Uznávaná režisérka polského původu Agnieszka Hollandová (nar. 1948) se do české kinematografie zapsala třídílným seriálem televize HBO Hořící keř (2013) o Janu Palachovi, při němž zúročila vlastní zážitky z období studia na pražské FAMU (1966–1971), z tehdejšího politického uvolnění a následné normalizace. Koprodukční projekt Šarlatán se rovněž odehrává ve vypjatých historických chvílích Československa, ovšem ve větším časovém rozpětí (patrně v letech 1917–1959; podle knihy o filmu do roku 1958, ve snímku se však neobjeví žádný konkrétní časový údaj), jež plní funkci pozadí životního příběhu hlavního hrdiny Jana Mikoláška (1889–1973). Léčitel, vynikající hlubokou znalostí bylin a pracující s nestandardními diagnostickými postupy (nemoc údajně dokázal vyčíst z moči pacienta, zkoumal ji pouhým pohledem), se dostával do konfliktu s různými režimy. Hlavní pozornost je věnována 50. létům, část děje se vrací do protektorátu a dokonce do první světové války. O aktuální společenské dění se přitom Mikolášek zajímal minimálně, smyslem jeho života byla léčba nemocných, jejichž denní počet přesahoval dvě stovky a celkem jich vyšetřil možná miliony. – Scenárista Marek Epstein vycházel z námětu Mikoláškova prasynovce, archiváře Martina Šulce. Ten se při zpracování osudu svého předka opřel zejména o dobovou korespondenci, svědectví pamětníků a o Mikoláškovy memoáry nazvané Paměti přírodního léčitele, jež bylinář sepsal v 50. letech, avšak poprvé mohly vyjít až v roce 1991 pod názvem Vzpomínky přírodního léčitele. Martin a Ivana Šulcovi také připravili knihu Životní příběh Jana Mikoláška – Pravda o slavném českém léčiteli, obsahující kromě faktografických informací i bohatou dobovou fotodokumentaci (nakladatelství Mladá fronta, 2020). Novinář Josef Klíma je pak autorem knižního přepisu scénáře Marka Epsteina Šarlatán (nakladatelství Euromedia Group, 2020) s fotografiemi z filmu. – Historické drama si neklade za cíl postihnout přesnou biografii. Do léčitelova života tvůrci promítli svou představivost a rozvinuli několik nosných motivů (provozování živnosti v zemi, jež prošla znárodněním, téma homosexuality či ambivalentnosti léčitelského daru, sklony k morálně sporným činům, boj s vnitřními démony či snahy o vykoupení). Postava léčitele se ve filmografii Hollandové už jednou objevila ve snímku Julie na cestě domů (2002). Epsteinův vyfabulovaný scénář ji tentokrát zlákal i netradiční strukturou. Příběh není vyprávěn lineárně, nýbrž s četnými průniky do minulosti. Tyto pasáže jsou laděné odlišně (barevností, kamerou i střihem), postupně se však do „současné“ roviny „vpíjejí“, rozsahem i formálním pojetím, až obě dějová pásma jakoby splynou. Rozpětí čtyřiceti let poskytlo vděčnou příležitost dalším filmařským profesím (kostýmním výtvarníkům, architektům, maskérům a jiným podpořeným působivým hudebním doprovodem) a kladlo nároky také na herce. Výtečným představitelem Jana Mikoláška se stal zkušený Ivan Trojan, léčitele v mladším věku ztvárnil jeho syn Josef Trojan (režisérka s projektem údajně čekala, až dosáhne potřebného věku). V epizodní roličce se mihl další Trojanův syn František. Objevem filmu je slovenský herec Juraj Loj jako Mikoláškův asistent a milenec. Do menší, ale významné úlohy léčitelky Mülbacherové (podle skutečné Josefy Mühlbacherové), která mladého Mikoláška učila uroskopii, obsadila Hollandová Jaroslavu Pokornou, s níž spolupracovala už za svých studií na FAMU. – Film není přímočarou ódou na mimořádnou osobnost s nevšedním darem. Divákovi nabízí emočně vypjatou podívanou, zejména v rovině psychologie postav a jejich vztahů. Titulní hrdina působí kontroverzně, pomáhá sice potřebným (často za nemalou úplatu), přitom však není typický lidumil. Je vážný až upjatý, většinou velmi odtažitý a silně konfliktní, někdy přímo agresivní. Po boku má asistenta, svůj protipól, který vyzařuje životní lehkost, hravost a pozitivní naladění. Poněkud sporně v díle vyznívá množství otevřených témat, z nichž některá se nejspíš nedrží skutečnosti. Nepochybně však jde o výjimečný, mimořádně propracovaný film podněcující diskuse a úvahy. – V předpremiéře byl uveden na přehlídce v Berlíně v prestižní soutěžní sekci Berlinale Special Gala. Na domácích akcích pak posbíral řadu ocenění (dvě Ceny české filmové kritiky 2020 a pět trofejí Český lev, vždy v hlavních kategoriích včetně režie). Nominován byl též na Evropskou filmovou cenu 2020 (opět za nejlepší režii) a na polské filmové ceny Orly. Dostal se rovněž do užšího výběru patnácti filmů ucházejících se o Oscara pro cizojazyčný film. – Rozpracovaný snímek byl představen během Berlinale Co-Production Market 2017 a Venice Production Bridge na 76. mezinárodním filmovém festivalu Benátky 2019. -hal-
Prezident Antonín Zápotocký umírá 13. listopadu 1957ve 3:52. (Archivní záběry) Slavnostní pohřeb doprovázejí patetické verše o odchodu státníka. – Před soukromým sanatoriem stojí fronta lidí s lahvičkami moči. Jan Mikolášek provádí ranní vizitu hospitalizovaných pacientů. Ženě, které se po nevydařené operaci žlučníku nehojí jizva a u níž přetrvávají horečky, připomene, jak je důležité věřit v úspěšnost léčby. Sestře upřesní dávkování bylin na obklady. – Řada lidí se rozroste v dav. Domovník prodává za patnáct korun čiré lahvičky na moč a rozdává pořadová čísla. Asistent František převezme od listonošky balík a noviny s článkem očerňujícím léčitele. V zásilce jsou vzorky moči, jež zanese Mikoláškovi do ordinace. Některé však zadržela kontrola v Praze. – František zapisuje na psacím stroji diagnózy pacientů, jež léčitel určí pohledem na prosvětlenou moč, a doporučovaný způsob přírodní léčby. U jednoho vzorku je jasné, že je pomoc marná. Údajně neplodné ženě Jan poradí, jak na nevěrného manžela, aby ji netrápily neduhy jeho milenek. Řezníka s dnou zaskočí doporučením omezit maso. – Do sanatoria přijede sestra Johana. Prosí o peníze pro svou dceru. Dostane je až po ponižujících prosbách. Mikolášek vzápětí velkoryse daruje finanční obnos cizí ženě na pobyt nemocného syna u moře. – František při společné večeři se zaměstnanci předčítá z novin zprávu o Janu Mikoláškovi z Jenštejna, v níž je označován za šarlatána tahajícího z lidí peníze a za vřed v komunistickém těle, jež by vyléčilo jedině vězení. Dům sleduje po večerech na ulici podivné auto. Asistent navrhuje nadřízenému, aby šel kvůli vlastnímu klidu do penze. Ten uraženě odejde od stolu. – Unavený Mikolášek odpočívá v přírodě a fascinovaně ji pozoruje. Doprovází ho František, mezi dvojicí to jiskří. – Pozdě večer navštíví léčitele bývalý pacient Mrázek, nyní ministerský úředník, který mu doporučuje odejít z republiky, protože Státní bezpečnost zahájila vyšetřování jeho osoby. Mikolášek namítá, že má dobré vztahy s ministerstvy zdravotnictví a vnitra a že léčil i prezidenty. Mrázek je ochoten Janovi opatřit pas, ale ten odmítne s tím, že lidé ho tady potřebují. – (Minulost) První světová válka. Četa vojína Mikoláška s puškami nastoupí, aby popravila kamaráda za přestupek. Neuposlechnutí stojí jednoho vojáka život, velitel ho zastřelí. – Léčitel válečnou událost vypráví už poněkolikáté Františkovi. Nejtěžší trest je podle něj možnost volby. – (Minulost) Mikolášek rozkaz vykoná, ale pak se zhroutí a rozhodne se pro sebevraždu. Při nečekaném hlasitém výbuchu na frontě si z leknutí prostřelí rameno. Po návratu z války pomáhá otci v zahradnictví. Sestra Johana dostane sněť do nohy a lékaři navrhují amputaci. Jan z bylin připraví mast, kterou jí končetinu s odumřelou tkání namaže. – Věřící Mikolášek poklekne na kameny u kříže v modlitbách. – Situace kolem léčitele se přiostřuje. František příteli vyčítá, že ve své zatvrzelosti nebere ohled ani na něj. Mikolášek mu navrhuje, aby se sbalil a odjel, přitom je z toho zdrcený. – (Minulost) Johana se před zákrokem chová hystericky a chce vyskočit z okna. Lékaři na poslední chvíli zruší operaci, když zjistí, že se dívce rána po Janově masti hojí. – František si v noci balí zavazadla. Do sanatoria vtrhne Státní bezpečnost a provede razii, při níž je zatčen za použití fyzického násilí on i Mikolášek. Léčitel chce být zastupován vlivnými úředníky, ale je mu sděleno, že nemá už žádná práva. Obhroublý vyšetřovatel ho posměšně oslovuje „pane Zázračný“. – (Minulost) Mladý zahradník vyhledá vyhlášenou bylinkářku Mülbacherovou. Chce se u ní vyučit, neboť u sebe pozoruje zvláštní schopnosti. Žena si ho vyzkouší. Když hned u prvního pacienta určí, že dotyčný zemře příští týden, vyžene ho. – Léčitele navštíví mladý advokát Zlatohlávek. Rozčarovaný muž čekal jiného obhájce a je odhodlán se zastupovat sám, ale poté, co se dozví, že mu bude prokuratura navrhovat trest smrti, je ochoten naslouchat. Čelí obvinění, že zaslal předsedovi uličního výboru v Kopřivnici, jistému Strouhalovi, bylinný čaj, po jehož požití on a jeho zástupce, rovněž člen KSČ, zemřeli. Byliny údajně obsahovaly jedovatý strychnin, nalezený při pozdější domovní prohlídce. Mikolášek je obviněním šokován. – (Minulost) Do rodinného zahradnictví v Rokycanech za mladíkem přijde stará Mülbacherová s návrhem, aby se k ní dostavil v sobotu brzy ráno. Jeho odhad pacientovy smrti byl správný. Léčitelka učí Jana diagnostikovat nemoci z lidské moči. Varuje ho, aby se nesnažil dělat zázraky. Oceňuje na něm výborné znalosti rostlin a jejich léčivé síly. Přeje si, aby se spolu každé ráno pomodlili, když on nechodí o nedělích do kostela (mladík tou dobou prodává v květinářství). Jan má v plánu odejít z domova. Otec s tím a s jeho působením u pochybné bylinářky nesouhlasí. Rozčílený syn ho málem zabije sekerou a uraženě opustí stavení. V určování neduhů pod dohledem Mülbacherové dělá výrazné pokroky. – Při výslechu ve věznici vyjde najevo, že Mikolášek žil u pobožné léčitelky až do její smrti, tedy rok a půl. Žena si od pacientů nebrala žádné peníze a totéž doporučovala Janovi. Vyšetřovatel s vysokým krevním tlakem vyzvídá, proč mu nic neodkázala, vždyť se o ni staral až do posledního tažení. – (Minulost) Babku šokuje, když Mikolášek zuřivě umlátí v pytli koťata, která měl utopit. – Do přelíčení zbývají tři týdny. Zlatohlávek s obžalovaným probírá jeho léčitelské působení před válkou. Mikolášek, vysílený pobytem ve vězení, nepovažuje za podstatné zmínit skutečnost, že byl ženatý, poněvadž krátké manželství nebylo šťastné. Obhájce se ptá na jeho seznámení s asistentem Františkem Palkem, pocházejícím ze Slovenska. – (Minulost) Na inzerát v novinách přichází do jenštejnské vily, již Mikolášek nechal přestavět na sanatorium, sebevědomý mladý Slovák. Léčitele přesvědčí, že ačkoliv nesplňuje podmínky k přijetí, v požadovaných úkolech obstojí. Přislíbí mu absolutní loajalitu. Mezi muži funguje od prvního setkání vzájemná přitažlivost. František se musí naučit psát na stroji a poznat byliny a léčivé směsi, jež Mikolášek předepisuje. – Hysterický Němec se v ordinaci nechce smířit s tím, že léčitel neumí pomoci jeho těžce nemocné dceři, a František agresivního muže vyvede. Pro Jana je taková bezmoc nesnesitelná. Večer se léčitel pokusí spícího Františka políbit. Dojde ke rvačce, ale pak se muži intimně sblíží. Kající se Mikolášek poté poklekne na kameny u kříže s Kristem. František pozve léčitele na Slovensko, aby se seznámil s jeho manželkou a matkou. Ta si všimne synova zvláštního chování a vzájemné náklonnosti mezi muži. – Sešlý Mikolášek je na dvoře věznice fascinován pampeliškou vyrostlou v dlažbě. – (Minulost) Mikoláškovi vadí, že František dojíždí za manželkou. Ve snaze si k sobě přítele připoutat, pořídí vysněné auto. Muži spolu ve volných chvílích brázdí v Hudsonu okolí a v přírodě se oddávají něžnostem. – Vyšetřovatel neurvalým způsobem vyslýchá vyčerpaného Mikoláška, užívajícího na základě složené zkoušky titul „úřední znalec bylin“. Vyčítá mu, že v minulosti léčil i kontroverzní osobnosti jako K. H. Franka nebo Emila Háchu. Léčitel argumentuje tím, že nedělal rozdíl mezi pacienty a komisaři při inzultaci „na oplátku“ předpoví velmi brzký skon. – (Minulost) Jednoho dne do ordinace k Mikoláškovi nedorazí žádný pacient. Odvetou za atentát na říšského protektora byly vypáleny Lidice a lidé mají strach. Jan o činu neměl ani ponětí. Těžce snáší, že ho nikdo nepotřebuje. Z frustrace rozbije okenní tabulku a pořeže si ruku. – Advokát Zlatohlávek navštíví Mikoláška ve vězeňské nemocnici, kde skončil po napadení holiče. S překvapením zjistí, že muž léčil Antonína Zápotockého i Martina Bormanna, vedoucího kanceláře Adolfa Hitlera. Mikoláškovi za to po válce hrozil trest smrti, ale pomohlo mu, že financoval odboj a jeho bratr byl v koncentračním táboře. Obhájce se ptá na vztah k Palkovi. Mikolášek svou homosexualitu, jež je trestná, popírá. – (Minulost) Bylinář se po milování s přítelem dozví, že Františkova manželka čeká dítě. Je zdrcen, a aby milence neztratil, připraví pro jeho ženu bylinný čaj, vyvolávající potrat. Asistent je záměrem svého nadřízeného šokován a dvojice se popere. Konflikt přeruší razie gestapa, vedená Němcem, jehož dceru Mikolášek nedokázal před šesti lety uzdravit. Pomstychtivý velitel léčitele s potěšením zmlátí a odveze na pražské velitelství. František tím trpí. Mikolášek má před německými lékaři diagnostikovat nemoci z připravených vzorků moči, a vyvrátit tak šarlatánství na základě údajných desítek udání. Ve všech případech uspěje. Po propuštění ho před budovou vyzvedne František. Cestou domů Jan vyzvídá, zda dal ženě čaj. Asistent neodpoví, ale výraz jeho tváře to potvrdí. – Advokát Zlatohlávek pátrá v Kopřivnici po pozůstalých údajně otráveného Strouhala. Zjistí, že na uvedené adrese nikdo takový nebydlí. – Obhájce se ptá Mikoláška na jeho bohatství. Obžalovaný tvrdí, že vše dostal darem, a vypočítává, koho všeho finančně podporuje. Zlatohlávek muže informuje, že celé obvinění je pečlivě vykonstruovaný podvrh. Ve svém zájmu však nepůjde proti obžalobě. František při výsleších prý vždy mlčel, aby přítele podržel. Prokuratura mu navrhne trest smrti. – (Minulost) V lese v zaparkovaném autě prožívá Mikolášek s Františkem chvíle štěstí. Léčitel se milenci svěřuje se svými vnitřními démony. – Začíná soudní proces, na němž se po dlouhé době oba milenci setkávají. Prokuratura seznamuje přítomné s případem zavražděného Strouhala a jeho zástupce. Obhájce zrekapituluje Mikoláškovu praxi a žádá překvalifikovat trestný čin na neúmyslné zabití. Státní zastupitelství případ hodnotí jako útok na členskou základnu KSČ a navrhne oběma obviněným výjimečný trest. Při dalším jednání má mluvit František Palko, který se obhajuje sám (advokáta odmítl). Soudci však opět neřekne vůbec nic. Nápadně sešlý Mikolášek vypoví, že bylinné směsi míchal pro pacienty asistent, a pokud se mezi nimi objevil jed, on s tím nemá nic společného. Překvapený soudce znovu vyzve k vyjádření Palka a ten bere vinu na sebe. Proti synovu přiznání se vzbouří matka, sedící mezi přítomnými. Je ze síně vyvedena a jednání se přeruší. Když obžalované odvádějí zpátky do cel, dostanou se na okamžik do těsné blízkosti. František chytne Mikoláška za ruku a vymění si spolu dlouhý pohled. – Rukama Jana Mikoláška prošlo několik milionů pacientů. „Jestli jsem alespoň jednomu člověku ze sta prodloužil život o jediný rok, pak mi vychází, že jsem zachránil pro tuto krásnou zemi 40 000 let života. A jsem šťastný, protože vidím, jak nezvyklý život jsem žil.“ Jan Mikolášek. -hal-
léčitel a bylinkář Jan Mikolášek
léčitel a bylinkář Jan Mikolášek jako mladý
František Palko, Mikoláškův asistent
bylinářka a léčitelka Josefa Mülbacherová, Mikoláškova učitelka
JUDr. Jan Zlatohlávek, Mikoláškův obhájce ex offo
vyšetřovatel
zahradník Antonín, Mikoláškův otec
Barbora, Mikoláškova matka
Johana, Mikoláškova sestra
Johana, Mikoláškova sestra jako mladá
Alois, Mikoláškův bratr
Palková, Františkova žena
stará Palková, Františkova matka
domovník v Mikoláškově sanatoriu
zdravotní sestra v Mikoláškově sanatoriu
velitel SD Kiesewatter, otec zemřelé Mikoláškovy pacientky
neplodná žena, Mikoláškova mladá pacientka
řezník, Mikoláškův pacient
chlapec Adámek, Mikoláškův pacient
Adámkova matka
úředník z ministerstva Mrázek, Mikoláškův pacient
slovenská družstevnice, Mikoláškova pacientka
Mikoláškova kyprá pacientka
Drahomil Koudela, Mikoláškův pacient
prokurátor
soudce
domovní důvěrník v Kopřivnici
prezident republiky Antonín Zápotocký
pověřený generál u Antonína Zápotockého
zatýkající tajný policista
doktor Ullrich z Berlína
chirurg profesor Kajtl
uchazeč o zaměstnání u Mikoláška
Mluví Oldřich Hajlich
desátník, Mikoláškův kamarád
odsouzený voják-dezertér
rakouský důstojník
listonoška
pacient ve vězeňské nemocnici
lékař
Mluví Petr Stach
lékař u Antonína Zápotockého
muž ve frontě před Mikoláškovým sanatoriem
hospodyně v Mikoláškově sanatoriu
muž
žena
německá tlumočnice
doktor Wein z Berlína
profesor Hienke z Berlína
starý Krejča, pacient Mülbacherové
mladý simulant, pacient Mülbacherové
důstojník
tajný policista
tajný policista
přísedící u soudu
dozorce ve vězení
dubl za Jiřího Černého – jízda na motocyklu
hlas z rozhlasu
Pavel Svatoň, Katarzyna Adamik /ž/ (režie druhého štábu), Jan Bílek (druhý štáb), David Strangmüller (druhý štáb)
Martina Götthansová, Marek Čermák (asistent Agnieszky Hollandové), Tomáš Chlost (druhý štáb), Matthew Slezák (druhý štáb), Martina Frimelová (druhý štáb)
Martin Šulc, Jaroslav Sedláček
Jaroslav Sedláček (ČT), Veronika Gregušová (RTVS), Jana Kákošová (šéfdramaturgyně RTVS)
Rafał Paradowski (švenkr), Stanislav Adam (švenkr), Tomasz Naumiuk (kamera druhého štábu), Rafał Paradowski (kamera druhého štábu), Karel Kaliban (švenkr druhého štábu), Philip Matoušek (švenkr druhého štábu)
Štěpán Švejda, Zdeněk Mrkvička (ostřič), Martin Carda (ostřič), Ondřej Nemejovský (steadicam), Filip Halaška (steadicam), Pavel Kuřák (ostřič druhého štábu), Patrik Rams (ostřič druhého štábu), Jan Vágner (druhý štáb), Viktor Chlad (druhý štáb)
Jan Kůžel (vedoucí výpravy), Tomáš Špaček (vedoucí výpravy), Jan Hruška (rekvizitář), Petr Čadek (rekvizitář), Petr Hlaváč (rekvizitář), Martin Šnaiberk (zařizovač), Tomáš Messány (zařizovač), Jan Kovalčík (zbrojíř)
Jitka Novotná (vedoucí kostymérka), Kateřina Krejčová, Tereza Švolíková, Zdeněk Křížek
René Stejskal, Gabriela Polakova, Roza Novotná, Soňa Mikšátková, Ivo Strangmüller
Martin Kozák
Radim Hladík ml. (zvuk a mix zvuku), Matěj Matuška (zvuk), Jiří Melcher (druhý štáb), Štěpán Mamula (mix zvuku)
Michal Čech, Jan Lakota, Matěj Němec (druhý štáb)
Magiclab, Michal Křeček (supervize Magiclab), Andrea Shaffer /ž/ (vedoucí produkce Magiclab), Vladimíra Lenertová (produkce Magiclab), Barbora Bajgarová (koordinátorka Magiclab), Naila Kerimova (koordinátorka Magiclab), Dmitry Medinsky (vedoucí 2D oddělení Magiclab), Mat Film Resort, Kateřina Slabá (Mat Film Resort)
Jan Kovalčík, Martin Kulhánek, Karel Grigar, Milan Blažek
Marek Čermák (koordinátor Marlene Film Production), Jakub Wypler (koordinátor Madants), Mat Film Resort (obraz), Karin Mattlachová (výkonná producentka Mat Film Resort), Tomáš Tichý (vedoucí produkce Mat Film Resort), Monika Kohutová (produkce Mat Film Resort), Bluetools sound postproduction (zvuk), Karolína Paseková (produkce Bluetools sound postproduction), ČT Kavky Sound (zvuk)
Martin Pavlica (design)
Aleš Týbl (výkonný producent Marlene Film Production), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT), Jeff Field (výkonný producent), Bogna Szewczyk /ž/ (výkonná producentka Madants)
Šárka Cimbalová (Marlene Film Production), Kevan Van Thompson (Marlene Film Production)
Jaroslav Sedláček (kreativní producent ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Petr Tichý (Barrandov Studio), Zuzana Balkóová (RTVS), Vladimír Mařík (CertiCon), Taťána Maříková (CertiCon), Adam Gudell (Moderator Inwestycje), Wojciech Gostomczyk (Studio Métrage), Lívia Filusová (Furia Film), Mike Downey (Film & Music Entertainment Ireland), Sam Taylor (Film & Music Entertainment Ireland), Klaudia Śmieja-Rostworowska /ž/ (Madants)
Radka Hájková (koordinátorka Marlene Film Production), Soňa Javorská (Furia Film), Filip Šulek (Furia Film)
Filip Brouk (Marlene Film Production), Magdalena Sládková (vedoucí natáčení), Daniel Hampel (druhý štáb), Jiří Koštýř (ČT), Kinga Tasarek /ž/ (Madants), Roman Genský (vedoucí výrobního štábu RTVS)
Gabriela Černá (ekonomka Marlene Film Production), Zuzana Vrbová (ČT)
Marika Karvánková (asistentka producentů Marlene Film Production), Maia Nunes /ž/ (Film & Music Entertainment Ireland)
Rudolf Havlík (grafický design), Marcela Šedivá (grafický design)
PhDr. Petr Blažek, Ph.D., MUDr. Jan Matouš, Iveta Mikešová, Aleš Kýr, Alena Kafková
Ladislav Marek (vrchní osvětlovač), Stanislav Klika (vrchní osvětlovač druhého štábu), Alžběta Jungrová (fotografka), Zuzana Panská (fotografka), Lukáš Masner (fotograf), Václav Tomšovský (práce se zvířaty), Jaroslav Šebek (historické automobily)
Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Mary Komasa /ž/ (spolupráce)
Antonín Dvořák (Rusalka), Gerhard Trede (Téma pro orchestr a klavír /Epic Tragedy/)
orchestr The New Art Ensemble (Dirigent Radosław Labahua), Anna Wandtke /ž/ /housle/, Maksym Dondalski /housle/, Radosław Pujanek /housle/, Wojciech Hazuka /housle/, Michał Styczyński /viola/, Igor Kabalewski /viola/, Tomasz Błaszczak /violoncello/, Bartosz Koziak /violoncello/, Sebastian Wypych /kontrabas/
Tadeusz Mieczkowski
Hudba k písni Antonín Dvořák
Text písně Jaroslav Kvapil
Zpívá Ema DestinnováMarta KrásováEduard HakenLudmila Červinková
Hudba k písni Radim Drejsl
Text písně Miloslav Zachata
Zpívá Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého
Praha, Hradčany (Praha), Pražský hrad (Hradčany), Loreta (Hradčany), Loretánské náměstí (Hradčany), Černínský palác (Hradčany), Malá Strana (Praha), Petřín (Malá Strana), Strahovská zahrada (Malá Strana), Nové Město (Praha), Senovážné náměstí (Nové Město), Mladá Boleslav, Viničná ulice (Mladá Boleslav), věznice /i interiér/ (Viničná ulice), náměstí Republiky (Mladá Boleslav), soud /interiér/ (náměstí Republiky), zámek Český Krumlov, zásobní zahradnictví (zámek Český Krumlov), Benátky nad Jizerou, Jaroměř, Hartmanice, samota Žežulka (Hartmanice), Lichoceves, vila Josefa Mrázka (Lichoceves), Svrkyně, Hole a okolí (Svrkyně), Dolní Beřkovice u Mělníka, Žilina u Kladna, okolí (Žilina u Kladna), Lány u Kladna, okolí (Lány u Kladna), Zbiroh, Drahoňův Újezd, Ejpovice, Klabava (okolí)
Šarlatán
Šarlatán
Charlatan
Szarlatan / Charlatan / Šarlatán
film
hranýdistribuční
drama, historický, životopisný
Česká republika, Polsko, Irsko, Slovensko
2020
2019
začátek natáčení 1. 4. 2019
konec natáčení 9. 7. 2019
konec distribučního monopolu 20. 8. 2030
festivalová premiéra 27. 2. 2020 (70. mezinárodní filmový festival Berlinale Berlín, Německo /sekce Berlinale Special Gala/)
slavnostní premiéra 17. 8. 2020 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 20. 8. 2020 /nevhodné pro děti do 12 let/
Film Agnieszky Holland. Inspirováno skutečným životním příběhem.
Marlene Film Production, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Barrandov Studio (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), CertiCon (koprodukce), Magiclab (koprodukce), Moderator Inwestycje (koprodukce), Studio Métrage (koprodukce), Furia Film (koprodukce), Film & Music Entertainment Ireland (koprodukce), Madants (koprodukce)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Polski Instytut Sztuki Filmowej, Audiovizuálny fond SR, Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Prague Film Fund, Filmová nadace (scénář)
dlouhometrážní
118 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk, 7.1
česká
česky, německy, slovensky
české
české