Parking

Země původu

Rumunsko, Španělsko, Česká republika

Copyright

2019

Rok výroby

2017—2019

Premiéra

1. 10. 2020

Minutáž

114 min

Kategorie

film

Žánr

drama, romantický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Parking

Český název

Parking

Anglický název

Parking

Koprodukční název

Parking / Parking

Pracovní název

Na okraji měsíce / Apropierea / Sin aliento

Anotace

Rumunský režisér Tudor Giurgiu (nar. 1972) rozšířil po čtyřleté pauze svou celovečerní tvorbu o koprodukční snímek Parking (2019), na němž se vedle domácího štábu podíleli filmaři ze Španělska a České republiky. Giurgiu, který si v umělecké kariéře několikrát vyzkoušel i roli producenta a scenáristy, sleduje v romantickém dramatu z prostředí španělského autobazaru část životní poutě hloubavého rumunského básníka Adriana. Ten z touhy po změně opustil rodnou zemi a pracuje jako noční hlídač na Pyrenejském poloostrově. – Příběh mužského hrdiny, natočený podle románu rumunského básníka a prozaika Marina Mălaicu-Hondrariho, zaznamenal na kameru Marius Panduru, který s režisérem Giurgiem v minulosti již spolupracoval. Rumunský představitel hlavní postavy Mihai Smarandache vystupuje vedle španělských herců (charismatická Belén Cuestaová v roli mužovy milenky, Ariana Gilová a Luis Bermejo), kteří do děje významně zasahují. Film kromě osobních mikrodramat aktérů otevírá i otázky národní identity a postavení migrantů v západní společnosti, dotýká se tématu snů, lásky a cyklické povahy lidského života, jehož nedílnou součást představuje umění, jemuž tvůrci připisují nebývalou důležitost. Pro řadu protagonistů je právě vztah ke kultuře zásadní, a tak se objevují odkazy na umělecká díla a jejich autory. Poměrně výrazný je vizuální styl filmového vyprávění. Díky citlivému rámování, hře s hloubkou ostrosti a s pomocí snových flashbacků Adriana, jež se formálně odlišují a svou „nekvalitou“ a jiným poměrem stran obrazu připomínají amatérské rodinné filmy (byly skutečně natočeny na klasický 8mm materiál), je evokován silný pocit nostalgie. Také hudební doprovod Julia de la Rosy prohlubuje velmi osobní atmosféru, o níž se zasloužila i česká zvuková postprodukce. Komorní dílo bylo nominováno na osm výročních filmových cen v Rumunsku (včetně kategorie za nejlepší zvuk). K jeho realizaci přispěli i čeští koproducenti Lukáš Moudrý, Ondřej Zima a Pavel Berčík a podpora Státního fondu kinematografie. – Projekt byl vyvinut v rámci platforem EAVE 2015 a When East Meets West Terst 2016. -kž-

Obsah

Třicátník Adrian se živí ve Španělsku jako hlídač zapadlého autobazaru, kde žije v jednom postarším obytném vozu. Po nocích čte knížky, kouří, venku střílí puškou krysy. Oplocený pozemek střeží i několik psů. – Muž ignoruje vyzvánějící telefon. Zavolá šéfovi, majiteli bazaru Rafaelovi (Rafovi), který se mu dlouho neozval, údajně kvůli obchodním záležitostem. Ohlásí mu drobné pokusy o krádeže. Nadřízený zdůrazňuje, že má dát pozor zejména na jedno porsche. A varuje před ostrými chlápky z jižního sektoru. – Adrian po noční obhlídce pokuřuje v osobáku a poslouchá rádio. Psi ho upozorní na ruch za plotem, kde tři muži u dodávky překládají papírové krabice. Adrian jim pohrozí policií. Jsou to Rumuni, stejně jako on. Auta je nezajímají, hlídače uplatí bednou s propagačními materiály a CD skupiny Nunatak. Muž si hudbu pouští. – Do bazaru dorazí Rafa. S Adrianem probírá nedostatek zákazníků. Slibuje, že až jich bude víc, pořídí mu lepší karavan. Baví se o ženách; Adrian má manželku v Rumunsku, Rafael se kvůli své nevěře rozvádí a bojí se, že přijde o syna Rafaelita. Rumun cituje svého otce: „Bez ženské se nedá žít, ale ani s nimi“. – Hlídač poslouchá španělské zprávy v rozhlasu, vzpomíná na domov. – Večer něco sepisuje, když dorazí Rafael. Šéf chce, aby odvezl do Candás audi. Svému „nejlepšímu hlídači“ představí usměvavou přítelkyni Mercedes. Adrian jí u večeře před karavanem líčí, že do Španělska přijel před půl rokem, protože chtěl změnu. Jazyk se naučil díky Rafovi a z rádia. Trojice si dá víno, zazní i rumunský přípitek. Mercedes se Adriana ptá na rodinu. Jeho manželka pracuje jako učitelka, a tak ho prý nemůže doprovázet. Děti nemají. – Rafael slibuje Mercedes v nadsázce cestu kolem světa, až prodá pár aut. Přijde mu úsměvné, že Adriana do Španělska přivedla touha přečíst si v originále dílo Roberta Bolaña. Mercedes odjede, muži dál popíjejí. – Rafael telefonicky potvrdí obchodnímu partnerovi Carlosovi, že mu audi dodá do Candásu do dvou dnů. – Adrian cestuje autem. (Flashback) Jako kluk sedí tátovi na klíně za volantem, užívá si s rodiči slunečné dny. – Rumun se ubytuje v hotelu, kde visí plakát Nunataku. Ve výtahu ho zaujme světlovlasá dívka, ubytovaná v sousedním pokoji. Týž večer ji potká na pláži u táboráku při oslavě svatojánské noci. Když se blondýnka ocitne bez svého doprovodu (jiného muže), začnou si povídat. Rumun chválí hudbu skupiny z plakátu, ve které dívka (María) hraje. Tu překvapí, že muž Nunatak zná. Pobaví ji jeho žádost o autogram. Mladík popisuje oslavy svátku (rumunsky Sânziene) u nich. Dívku zajímá, proč je ve Španělsku. Adrian vysvětluje, že chce poznat nové prostředí a jazyk, přizná však, že jasnou představu nemá. Mluví s nadsázkou o své vášni pro psaní; jeho nejčastějším námětem jsou momentálně sebevrazi. Španělku nevšední muž pobaví, pak musí odejít. Adrian poslouchá koncert Nunataku. S novou známou, baskytaristkou kapely, si vyměňují pohledy. Později se setkají na nábřeží. Dívka ukazuje Adrianovi snubní prsten a baví se nevážně o sebevraždách. Zajímá ji, zda by ji zachránil, kdyby se vrhla do moře. On přizná, že neumí plavat. Dvojice se smočí na mělčině ve vlnách. Hudebnice popisuje, že podle legendy půlnoční koupání přinese skvělý následující rok. Flirtují spolu. Dívka se ptá, jestli je ženatý, Adrian zalže, že ne. – María Rumuna v baru svádí řečmi o milování. – Dvojice se vášnivě líbá v hotelovém výtahu. Na pokojovém balkoně Adrian vypráví o rumunských legendách. Dívka se rozloučí a ještě se vrátí s vypůjčenou košilí. – Adriana ráno potěší Maríin telefonát. Vypráví jí o svém životě v lázeňském hotelu, kde jeho otec dělal hlídače. Pozve hudebnici na kafe, ta však hovor rychle ukončí. (Flashback) Muž vzpomíná na otce a na pobřežní krajinu. – Básník potká milenku u výtahu. Ta se k němu nemá, doprovází ji manžel. – Adrian najde po návratu do autobazaru dopis, ale nevěnuje mu pozornost. – (Flashback) Před obytňákem probíhá party. – Adrian slaví s Rafaelem, Mercedes a dalšími známými narozeniny. Blahopřání v esemesce od manželky Cristiny čte bez zájmu. Naopak má radost z knihy od Mercedes. Povídají si spolu o jeho literární tvorbě a o autorech, ona ho jako spisovatele povzbuzuje. Hrají hru „vadí nevadí“. Muž mluví o svých frustracích imigranta. Kvůli obavám z odloučení od rodiny a ze strachu o blízké a o jejich zdraví tu zatím nedokázal psát. Vrátit se však nechce (a podle něj ani nemůže). Před vnímavou ženou se rozpláče. (Flashback) Adrian si vybavuje momenty ze života rodiny, v níž vyrostl. – V noci nechce vpustit cizího chlapa na pozemek bazaru. Jde o rozhořčeného bývalého majitele prodaného Porsche Cayenne, který shání Rafaela a zejména své prachy. „Rumunovi“ se představí jako Carlos a plánuje přijít zas. – Adrian píše Maríe z Candás zprávu, že mu schází. Na stole najde vzkaz a směšnou zálohu od Rafaela, který před věřiteli radši zmizel. María mu zavolá nečekaně z turné v Salamance a líčí svůj milostný sen. – V noci do bazaru dorazí Mercedes. Hledá Rafaela se spící dcerkou Pilar v autě. Rozčarovaná žena má dost partnerových naivních plánů. Cítí zodpovědnost za svou rodinu. Spisovatel ji uklidňuje, dají si spolu pivo. Adrian je spokojený, začal znovu psát. Mercedes si přečte jeho nostalgickou báseň ve španělštině Immigrant Song. Opilý Rafael dorazí na koni. Naštvaná Mercedes s dcerkou odjede. – Šéf vyzvídá o Adrianově nové známosti. Zamilovaný muž vypráví o Maríe a lituje, že nemůže příteli pomoci z finanční tísně. Informuje ho o Carlosově návštěvě. Rafael prý situaci vyřeší. Adrian ho prosí o pár dnů volna. Ten nakonec souhlasí a půjčí mu na cestu auto z bazaru (bez pojistky na vlastní riziko). – Adrian se Maríi ohlásí poetickou esemeskou. Po koncertě Nunataku promilují noc. Muž přizná, že neměl dlouho žádnou ženu. Na dalším koncertě ho sleduje Maríin partner, který později vtrhne opilý do Adrianova hotelového pokoje. Dobírá si hlídače kvůli psaní, pro bláhovou představu, že s ním jeho žena zůstane, i pro jeho rumunský původ. – V noci Adrian s Maríou odjedou. Muž milence nabídne, aby se nastěhovala k němu do karavanu, a vyzná jí lásku. – V obytňáku, v jeho „Rumunsku", dívku zaujme kniha o životě a díle Leonory Carringtonové, Adrianovy oblíbené umělkyně. – María nachystá romantické noční překvapení (svíčkami ozdobené auto) a navrhuje, aby se postupně pomilovali v každém ze zdejších vozů. – (Flashback) Pár se toulá ulicemi Cordóby. – Mercedes donese Adrianovi balíček s jeho novou knihou. Přátelé v Rumunsku mu ji vydali jako překvapení, inspiraci pro ni našel ve snu. Událost zapijí silnou rumunskou kořalkou. – Rafael netrpělivému Carlosovi slíbí další riskantní přepravu zásilky. – María Adrianovi věnuje v jejich skromném příbytku z plechů ochranný amulet. Rumun se fotí pro svou matku s lednicí, důkazem blahobytu. – Rafael volá hlídači, aby odvezl mercedes se zbožím. Zdůrazňuje, že má z místa okamžitě zmizet. Adrian nakonec souhlasí. – Maríe se nelíbí Rafaelův přístup k podřízenému, chce bazar opustit. Hlídač plánuje najít si jinou práci, dívka navrhuje odjet do Rumunska. – (Flashback) Adrian před starým rumunským hotelem sleduje živé výjevy z obrazů Carringtonové. – Rumun zaveze auto k opuštěné stavbě. Prozradí se a musí prchat před Carlosovými společníky. – Šéf ho kárá za hazard. Adrian lituje, že neposlechl přítelkyni a do akce šel. Od rozzlobeného Rafaela opět nedostane slíbené peníze. – Přátelé mají piknik ve staré usedlosti. María se zmíní o večerním výletě, který s partnerem podnikli. Rafaela vytočí představa nehlídaného parkoviště a María kritizuje výši hlídačova platu. Šéfovi vadí, že ona podvádí manžela s imigrantem, a začne velká hádka. Mercedes má žárlivého Rafaela dost, přátele se snaží usmířit. Rafa se nakonec omluví a slíbí zaplatit. Chce prodat koncesi a zdejší stavbu zvelebit, aby tu mohli všichni společně bydlet. – Frustrovaná María si přeje z nevábného autobazaru zmizet. Navrhuje přesun do Madridu, ale Adrian namítne, že se ještě nepomilovali ve všech autech. – Rumuna v bazaru nečekaně vyhledá manželka Cristina. Její láskyplné objetí neopětuje. Žena vypráví o domovině a vytahuje z tašky manželovy oblíbené speciality. Adrian se marně snaží zadržet zlomenou Maríu na odchodu. Překvapená Cristina vyslechne jejich hádku ve španělštině a celou situaci pochopí. Pro muže je vztah již minulostí. Jeho žena s ním chtěla oslavit svátky, nechápe, co mu v Rumunsku scházelo, a sama se vrací do vlasti. – Adrian se snaží kontaktovat Maríu, nechává jí zamilované vzkazy. Je osamělý a smutný. – Za nějaký čas se María za deště vrátí, něžně se vítají. – Ráno dívka listuje v Adrianově knize. Ten jí místo autogramu napíše na tělo cizí báseň a recituje ji. Během milování je vyruší Rafael. Adriana požádá, aby odvezl dodávku, prý je to poslední úkol (on sám nemůže, má soud o syna). – Rumun za volantem poslouchá zprávy o tragické smrti několika migrantů. Nezamčenou dodávku mu ukradnou na benzínce, když si odskočí. Je zoufalý, šéfovi se nemůže dovolat. – Rafael si v bazaru spěšně balí věci. V noci dorazí naštvaní mafiáni, Adrian Maríu schová v úkrytu. Vetřelci hledají Rafaela a zuřivě ničí jeho auta. Podnikatel stihne přivolat policii a vyhodit proud, ale dostane se do spárů násilníků. Adrian se do rvačky zapojí, pak ale raději vyhledá vyděšenou Maríu. Útočníci Rafaela surově zbijí. Adrian s milenkou se pokoušejí za zvuku policejních sirén autem ujet. – Do areálu dorazí sanitka. Mercedes se v slzách sklání nad bezvládným Rafaelovým tělem. Adrian s Maríou ji utěšují. Nasedají do obytňáku a konečně odjíždějí. – (Flashback) Adrian pálí svoji básnickou sbírku. -kž-

Hrají

Mihai Smarandache

hlídač autobazaru a básník Adrian Petru Constantin

Belén Cuesta /ž/

baskytaristka a zpěvačka María Perez Belano, Adrianova milenka

Ariadna Luis Bermejo

Rafael zvaný Rafa, majitel autobazaru

Gil /ž/

Mercedes, Rafaelova partnerka

Carmen Florescu /ž/

učitelka Cristina Constantinová, Adrianova žena

Eric Frances

Javier Belano, Maríin muž

Manuel Bandera

Carlos, Rafaelův věřitel

Emilian Oprea

rumunský zloděj

Paul Cimpoieru

rumunský zloděj

Cornel Brad

rumunský zloděj

Valentin Popescu

Constantin, Adrianův otec

Erzsébet Fülöp /ž/

Constantinová Adrianova matka

Luciano Panaitescu

hlídač autobazaru a básník Adrian Petru Constantin jako mladík

Robert Zotta

hlídač autobazaru a básník Adrian Petru Constantin jako dítě

Adrián Augustín Gutiérrez Canovas

člen skupiny Nunatak

Gonzalo Ruiz Lantero

člen skupiny Nunatak

Alex Dumdaca

člen skupiny Nunatak

Nando Besada

člen skupiny Nunatak

Pedro Hernández

člen skupiny Nunatak

José Manuel Lucas

člen skupiny Nunatak

Álvaro de Armiñán

Carlosův bandita

Bogdan Crăciun

Carlosův bandita

Daniel Mantero

policista

Carlos Urban

policista

Pablo Gómez-Pando

mladík

Florentina Tănase /ž/

postava ze snu

Cristina Păcurar /ž/

postava ze snu

Liana Sărmăşan /ž/

postava ze snu

Maria Mureşan /ž/

postava ze snu

Alina Târcoman-Ochea /ž/

postava ze snu

Romina Trufan /ž/

postava ze snu

Anca Grovu /ž/

postava ze snu

Tudor Cordoş

postava ze snu

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Álvaro de Armiñán, Adriana Itu /ž/ (přípravné práce)

Asistent režie

Julio Blez, Maria Aurora Suri Quesada /ž/, Enara Tejadas /ž/, Jorge Sánchez, Álvaro Laguna, Antonio López, Ana Inceu /ž/, Raya Al Souliman /ž/

Skript

Maria Guerra /ž/

Předloha

Marin Mălaicu-Hondrari (Sblížení /Apropierea/ – román)

Scénář

Marin Mălaicu-Hondrari, Tudor Giurgiu

Kamera

Marius Panduru, Sebastian Câmpean (dodatečné záběry na 8mm film), Tofán Zsolt (dodatečné záběry na 8mm film)

Asistent kamery

Andrei Zikeli (ostřič), Juan Molina, Mario Oliva, Laurenţiu Marcu (ostřič), Radu Bondoc (ostřič), Andrei Castanef, Octavian Sotir, Ionuţ Ochiană

Architekt

Sonia Nolla /ž/

Assistent architekta

Pedro Valero

Výprava

Juan Sánchez (vedoucí rekvizitář), Javier López Antia (rekvizitář), Fernando Méndez (rekvizitář), Roberto Martínez (rekvizitář), Miguel García González (rekvizitář), David Rojas (rekvizitář), Toño Ramos (rekvizitář), Alba Odeh (rekvizitář), Andreea Popa /ž/, Bogdan Bostănaru (vedoucí rekvizitář), Ionuţ Gâlcă (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Fernando García

Kostýmy

Lourdes Fuentes /ž/, Carmen Montaraz /ž/, Nicoleta Cârnu /ž/

Masky

Alicia Arenilla /ž/, Olmo Longarbo, Auro Murciano, Ovidiu Buta, Sashka Baleva /ž/, Lidia Ivanov /ž/, Samuel Vesa

Střih

José M. G. Moyano, Manuel Terceño, Vlad Simion (dodatečné záběry)

Zvuk

Lukáš Moudrý (zvuk a design zvuku), Diana Sagrista /ž/ (zvuk a záznam kontaktního zvuku), Jamie Branquinho (střih dialogů), Adam Levý (střih zvláštních zvukových efektů), Karel Štulo (střih postsynchronních ruchů), Andrea Veselková (záznam postsynchronních ruchů), Marika Novotná (záznam postsynchronních ruchů), Mirel Cristea (záznam kontaktního zvuku), Florian Stoica (záznam kontaktního zvuku)

Asistent zvuku

Esther Marquina /ž/, Mario Torres

Animace

Cristian Scărlătescu

Vizuální efekty

Production XMG Media, Raluca Regiulis (producentka), Felician Lapădatu (supervize)

Zvláštní efekty

Drama FX, Mariano García, Jon Serrano, Marcelo Firmano, Ibai Huesa, Vadym Burdeinyi, Nicolas Crisenti

Postprodukce

Andreea Dumitrescu /ž/ (koordinátorka), Manuel Terceño (koordinátor), Fátima de los Santos /ž/ (koordinátorka), Olga Štěpánková (koordinátorka), Cinelab România (obraz), Cornelia Popa /ž/ (producentka Cinelab România), Mihaela Năstase /ž/ (koordinátorka Cinelab România), Studio BEEP (zvuk)

Koordinátor kaskadérů

Ángel Plana

Kaskadéři

Beatriz García /ž/, Luis Cros

Výkonná produkce

Bogdan Crăciun (Libra Film Productions), Olmo Figueredo González-Quevedo (La Claqueta), Marta Jiménez /ž/ (La Claqueta)

Producent

Bogdan Crăciun (Libra Film Productions), Tudor Giurgiu (Libra Film Productions), Oana Bujgoi Giurgiu /ž/ (přidružená producentka Libra Film Productions)

Koproducent

Olmo Figueredo González-Quevedo (La Claqueta), Gustavo Fuentes Aguilar (La Claqueta), Ondřej Zima (Evolution Films), Pavel Berčík (Evolution Films), Lukáš Moudrý (Studio BEEP), Manuel H. Martin (přidružený koproducent La Claqueta)

Produkce

Oana Matei /ž/ (koordinátorka Libra Film Productions), Cristina Mitea /ž/ (koordinátorka Libra Film Productions), Adriana Räcäşan /ž/ (koordinátorka Libra Film Productions), Sara Gómez /ž/ (koordinátorka La Claqueta), Irene Hens /ž/ (koordinátorka Tito Clint Movies)

Vedoucí produkce

Poto Balbontin (La Claqueta), Lolo Díaz (La Claqueta), Fidel Pérez (La Claqueta), Barbora Dlabajová (Evolution Films)

Asistent vedoucího produkce

Nicolae Purice (Libra Film Productions), Luz Olmedo (La Claqueta), Alejandro Lassovsky (La Claqueta), Jesús Villegas (La Claqueta), Luis Gonzalo Gallardo (La Claqueta)

Spolupráce

Jorge Borreguero (vrchní osvětlovač), Costel Dinu (vrchní osvětlovač), Beatriz Hohenleiter /ž/ (fotografka)

České podtitulky

Vlasta Mosciatti /ž/, Anna Kareninová (dramaturgie)

Výrobce českých podtitulků

Filmprint Digital

Hudba

Hudba

Julio de la Rosa

Písně

Algo Contigo

Hudba k písni Mitnik Bernardo
Text písně Mitnik Bernardo
Zpívá Martha Serra Lima /ž/skupina Trio Los Panchos

Ready to Swing

Hudba k písni Gerhard Narholz

Apocalypse

Hudba k písni Gregory Steven Gonzalez
Text písně Gregory Steven Gonzalez
Zpívá skupina Cigarettes After Sex

Romper el Cielo

Hudba k písni Adrián GutiérrezGonzalo RuizFernando BesadaAlejandro Martínez
Text písně Adrián GutiérrezGonzalo RuizFernando BesadaAlejandro Martínez
Zpívá skupina Nunatak

Soy Viento, Soy Fuego

Hudba k písni Adrián GutiérrezGonzalo RuizFernando BesadaAlejandro Martínez
Text písně Adrián GutiérrezGonzalo RuizFernando BesadaAlejandro Martínez
Zpívá skupina Nunatak

Noi A

Hudba k písni Fabio Codega
Text písně Fabio Codega
Zpívá Fabio CodegaSolkeyMichele Maggiore

Lokace

Rumunsko, Bukurešť (Rumunsko), Sângeorz-Băi (Rumunsko), hotel Hebe (Sângeorz-Băi), Kluž (Rumunsko), Španělsko, Cordóba (Španělsko), palác Alcázar (Cordóba), Torre de la Calahorra (Cordóba), Sevilla (Španělsko), klub LongRock (Španělsko), Candás (Španělsko), Almonte (Španělsko), Carreño (Španělsko), Moguer (Španělsko), Dos Hermanas (Španělsko), Huerta La Cansina (Španělsko), Oviedo (Španělsko)

Produkční údaje

Originální název

Parking

Český název

Parking

Anglický název

Parking

Koprodukční název

Parking / Parking

Pracovní název

Na okraji měsíce / Apropierea / Sin aliento

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

drama, romantický

Země původu

Rumunsko, Španělsko, Česká republika

Copyright

2019

Rok výroby

2017—2019

Produkční data

začátek natáčení 19. 10. 2017

Premiéra

festivalová premiéra 31. 5. 2019 (18. transylvánský mezinárodní filmový festival Kluž, Rumunsko)
zahraniční premiéra 14. 6. 2019 (Bukurešť, Rumunsko)
slavnostní premiéra 22. 9. 2020 (multiplex Cinema City Slovanský dům, Praha)
distribuční premiéra 1. 10. 2020 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Režie Tudor Giurgiu.

Výrobce

Libra Film Productions, La Claqueta (koprodukce), Tito Clint Movies (koprodukce), Cercanias AIE (koprodukce), Evolution Films (koprodukce), Stuio BEEP (koprodukce)

Distribuce

Bontonfilm

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

114 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:2,35

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

španělsky, rumunsky

Podtitulky

české

Úvodní/závěrečné titulky

rumunské