Snímek uznávaného chilského filmaře Alejandra Fernándeze Almendrase (nar. 1971) Hra je zajímavým koprodukčním projektem: vznikl v česko-chilsko-francouzské a jihokorejské spolupráci. Tvůrce ho natočil v Čechách, protože má českou manželku. Podle jeho slov však příběh s autobiografickými rysy mohl natočit kdekoliv. Zatímco až dosud byl Fernández Almendras známý především sociálně či politicky laděnými studiemi chilské společnosti, nyní natočil komorní a intimní minimalistický snímek, v němž chtěl vyjádřit respekt k filmům československé nové vlny i pozdějším titulům Bély Tarra nebo Krzysztofa Kieślowského. Proto také zvolil černobílý obraz a nezvyklý formát 4:3 (1:1,33). Vzhledem k divadelnímu prostředí, v němž se odehrává psychologické drama milostného trojúhelníku, se rozhodl i pro relativně statickou kameru a místo originální filmové hudby převzal řadu klasických skladeb, jež nahrálo Zemlinského kvarteto. – Třicátník Petr Čapek je novým ředitelem oblastního divadla v Kladně. Právě režíruje svou verzi Euripidovy Faidry podle úpravy Miguela de Unamuna. Pod tlakem příliš nezvládá práci ani rodinný život s racionální Kateřinou, s níž má tříměsíčního synka Alexe. Když musí kvůli odchodu dvou hlavních představitelů hru přeobsadit, angažuje do titulní role mladou sebevědomou Karolínu. Kvůli manželským sporům se s ní zaplete. Ale dívka odmítá vážnější vztah a po hádkách se nedostaví na generálku; musí ji nahradit jiná herečka. Petr se navíc rozhádá s manželkou, která chce, aby se odstěhoval z bytu. Premiéra dopadne špatně mimo jiné i kvůli aktivitě místního radního, jemuž se nelíbily aktualizované narážky na podnikatelské prostředí počátku 90. let, jež Čapek navzdory „jemnému“ nátlaku neodstranil. Karolína se později milenci omluví, ale on ji odmítne. Muž se doma setká s manželkou, která se ještě nerozhodla, zda hodlá v manželství pokračovat... – Hlavními tématy jsou emociální vztahy mezi nejbližšími, plné chyb či hádek, ale také usmiřování a lásky, i tápání dnešních třicátníků jak v soukromém, tak v pracovním životě. Protagonisté ubližují sami sobě i blízkým, ale snaží se změnit a pochopit svou roli. Ve snímku je důležitým prvkem atmosféra večerního či nočního zimního Kladna s pustými ulicemi i parky a samozřejmě též prostředí maloměstského divadla. Zajímavé je rovněž herecké obsazení v čele s Jiřím Mádlem, Elizavetou Maximovou a Marikou Šoposkou. – Film vznikl s podporou Jeonju Cinema Project 2018 v rámci XIX. mezinárodního filmového festivalu v Čondžu. Se stejným názvem byly v českých kinech uvedeny krátký jugoslávský film Hra (1962, Igra; r. Dušan Vukotić), polské psychologické drama Hra (1968, Gra; Jerzy Kawalerowicz), krátký český animovaný snímek Hra (1984; r. Jiří Sommernitz, Jan Ungrád) a americký film Hra (1997, The Game; r. David Fincher). -tbk-
Prolog. Mladý ředitel oblastního divadla v Kladně Petr Čapek režíruje moderní verzi Miguela de Unamuna Euripidovy Faidry ve vlastní úpravě Faidra.91. Při zkoušce vyruší hlavní představitelku Denisu kolega a manžel Honza, který se k ní vrhne a křičí, že ji miluje. – První dějství. Casting. Šest týdnů do premiéry. Denisa se kvůli Honzovi dohaduje s Petrem. Vše skončí tak, že oba manželé nakonec odejdou z divadla a ředitel za ně musí urychleně sehnat náhradu. Petr si potom na situaci stěžuje manželce Kateřině, s níž má tříměsíčního synka Alexe. Musel herce vyplatit, a zbývá mu tak jen málo peněz na nové obsazení. Mluví spolu také o jejím šéfovi Janečkovi kvůli převzetí divadelní kavárny, kde by se daly vydělat peníze. Ale žena s ním o tom ještě nemluvila. – Casting Petra neuspokojuje. Baví se o tom i o hře s asistentkou Martinou. Té se jeho politicky aktualizovaná úprava příliš nezamlouvá. Muž se sejde s Kateřinou. Manželka mu vyčte, že se nestará o syna, zatímco on tvrdí, že na to kvůli práci momentálně nemá čas. – Petr musí na schůzku se slizkým členem městské rady Jahnem. Politik chce, aby ve hře vynechal narážky na podnikatele. Naznačí mu, že by zastupitelstvo mohlo odmítnout rozpočet, který má brzy předložit. – Večer se Petr vrací do divadla, protože tam něco zapomněl. Na dveře bouchá dívka Karolína. Přišla prý na casting. On jí řekne, že už je pozdě, ale když mu herečka tvrdí, že zná celou roli, udělá s ní zkoušku na jevišti. – Druhé dějství. Náhradnice. Čtyři týdny do premiéry. Provozní vedoucí a dobrá duše divadla Pavel přinese Petrovi návrh rozpočtu. Mladý muž pak jede do kavárny, kde má Kateřina schůzku s Janečkem, na niž přijela s kočárkem. Proti její vůli se manžel zmíní o divadelní kavárně. Zaskočený Janeček je z toho v rozpacích. – Následuje zkouška s Karolínou. Ta se večer při odchodu z divadla přidá k řediteli. Ptá se ho na jeho pojetí hry. Podle něj je to především o lásce a vášni, ale výsledek by měl být komplexnější; proto přidal aktualizace. – Doma muž najde plačícího Alexe. Manželka pracuje na počítači a dítě ani nevnímá. Oba se opět pohádají. Také kvůli kavárně. Kateřina konstatuje, že ona má mnohem lepší projekt s jinou kavárnou, který na rozdíl od toho jeho určitě vyjde. Budou tak mít peníze, až jeho „divadelní sen“ špatně skončí. Naštvaný muž odjede autem zpět do divadla a v ředitelně si dá panáka. – Následuje zkouška v kostýmech. – Večer se Karolína potká opět s Petrem. Zapomněla si prý v divadle nabíječku. Muž se tam s ní vrátí. Cestou vypráví, že manželka pracuje na finančních projektech. Bydleli v Brně, kam on se už nechce vrátit. Mladá žena nabíječku nenajde. Petr ji doprovodí až před hotel. Baví se spolu o hudbě ke hře. Ona mu přinese z pokoje chrastítko pro Alexe. – I další den po zkoušce v divadle jde dvojice spolu. Petr konstatuje, že není tak dobrý otec, jak si myslel. Při loučení ho dívka políbí. – Muž se vrátí domů, kde Alex zase hlasitě pláče. Odjede autem k hotelu. Karolínin pokoj je otevřený... – Třetí dějství. Zkoušky. Pět dní do premiéry. Po společně strávené noci se dvojice ráno vášnivě pomiluje. Když se muž vrátí domů, Kateřina to kupodivu nijak nekomentuje. On jí řekne, že s ní a s miminem nemůže kvůli problémům v divadle odjet na víkend. Zamýšlí ho ovšem strávit s Karolínou. Po milování s ní je však herečka kupodivu odmítavá. Nechce se vázat. Pro něj je však vztah s druhým člověkem důležitý, protože pak prožívá vlastně dva životy. Ale Karolína nečekaně tvrdě prohlásí, že má na víkend své plány a že ho tu nechce. Pomilovala se s ním, protože byla „nadržená“. Pohádají se; podle Petra je hysterická. Muž se vrátí domů k manželce. Ta mu řekne, že volal Pavel. – Petr se znovu sejde s radním Jahnem. Rozpočet nebyl schválen, naopak divadlu hrozí audit. Radní vyhrožuje, že najme na premiéru klaku, když režisér nechce změnit text, který se nelíbí jeho kamarádům. – Pavel pak konstatuje, že radní už jednou takto podobně zasáhl a že tehdy s cenzurou uspěl. – Po zkoušce Petr zjistí, že Karolína už odešla. Jede za ní do hotelu. Ale dívka energicky prohlásí, že pokud ji nenechá na pokoji, ona nebude hrát. Znovu se pohádají. – Petr doma řekne, že může jet na víkend, protože si to v divadle zařídil. Kateřina to však rezolutně odmítne. Má v plánu se s Alexem u rodičů zdržet celý týden. A až se vrátí, chce, aby se odstěhoval. Ona už si hledá v Praze byt. Muž jí přizná, že byl za Karolínou v hotelu. Křičí na ni a vzteká se. Nechce ji pustit a chce si s ní ráno promluvit. Pak odjede do divadla. Kateřina je po jeho odchodu nešťastná. – Ráno Pavel probudí ředitele, který přespal v kanceláři. Karolína nepřišla na generálku a nebere telefon. Muž se na ni marně dobývá v hotelu. Po návratu předá titulní roli herečce Markétě. Pavel už poněkolikáté přelepí plakát na hru v divadelní vývěsce. – Čtvrté dějství. Premiéra. Lidé přicházejí do divadla. Kateřina sem dorazí i s kočárkem. Přijela s Janečkem, který chce vidět hru i divadlo, a hned po představení s ním odjíždí do Prahy kvůli podpisu nějakých dokumentů. O Alexe se má postarat Petr. Ten pak organizuje poslední přípravy v zákulisí. Začíná představení. – Mezihra. Slunce nezapadá vždy nad mořem. Diváci odcházejí během představení. Po konci hry se z hlediště ozývá slabý potlesk, ale také pískání a volání. Následuje trapná „děkovačka“. Herci jsou roztrpčení a obrací se k režisérovi zády. – Asistentka Martina to komentuje slovy, že může být i hůř. V ředitelně Pavel, který při představení hlídal spícího Alexe, děkuje Petrovi, že Jahnovi neustoupil. Konstatuje, že „slunce prostě nezapadá vždy nad mořem“. – Páté dějství. Nová hra. Za zničeným Petrem přijde do ředitelny Karolína. Jde si prý vyzvednout své věci ze šatny. Petr jí řekne o debaklu. Vrátí jí chrastítko pro Alexe. Žena se mu chce omluvit. Stalo se to, že k němu pocítila něco víc a že se toho polekala. Ale vadí jí, že pro něj je všechno černobílé. Podle ní sex a láska jdou skvěle dohromady. Muž ji vyhodí. Alex se rozpláče a táta se rozkřičí. Pak dítě uklidní. – Při cestě autem má miminko v sedačce Karolínino chrastítko. – Petra, spícího doma na gauči, ráno probudí Kateřina. Přizná, že byla s Adamem Janečkem, který jí nabídl, aby vedla pobočku jeho realitní firmy v Brně. Šéfovi se prý představení líbilo a nabízí pomoc s divadelní kavárnou. Žena tvrdí, že ještě neví, co udělá; zda chce zpátky život, který spolu měli. Teď je však unavená a odejde si lehnout. Muž se má postarat o malého. – Epilog. Petr přebalí Alexe a udělá mu mléko do lahvičky. Pak si lehne i se spícím dítětem do postele ke Kateřině. Matka se k dítěti přitulí. Všichni tři spí... -tbk-
Film je věnován Zdeně Kavanové, režisérově manželce.
divadelní ředitel a režisér Petr Čapek
finanční poradkyně Kateřina Čapková, Petrova žena
herečka Karolína Sluková
Martina, Petrova asistentka
radní Jahn
provozní vedoucí Pavel
herečka Markéta Hakimová
herečka Denisa Slámová
kojenec Alex Čapek, syn Petra a Kateřiny
podnikatel Adam Janeček, Kateřinin šéf
herečka Alexandra Tichá
herec Jan Novotný, Denisin muž
herec Ivan Vlach
herec Radek Zapletal
scénograf Karel
kostymérka Eva
inspicientka Andrea
herečka
herečka
Denisa Marešová
Jerónimo Rodriguez
Petr Kunc, Petr Braun (ostřič), Ondřej Herold (ostřič)
Filip Novotný
Jan Hoffman, Lukáš Pop
Patricie Šťastná, Anna Marešková
Pavla Frýdová, Jan Anderle, Linda Jelínková
Klára Javoříková (zvuk, záznam kontaktního zvuku a design zvuku), Lukáš Ujčík (zvuk, design a mix zvuku, mix hudby), Michael Hradiský (záznam hudby)
Ondřej Šmejkal, Petr Kolev
Sebastián Córdova (koordinátor), Gérard Jumel (supervize), Magiclab (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Eva Zářecká (produkce Magiclab), Sleepwalker (zvuk), Ludvík Bohadlo (producent Sleepwalker)
Tomás Ives
Veronika Finková (výkonná producentka Film & Roll), Zdenka Kavanová (Film & Roll), Matías de Bourguignon (Jirafa), Daniela Camino /ž/ (Jirafa), Joaquín Echeverria (Jirafa), Lee Choong-jik (Jeonju Cinema Project), Kim Young-jin (Jeonju Cinema Project)
Veronika Finková (Film & Roll), Augusto Matte (Jirafa), Bruno Bettati (Jirafa), Alejandro Fernández Almendras (Fernández Film), Guillaume de Seille (Arizona Productions)
Inti Briones, Ludvík Bohadlo (Sleepwalker), Michal Křeček (Magiclab), Song Hyun-Young /ž/ (Jeonju Cinema Project), Jang Byungwon (Jeonju Cinema Project), Lee Sang-young (Jeonju Cinema Project), Jang Sung-ho (Jeonju Cinema Project), Bénédicte Thomas (Arizona Productions), Françoise Roy /ž/ (Arizona Productions), Rémi Roy (Arizona Productions)
Martina Stránská (Film & Roll), Kang Sarah /ž/ (Jeonju Cinema Project), Marie Agnély /ž/ (Arizona Productions)
Min Sung-Wook (Jeonju Cinema Project)
Boris Tomaník (Film & Roll), Josefina Menjibar /ž/ (Jirafa), Jeanne le Gall /ž/ (Arizona Productions)
Miroslav Zíka (vrchní osvětlovač), Stanislav Honzík (fotograf)
Pablo Vergara
Dmitrij Šostakovič (Klavírní kvintet g moll, op.57 /Intermezzo: Lento, Prelude: Lento/), Franz Schubert (Sonáta pro klavír č. 17 D-dur, op. 53 /Allegro vivace/), Johannes Brahms (Symfonie č. 3 F-dur, op. 90 /Poco allegretto/), Felipe Riveros (Santiago), Maurice Ravel (Sonáta pro housle č. 4 a moll), Wolfgang Amadeus Mozart (Koncert pro klavír č. 23 A-dur /Adagio/), Pablo Vergara (Arbury Park), Pablo Vergara (Night Drive)
Zemlinského kvarteto (Dirigent Pablo Vergara), František Souček /první housle/, Petr Střížek /druhé housle/, Petr Holman /viola/, Vladimír Fortin /violoncello/, Petr Jiříkovský /klavír/, Pablo Vergara /klavír/
Kladno, Divadelní ulice (Kladno), Městské divadlo Kladno /i interiér/ (Divadelní ulice), Ctiborova ulice (Kladno), Praha
Hra
Hra
O pěti aktech, jednom prologu, jedné mezihře a jednom epilogu
The Play
In Five Acts, One Prologue, One Interlude and One Epilogue
El Estreno / Le Jeu / Uliui čchöson
Slunce nezapadá vždy nad mořem
film
hranýdistribuční
psychologický, milostný
Česká republika, Chile, Francie, Korejská republika
2019
2018
festivalová premiéra 27. 7. 2019 (45. Letní filmová škola Uherské Hradiště /kino Klub kultury/)
předpremiéra 25. 10. 2019 (kino Hutník, Kladno)
slavnostní premiéra 29. 10. 2019 (kino Bio Oko, Praha)
distribuční premiéra 31. 10. 2019 /nevhodné pro děti do 12 let/
Film o lásce a o potížích při dělání divadla na malém městě. Film o lásce a sexu pro klavírní kvintet.
Film & Roll, Jirafa, Fernández Film, Arizona Productions, Jeonju Cinema Project (koprodukce), Magiclab (koprodukce), Sleepwalker (koprodukce), Inti Briones (koprodukce)
Státní fond kinematografie ČR, CORFO, Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio Gobierno de Chile, TorinoFilmLab, Audience Design Fund, Angoa, Kreativní Evropa – Media
Film & Roll, Jirafa, Fernández Film, Arizona Productions, Jeonju Cinema Project
dlouhometrážní
94 min
DCP 2-D, DVD, MP4
1:1,85
černobílý
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české