Hudební dokument Meky přibližuje bohatou kariéru oceňovaného populárního slovenského zpěváka a skladatele Miroslava (Mira) Žbirky (nar. 1952), který se usadil po rozpadu federálního státu v České republice. Režisér, spisovatel a novinář Šimon Šafránek (nar. 1977) je autorem videoklipů, televizních pořadů a dokumentů s hudební tematikou (The Myth (2004), Czechtekk Love (2005), Země revivalů (2016); v roce 2018 debutoval celovečerním dokumentem King Skate o skateboardové subkultuře v Československu 80. let, oceněným Českým lvem, v němž jako dobovou kulisu použil právě Žbirkovy písně. Snímek, jehož název tvoří hojně užívaná přezdívka hudebníka, je inspirován knihou Miro Žbirka – Zblízka (Slovart 2016) publicisty Honzy Vedrala, který se podílel také na scénáři. – Film se soustředí na umělcovu dráhu a vystižení atmosféry 70. a 80. let, které byly pro jeho tvorbu klíčové. V otevřené rekapitulaci lehce zádumčivý protagonista („nemoderný chalan“) zaníceně mluví o uvolněné atmosféře 60. let, okouzlení big beatem a západní kulturou i o absurditách života v komunistické společnosti. Přiznává touhu po popularitě, jíž zpočátku obětoval rodinný život, a vyznává se z celoživotní vášně pro hudbu; zabrousí i do osobní roviny (smrt bratra, tragická nehoda kolegyně Mariky Gombitové, rozvod s první manželkou, vztah s prvorozenou dcerou). Hovoří o důvodech, proč posledních třicet let žije v Čechách, kde založili s manželkou (zároveň jeho manažerkou) Katkou druhou rodinu či o znovuobjevování anglických kořenů (jeho matka a strýc pocházeli z Londýna), jehož vyústěním bylo nahrání dvojalba ve slavném londýnském studiu Abbey Road. Žbirkovy osobní vzpomínky a zamyšlení (někdy „mimo kameru“) poměrně chronologicky dokládají (výjimečně i „kontroverzní“) výpovědi bývalých a nejbližších spolupracovníků z kapel Modus a Limit (Ján Lehotský, Laco Lučenič) a z branže (textař Kamil Peteraj, bývalý tajemník Bratislavské lyry Peter Horák). Značnou část historie přibližují pečlivě vyhledané archivní materiály: reportáže, rozhovory, záznamy z koncertů (40 let na scéně 3. 12. 2019 v O2 areně) a z udílení cen (výhra Zlatého slavíka 1982, Cena Anděl), ukázky z dobových televizních pořadů (To znám, Rhytmick, Uvolněte se, prosím, Vysílá Studio Jezerka) a záběry z festivalů (úspěch na Bratislavské lyře, ve Villachu). Hudební soundtrack zahrnuje různé verze písní, nechybí videoklipy. Tvůrci vyzdvihují devizu Žbirkovy tvorby, tedy autentičnost v dobách masové produkce cover verzí zahraničních hitů. Ve vedlejší lince přibližují atmosféru na československé scéně populární hudby a pracovní podmínky umělců (dohled a cenzurní zásahy státního aparátu, omezená možnost vyjíždět na Západ apod.) v kontextu tehdejší společenské situace. – Hlavní předností portrétu je pečlivá střihová skladba (vedle tematických archivů a rodinných videí i propracovaná montáž záběrů dokreslující všední realitu za socialismu). – Dokument lze zařadit po bok snímků Olgy Sommerové o slavných osobnostech tuzemské hudební scény (Magický hlas rebelky (2014), Červená (2017), Jiří Suchý – Lehce s životem se prát (2019)), které byly uvedeny v premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, kam směřoval i snímek Meky, kdyby festival v tradiční podobě nebyl kvůli pandemii koronaviru o rok odložen. Místo toho byl promítán v rámci přehlídky Tady Vary. – Součástí reklamní kampaně byl nově natočený videoklip Žbirkovy bigbeatové písně She's Out Of Control (anglická verze písně Cesta zakázanou rýchlosťou vydaná v roce 1982 na exportní verzi desky Sezónne lásky); zazní i v samotném snímku. -tesk-
Koláž archivních materiálů z profesionální dráhy protagonisty. Zpěvák a skladatel Miroslav Žbirka shrnuje kariéru: vše podřídil snu nahrávat původní hudbu, ve zlomových momentech nedělal ústupky a šel si za svým, i když se to mnohdy zdálo bláznivé. Doma si pouští pásek s nahrávkou; schraňuje několik historických magnetofonů. – Muzikantovi Lacu Lučeničovi (bývalý kolega z kapely Modus a Limit) doporučil Žbirku kamarád jako „talentovaného Angličana“. Peter Horák (bývalý tajemník festivalu Bratislavská lyra) komentuje Mirův „britský“ zvyk mít vždy zapnutý horní knoflík košile. Ján Lehotský (bývalý lídr skupiny Modus) tvrdí, že Miro má přirozený „anglický“ talent a Kamil Peteraj (textař) jej charakterizuje jako vytrvalce. – Zpěvák připustí, že pravděpodobně začal zpívat kvůli touze po popularitě. – Žbirka se koncentruje na pódiu O2 areny před uvedením své „typicky slovenské skladby“ Atlantída v tónině d-moll; hit zpíval už před desítkami let. Při odjezdu mu mávají fanynky. Usuzuje, že pro budování kariéry je třeba mít klapky na očích a propadnout do jisté míry fanatismu a egoismu; vložit do ní veškerou energii a čas. – Meky doma krmí psy. Ve sbírce elpíček má pozoruhodná alba „rodinné“ kapely The Kinks. Obal desky Sunny Afternoon ho „bral“ už v dětství, první „vinyl“ skupiny zase obsahuje ikonickou píseň You Really Got Me. – Žbirka kráčí londýnskými ulicemi. Jeho otec, sloužící v Československé armádě v Británii, se seznámil s matkou v pubu ve čtvrti Muswell Hill. Z parku, kam rodiče chodili za války na procházky, pozoruje metropoli. V roce 1944 se narodil jeho starší bratr Jason. Po válce se rodina usadila v Československu. – Mekyho první hudební vzpomínky spadají do 60. let, fascinovaly ho The Beatles, Bob Dylan, The Rolling Stones a Jimi Hendrix. Jejich hity dodnes považuje za nadčasové. Se západní hudbou kontrastovala realita socialismu, pro něj zosobněná nápisem Lenin věčně živý ve školní třídě. Navzdory společenskému brainwashingu se prý nepomýlil. – Zpěvák doma hraje na kytaru píseň Každý chce byť naj. V žertu vyčte manželce Katce, současně své manažerce, že mu nezatleskala. – Manželé jedou na Slovensko. Na hranicích Žbirka ochotně věnuje autogram celníkovi. Vypráví o rodné Bratislavě. Lituje demolice budovy PKO (Park kultury a oddechu), v níž s kapelou vyhráli první beatový festival. Neexistuje už ani jeho rodný dům. Skutečnost, že Blava leží blízko „západních“ hranic, jemu i bratrovi umožňovala poslouchat rakouský rozhlas. Jason měl rád Elvise a tancoval rokenrol, což Mira zásadně formovalo. O to hůře nesl, když o bratra půl roku po ruské okupaci přišel (spáchal sebevraždu). Bylo to těžké období (o jeho odchodu napsal píseň Jasey). – Vzpomíná, že jako šestnáctiletý zcela nechápal probíhající události. Normalizaci „porozuměl“, když jeho dlouhovlasé kamarády na ulici zadrželi policisté a ostříhali (on s nimi ten den nebyl) a když byl svědkem tvrdé policejní šikany. – Kamil Peteraj, básník a textař. Umělec poprvé viděl Mekyho zpívat „beegeesovky“ ve Véčku, tehdy nejlepším bratislavském klubu „dýchajícím západem“. Žbirka loví v paměti, jak v začátcích skupina Modus úspěšně vystupovala se svým alternativním rockem na vysokoškolských kolejích. Vzestup slávy jim přineslo vítězství na festivalu Bratislavská lyra s písní Úsmev v roce 1977. – Peter Horák, šéf sekretariátu Bratislavské lyry. Činovník zdůrazňuje, že festival byla jediná tuzemská akce, kde mohli vystupovat umělci z „kapitalistické“ Evropy (např. kapely Smokie, Easy Beats). – Podle Peteraje byla hudba „základní fenomén“: všichni byli okouzleni západním způsobem života a tím, čemu se říkalo „být free“. – Ján Lehotský, hudebník a skladatel, Modus. Někdejší lídr úspěch skupiny shledává v tom, že je tvorba bavila; vyzařovalo z nich mladické nadšení a samozřejmost. – Meky vzpomíná, že po vítězství na Lyře dostala skupina „za odměnu“ zákaz, protože kdosi v Rudém právu napsal, že se zhlédli v „kosmopolitních prvcích“. Vydavatelství Opus s nimi kvůli této větě zrušilo smlouvu na první LP desku, ale úplné veto činnosti neměli. Až za dva roky Kamil Peteraj na ministerstvu kultury prosadil vydání prvního alba, po němž rychle vzniklo druhé. Původní tvorbou si zajistili pevnou pozici na slovenské hudební scéně. – Laco Lučenič, hudebník a producent. Muzikant rozebírá začátek osmdesátých let v Modusu. U populárního Mekyho vzrůstala potřeba seberealizace, ale lídr, egoista Lehotský, ho brzdil. Ten se obhajuje: Žbirka s Marikou Gombitovou byli frontmani a on jako klavírista zůstával při vystoupeních nechtěně „vzadu“. Podle Mira zpěvačka Marika v kapele „svítila“. Na plakátech bylo její jméno uváděno zvlášť, což Jána štvalo; i to vedlo k tomu, že trojici (Žbirka, Gombitová, Lučenič) z kapely vyhodil, ale ve chvíli, kdy už měli vlastní renomé. Miro situaci shrne: Lehotský byl jiná generace a chtěl si dělat věci po svém. – Lučenič připomíná, že se Modus rozpadl těsně před Maričinou tragickou autonehodou po posledním společném vystoupení v Brně. Podle Žbirkovy paměti ten den hodně sněžilo. Po koncertu se rozešli v přátelské náladě. Ráno ho probudila telefonická zpráva o neštěstí. Dodnes se mu o události špatně mluví (duet V slepých uličkách). – Podle Horáka měl úspěch Miroslava Žbirky s písničkou Love Song (anglickou verzí V slepých uličkách) na mezinárodním festivalu v rakouském Villachu, kde získal cenu Rádia O3 (rok 1982), a související četná interview pozitivní vliv na zpěvákovo vítězství v anketě Zlatý slavík; tuzemské publikum „našince“ v západoevropské televizi vnímalo jako „velkou hvězdu“, jiní umělci za hranicemi totiž nebodovali. – Miro sleduje záznam z vyhlašování cen ankety Zlatý slavík 1982. Nechápe, že mohl „jako bigbeaťák“ vyhrát. – Kamil Peteraj komentuje zformování druhé Žbirkovy kapely Limit. První LP mělo skvělou prodejnost; šlo o pop-music, jež nebyla soudruhům po chuti, ale jejich děti ji milovaly. Ve spontánním úspěchu nebyly žádné „manažerské prášky“ a zpěvák se stal idolem. – Žbirka (charakteristický stydlivým vystupováním) už jako malý chlapec snil o popularitě. Po vítězství Lyry ho s nabídkou kontaktovala hudební firma RCA Records. Byl jediný z našich zpěváků, který vyvážel své původní písně v anglickém provedení. – Podle Horáka přišel Mirův mezinárodní úspěch bohužel až v době, kdy se německý trh přeorientovával z anglické pop-music na domácí produkci. – Zpěvák si posteskne, že zahraniční zkušenost byla jen „zpoza plotu“. Měl řadu nabídek, ale ne vždy dostal výjezdní doložku. Zmíní průkopníky elektronické hudby, německou skupinu Kraftwerk, jež přišla se syntetizátory. Používání „mašinek“ bylo v hudbě druhou revolucí (po té „beatlesácké“). Lučenič hovoří o nutnosti hudebníka ovládat „sekvence“; uskutečnil první pokusy programovat bicí. Žbirka tehdy toužil zpívat o jiných věcech než dosud. Začal psát vlastní texty (tou dobou tuzemští umělci většinou přebírali západní hity). Laco ho varoval před cenzurou, on se nenechal odradit a své texty pak musel obhajovat. Kamil Peteraj je přesvědčen, že za Žbirkovou původní tvorbou stála velká odvaha a přesvědčení, že i u nás se dá tvořit kvalitně. Meky se domnívá, že kdyby byl Čech, „tolik si nezazpívá“, podmínky na Slovensku byly volnější. Později nahrával i pro americký trh (RCA). – Žbirka uvažuje o svých prioritách během angažmá v Modusu: po narození první dcery (Denisa) odjel na sedm měsíců na zahraniční turné; bral to jako „normální“. Po návratu ho nepoznala a bála se ho. Denisa při návštěvě otce přiznává, že jejich rodinný život nebyl nikdy konvenční, on stále pracoval a cestoval. Rozvod rodičů neprožívala, už v dětství chápala, že jsou odlišní. Atmosféru v rodině uklidnil příchod jeho další partnerky Katky. – Laco míní, že skupina Limit měla „vlastní zvuk“, což ovlivnilo celou Mekyho kariéru. Aranžérsky a producentsky byl ale Limit hlavně Lacovou záležitostí, některá alba nahrál prakticky sám. Skupina paradoxně fungovala jen pro koncerty. Že je něco v nepořádku, si uvědomil, když porovnal svůj a Mekyho honorář. Zatímco v celém světě byli producenti důležití, jeho jen uznale poklepávali po ramenou. – Žbirka druhou ženu Katku poznal na koncertě, když za ním přišla do šatny. O osudovém momentu složil píseň Katka. – Lučenič shrnuje konec vzájemné spolupráce: rozcházeli se v hudebních představách a on nechtěl dál producentsky zpracovávat Žbirkovy demo nahrávky. Dohodli se na pauze a partnerství už neobnovili. – V druhé polovině 90. let, po rozchodu s Lučeničem, Žbirka spolupracoval s Davidem Kollerem a s Ivanem Králem, což hodnotí jako skvělou zkušenost a potvrzení domněnky, že partnerství může vypadat i jinak. – V 90. letech se zpěvák přestěhoval s rodinou do Prahy. Poté, co děti (David a Linda) odrostly, Katka si vzala na starost organizační záležitosti manželovy kariéry a doprovází ho na koncerty. Meky připustí, že jako hudebník dokáže žít i tam, kde se nenarodil. – (Archiv) Premiér Mečiar prosazuje ideu samostatného Slovenska. – Žbirka v souvislosti s neuspokojivým stavem slovenské politiky cituje Shakespeara. Má pochybnosti, zda natočený materiál k něčemu bude a zda jeho myšlenky nevyznějí hloupě. – Doma vybaluje doručené anglické LP desky mj. muzikantů, s nimiž hrál. – Po revoluci, když se otevřely hranice, začal muzikant létat do Londýna. Británie mu byla blízká kvůli příbuzným (matce a strýci). S troufalým nápadem, aby dvojjazyčné album Miro (2015) nahrál ve slavném studiu Abbey Road, přišla manželka. Spolupráce s anglickým producentem Robem Cassem postupně přerostla v přátelství. S týmem muzikantů se zkušeností z kapel Paula McCartneyho tu nahrál v roce 2018 Andělem oceněné Double Album. Při návštěvě studia se Miro srdečně zdraví s hudebníky. – Před koncertem v O2 areně (40 let na scéně, 3. 12. 2019) Meky „šetří hlas“. V modrém sametovém saku a v záři reflektorů vyjde na podium za mohutného potlesku. – Skoro sedmdesátiletý umělec připustí, že z podivných nálad ho rozptýlí možnost zazpívat si. – Muzikant v autě míjí svou ženu a žertovně ji láká na nové nahrávky. Konstatuje, že základní inspiraci nalézá v tvorbě nových písní, své nejoblíbenější činnosti; jeho život se nemohl odvíjet jinak, pokud měl nějakým způsobem uspět... -tesk-
Meky byla přezdívka Miroslava Žbirky a také název jeho devátého studiového alba, které v roce 1997 produkoval David Koller. – Ve filmu jsou použity soukromé archivní materiály Miro Žbirky a Kateřiny Žbirkové, další archivní materiály České televize, Krátkého filmu a.s., Rozhlasu a televize Slovenska, Slovenského filmového ústavu, Stanislava Hrdy a Petera Stanleyho Procházky.
hudebník a producent
básník a textař
hudebník a skladatel, Modus
šéf sekretariátu Bratislavské lyry
Honza Vedral (Miro Žbirka – Zblízka – životopisná kniha)
Šimon Šafránek, Honza Vedral
Ivana Pauerová, Ildikó Schreiberová (šéfdramaturgyně RTVS)
Katka Ondráková, Lucia Gibodová-Hrušková
Martin Roškaňuk (záznam zvuku), Richard Müller (design a mix zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku)
Česká televize (obraz), Magiclab (obraz), Kavky Sound (zvuk)
Pavel Vácha (výkonný producent), Jiří Vlach (výkonný producent ČT)
Kateřina Černá (Negativ), Zuzana Mistríková (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes), Alena Müllerová (kreativní producentka ČT), Ivana Kurincová (RTVS)
Jiří Matoušek, Roman Jordan, Zdeněk Hala (ČT), Magda Tučková (ČT)
Katarína Múčková (vedoucí výrobního štábu RTVS)
Jan Poukar (grafický design)
Světlana Tvrdíková (rešerše archivních materiálů), Lenka Krnáčová (rešerše archivních materiálů RTVS), Ivana Vargová (rešerše archivních materiálů SFÚ), Česká televize (přepis archivních materiálů), Rozhlas a televízia Slovenska (přepis archivních materiálů), Slovenský filmový ústav (přepis archivních materiálů)
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro ŽbirkaMiro Žbirka
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro ŽbirkaKamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro ŽbirkaKamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Peter Ronald Brown
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Laco Lučenič
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá skupina LimitLaco Lučenič
Hudba k písni Ján Lehotský
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá skupina Modus
Hudba k písni Ján Lehotský
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá skupina Modus
Hudba k písni Ján Lehotský
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá skupina Modus
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro ŽbirkaMarika Gombitováskupina Modus
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Nicky Chinn
Text písně Michael Chapman
Zpívá skupina Smokie
Hudba k písni Harry Vanda
Text písně George Young
Zpívá skupina The Easybeats
Hudba k písni Robert Spencer
Text písně Johnny Roberts
Zpívá Millie Small /ž/
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro ŽbirkaKamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Laco Lučenič
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Laco Lučenič
Text písně Laco Lučenič
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirkaskupina Limit
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Benny AndersonStig AndersonBjörn Ulvaeus
Text písně Pavel Žák
Zpívá Aja Farkačová
Česká republika, Praha (Česká republika), Strašnice (Praha), ulice Žernovská (Strašnice), vila Miro Žbirky /i interiér/ (ulice Žernovská), Libeň (Praha), O2 arena /interiér/ (Libeň), Slovensko, Bratislava (Slovensko), Staré Město (Bratislava), Strakova ulice (Staré Město), byt Miro Žbirky /interiér/ (Strakova ulice), Velká Británie, Londýn /ulice/ (Velká Británie), Muswell Hill (Londýn /ulice/), Alexandra Park (Muswell Hill), East Finchley (Londýn /ulice/), Fortis Green (East Finchley), hospoda Clossold Arms (Fortis Green), St Johnʹs Wood (Londýn /ulice/), Abbey Road (St Johnʹs Wood), Abbey Road Studios (Abbey Road)
Meky
Meky
Meky
Meky
film
dokumentárnídistribuční
hudební, životopisný, umělecký
Česká republika, Slovensko
2020
2019—2020
začátek natáčení 15. 7. 2019
konec natáčení 31. 1. 2020
festivalová premiéra 8. 7. 2020 (1. putovní přehlídka Tady Vary ve vašem kině /96 kinosálů/)
distribuční premiéra 9. 7. 2020 /přístupné bez omezení/
slavnostní premiéra 3. 9. 2020 (kino Lucerna, Praha)
Miro Žbirka zblízka. Nemoderný chalan z Abbey Road. Od tvůrců filmu King Skate.
Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Audiovizuálny fond SR
NEGATIV s.r.o., PubRes s.r.o., MIRO AGENCY s.r.o., Česká televize, Rozhlas a televízia Slovenska
dlouhometrážní
83 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, slovensky
české
české