vidí, jak Slavíčkovi vynadá učitel Nouza, že pozval toho starého komunistu; vyhrožuje, že pokud nechá Rypara mluvit, on se svou třídou odejde. Starý muž se vytratí. – Ve vietnamské tržnici je pod střechou tajná pěstírna marihuany, kde otročí tři vietnamští ilegálové. Dohadují se, zda mají dát šéfům pasy kvůli prodloužení víz. Obávají se, že už své doklady nikdy neuvidí. – Rypar cestou domů nahlásí telefonicky nelegální výlep. – V pěstírně vypadne proud a vzápětí sem vtrhne policejní komando. Jednomu Vietnamci se podaří uprchnout oknem. – Rypar si všimne, že se na patro stěhují noví nájemníci. Vydá se zakouřit si na střechu a natrefí tam na Vietnamce, který se právě chystá skočit dolů. Cizinec ho marně posílá lámanou češtinou pryč. Ale starý pán mu tvrdí, že teď ho nemůže nechat skočit a že skočí-li, skočí on také. Postaví se na okraj střechy. Překvapený Vietnamec si to rozmyslí. Rypar ho vezme k sobě do bytu. Pochopí, že mladík Song je tu ilegálně, a nadává na poměry. Vietnamec chce z bytu utéct, ale jeho zachránce vyhrožuje, že v tom případě zavolá policii. Konstatuje, že by se měl vrátit do Vietnamu, protože Vietnamci jen falšují tenisky a neplatí daně. Když však zjistí, že má mladík horečku, dovolí mu, aby u něj přespal. – Ráno Rypar objeví složené věci a vzkaz na stole: Dekuju pane. – Song marně shání pomoc u krajanů. V dešti se večer vrátí zpátky. Rypar se o něj opět stará. – Ráno je Vietnamci už lépe. Starý pán je šachista a zjistí, že utečenec hraje lépe než on. – Song chce opět odejít, ale hostitel mu nabídne, že za úklid tu může na pár dní zůstat. Oblepí věci papírky s českými názvy a koupí pro cizince tepláky a mikinu. Když si v trafice kupuje Svět šachu, dozví se, že to je poslední tištěné číslo. Pak bude časopis jen na internetu. – U schránek osloví starého pána nový mladý nájemník Marek Molnár. Hned mu jako realitní agent nabídne, že jeho byt prodá a postará se mu o bydlení v příjemném domově seniorů za Prahou. V bytě Rypar vidí Songa plakat. Dovolí mu spát v dosud zamčeném pokoji, kde jsou na stěnách fotky fotbalistů. Vietnamec už ví, že hostitel nemá fotbal rád, a zarazí ho to. – Starý pedagog učí Songa česky. Slyší hádku u protějšího bytu a vidí, jak mladá Anička vyhodí milence Molnára i s jeho věcmi, mezi nimiž je reprodukce Warholovy grafiky s banány. Je to pro něj zadostiučinění, protože mladík se mu vůbec nezamlouvá. Dá pak na chodbu banány se vzkazem: Nech ho plavat. Je to vůl. Warhol. – U dveří opět zvoní Kokeš, ale starý mu neotevře. Kukátkem sleduje, jak se na něj správce vyptává Aničky. Ta pak před jeho dveře vrátí banány se vzkazem, že se jí to nelíbí. – Rypar se zastaví v květinářství a položí na chodbu kytici růží. Anička objeví ve výtahu vzkaz Pro tebe a vystřižené srdce a před dveřmi kytici. Rypar a Song ji pozorují kukátkem. Starý pán se rozhodl, že si Vietnamec vezme Aničku a tím si zlegalizuje pobyt. Songovi, který zachránce důsledně oslovuje Páne, se to nezamlouvá. – V noci si muži vezmou přede dveřmi „vzkaz“ od Aničky, knihu Jak sbalit ženskou. – Když starý pán odejde, najde Song v jeho ložnici rodinné fotografie, na nichž jsou žena a dítě. Podle vypadlé fotky muž zjistí, že se Vietnamec hrabal v jeho věcech. Vynadá mu a varuje ho, že to bylo naposledy. Večer při šachách ho Vietnamec šetří. – Rypar přemýšlí, jak se přiblížit k Aničce. Song navrhne facebook. A tak se starý muž vypraví do obchodu. Pobaví prodavačku, když chce jeden notebook a dva facebooky. – Teď zase Song učí Pána zacházet s počítačem. Ten dělá pokroky. Dokáže objednat jídlo a najde si na webu Svět šachu. – Kokeš opět zbytečně zvoní. – Podle Rypara si Anička musí myslet, že „Warhol“ je mladý. Upečou pro ni jídlo a dají pekáč před její dveře. – Starý pán najde na internetu reportáž o zásahu v pěstírně, podle níž byl jeden policista těžce zraněn při pádu, což mohl zavinit Vietnamec, který utekl a po kterém pátrají. Vydá se ven. Song pochopí, že se něco děje, ale je v bytě zamčený. Rypar se vrátí s nákupem a ukáže mu noviny s článkem o přepadení. Vzápětí ho zamkne a přes dveře mu nadává. Zavolá na policii s tím, že ví o uprchlém Vietnamci. Trvá ovšem na tom, že si pro něj musí přijet osobně vyšetřovatel případu. Song přes dveře žadoní. Tvrdí mu, že přijel, aby tu mohl studovat a pracovat a posílat peníze domů. Nechtěl prý policistovi ublížit, ale když se to stalo, chtěl kvůli tomu skočit ze střechy. Podstrčí pod dveřmi svůj pas. Rypar sice pochopí, že Song byl v pěstírně nedobrovolně, ale neví, zda mu může věřit. Vzápětí zazvoní vyšetřovatel se dvěma policisty. Starý pán hbitě vyjde ven a odvede trojici na místo v parku, kde prý Vietnamce viděl. Věrohodně působí jako pomatený stařík. Pak na policejní stanici radí při sestavování identikitu. – Dvojice se baví na střeše. Song se vyptává hostitele na jeho rodinu. Rypar přizná, že mu manželka i se synem utekla s jeho kolegou, z něhož se v Německu stal boháč. Od té doby je neviděl, jen ví z internetu, že syn Martin už má dítě a že on je tedy děda. – Ráno kdosi zazvoní. Rypar v kukátku nikoho nevidí a když otevře, najde přede dveřmi umytý pekáč. Anička ho pozoruje kukátkem ve svých dveřích. – Rypar nakupuje ve velkém včetně další kytky. – Song, jemuž vyprší vízum za dva měsíce, se přes Skype spojí se svými šesti sourozenci ve Vietnamu. Tvrdí, že studuje a že se má dobře. Pak si najde na internetu Ryparova syna Martina a vidí video s jeho dítětem. – Před domem se Rypara vyptává Molnár na Aničku a starý pán mu škodolibě tvrdí, že ji viděl s nějakým mladíkem. – Rypar připravuje na střeše hostinu pro Aničku. Dívá se na internetu na video syna s vnukem. Song mu řekne, že Anička přes facebook setkání potvrdila. – Molnár objeví na chodbě kytku se vzkazem o schůzce na střeše. Počká si na dívku s kytkou před domem. – Rypar pošle vyfiknutého Vietnamce na rande na střeše. Později to nevydrží a vydá se tam za ním. Na chodbě slyší, jak Anička křičí při milování. Je na Songa hrdý. Jenže ho najde osamělého na střeše a pochopí. Tvrdí mu, že viděl dívku odcházet z domu; asi měla něco neodkladného. Oba muži se nahoře opijí. Rypar se vrátí domů pro další víno, a když s ním jde po schodech, vidí ho Molnár. – Ráno mají Rypar i Song kocovinu. Zvoní Kokeš. Rypar se s ním dohaduje mezi dveřmi, když se tu objeví Molnár s Aničkou. Dívka se konečně sousedovi představí a on zjistí, že je to Ruska. – Starý pán potom řekne Songovi, že ze svatby nic nebude. Ruska je jim totiž k ničemu, protože není z Evropské unie. Bude mu muset najít Češku. Song mu to rozmlouvá. Jenomže Pán se ho zeptá, co s ním bude, až on tu nebude. – Rypar vezme Vietnamce do města. Ukazuje mu Prahu. Večer spolu sedí v parku na trávě. Song si stěžuje na svou situaci. Rypar ho utěšuje, že na rozdíl od něj má ještě celý život před sebou. Cituje Oscara Wildea, jemuž by se dnešní svět bez hodnot líbil a jemuž by vyhovovala i dnešní benevolence k teploušům. Přitom dostane nápad: ožení se naoko spolu. – Dvojice to opravdu po anabázi na cizinecké policii a úřadech uskuteční. Vede teď spokojený život. – Anička opět vyhodí Molnára. – Jednou při šachách někdo zvoní. Není to však Kokeš, nýbrž Ryparův syn Martin. Starý pán je šťastný. Přiznává, že v mládí byl asi nesnesitelný a že se nediví, že ho rodina opustila. Záhy ovšem pochopí, že setkání zprostředkoval Song, který synovi napsal o otcově (neexistující) vážné nemoci. Naštve se, ale vzápětí se přes zklamání přenese. Řekne synovi, že za ním přijel jen kvůli sobě. Pokud bude chtít přijet kvůli němu, bude tu vítaný, ale teď by měl odejít. Song poslouchá jejich hovor za dveřmi. Po Martinově odchodu se na sebe oba muži chápavě usmějí. -tbk-
Den před začátkem natáčení, 23. září 2017 se herec Jan Tříska, jenž měl původně hrát hlavní roli profesora Antonína Rypara, vážně zranil po pádu z Karlova mostu do řeky Vltavy a na následky svých zranění o dva dny později zemřel. Realizace filmu byla odsunuta na následující rok a úlohu převzal herec Alois Švehlík. Zesnulému Janu Třískovi je film věnován. Projekt vznikl pod záštitou starostky městské části Prahy II Mgr. Jany Černochové.
profesor Antonín Rypar
Song
sousedka Anna Slavenková
soused Marek Molnár
správce domu Kokeš
Martin Rypar, profesorův syn
učitel Pepa Slavíček
učitel Nouza
Phong
Hoan
trafikant
květinářka
prodavačka v obchodě
reportérka
vyšetřovatel
policista
policista
chlapeček na kole
Vietnamec s igelitkou
Vietnamec před večerkou
pokladní v supermarketu
stěhovák
stěhovák
panička s mopslíkem
policistka na identikitu
bratr Songa na skypu
sestra Songa na skypu
sestra Songa na skypu
sestra Songa na skypu
sestra Songa na skypu
žena v baru
muž v baru
žena v baru
žena v baru
muž v baru
žena v baru
muž v baru
muž v baru
muž v baru
žena v baru
žena v baru
muž v baru
žena v baru
žena v baru
policista na cizinecké policii
policista na cizinecké policii
policistka na sňatkovém oddělení
hezká Asiatka na vše
Martin Rypar, profesorův syn jako chlapec
příslušník zásahové jednotky
studentská kapela
člen kapely Hansen
člen kapely Hansen
člen kapely Hansen
dubl za Aloise Švehlíka
mopslík
Miro Mráz, Jan Haluza (režie druhého štábu)
Pavel Svatoň, Robert Beca
Michal Reitler, Roman Brat (RTVS), Jana Kákošová (šéfdramaturgyně RTVS)
Dušan Husár (kamera druhého štábu)
Karel Kaliban (ostřič), Ludvík Otevřel (ostřič druhého štábu), Jakub Zamrazil, Ondřej Nemejovský (steadicam)
Martina Hladíková
100props, Václav Bejlek (100props), Roman Rosenkranz (vedoucí výpravy), Jakub Wudy (rekvizitář), Dan Podolský (rekvizitář), Roman Hruboň (rekvizitář), Adam Hrdlička (rekvizitář), Jakub Malý (rekvizitář), Tomáš Pečírka (rekvizitář)
Paulína Bočková, Katarína Štrbová Bieliková (supervize)
Kamila Králíčková (vedoucí kostymérka), Barbara Fehérová, Kateřina Krejčová
Michaela Kicková, Jiřina Vlková
Klára Javoříková (zvuk, záznam kontaktního zvuku a design zvuku), Marek Hart (zvuk, mix a design zvuku, záznam postsynchronních ruchů), Robert Slezák (druhý štáb), Petr Kolev (druhý štáb), Pavel Ridoško (mix hudby), Jaro Lukáč (mix hudby), Jan Martínek (střih dialogů), Bára Krobová (střih postsynchronních ruchů), René Rypar (design hudby)
Ondřej Šmejkal
Universal Production Partners, a. s., Boris Masník (supervize UPP), Michaela Mladá (produkce UPP)
Phantom Special Effects, Martin Prýga, Martin Šťastný, Jakub Šťastný, hasiči SDH Běchovice
Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Viktor Müller (producent UPP), Ivo Marák (supervize produkce UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP)
ASAP stunts, Robert Vass, Ondřej Malina, Jiří Hrdlička, Pavel Novák
Vlastimil Kristl (výkonný producent), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Barbara Jenišová Feglová (Hitchhiker Cinema), Igor Rattaj, Martin Chalupský, Sylva Jančová, Petr Tichý (Barrandov Studio), Michal Reitler (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Zuzana Balkóová (RTVS)
Jiří Kašpárek (manažer)
Barbora Šonková, Jiří Koštýř (FC ČT), Roman Genský (vedoucí výrobního štábu RTVS)
Michaela Soukupová (ekonomka), Zuzana Vrbová (FC ČT)
Hana Kopecká, Lucia Kollárová (asistentka producenta Hitchhiker Cinema)
Weareginger (grafický design), Linda Kleisner (grafický design), Jaroslav Mašek (grafický design), Erik Johansson (foto design)
Jirka Navrátil (vrchní osvětlovač), Michal Čížek (fotograf), Barbora Šonková (fotografka), Pavel Mádl
Jaroslav Ježek (Swing Cocktail /Hostina bohatých/ - foxtrot ze hry Rub a líc)
Jan Steinsdörfer /klavír/, René Rypar /klavír, kytara, ukulele, programování/, Roman Vícha /bicí/, Jaroslav Janek /kontrabas/, Jaroslav Friedl /kytara/, Slávek Brabec /akordeon/, Jaro Lukáč /baskytara/
Hudba k písni René Rypar
Text písně Jiří Mádl
Zpívá Jan Křížek
Hudba k písni René Rypar
Text písně Jiří Mádl
Zpívá Iby Pop
Hudba k písni Mikuláš SvobodaMartin BednářBenjamin Šustek
Text písně Mikuláš SvobodaMartin BednářBenjamin Šustek
Zpívá Mikuláš Svoboda
Hudba k písni Kryštof MichalRené Rypar
Text písně Henry D
Zpívá Kryštof MichalHenry D
Hudba k písni René Rypar
Text písně Peter Kollár
Zpívá Natalia Hatalová
Hudba k písni René Rypar
Text písně Kryštof MichalHenry D
Zpívá Kryštof MichalHenry D
Hudba k písni Karel Kopecký
Text písně Jindřich Faktor
Zpívá Karel Kopecký
Praha, panorama (Praha), Nové Město (Praha), Národní třída (Nové Město), Národní divadlo (Nové Město), Sokolská ulice (Nové Město), Opatovická ulice (Nové Město), Staré Město (Praha), Staroměstské náměstí (Staré Město), Hradčany (Praha), Parléřova ulice (Hradčany), Gymnázium Jana Keplera /i interiér/ (Parléřova ulice), Malá Strana (Praha), Petřín (Malá Strana), Seminářská zahrada (Petřín), Žižkov (Praha), Seifertova ulice (Žižkov), Vltava (Praha), most Legií (Vltava), Vinohrady (Praha), náměstí I. P. Pavlova (Vinohrady), Jugoslávská ulice (Vinohrady), Nusle (Praha), ulice Na Pankráci (Nusle), Arkády Pankrác (ulice Na Pankráci), Bubeneč (Praha), náměstí Svobody (Bubeneč), Základní škola Emmy Destinnové /interiér/ (náměstí Svobody), Libuš (Praha), Libušská ulice (Libuš), tržnice Sapa (Libušská ulice)
Na střeše
Na střeše
On the Roof
Na streche
film
hranýdistribuční
komedie, psychologický, hořká komedie
Česká republika, Slovensko
2019
2018
konec distribučního monopolu 6. 2. 2021
slavnostní premiéra 5. 2. 2019 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 7. 2. 2019 /nevhodné pro děti do 12 let/
Jiří Mádl, v kinech od 7. 2. 2019.
Dawson Films, Hitchhiker Cinema (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), InVestito (koprodukce), Barrandov Studio (koprodukce), innogy (koprodukce)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Audiovizuálny fond SR, Prague Film Fund – Nadační fond Praha ve filmu, Kreativní Evropa – Media
Dawson Films, Hitchhiker Cinema, Česká televize, Rozhlas a televízia Slovenska, InVestito, Barrandov Studio, innogy
dlouhometrážní
101 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, vietnamsky
české
české