Slovenská fotografka a režisérka Mária Pinčíková (nar. 1987), která studovala na Slovenské technické univerzitě a na Filmové a televizní fakultě Vysoké školy múzických umění v Bratislavě, debutovala celovečerní observačně-zábavnou reportážní komedií Na značky!, jíž vzdává hold všem generacím sokolů, nesoucím odkaz Miroslava Tyrše do současnosti. Při příležitosti XVI. všesokolského sletu (1. až 6. července 2018), jenž byl oficiální součástí oslav 100. výročí vzniku Československa (1918–2018), sledovala především zákulisí závěrečných příprav, vrcholících svátečními hromadnými vystoupeními. Organizátoři připravili deset základních a jednu česko-slovenskou skladbu pod symbolickým názvem Spolu. Na stadionu v pražském Edenu, kde bylo méně diváků než na předcházejících sletech, vystoupilo patnáct tisíc cvičenců, což je rovněž méně než dříve. Přestože mottem hnutí je heslo „Jedinec nic, celek vše“, tvůrci se zaměřili na několik konkrétních hrdinů (s odkazy na postupy nové vlny), kteří „proplouvají“ organizačními peripetiemi a nervózním chaosem po svém; bez nich by však celek neuspěl. – Svérázný zapálený činovník a cvičitel Mirek Vrána (75 let) neustále motivuje kolektiv stěžejní gymnastické skladby Borci navzdory nesnázím ke zdárnému výkonu, jenž je věcí jeho osobní cti. Jedním z jeho svěřenců je nesmělý dospívající Radek, který se v Sokole angažuje kvůli rodinné tradici. Vrána ho doučuje matematiku, z níž mladíkovi hrozí reparát. Účast na sletu je pro cvičence možností seznámit se s nějakou dívkou, dosud mu žádný vztah nevyšel. Další postavy (náčelník, autorky skladeb, zasloužilé sokolky a tak dále), bez nichž by se slet neobešel, do dění vstupují v různých situacích a v různém rozpoložení. Jak jednotlivce, tak mnohatisícovou masu sokolů na závěr spojuje radost a pocit sounáležitosti napříč generacemi (podle slov režisérky „z nedokonalého vzniká dokonalé“). – Drobné, někdy úsměvné epizody (v nichž občas není daleko k ostrým výrazům) odrážejí českou povahu, ale respektují i sokolský étos. Samotných záběrů z hromadných vystoupení, jež diváci sledují s nadšením, je ve snímku minimum (uhrančivé jsou záběry na celek plochy se cvičenci shora). Snímek, na němž autorka spolupracovala s poměrně velkým štábem režijních spolupracovníků a kameramanů, který snímal protagonisty někdy i ve stejný okamžik, kladl vysoké nároky na střih. V úvodu Pinčíková střídmě použila archivní dokumenty z historických sletů mimo jiné i od Jana Kříženeckého. Samotné minulosti sokolské jednoty a sletů se ovšem nevěnuje. Nejde ani o nezáživnou sebeprezentaci České obce sokolské (založené 16. února1862). Autenticitu observační metody umocňuje fakt, že mnohdy není jasné, koho divák sleduje. Děj je formálně rozvržen do kapitol 4, 3, 2, 1, !. Průvodcem, který okrajově klade protagonistům otázky, je fiktivní reportér „televize Liška“. – Snímek byl vyvinut s podporou workshopu dok.incubator 2019. -kk-
Trenér Mirek Vrána ze Sokola pražského týden před sletem rázně diriguje Borce (cvičence skladby Borci) v tělocvičně. Pro ostrá slova nechodí daleko. – V Chrámu sv. Víta slouží Dominik Duka „sokolskou“ mši. – Cvičenka přijímá gratulace k devadesátým narozeninám; dušuje se, že letos cvičí naposledy. S bratrem Vránou si notují: se sokoly je pojí morální i sportovní životní styl, ženu vždy vedly Tyršovy zásady. – Reportér „televize Liška“ komentuje nadcházející XVI. všesokolský slet: do Prahy se sjedou čeští i zahraniční sokolové, aby společně prověřili platnost hesel V zdravém těle zdravý duch! V mysli vlast, v paži sílu! Tužme se! – 4. Zaměstnanci upravují stadion v Edenu. Na trávníku pak organizátoři pomocí dálkového zaměřovacího přístroje rozmísťují orientační značky. Náčelník České obce sokolské Petr Svoboda koordinuje provozní přípravy z velínu. – Cvičitelé nad „partiturou“ probírají úskalí ve skladbě Borců. – Mladík Radek doma posiluje. Vrána doučuje Radka, který také nacvičuje na slet, matematiku v bistru, jež provozuje studentova matka. – Choreografka dumá nad nákresy skladby, rozloženými na podlaze tělocvičny. V zrcadle prověřuje efekt cvičebních prvků. – Dorostenci trénují gymnastiku. Hladový Radek po návratu z tělocvičny nerad odpovídá matce na všetečné otázky ohledně matematického testu a dívek. – 3. V šatně dorostenců a mužů je cvrkot. Cvičenec hraje na harmoniku a zpívá. Podle reportéra je už většina z devíti set Borců, jež čeká společné secvičení skladby, na místě. Oslovení muži jsou hrdí, že se sletu zúčastňují pravidelně. – Příprava hromadných sestav vrcholí. Ženy na ploše podle pokynů hledají značky. Mirek napomíná nedisciplinované kuřáky. I v areálu před stadionem je zákaz kouření. Rozladí ho, že časový harmonogram zkoušky nevychází a jeho Borci se musí improvizovaně zformovat mimo oficiální seřadiště. Za skluz je odpovědná nástupová komise, jež upřednostnila v tréninku česko-slovenskou skladbu Spolu (pro dorost, muže a ženy). Synchronizovat velké počty cvičenců je o nervy; organizátorům pomáhají plánky. – Mirek svolává na náhradním seřadišti svěřence. Na plochu se dostanou s třicetiminutovým zpožděním. – Radek s kamarády okukují u bazénu holky. – Vrána si stěžuje náčelníkovi na práci nástupové komise. Organizační tým řeší nedostatky. – 2. Sokolská pamětnice Věra Bicanová provádí skupinu po historickém, národními umělci vyzdobeném Fügnerově tělocvičném sále první národní sokolovny Sokola pražského na rohu ulice Žitné a Sokolské. Hlavním mecenášem stavby byl Jindřich Fügner. Po zakladatelích zde opatrují nářadí, kozu a koně. – Mirek opět ztrácí nervy při řazení Borců do šestistupů. „Velitelky“ koordinují celky skladby Spolu do vstupních bran, nástupy nevycházejí; jsou nespokojené, protože dění na ploše z výšky nevypadá dobře. I Borci v rozlehlém prostoru tápají. Zavelí své opožděné zkoušce pro dorostence a muže sokolské „nazdar/zdar“. – Unavené a odevzdané autorky a koordinátorky Emília Fialová, Anna Jurčíčková se dohadují o nácviku a choreografii řazení. Shodnou se, že špatně připravené oddíly musí vše urychleně nacvičit. – Radek provádí mámu stadionem a odráží její neodbytné otázky. – V bistru Vránovi k pětasedmdesátinám bratr-sokol zarecituje vtipnou zdravici. Radek pro oslavence nemá dárek, ale tomu stačí, že student prošel z matematiky. – 1. K domu s pamětní deskou Františka a Milky Pecháčkových, kteří zahynuli v koncentračním táboře Mauthausenu, nastoupí trojice v krojích a s praporem. Mirek přivítá hosty na tradičním pietním aktu a vzpomene na zásluhy manželů. František byl autorem skladby Přísaha republice ze sletu v roce 1938. Na sletech po roce 1989 se vždy objeví tzv. motiv „Pecháček“; na jeho počest přítomní sokolové zacvičí prostná. – Radek kupuje pro sebe a mladou cvičenku zmrzlinu. V rozpačité konverzaci prozradí, že být sokolem je rodinná tradice (pradědové založili župu v Tróji). – Radkova máma sleduje nácvik Borců z prázdné tribuny. Polovině cvičenců těžší prvky nejdou, schopnější mladíci jsou z „nešiků“ rozladění. Na poradě Vrána ventiluje nespokojenost; při nástupech je chaos a setkává se s malou vůlí problémy řešit. Činovníci se dohodnou, že vyhradí dva sektory, aby se mohly řadit „dvě skladby“ naráz. – Doma Radek hraje na počítači. Matka se zlobí, že nepřišel pomoct do bistra, a rázně pošle syna spát. – !. Středem Prahy prochází sletový průvod, vedený praporečníky. Tradiční sokolské kroje navrhl Josef Mánes (inspirovaný Černohorci, bojujícími za svobodu v 19. století). Reportér na balkoně Národního divadla popisuje silné zážitky z průvodu. Vrána opravuje kapelu, která má špatný rytmus, na nějž se nedá pochodovat. Věra Bicanová si stěžuje vrátné v Sokole pražském. Považuje za skandál, že nikdo z české vlády nepřišel průvod pozdravit. – Na stadionu nafukují horkovzdušný balon. Reportér hlásí, že zanedlouho začne 5. července 2018 první veřejné vystoupení XVI. všesokolského sletu. Organizátory znepokojuje špatná předpověď počasí. Starší divák vypustí ze středu hřiště balonek. Reportér vyzvídá na kameramanovi, jakou technikou budou událost zaznamenávat. Při západu slunce Mirek seřazuje Borce na hlavní večerní vystoupení. Z velínu náčelník synchronizuje úvod pomocí vysílačky. Rozezní se zvony. Bicanová sleduje sváteční televizní přenos hromadných tělovýchovných vystoupení z Edenu doma. Radek zpravodaji tvrdí, že i v nepříznivém počasí odcvičí dobře. Vybraní cvičenci napříč generacemi a vlajkonoši nastupují za cválajícími koňmi s jezdci (jeden představuje T. G. Masaryka). Z tribun je nadšeně vítá publikum (není však úplně plno). Velín ovládá nervozita, ne vše probíhá podle choreografie, navíc přestane fungovat barevná signalizace. Sbor začne zpívat státní hymnu. – Mirek o zmatcích vypráví před stadionem; doufá, že diváci v euforii kiksy nepostřehli. – Radek s kamarádkou sledují skladbu Siluety (dorostenky a ženy s obručemi). – Mirek Borcům nařizuje, ať před vystoupením odloží hodinky, batohy i kamery z hlavy, a popřeje jim úspěch. – Radek mezi vyrovnanými muži sleduje skladbu Cirkus, v níž cvičí kamarádka. Borci nastoupí na plochu za tónů Smetanovy Vltavy. Skladbu zahájí motivem „Pecháček“ (letecké záběry celé plochy). Sklidí ovace. – Radek si dá se slečnou pivo a jdou se dívat. Domlouvají se, zda se druhý den setkají na diskotéce. – Mirek pochvalně děkuje chlapům za společné úsilí, jež jim přineslo úspěch. – Mladí mají dobrou náladu, kluci to zkouší s obručemi. Radek se slečnou probírají své minulé vztahy. – Mladík se doma chystá do Tyršáku na diskotéku. Máma kladně komentuje večerní vystoupení s laserovou show a zase se do syna naváží. – Mladík s kamarády zopakují prvek ze skladby, stoj na ramenou. Bránou z jejich těl prochází tančící hosté. Pyšně ho pozoruje slečna... -kk-
Ve filmu jsou použité obrazové archivní materiály Národního filmového archivu Pátý všesokolský slet v Praze (1907; režie Jan Kříženecký), Slet sokolstva v Prostějově (1908; režie Jan Kříženecký), Veřejné cvičení tělocvičné jednoty Sokol v Českém Brodě 10. června 1910 na oslavu 40ti letého trvání za účasti okolních jednot (1910; režie Oscar B. Depue, Elias Burton Holme), XI. všesokolský slet Armádní den (1948; režie Jaroslav Váchal).
Mária Pinčíková, Peter Baran
Jakub Medvecký, Mária Pinčíková
Jakub Medvecký, Marek Šulík, Mária Šnircová (RTVS)
Denisa Buranová (hlavní kameramanka), Jan Balcar, Duc Viet Duong, Erik Eržin, Ivo Miko, Jan Šípek, Simona Weisslechner /ž/, Majo Žilinčan, Ján Balabán (observační záběry), Edita Kainrathová (observační záběry), Tomáš Kotas (observační záběry), Branislav Pažitka (observační záběry), Petr Příkaský (observační záběry)
Jakub Hraník (kamerový technik), Marcel Halcin (kamerový technik), Jiří Vojtěch (kamerový technik)
Petr Kudlička, Marek Šulík, Phil Jandaly (spolupráce), Audrey Maurion /ž/ (spolupráce)
Igor Baar (zvuk a záznam hudby), Richard Fulek, Jan Kalužný, Sandra Klouzová, Petr Kolev, Ján Krnáč, František Šec, Boris Vereš, Adam Levý (střih a mix zvuku), Lukáš Moudrý (mix zvuku)
Magiclab (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Petra Chlpáňová (vedoucí produkce Magiclab), Andrea Shaffer /ž/ (supervize Magiclab), Ondřej Mayer (supervize Magiclab), Vasil Móler (koordinátor Magiclab), Studio BEEP (zvuk), Lukáš Moudrý (producent Studio BEEP), Kateřina Doležalová (producentka Studio BEEP), Alexandra Zuntová (produkce Studio BEEP)
Roman Jordan (výkonný producent PubRes)
Zuzana Mistríková (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes), Alice Tabery /ž/ (Cinepoint)
Tibor Horváth (RTVS), Michal Křeček (Magiclab), Lukáš Moudrý (Studio BEEP), Kateřina Doležalová (Studio BEEP)
Jozef Fülöp (RTVS), Marek Kučera (Cinepoint), Augustína Micková (Cinepoint)
Peter Baran (PubRes)
Lenka Karaka /ž/ (Cinepoint), Thuy Linh Mai /ž/ (Cinepoint)
Eva Benková (grafika)
Duc Viet Duong (režijní spolupráce), Jaroslav Kratochvíl (režijní spolupráce), Miro Remo (režijní spolupráce), Juraj Šlauka (režijní spolupráce), Simona Donovalová (fotografka)
Antonín Dvořák (Symfonie č. 2 B dur, Op. 4), Jindřich Vrbenský (Borci /Nástup, Vzpomínky/), Zdeněk Barták (Vlajkový pochod), Josef Suk (V nový život), Bedřich Smetana (Má vlast /Vltava/)
Jaro Žigo /bicí/, Michal Novinski /ostatní nástroje/
Hudba k písni Antonín Dvořák
Text písně Adolf Heyduk
Zpívá Peter Kudlička
Hudba k písni Boris Fomin
Hudba k písni František Kmoch
Zpívá Věra Bicanová
Hudba k písni Karel Černoch
Text písně Pavel Žák
Zpívá Karel Černoch
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Jiří VoskovecJan Werich
Zpívá Miroslav Vránasbor
Hudba k písni František Kmoch
Hudba k písni František Škroup
Text písně Josef Kajetán Tyl
Zpívá dětský sbor
Hudba k písni Pepa Bolan
Text písně Pepa Bolan
Zpívá skupina Mandrage
Hudba k písni Warren CaseyJim Jacobs
Text písně Eduard Krečmar
Zpívá Sbor Divadla Kalich
Hudba k písni lidová píseň
Zpívá skupina Kollárovci
Hudba k písni Miro ŽbirkaRobert Burian /úprava/
Text písně Miro Žbirka
Zpívá Miro Žbirka
Praha, Hradčany (Praha), Pražský hrad (Hradčany), chrám sv. Víta /interiér/ (Pražský hrad), Malá Strana (Praha), ulice Újezd (Malá Strana), Tyršův dům /i interiér/ (ulice Újezd), Vršovice (Praha), Sinobo Stadium /dříve Eden Aréna/ (Vršovice), Vladivostocká ulice (Vršovice), Atletický stadion SK Slavia /i interiér/ (Vršovice), Plavecký stadion SK Slavia (Vršovice), Nové Město (Praha), Národní divadlo (Nové Město), Nová scéna (Národní divadlo), Václavské náměstí (Nové Město), Národní třída (Nové Město), Sokolská ulice (Nové Město), Sokol (Sokolská ulice), Fügnerův sál /interiér/ (Sokol), Staré Město (Praha), Staroměstské náměstí (Staré Město), ulice 28. října (Staré Město), Křížovnická ulice (Staré Město), Pařížská ulice (Staré Město), Široká ulice (Staré Město), Josefov (Praha), náměstí Jana Palacha (Josefov), Rudolfinum (náměstí Jana Palacha), Vltava (Praha), Smetanovo nábřeží (Vltava), Smíchov (Praha), ulice Jindřicha Plachty (Smíchov), pamětní deska Františka a Milky Pecháčkových (ulice Jindřicha Plachty)
Na značky!
Na značky!
On Your Marks!
Na značky!
Sokoli
film
dokumentárnídistribuční
reportáž, sportovní
Slovensko, Česká republika
2021
2018—2020
festivalová premiéra 27. 5. 2021 (23. mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, Praha)
festivalová premiéra 30. 5. 2021 (18. mezinárodní filmový festival Doclisboa, Lisabon, Portugalsko)
festivalová premiéra 24. 6. 2021 (28. mezinárodní filmový festival Art Film Fest Košice, Slovensko)
distribuční premiéra 1. 7. 2021 /přístupné bez omezení/
slavnostní premiéra 1. 7. 2021 (kino Edison, Praha)
zahraniční premiéra 2. 7. 2021 (kino Lumière, Bratislava, Slovensko)
Na každém jednom záleží! Dokumentární filmy Márie Pinčíkové.
PubRes, Cinepoint, RTVS – Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Magiclab (koprodukce), Studio BEEP (koprodukce)
PubRes s.r.o., CINEPOINT s.r.o., Rozhlas a televízia Slovenska, Magiclab s.r.o., STUDIO BEEP a.s.
dlouhometrážní
83 min
DCP 2-D, MP4
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
slovenská
česky, slovensky
bez titulků
slovenské