Celovečerní režijní debut scenáristy Juraje Šlauky (nar. 1982) Punk je hned! má charakter naturalistické případové studie mladého člověka na okraji společnosti. Ukazuje, jak se anarchistická a pudová touha po bezbřehé svobodě mění kvůli závislosti na drogách v zápas o holé přežití a jak tato závislost neodvratně vede ke zkáze člověka. Původně zamýšlený dokument se proměnil v hraný snímek s účastí neherců, v němž je na malé ploše syrově zachycen život bezdomovecké komunity ve slovenském maloměstě Stupava. Její členové žijí na periferii v sousedství tratě a opuštěného továrního areálu. Protagonistou je drogově závislý třicátník, pankáč Palo, zvaný Kvičko. Jeho existence spočívá ve shánění fetu a peněz, aby mohl alespoň nějak přežít se svou družkou Paťou a dvouletým synkem Samkem. S dalšími kumpány krade železný šrot, jejž obratem prodávají ve sběrně. Jediný člověk, který o něj projevuje opravdu zájem, je hospodská z místní putyky Liduna, ale i tu Kvičko okrade. Na dokumentaristické postižení odpuzujícího mikrosvěta lidí, jimž nelze pomoci, protože o to prostě nestojí, je poněkud neústrojně a nedotaženě navázána kriminální zápletka. Kvičko se rozhodne vykrást sběrnu, ale jeho kamarád, postižený drogový dealer Šurdo, se domluví na loupeži s řidičem kamionu. Když se Kvičko do sběrny vloupá a ukradne zpět Liduniny šperky, najde tam provozovatele, ležícího v krvi. Všichni předpokládají, že ho napadl on. Muž naštěstí přežije a obviní ho (protože ho viděl nad sebou). Pankáč, jehož opustila družka a nechala mu synka na krku, je na Lidunino oznámení zadržen policií. V poutech uprchne a rozhodne se spáchat sebevraždu. Zřítí se se starým autem do lomu. Vyleze však z vraku sice pochroumaný, ale bez vážnějšího zranění..| -– Film stojí především na autentickém hereckém výkonu Pavola Kovačovského, jemuž ostatní postavy pouze přihrávají. Doplňují jej věrohodně zachycené prostředí vybydleného světa, kde jediným smyslem existence jsou drogy a chlast, a také bohatý původní soundtrack (který ovšem příliš nekoresponduje s tradiční punkovou muzikou). Dramaturgickou nejistotu posilují i občasné střihy, vybočující z plynulosti vyprávění (Kvičko se synkem na pouťových autíčkách nebo v konopném poli, leitmotiv lomu apod.). – Juraj Šlauka ve svém autorském snímku těžil z vlastní zkušenosti: předobrazem protagonisty byl jeho spolužák a známý ze Stupavy. – Film byl prezentovaný v rámci Works in Progress na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary 2015. -tbk-
Stupava. Asi třicetiletý pankáč Kvičko (Palo) si vezme ze skrýše revolver. Jede na fichtlu, ale stroj mu vypoví službu. Kvičko nadává, odstaví ho a střílí do něj, pak se s ním pěšky vrací domů do ruin kolonie na periferii města. Tam právě starší žena nadává jeho družce Patě a chce dlužné peníze za nájem. Vyhrožuje, že pozemek prodá. – Kvičko najde dívku se smyčkou na krku. Dozví se od ní o hádce, ale tvrdí, že se o všechno postará. Jejich ani ne dvouletý synek Samko pláče. Matka ho utěší. Kvičko tajně vybere z plechovky zbývající peníze. Jde do hospody. Rázná hospodská Liduna je na opilecké hosty nerudná. Kvička však přivítá, i když mu vynadá, že jí slíbil pomoc a nesplnil to. S mužem se potom baví městský policista, který ho dobře zná. Varuje ho, aby sekal dobrotu. Kvičko je znovu naštvaný. Se dvěma kumpány z řad místních bezdomovců přelezou vrata do zbytků továrního areálu a hledají, co by ukradli. Honí je pes, před nímž včas přeskočí zeď. Mají jen kus elektromotoru. Zlobí se na jednoho z nich, že na útěku svůj lup ztratil. – Kvičko se baví s drobným postiženým dealerem Šurdou (Juro). Slíbí mu splatit dluh za dvě hodiny, až prodají elektromotor. Kamarád mu dá dvě dávky. Kvičko se o drogu v injekci spravedlivě rozdělí s oběma kumpány. – „Domácí“ si zase přijde pro peníze a zlobí se na Paťu kvůli nepořádku a neplacení. Kvičko se před ní schovává a slyší její nadávky. Žena jim dá ultimátum dvacet čtyři hodin, jinak se musejí odstěhovat. – Kámoši kradou antény na střechách, jež prodají provozovateli sběrny. Palo pak dá Šurdovi dlužné peníze. Dealer mu slíbí autíčko pro syna k narozeninám. Fetují spolu z flašky. – Kvičko dorazí domů. Na záchodě si šlehne dávku do hřbetu ruky. – Pankáč jede na fichtlu do hospody. Liduna se tu zlobí na rozparáděného Šurdu, že zaplétá Kvička do svých kšeftů. Má mladého muže ráda a záleží jí na něm. Pak opilce vyhodí s tím, že zavírá. Vezme Kvička k sobě domů a udělá mu kafe. Muž jí nenápadně ukradne šperky v plechovce. Dostane od ní peníze. – Kvičko prodá šperky provozovateli sběrny a tajně sleduje, kam si je ukládá. Pak si stěžuje kumpánovi Ferimu, že za ně dostal jen 12 euro. Spolu popíjejí u bezdomovců. Kvičko se dozví, že Majkl shání auto na odvoz kradeného zboží. Druhý den proto jede na fichtlu se Šurdou za dalším outsiderským týpkem a za svůj stroj si od něj vezme téměř nepojízdný autovrak, který dlouho nechce nastartovat. V noci se Šurdou sledují provozovatele sběrny, kterého chtějí okrást. – Dealer se ovšem za kamarádovými zády domluví s ostrým řidičem kamionu. Pak se vydá za Kvičkem, který chlastá a fetuje s bezdomovci u ohně. – Ráno probudí pankáče „domácí“. Hádají se a on starší ženě sprostě nadává. Ta s ním definitivně ztratí trpělivost. Po jejím odchodu naštvaný muž vstane. Paťa si jen mlčky zapálí. Kvičko odjede autem. Od této chvíle ho neustále sleduje kamioňák. – Kumpáni přivezou do sběrny nakradený šrot autem, v jehož kufru je schovaný Kvičko; ten z něj po zvážení tajně vyleze. Oberou tak provozovatele o peníze za jeho váhu (váží se plné a prázdné auto). Kvičko muži vzápětí ještě prodá dráty, jež mu ukradl na skládce. Večer zase s bezdomovci u ohně popíjí. – Pankáč jede s rodinkou na výlet autem. Doma oslavují Samkovy druhé narozeniny s dortem. Chlapeček dostane velké šlapací autíčko. Vyruší je Kvičkův známý městský policajt. Mají se na žádost „domácí“ do hodiny sbalit a vypadnout. – A tak rodina odchází z kolonky. Nastěhuje se prozatím do porozozpadlé vrátnice u továrního areálu. – Kvičko se přes Šurdu dohodne s majitelem starého kempinkového přívěsu, že ho odkoupí. Stále ho sleduje kamioňák. Rozbité auto zastaví na cestě. Kvičko se vydá s kanystrem pro benzin, který vyčerpává z aut na vrakovišti. Po návratu k vozu si muž šňupne. Jde za hospodskou domů, ale ta ho vyhodí. Vyčte mu, že ji okradl. – Kvičko si vezme ze skrýše revolver. V noci přeleze do sběrny, netuše, že ho sleduje kamioňák. Ve skříňce sebere Liduniny šperky a vzápětí objeví provozovatele ležícího na zemi v krvi. – Ráno se Kvičko trápí sám v prázdném areálu. Jede za rodinou. Ale ve vrátnici je prázdno. Kámoš mu řekne, že Paťa odešla a nechala u něj malého. Muž odveze Samka k hospodské a vrátí jí šperky. Ona mu prý dá druhou šanci. Muž chce, aby mu pomohla postarat se o dítě. Nadává na stát. Tvrdí, že chce s přívěsem do světa a že ona může jet s ním. Vyčítá jí, že stejně jako stát okrádá chudáky. – Policisté se vyptávají mezi bezdomovci. Kvičko je vidí ve zpětném zrcátku. Šňupne si. Pak se před ním schovává opilý Majkl, kterého Kvičko podezírá ze zabití provozovatele. – Kamioňák zaplatí Šurdovi, jemuž pak pankáč tvrdí, že on muže nezabil, i když ho z toho všichni podezírají. Dealer mu dá dávku, ale už ho prý nechce vidět. Kvičko si šlehne. Má představu, jak jezdí se Samkem na autíčkách. – Hospodská se muže ptá, zda bodl provozovatele. Ten se prý probral a obvinil jeho, protože ho viděl nad sebou. Kvičko tvrdí, že ve sběrně nebyl a že by nedokázal nikoho zabít. Ale Lidunu nepřesvědčí. Má se sbalit a vypadnout dřív, než se ona vrátí z práce. Při odchodu žena vidí na schodech činžáku Samka hrát si s otcovým revolverem. To už je na ni moc. Sebere chlapečkovi zbraň a zavolá na policii. Kvičko je u ní vzápětí dopaden. Samka odvezou policisté zvlášť. Spoutaný pankáč však uprchne, když s ním přijdou k autu. Utíká s policisty v patách a skryje se v areálu. Nenajdou ho. Později jde zbědovaný a spoutaný podle trati. Má vizi, jak nese Samka na zádech polem z konopí. – Kvičko sedí v autě nad lomem. Zkrvavený, avšak už bez želízek. Jakoby přemýšlel o sebevraždě. Auto se rozjede a zřítí se do lomu. Ale pankáč se z něj vysouká ještě více dobitý, ale živý. Zapálí si cigáro. Posměšně se usměje... -tbk-
Film se začal natáčet původně jako dokument v roce 2012, dokončen byl roku 2018 jako hraný film. Neherec Juraj Gerža (1982–2019) se smrtelně zranil při autonehodě den před slovenskou slavnostní premiérou (upadl do kómatu, z něhož se už neprobral a o několik dní později zemřel).
pankáč Palo zvaný Kvičko
dealer Juro zvaný Šurdo
Majko
Fero
Paťa, Palova družka
hospodská Liduna
domácí
Samko, syn Pala a Pati
provozovatel sběrny
Skot
temný muž
policista
policista
policista
Ferova přítelkyně
městský policista
žena s harmonikou
dívka u garáží
dívka u garáží
dívka u garáží
dívka u garáží
chlapec u garáží
muž s přívěsem
pankáč
pankáč
pankáč
pankáč
Martin Čech, Pavol Hospodár, Dušan Husár, Slavomír Kralovič, Lukáš Teren
Zuzana Kadlčáková, Erik Ivančík
Jaroslav Košťál (rekvizitář)
Zuzana Peschlová, Soňa Kováčová
Richard Fülek (záznam kontaktního zvuku), Michal Džadoň (záznam kontaktního zvuku), Tomáš Košjar (záznam kontaktního zvuku), Adam Kuchta (záznam kontaktního zvuku), Juraj Strelec (záznam kontaktního zvuku), Jakub Cvach (záznam kontaktního zvuku), Adam Hrubý (záznam kontaktního zvuku), Boris Vereš (záznam kontaktního zvuku), Ján Meňky (záznam kontaktního zvuku), Jan Čeněk (mix zvuku), Petr Novák (mix zvuku)
Brad Bailey
Pure3 (obraz), Michal Černý (Pure3), Jaromír Pesr (Pure3), Michal Plička (Pure3), Jakub Neuman (Pure3), Libuše Martínková (Pure3), Martin Sodoma (Pure3), Filmpark production, s.r.o. (zvuk), Michal Džadoň (Filmpark production), Studio Bystrouška B3 (zvuk)
Diana Bobčíková (výkonná producentka), Albert Malinovský (výkonný producent)
Ivan Ostrochovský (Punkchart films)
Jordi Niubò (i/o post)
Diana Bobčíková
Andrej Kolenčík (grafický design)
Slovensko, Stupava u Bratislavy (Slovensko), Rohožník u Malacek (Slovensko), Bratislava a okolí (Slovensko)
Punk je hned!
Punk je hned!
Punk Never Ends!
Punk je hned!
Punk je hned
film
hranýdistribučnístudentský
drama, sociální, psychologický
Ateliér scenáristickej tvorbydoktorandský
Slovensko, Česká republika
2019
2012—2018
festivalová premiéra 20. 3. 2019 (26. mezinárodní filmový festival Febiofest Praha)
zahraniční premiéra 21. 3. 2019 (Bratislava, Slovensko)
distribuční premiéra 17. 6. 2019 /nepřístupné pro děti do 15 let/
slavnostní premiéra 17. 6. 2019 (kino Pilotů, Praha)
Scénář a režie Juraj Šlauka.
Punkchart films, i/o post (koprodukce), Vysoká škola múzických umení – Filmová a televízna fakulta (koprodukce), Filmpark production (koprodukce), Admiral Films (koprodukce)
Punkchart films s. r. o., i/o post s.r.o., FTF VŠMU, Skript, Lucky film s.r.o., Filmpark production, s.r.o., Admiral Films, s.r.o., kaleidoscope s.r.o.
dlouhometrážní
72 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
slovenská
slovensky
bez titulků
slovenské