Přední polský filmař Jan Jakub Kolski se ve snímku Milost vrací k vyprávění o své rodině, jíž se inspiroval už v několika svých dílech. Vychází ze skutečných událostí v kombinaci s fikcí. Je pravdou, že jeho strýce Wacława s krycím jménem Odrowąż, působícího těsně po válce v protikomunistickém odboji, zabili a rakev s jeho tělem několikrát vykopali, aby jej mohli identifikovat. Avšak už není pravdou, že jeho děda Jakub s babičkou Annou se na podzim roku 1946 vydali s rakví na cestu dlouhou 500 kilometrů, aby syna pohřbili u kláštera, v němž byl mnichem jejich další syn Andrzej. Vypravěčem ságy o putování válkou zničeným Polskem je samotný režisér, který se o strýci dozvěděl jako dvanáctiletý chlape.| -– Obávaného odbojáře, někdejšího velitele Wacława Szewczyka zabije konfident Zając, kterému otec mrtvého, sedlář Jakub Szewczyk, před nedávnem pomohl. Když tajní několikrát vykopou rakev a načas zadrží matku Hannu Szewczykovou, rozhodnou se rodiče pohřbít syna jinde. Tajně naloží do nákladního vagonu koně, povoz a rakev a odjedou. Během cesty se k nim přidá uprchlý válečný zajatec, Němec Jurgen. Prožijí několik setkání s různými vojenskými oddíly. Později projíždějí s povozem taženým zpočátku koněm a po jeho uhynutí i jimi samotnými zbědovanou zemí a podzimní přírodou. Jurgena, který se stane jejich dobrým pomocníkem, zastřelí polští vojáci. Rodiče po četných útrapách splní předsevzetí: syn je pohřben v horách u vzdáleného kláštera. Zvláštně zmatená Hanna, která se pere se ztrátou víry v Boha, stráví v klášteře zimu, než se uzdraví a vrátí se s manželem domů, i když má pochybnosti o jejich vztahu. Jakub nakonec vyrovná účty: zabije vraha Zające v den, kdy se mu narodí další vnuk, Janek Kolski. To už je v roce 1956. – Autor, pověstný svým magickým realismem, tentokrát drží dílo ve vcelku realistické rovině, byť s mírnou vrstvou stylizace (leitmotiv lišky, symbolické obrazy apod.). Kombinuje obraz se záběry jakéhosi dobového „homevidea“ (natočil je sám 16mm kamerou), jež vytvářejí svérázný vizuální pandán k jeho audio komentáři. Ukazuje rozpornost doby, v níž bylo v rozvalinách jak Polsko, tak společnost, a z níž přetrvávají pocity historické křivdy a morálního zmaru. Ve stručných, ale o to hutnějších promluvách se současně odráží charakter obou protagonistů, poučených krutostí doby a pevně zakotvených v rodné půdě. Zároveň se v osobním a osobitém díle objevuje i zvláštní, převážně černý humor. -tbk-
Ve filmovém týdeníku z roku 1956 jsou záběry z tehdejší sněhové kalamity. – (1956) Stárnoucí venkované v Popielawách, Hanna a Jakub Szewczykovi, dostanou zprávu, že se jejich dceři Halině narodilo třetí dítě, syn Janek, který je také vypravěčem příběhu. Dospělý filmař vzpomíná, jak v roce 1968 pobýval u prarodičů. Pochopil, že je v rodině stále přítomné trauma z doby těsně po válce, kdy byl v roce 1946 zabit jejich syn Wacław s krycím jménem Odrowąż. Každý rok děda s babičkou vzpomínali na výročí jeho smrti. Děda, který bojoval ve dvou válkách, se snažil vnuka vychovávat k vlastenectví, ale nebyl s ním příliš spokojený. Právě kvůli poválečným událostem se Janek rozhodl vyprávět příběh svých blízkých. – Za Szewczykovými přijde zdeptaný soused Zając, který předtím prchal lesem. Tvrdí, že utekl z konvoje zajatců tajné policie. Jakub mu dá navzdory Hannině nesouhlasu najíst a věnuje mu vyleštěné jezdecké boty, které mu kdysi daroval jeho velitel. Ráno ho odveze na kole. – Zając vleze do stodoly, kde spí odbojáři Konspirační polské armády (KWP). Namíří na jednoho pistoli... – K Szewczykovým přiběhne kluk se zprávou. Zaskočená Hanna mu ji chce po přečtení vrátit. Vyplývá z ní, že konfident Tajné bezpečnosti (UB) zastřelil jejího syna, legendárního velitele Zemské armády (AK) z válečných dob, Wacława Odrowąże Szewczyka. – Rodiče syna pohřbí, ale tajná bezpečnost ho zase vykope. Agenti přivezou k otevřené rakvi zbitou dívku, aby mrtvého identifikovala. Pak ho opět zakopou. Protože si fízlové nejsou jisti, dávají tělo identifikovat dalšími zmučenými lidmi a znovu ho pohřbívají. Hanna nad rakví napadne jednoho agenta, jenž ji srazí k zemi. Posléze matku zatknou a týrají ji. Jakub na ni čeká ve městě a vrátí se s ní domů. – Hanna přiveze za koněm rakev se synovým tělem. Jakub jde k Zającovým. Zoufalý zrádce se před ním schovává. Muž si z jeho chalupy mlčky odnese jezdecké boty. Před svým domem najde Hannu a rakev. Souhlasí, aby pohřbili syna na bezpečném místě... – S pomocí železničářů se Szewczykovi tajně dostanou do nákladního vagonu i s koněm Siwkem, povozem a rakví. Jakub nazuje mrtvému jezdecké boty. Putují vlakem. Na jednom nádraží vidí zmatek, když uteče válečný zajatec. Ten posléze vleze do jejich vagonu. Hanna ho nechce pustit dovnitř, ale Jakub mu pomůže a proti její vůli mu dá chleba. Sám byl v Osvětimi (kam se dostal jako zajatý polský voják), kde mu právě jeden z Němců zachránil život. Podle něj je to především člověk. Němec Jurgen dá kousek darovaného chleba koni. – Vlak náhle zastaví mimo nádraží u vojenské hlídky. Schované lidi málem prozradí kůň. Ti se rozhodnou opustit vagon. Projedou vsí a pokračují lesní cestou. Němec v roztrhaných botách jde kus za Poláky. Při přestávce v lese jim liška ukradne jídlo a Jurgen zmizí. Manželé se dohadují o vině Němců. Jakub ženě připomene, jak se k nim zachovali jejich vlastní krajané. Podle Hanny je to osud, že musejí pohřbít syna pět set kilometrů od domova. Zastaví se u vyrabované chalupy. Dostihnou je tu dva ozbrojení Ukrajinci Semko a Wasyl. Semko tančí na rakvi a nutí dvojici tleskat. Pak je uráží jako Poláky. Ve stodole venkovany spoutají a berou si jejich věci. Semko kopne Jakuba do obličeje. Pak se chystá znásilnit dvaapadesátiletou Hannu, kterou před manželem uráží. Oba muže zabije Jurgen, jenž se tu nečekaně objeví. Kolem ukryté trojice ráno projde další oddíl. Poutníci zakopou mrtvé ve stodole a pokračují v cestě. Při brodění přes řeku vyplaší Siwka nízko letící dvojplošník a rakev spadne do proudu. Hanna se vrhne za ní. Na jezu se díky Jurgenově nezištné pomoci podaří rodičům rakev zachránit. – Skupinka se suší u ohně v lese. Jakub se jede projet na koni. Jakoby s ním cvičil v kavalerii. – V noci vezme Hanna prokřehlého Němce k nim pod deku. Ten je dojatý. Siwek uhyne. Probuzený Jakub je v tu chvíli u něj. Marně se ho snaží oživit a je zoufalý. S Hannou pohřbí zvíře pod listím. Ještě před tím z něj vyřeže maso. Jurgen si mlčky vyrobí postroj a zapřáhne se do vozu. Hanna mu pomáhá tlačit. Jakub jde za nimi, ale do kopce také pomůže. – Trojice zastaví v polorozpadlém kostele. Jakub otevře rakev a zasypává mrtvolu vápnem. Prohlásí, že musí sehnat led, a vydá se do blízké vesnice. Tam ve stodole najde pod slámou kusy ledu, rozbije je a ve vaku odnese. – Němec v kostele „hraje“ prsty nad klaviaturou varhan jako na klavír (ve zvuku je slyšet sólová skladba). Hanna ho přitom vidí. Má se k němu, ale vyruší je vrátivší se Jakub. Ten přidá led k mrtvole. Zuje jí holínky a dá je mlčky Jurgenovi. Hanna pláče. – Táhnou dál povoz s rakví. V lijáku spravují rozbité kolo. Jurgen se stará o darované boty stejně pečlivě, jako se o ně staral Jakub. Dosud pevná a rozhodná Hanna propadá trudnomyslnosti. Tvrdí, že byla příliš paličatá a že úkol nezvládnou. Ale podle Jakuba to bylo jejich svobodné rozhodnutí pohřbít syna vysoko v horách. Jurgen před nimi pochoduje v nablýskaných holínkách a ironicky zpívá německou pochodovou píseň. Náhle ho srazí k zemi výstřel. U vozu se objeví oddíl Polské lidové armády. Jeden z vojáků chce po Jakubovi doklady. Pak dorazí velitel Najdrowski. Toho Szewczyk zná ještě jako poručíka ze Zemské armády. Vojáci je díky tomu svezou i s rakví na náklaďáku a pak jim ukážou cestu. Jakub vyčte důstojníkovi, že se přidal ke komunistům. – Dvojice s povozem projíždí dalším pustým městečkem, kde ještě hoří velká budova, patrně klášter. – Hanna pevně svírá holínky, jež vzala mrtvému Jurgenovi. Nechce je manželovi dát. Podle ní jí každý, kdo ty boty měl, způsobil žal. Vyčte Jakubovi, že zavinil synovu smrt, když pomohl jeho vrahovi. Muž ji srazí pěstí a pak se s ní marně přetahuje o holínky. – Táhnou dál. Hanna narovná Ježíše na křížku. Má velké problémy s vírou, neboť Bůh ji zklamal. – V Kalwarii Pacławské se v klášteře rodiče setkají s dalším synem, mnichem Andrzejem. Otec se k němu chová odtažitě, neboť se nikdy nesmířil s jeho volbou. Vyčte mu, že přes válku nebyl s rodinou. Hanna to má manželovi za zlé a přizná mu, že má z cesty zánět močového měchýře. Upraví mrtvolu, vystavenou v rakvi v kostele. Vydá se do lesa s pistolí (sebranou zřejmě zabitému Semkovi). Na kopci chce střelit do kříže, ale nedokáže to a vystřelí několikrát do vzduchu. – Mniši v pohřebním průvodu nesou na ramenou rakev do kopce. Míjí je vojenský oddíl. Velitel si všimne vypadlé pistole, avšak nechá jít průvod dál... – Podle vypravěče Janka se tehdy v říjnu 1946 babička rozhodla zůstat v klášteře, kde cítila klid. – Žena se začne chovat podivně. Mniši, kterých je v klášteře málo, se obávají, že zešílela. Povolají exorcistu. Ten jí povolí nastěhovat se v zimě do iglů, jež si postavila na dvoře. Hanna si tam odnosí své věci, čte si v knize a spokojeně se nad ní směje. Jakub mlčky sleduje svou ženu a začne dělat postroj pro osla, kterého mají mniši ve svém hospodářství. – Když roztaje sníh, Hanna prohlásí, že je zdravá a že se chce vrátit domů. Ale ještě před odchodem manželů přikáže postižený převor, aby se mu Jakub po dvaceti sedmi letech vyzpovídal. Podle vypravěče možná děda dostal i rozhřešení. – Hanna vyčte manželovi, že tehdy uštval koně a že se pořádně nerozloučil s Andrzejem. Konstatuje, že ani neví, zda ho ještě miluje. – Po návratu domů se Jakub s novým koněm připravuje na další válku a poslouchá Svobodnou Evropu. Také dělá sedlákům postroje a další sedlářské práce. Jednoho dne se rozhodne vyrovnat účty. Vydá se do města. Hanna mu před jeho odchodem chce něco říct, ale počká to prý, až se vrátí. V jednom domě si Szewczyk počíhá na Zające, který je teď papalášem, a zabije ho nožem. Vrací se domů a vzpomíná na šťastné chvíle s Wacławem a rodinou. Po návratu chce Hanna manželovi povědět, co mu nestihla říct, jenže se u dveří objeví listonoš se zprávou o narození jejich vnuka Janka. A tak se to děda nikdy nedozvěděl. – Vyprávěč končí svůj příběh. Ve skutečnosti cesta prarodičů s rakví skončila na hřbitově v Łaznowie. Jeho strýc zůstal pohřbený tam, kde ho tajní třikrát vykopali. Jen děda prý zavařil rakev, aby ji už nemohli otevřít. A tak se sen babičky Anny o pochování syna v klidné zemi nikdy nesplnil... -tbk-
Hanna Szewczyková
Jakub Szewczyk, Hannin muž
německý zajatec Jurgen
bratr pečovatel
Wacław Szewczyk zvaný Odrowąż, Hannin a Jakubův syn
konfident Stefan Zając
bratr Andrzej, Hannin a Jakubův syn
exorcista
Janek Kolski jako jedenáctiletý
Janek Kolski jako sedmnáctiletý
Halina Kolská, Hannina a Jakubova dcera, Jankova matka
Roman Kolski, Halinin muž, Jankův otec
bratr fortnýř
vyšetřovatelka tajné policie UB
Marysia
listonoš Pełka
tajný s jizvou
bratr pomocník
velitel hlídky
jeptiška
jeptiška
Zającova matka
převor Pilniusz
četař
fotograf
voják na nákladním autě
major Najdrowski
voják z eskorty Najdrowského
desátník
četař
kněz
vězeň
Semko
Wasyl
seržant, Najdrowského adjutant
desátník
kapitán-velitel
starý železničář
Tereska
tajný
důstojník
seržant
desátník v doprovodu
nový fotograf v uniformě
Hanina vnučka
Toreador
Pikador
žena s kozou
voják
světlovlasý chlapec
sovětský kameraman
asistent sovětského kameramana
voják střílející po Jurgenovi
Janek Kolski jako nemluvně
Janek Kolski jako tříletý
hlídka
voják
asistent fotografa
tajný v autě
jeptiška-zdravotní sestra
dubl za Jana Jankowského
dubl za Michała Malinowského
kůň Siwka
Jan Jakub Kolski
Patrycja Polkowska /ž/, Marta Wojciechowicz /ž/
Jędrzej Michalak, Jan Strzelecki
Martyna Rominkiewicz /ž/
Jan Jakub Kolski
Jan Jakub Kolski
Jan Jakub Kolski
Krzysztof Tyszowiecki (TVP)
Julian A. Ch. Kernbach, Jan Jakub Kolski (16mm kamera), Filip Jurzyk (letecké záběry), Robert Romaniuk (letecké záběry)
Maciej Twardowski, Jakub Stolecki, Maciej Kochajewski
Bartłomiej Szura, Wojciech Szumski (ostřič), Paweł Fiwek (ostřič), Konrad Chmielnicki (ostřič druhé kamery), Tomasz Bartosik (ostřič druhé kamery), Jaromír Šedina (steadicam), Adam Mendry (steadicam), Daniel Vagenknecht (steadicam), Filip Rybář (steadicam), David Růžička (steadicam)
Paulina Korwin-Kochanowska /ž/, Urszula Korwin-Kochanowska /ž/
Arkadiusz Najder, Magdalena Wójcik /ž/, Agata Goździk /ž/
Krzysztof Stanek (vedoucí výpravy), Jakub Żuberek (rekvizitář), Eryk Żuberek (rekvizitář), Adam Korwin-Kochanowski (rekvizitář), Mateusz Jarecki (rekvizitář), Wojciech Marchel (rekvizitář)
Monika Onoszko /ž/
Ewelina Gąsior /ž/, Stefania Lazar /ž/, Edyta Wojtczak /ž/, Danuta Kamińska /ž/, Karolina Surma /ž/, Janina Siwiec /ž/, Zuzana Brožová
Anna Nobel-Nobielska /ž/, Anna Warot /ž/, Małgorzata Andrzejewska, Joanna Malawska /ž/, Barbara Kras /ž/, Joanna Skiba /ž/, Danuta Wróbel /ž/, Marlena Pieczątka /ž/, Maja Bławuciak /ž/, Karolina Ryciak /ž/
Konrad Śniady
Ivan Horák (zvuk, záznam a design zvuku), František Šec (dodatečný zvuk), Rafal Nowak (spolupráce), Michał Kosterkiewicz ml.
Circus Digitalis, Przemek Mastela (supervize), Anna Giemzik /ž/ (supervize a produkce), Magiclab, Petr Němec (supervize Magiclab), Michal Křeček (supervize Magiclab), Lucie Kostková (koordinátorka Magiclab)
Arkadiusz Rośczak (pyrotechnik), Bartosz Rośczak (pyrotechnik), Piotr Malczewski (pyrotechnik)
Aleksandra Aleksander /ž/ (koordinátorka), Agnieszka Janowska /ž/ (koordinátorka), Paweł Kosuń (koordinátor), Magiclab (obraz), Markéta Šalátová (výkonná producentka Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Adam Křena (produkce Magiclab), Sára Němečková (produkce Magiclab), Krzystzof Wiechnik (technická supervize obraz), Toya Studios (zvuk), Michał Kosterkiewicz (Toya Studios), Mariola Wojtysiak /ž/ (koordinátorka Toya Studios), Surosound (zvuk), Peter Surový (Surosound)
Paweł Jabloński, Tomasz Lewandowski, Ondřej Malina, Robert Vass, Petr Nebřenský, Michaela Dinhová
Jan Jakub Kolski (Wytwórnia Doświadczalna), Aleksandra Michael /ž/ (Wytwórnia Doświadczalna), Agnieszka Janowska /ž/ (Centrala), Paweł Kosuń (Centrala)
Jan Macola (Mimesis Film), Marek Urban (Sentimentalfilm), Ivan Ostrochovský (Sentimentalfilm), Maciej Muzyczuk (TVP), Mateusz Matyszkowicz (TVP), Magdalena Nowacka /ž/ (TVP), Jarosław Perduta (Odra-Film), Rafał Bubnicki (Odra-Film), Marek Jastrzębski (Podkarpacki Regionalny Fundusz Filmowy), Marta Kraus /ž/ (Podkarpacki Regionalny Fundusz Filmowy), Błażej Moder (EC1 Łódź), Monika Głowacka /ž/ (EC1 Łódź), Robert Banasiak (Centrum Technologii Audiowizualnych), Konrad Śniady
Paweł Kosuń (koordinátor), Agnieszka Janowska /ž/ (koordinátorka), Kristýna Kapounová (koordinátorka), Bára Bajgarová (koordinátorka), Albert Malinovský (koordinátor)
Agnieszka Janowska /ž/, Paweł Kosuń, Vendy Fenclová, Rafał Turzański (vedoucí natáčení)
Maciej Zalewski, Dorota Schleiss /ž/, Marcin Dudzik, Krzysztof Małecki, Wojciech Marchell, Kamil Wanego
Patrycja Strzyżewska /ž/, Aleksandra Aleksander /ž/, Katarzyna Sierka /ž/, Karolina Grzybowska /ž/, František Štika, Jakub Jursa, Tereza Svatoňová
Dariusz Ludwisiak (grafika)
Jerzy Bednarek (historie), Jan Nałęcz (historie), Szymon Siwierski (hra na piano), Paweł Juzwuk (hudba)
Patrycja Strzyżewska /ž/ (práce se zvířaty), Roksana Grochowska /ž/ (práce se zvířaty – liška), Andrzej Kostrzewa (práce se zvířaty – kůň), Marek Russ (práce se zvířaty – liška a srna), Marcin Marzec (práce se zvířaty – kuna), Bartosz Nogarcz (práce se zvířaty – kůň), Łukasz Bąk (fotograf), Jan Jakub Kolski (fotograf), Karolina Błażejczak /ž/ (fotografka), Konrad Śniady (fotograf)
neuvedeno
Dariusz Górniok, Kamil Mikulčík
Fryderyk Chopin (Nokturno č. 20 cis moll)
Dariusz Górniok /klavír/, Peter Šaray /první housle/, Martin Petrík /druhé housle/, Katarína Kozelková /viola/, Pavel Bogacz ml. /violoncello/
Hudba k písni Alberto Domínguez
Hudba k písni Wyn Henry
Hudba k písni Thaddeus Hillary
Hudba k písni Bruno Bertoli
Hudba k písni Hans Baumann
Text písně Hans Baumann
Zpívá Michał Kaleta
Hudba k písni Gavin CourtieLiz Radford /ž/
Hudba k písni Andrea LitkeiErvin Litkei /ž/
Hudba k písni John Scott
Polsko, Přemyšl /Przemyśl/ (Polsko), Pruchnik (Polsko), Rozbórz Długi (Polsko), Węgierka (Polsko), Sędziszów Małopolski (Polsko), Kupna (Polsko), Krzywcza (Polsko), Morzyszów u Kladska /Morzyszów koło Kłodzka/ (Polsko), Międzilesie (Polsko), Świerki (Polsko), Kamienna (Polsko), Konradów (Polsko), Marcinkowo (Polsko), Gorzanów (Polsko), Ludwikowice Kłodzkie (Polsko), Ścinawka Średnia (Polsko), Nová Ruda /Nowa Ruda/ (Polsko), Suszka (Polsko), Przyłęk (Polsko), Ławica (Polsko), Bieganówek (Polsko), Pačkov /Paczków/ (Polsko), nádraží (Pačkov /Paczków/), Tomaszów Mazowiecky (Polsko), okolí (Tomaszów Mazowiecky), lesy (Tomaszów Mazowiecky), Česká republika, Jeseníky (Česká republika), Rychlebské hory (Česká republika), Javorník (Česká republika), Králíky (Česká republika), Hora Matky Boží (Králíky)
Milost
Milost
Pardon
Ułaskawienie / Milosť
film
hranýdistribuční
drama, historický, politický, psychologický, road movie
Polsko, Česká republika, Slovensko
2018
2017—2018
festivalová premiéra 25. 8. 2018 (42. mezinárodní filmový festival Montréal, Kanada)
zahraniční premiéra 22. 2. 2019 (Varšava, Polsko)
festivalová premiéra 26. 3. 2019 (26. mezinárodní filmový festival Febiofest Praha)
distribuční premiéra 16. 5. 2019 /nepřístupné pro děti do 15 let/
Scénář a režie Jan Jakub Kolski.
Wytwórnia Doświadczalna, Centrala, Mimesis Film (koprodukce), sentimentalfilm (koprodukce), Telewizja Polska (koprodukce), Odra-Film (koprodukce), Podkarpacki Regionalny Fundusz Filmowy (koprodukce), EC1 Łódź (koprodukce), Centrum Technologii Audiowizualnych (koprodukce), Magiclab (koprodukce)
Wytwórnia Doświadczalna, Centrala, Mimesis Film, sentimentalfilm, Telewizja Polska S.A., Odra-Film, Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszówie, EC1 Łódź, Centrum Technologii Audiowizualnych, Konrad Śniady, Magiclab s.r.o., Mentes a. s.
dlouhometrážní
100 min
DCP 2-D
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
polská
německy, polsky, ukrajinsky
české
polské