Tvůrce oblíbených českých komedií Jiří Vejdělek neomylně sáhl po bestselleru Evžena Bočka (nar. 1966) z roku 2012 Poslední aristokratka a natočil podle něj stejnojmenný snímek. Ve svém zpracování zrušil románovou ich-formu (vypravěčkou je „poslední aristokratka“ Marie Kostková) a zredukoval počet postav. Autor předlohy – sám kastelán na zámku Milotice, kde se také komedie zčásti natáčela – napsal již další tři pokračování. Úspěšná kniha je postavena na sledu epizod, odehrávajících se na zámku, získaném zpět v restituci Čechoameričanem Frankem Kostkou. Původní profesí učitel chce v polovině 90. let dodržet závazek vůči šlechtickým předkům a přijíždí na Kostku s manželkou Vivien a dcerou Marií. Záhy pochopí, že zdědil zchátralý „danajský dar“ a spolu s ním i osobitý personál, nerudného a jízlivého kastelána Josefa, hypochondrického údržbáře a zahradníka Krásu a energickou hospodyni Anežku Tichou, která má silnou zálibu v domácí ořechovce. Ve filmu se kromě této šestice dočká významnější role ještě mladý aristokrat Max ze sousedství, do něhož se zakouká Marie, stará baronka Orssi, schopný mladý právník Benda a Vivienina newyorská přítelkyně Jess. A nakonec ještě dvojice kupců, ochotných zámek koupit. Zadlužený Frank od počátku tuší, že si ukousl příliš velké sousto, ale snaží se, co může. Vivien vůbec netuší, že manžel chce na zámku zůstat natrvalo a že zastavil jejich newyorský byt. Zamilovaná Marie posléze najde ve své nové roli komtesy zalíbení, i když jí kvůli prokletému vlastnímu jménu hrozí, že zemře velmi mladá. K nelibosti kastelána se hrabě rozhodne vydělat aspoň nějaké peníze tím, že zatraktivní prohlídky pro turisty. Výrazně mu v tom pomůže právě dceřino prokletí, protože lidé jsou zvědaví na neštěstí druhých. Když už se zdá, že se Američané budou muset vrátit do Států, Vivien konečně pochopí, kde je její domov, a s personálem se postará o to, aby kupci nakonec Kostku odmítli. Všichni jsou tak spokojení. – Snímek se natáčel během zimy 2019 na několika českých a moravských zámcích. Tvůrci se opírají zejména o osobité prostředí a o kvalitní herecké obsazení. – Kniha byla kromě velkého zájmu čtenářů odměněna Cenou Miloslava Švandrlíka a její divadelní adaptaci Arnošta Goldflama uvádělo od roku 2015 pražské Divadlo Na Jezerce s Annou Polívkovou v hlavní roli. -tbk-
Polovina 90. let 20. století. Na zasněženém zámeckém nádvoří se raduje právník Benda z právě uzavřené transakce. Telefonuje pak do New Yorku Čechoameričanovi Franku Kostkovi, že si může začít říkat František Antonín hrabě Kostka z Kostky. Získal pro něj v restituci rodové dědictví. Frank se okamžitě chystá odletět do vlasti, v níž nikdy nebyl, s mondénní manželkou Vivien (Viv) a dospívající dcerou Marií. Zjistí, že převoz uren předků, kterým slíbil, že je jednou pohřbí doma, by byl příliš drahý. Nakonec přesype popel do plechovek od buráků a dá je do jednoho kufru. O byt se bude v New Yorku zatím starat Vivienina přítelkyně a kolegyně, kadeřnice Jess. – Benda odveze z pražského letiště rodinu autem na zámek. Cestou míjejí mladého šlechtice Maxe z vedlejšího panství Hvězda na běloušovi. – Frank zjistí, že jim na letišti zaměnili kufr s „buráky“. Benda slíbí, že se postará o nápravu. – Na nádvoří zámku panstvo přivítají neochotný a přezíravý kastelán Josef a hospodyně Anežka Tichá, která tíhne k domácí ořechovce, již nejen popíjí, ale přidává ji úplně do všeho. Rodina abstinentů si s nimi musí připít. Záhy se seznámí s posledním členem personálu, údržbářem a zahradníkem Krásou, který je tak velký hypochondr, že prakticky nemůže vůbec nic dělat. Zato má zálibu v hudbě, kterou věčně provozuje, i když zpěv mu dělá potíže. – Josef provází nové pány zámkem a Frank zjistí, že zatímco přední křídlo, kde se provádějí turisté, je jakž takž v pořádku, zadní křídlo, kde budou bydlet, je značně zchátralé a zatéká tam. V jedné místnosti najdou Čechoameričané haldu neotevřené korespondence. Proto také na zámku nejde telefon, je vypnutá elektrika a topí se jen v kuchyni, protože není dřevo. Kuriozitou je Himmlerovo apartmá s nacistickými symboly na všem možném a se zlatým prkénkem na záchodě v koupelně. – Náladu Frankovi zvedne jen večeře, k níž paní Tichá podává husu. Viv si dá ke krajní kastelánově nelibosti maso mezi knedlíky jako hamburger. – Po večeři vykládá Josef o jednom předkovi Kostků, známém jako Velký prasák, protože si na zámek kdysi přivezl harém. Všude je velká zima. Viv, která se stylizuje do Lady Diany, se chystá nabalená do postele. Prohlásí, že se zámek musí prodat, ale Frank to odmítne, protože by porušil slib předkům. Oba je vyruší hlasitá nacistická píseň. To Marie spláchla Himmlerův záchod. Podle Josefa někdy hraje hudba jen chvíli, jindy zas několik hodin. A nikdo ji neumí vypnout. – Benda přijede na zámek s tím, že kufr s předky je momentálně v Šanghaji. Frank podepíše smlouvu. Podle advokáta zámek nelze prodat, protože takovou zátěž by koupil jen blázen. Frank si stěžuje, že na opravu nemá peníze a Benda, kterému také dluží, mu navrhne, aby prodal newyorský byt. – Krása radí hraběti, jak má řezat dříví. Ten ho pak musí donést až ke krbu, který ovšem zapálí údržbář a sklidí tak poděkování od hraběnky a komtesy. – Frank se postará o připojení elektřiny i telefonu. Viv se vybavuje na dálku s Jess o tom, jaký si zařídí v New Yorku kadeřnický salon. – Na zámek dorazí stará baronka Orssi, která prý kdysi slíbila Frankovu otci své lipicány, jimiž zásobuje i královské rody v zahraničí. Muž se marně omlouvá, že na drahé koně nemá. Na přání ženy a dcery musí dva zakoupit, čímž se definitivně zruinuje. Marie zaslechne, že otec zastavil byt v New Yorku a zjistí, že použil i peníze na její studium. Pochopí, že Frank chce na zámku zůstat, a vadí jí to. Podle otce jsou v Čechách naštěstí vysoké školy zdarma. – Josef vykládá u obrazů, že jméno Marie je v rodě prokleté, a proto se už dvě stě let nepoužívalo. První Marii omylem pohřbili zaživa a druhou Marii zase rozmetala výbušnina i s věží, kde experimentovala. Podle kastelána se třetí Marie ani nedožije dvaceti let. To dívku ještě víc rozzlobí. – Ráno se Marie sbližuje v kuchyni s Tichou, která jí nabídne své vynikající koblihy. Frank přivede Maxe, aby si s dcerou vyjeli na lipicánech. Projížďka v zimní krajině skončí dívčiným pádem. Max zjistí, že společnice, která se mu líbí, nezná ani rodové heslo. Otec jí ho pak řekne: Kdo nikdy neprohrál, nikdy opravdu nezvítězí. Dá jí také jako poslední aristokratce v rodu řetízek po babičce. Marie si večer prohlíží velkou starou knihu. – Tichá komtesu nenápadně vykrmuje a Josef ji nutí chodit po prohlídkové trase v papučích. Vivien se pustí s kastelánem a údržbářem do karet, jenže místo mariáše hraje poker a neumí ani stavět z karet domek. Zato ochutná tlačenku. – Na zámek dorazí pár běžkařů. Marie je sama provází. Konstatuje, že rod o Kostku pětkrát přišel a pětkrát ji dostal zpátky. – Viv zase telefonuje s Jess, a přitom chroupá domácí škvarky. Přes telefon s kamarádkou „sleduje“ (pouze ve zvuku) televizní seriál Tak jde čas. Když to Frank zjistí, rozzuří se, protože ví, že se nedoplatí. Podle zaskočené manželky (která stále nic netuší o finančních problémech) by se jako aristokrat nad to měl povznést. – Marie si opět čte v knihách. Pochlubí se otci výdělkem za prohlídku. Běžkaři si teď za příplatek užívají v kabinetu Velkého prasáka. – Frank pochopí, že by si mohli aspoň trochu přilepšit na vstupném. Zároveň zjistí, že kastelán naopak usiluje o to, aby „muflonů“ (jak říká turistům) bylo co nejméně. Jednak tak má klid a jednak se nepoškodí exponáty. Hrabě se naopak rozhodne zámek urychleně otevřít, což podle Josefa odporuje zákonu. Max však sousedovi řekne, že to není pravda a že se jedná jen o klasickou kastelánskou latinu, kterou používají všichni kasteláni. – Marie se dál sbližuje s Maxem; dá mu své vlastní koblihy. Vyjedou si znovu na koních. Dělají turistické značky k zámku. I v okolí se ví o jejím prokletí. – Na Kostce otevřou dřív, než začne sezona. Ovšem za celý den nikdo nepřijede. Frank promrzne při čekání u pokladny. Josef je spokojený. – Hrabě se rozhodne udělat pořádnou propagaci a nalákat turisty na raritu: aristokraty, kteří žijí na zámku. Rozhodne se, že správné datum je Štědrý den. Všichni se musejí vrhnout do příprav. Vivien by ráda dělala nějakou charitu jako Lady Diana. Krása si stěžuje, že se mu dělá pleš a ona mu dá svou vodičku, kterou jako kadeřnice používá. Tichá to komentuje, že to je právě ta charita. – Marie provádí Josefovi drobné naschvály (přemísťuje exponáty apod.). Večer se Viv vyděsí, když vidí na chodbě pohybující se kostru. Tu ovšem veze kastelán na její původní místo. – Při zdobení stromku na nádvoří se chce mladý pár políbit, ale překazí to Frank, který zároveň spoléhá na Maxovu šlechtickou čest. – Personál se začíná vzpěčovat. Chce své peníze. Podle Franka se tedy musejí všichni snažit, aby přijelo co nejvíce návštěvníků. – Dorazí Benda s nalezeným kufrem s předky. Dostane od Franka klíče a odletí do New Yorku. V bytě Kostkových ho omráčí Jess v domnění, že jde o zloděje. Hned volá Vivien, a ta se tak dozví, že manžel byt zastavil. Žena se na Franka zlobí. Podle něj mají poslední šanci na Štědrý den. Všichni v kostýmech čekají na návštěvníky, které pak provází sám pan hrabě. Krása v kase láká váhající „muflony“ na prokletou komtesu, což okamžitě zabere. Rodina před skupinami předvádí stále dokola štědrovečerní stolování. Turisté si ji neomaleně fotografují. Večer skončí pádem těžkého lustru. Všichni mají strach o Marii, ale té se naštěstí nic nestalo. Viv se rozhodne, že musejí hned odjet do Ameriky. Personál však nechce, aby zámek prodali, protože si na ně už zvykli. Kupodivu se objeví postarší pár, ochotný zámek koupit. Zaměstnanci se snaží zájemce odradit. Jenže se to nedaří. Kupci jsou stále nadšení. – Frank a Marie jen neradi zámek opouštějí. Dívka marně volá Maxovi. Ten si všimne fotek v bulváru o katastrofě na zámku a o prokleté komtese. Hned vyrazí s koněm na Kostku, ale mine se s majiteli, odjíždějícími autobusem. – V letadle dostanou pasažéři noviny. Frank si je prohlíží a konstatuje, že teď by se na zámku dveře netrhly. Jenže Marii pozná jedna z cestujících a ztropí hysterickou scénu, že s prokletou šlechtičnou za nic nepoletí. Přidají se k ní ostatní pasažéři a trojice musí vystoupit. Na Kostku se vrací autobusem plným turistů, kteří „větří krev“. „Muflony“ provází Max. Největší senzací je spadlý lustr, ale návštěvníci chtějí vidět také prokletou komtesu. Ta se tu k mladíkově velké radosti objeví. Jenže dívka je později odtažitá: nechce se zbytečně trápit, když stejně odjedou. – Vivien zjistí, že smutný Frank dal všechny peníze z kasy personálu; prý aby na něj nevzpomínali jako na držgrešli. Podle manželky je nenapravitelný snílek. On konstatuje, že si vždy myslel, že právě to se jí na něm líbilo. – Benda přiveze kupce. Předá Vivien její oblíbené sladkosti od Jess, ale ženě mnohem víc chutnají koblihy paní Tiché. Ani ona už nechce zámek prodat. Podle advokáta je na to však pozdě, protože byla podepsána předkupní smlouva. – Vivien se pokusí s pomocí personálu kupce na poslední chvíli odradit. Dá jim naservírovat čaj v servisu s hákovým křížem a v pravou chvíli spustí nacistickou píseň. Rozhořčení kupci opravdu ztratí zájem a uraženě odejdou. – Vivien prohlásí, že Kostka je jejich rodové sídlo a že ho neprodají. Byt v New Yorku ať si užijí Benda s Jess. Všichni jsou šťastní. Frank a Marie mohou konečně důstojně uložit popel předků. Na Nový rok si všichni připíjejí. Advokát a Vivienina kamarádka si v New Yorku přiťuknou ořechovkou od paní Tiché. Políbí se stejně jako na Kostce Viv a Frank a Marie a Max... -tbk-
Snímek je věnován filmovému architektu a scénografovi Martinu Kurelovi (1961–2019). Volné pokračování vzniklo pod názvem Aristokratka ve varu (2024; režie Jiří Vejdělek).
Čechoameričan Frank Kostka alias František Antonín hrabě Kostka z Kostky
Vivien Kostková, Frankova žena
Marie III. Kostková, Frankova a Vivienina dcera
kastelán Josef
hospodyně Anežka Tichá
údržbář a zahradník Krása
advokát JUDr. Benda
Jessica, Vivienina americká přítelkyně
baronka Orssi
kupec zámku
žena kupce zámku
rytíř Max Laun, aristokrat ze sousedství
nervózní cestující
partner nervózní cestující
přísná letuška
letuška s oříšky
turista větřící krev
turistka u pokladny
turista u pokladny
závistivý turista
holčička se sněhulákem
tatínek se sněhulákem
maminka se sněhulákem
muž s kudrnatými vlasy
běžkař
běžkařka
turista v autobusu
právník
právník
Petra Zachová
Evžen Boček
Evžen Boček (Poslední aristokratka – román)
Jan Baset Střítežský (švenkr kamery B)
Jiří Holec, Václav Zajíček (ostřič), Alan Soural (ostřič kamery B), Ondřej Andrešič (asistent kamery B), Lubor Riedl (asistent kamery B)
Kateřina Veselá
Kateřina Kopicová, Václav Bejlek (vedoucí výpravy), Patrik Senft (rekvizitář), Jarda Mottl (rekvizitář), Marek Sedlařík (rekvizitář), Roman Rosenkranz (rekvizitář), Albert Kurel (rekvizitář), František Řezník (rekvizitář), Vojtěch Moucha (rekvizitář), Marro Adamovič (rekvizitář), Jakub Malý (rekvizitář), Lukáš Enický (rekvizitář), Michal Motyčka (rekvizitář), Kryštof Kopec (rekvizitář), Alex Kurel (rekvizitář)
Ivana Řezáčová (vedoucí kostymérka), Zuzana Kolínová, Štěpán Řezáč, Karolína Martinková, Katarína Chválová, Tereza Chmurová
Jana Bílková, Ivana Skalová, Hana Šímová, Zdeněk Nedorost, Eva Schwarzová, Jiřina Jarošová
Michal Pajdiak (zvuk, design a mix zvuku), Tomáš Zůbek, Pavel Brejcha, Jan Majstr (střih zvláštních zvukových efektů), Michaela Patríková (střih zvukových atmosfér, záznam sborových postsynchronů), Jan Martínek (střih dialogů a záznam postsynchronů), Anna Jasenská (záznam sborových postsynchronů), Viera Marinová (záznam postsynchronních ruchů), Anna Žihlová (střih postsynchronních ruchů)
Jiří Pazdera, Zuzana Švancarová
Michal Turner, David Adam, Ivo Grešák
Lenka Čížková (koordinátorka), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Jiří Slavíček (vedoucí produkce UPP), Martina Vaňkátová (produkce UPP), Ladislav Hrbáček (vedoucí produkce UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize), Jan Krupička (technologická supervize), Soundsquare (zvuk), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare)
Jarmila Hoznauerová (výkonná producentka ČT), Šárka Střelková (výkonná producentka)
Ondřej Zima (Evolution Films), Silvie Michajlova (Evolution Films), Pavel Berčík (Evolution Films)
Kateřina Ondřejková (kreativní producentka ČT), Zuzana Mistríková (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes), Martin Chalupský (innogy), Vladimír Mařík (CertiCon), Karel Kraus (CertiCon), Jan Bradáč (Hangar Films)
Zuzana Zmítková (vedoucí natáčení), Hana Bílá (ČT)
František Horvát (ČT)
Petr Štěpán (grafika), Michal Tilsch (grafický design)
Slávek Mikovec (vrchní osvětlovač), Zuzana Panská (fotografka), Libor Kurka (práce se zvířaty – koně), Pavel Jarda (práce se zvířaty – lipicáni)
Ondřej Hokr, Tomáš Živor (orchestrace)
Johann Sebastian Bach (Tokáta a fuga d moll), Georges Bizet (Carmen /Toreadorova píseň/), hudebnibanka.cz
Alexandr Smutný /trubka/, Jiří Voves /klarinet/, Hynek Čermák /pila/, Michal Novinski
Hudba k písni Johann Sebastian Bach
Text písně Jan Biggles Hanzlík
Zpívá Pavel Liška
Hudba k písni Georges Bizet
Text písně Jan Biggles Hanzlík
Zpívá Pavel Liška
Hudba k písni Igor TimkoDominik Svoboda /aranžmá/
Text písně Igor Timko
Zpívá Igor Timkoskupina No Name
Praha, zámek Milotice, zámek Buchlovice, zámek Rájec nad Svitavou, zámek Jaroslavice, zámek Lemberk, hrad Grabštejn, Jablonné v Podještědí, Lvová (Jablonné v Podještědí), Kunovice, Letecká ulice (Kunovice), Letecké muzeum v Kunovicích /interiér/ (Letecká ulice)
Poslední aristokratka
Poslední aristokratka
The Last of the Noblewomen
Posledná aristokratka
film
hranýdistribuční
komedie
Česká republika, Slovensko
2019
2019
začátek natáčení 1. 2. 2019
konec natáčení 17. 3. 2019
konec distribučního monopolu 23. 10. 2021
předpremiéra 17. 10. 2019 (multiplex Cinema City Velký Špalíček, Brno)
slavnostní premiéra 23. 10. 2019 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 24. 10. 2019 /přístupné bez omezení/
Komedie Jiřího Vejdělka.
Evolution Films, Česká televize, Tvůrčí producentská skupina multižánrové tvorby Ostrava (Česká televize) (koprodukce), PubRes (koprodukce), innogy (koprodukce), CertiCon (koprodukce), Hangar Films (koprodukce)
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Jihomoravský filmový fond
Evolution Films, s.r.o., Česká televize, PubRes s.r.o., innogy Česká republika a.s., CertiCon a.s., Hangar Films, s.r.o.
dlouhometrážní
110 min
DCP 2-D
1:2,35
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 42. festival české filmové komedie Nové Město nad Metují
2020
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena poroty za výtvarný počin
Vladimír Smutný
za kameru filmu
Festival: 42. festival české filmové komedie Nové Město nad Metují
2020
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší mužský herecký výkon
Hynek Čermák