Observační sondu Každá minuta života natáčela dokumentaristka Erika Hníková (nar. 1976) průběžně více jak rok v rodině Lenky a Michala Hanuliakových. Mladí manželé se rozhodli, že svého syna Mišku budou od nejútlejšího věku, respektive od narození formovat a rozvíjet na základě takzvané kamevédy. Tedy metody, jež se zaměřuje na budování komplexního pohybového základu s cílem vychovat šťastného, sebevědomého, samostatného a úspěšného jedince s reálnou šancí prosadit se a uspět v současném světě (a profesionálním sportu). Dospělí se zcela koncentrují na prioritní společný zájem, řízenou multivýchovu dítěte, jíž podřizují osobní a společenský život. Sestaví pečlivě propracovaný, extrémně vycizelovaný výchovný plán, jehož součástí je několikafázový trénink. Jejich „středobod“ Miško se věnuje především sportovním a pohybovým aktivitám, ale hraje i na klavír a učí se jazyky (matka s ním mluví německy). To, co mu rodiče zprostředkují, ho baví (nezná nic jiného). V nastoleném řádu a souvislém dohledu však chybí „chaotická“ spontánní hra, „lelkování“, pozitivní i negativní „neřízené“ emoce. Chlapci umetají „cestičku“, nezná prohru (neúspěch však k životu patří) a je motivován odměnami (něco za něco), je vedený jako jedinečný solitér. Svými výkony opravdu předčí i mnohem starší děti. – Tvůrci (na místě byl přítomný tříčlenný štáb) zachytili pouze část reality, zaměřené na „sportovní“ složku výchovy (v úvodu využili rodinná videa). Do procesu nijak nevstupovali (některé situace, jež však rodina přijala za své, zpětně dotáčeli), nekonfrontovali dospělé protagonisty, nepátrali po jejich motivech, vyvarovali se hodnotícího postoje. V „ději“ jsou problematické okamžiky, je však na divákovi, jak s nimi naloží. Proto také individuální příběh uzavřené, jakoby sociálně „odříznuté“ rodiny vyprovokoval bouřlivé diskuse a velký zájem. Rezonující široké téma výchovy v polarizované společnosti otevřelo znepokojivé otázky, především jak rozvinout potenciál dítěte, ale ne na úkor emocí, harmonie či sociálních vztahů, jak vypěstovat odolnost proti stresu či strachům nebo jak se vypořádat se stinnými stránkami vrcholového sportu. – Kvůli pandemii Covidu-19 byl film dokončen s prodlevou, Hanuliakovi prý následně žili otevřeněji a z Miška se stal školák. – Snímek se zúčastnil programů East Doc Platform, ParisDOC Works-in-Progress, Bio to B Pitching Forum, KVIFF Eastern Promises. -kk-
Lenka a Michal uzavřou sňatek. V plánech do budoucnosti jsou zajedno; veškerý čas chtějí věnovat potomkovi, aby se z něj stal úspěšný člen společnosti. – Michal ještě před Lenčiným otěhotněním načetl mnoho knih a článků o rozvoji dítěte. Zaujala ho metodická publikace Jak vychovat šampiona, v níž se autor Pavel Zacha zabývá budováním komplexního pohybového základu jedince, aby se prosadil a uspěl v současném světě (a ve vrcholovém sportu). Rodiče, kteří se pro tuto cestu rozhodnou, však musí omezit osobní život a vše zaměřit na výsledky. Tzv. kamevédu uplatnil Zacha u svého syna (hrajícího hokej v americké NHL). – Lenka „rozmlouvá“ s očekávaným potomkem Miškem jako se sportovcem. – Otec při koupání mimino chválí, když se odráží nožkami od stěny vaničky. Po čase nacvičuje s batoletem sklapovačky. – Miškovi ještě nejsou čtyři roky. Pod dohledem rodičů trénuje v parku běh do schodů. Po nevydařeném výkonu se matka snaží v synkovi probudit soutěživost a motivovat ho k lepšímu času. S Miškem mluví německy. Při dalším pokusu ho nechá vyhrát. – Pondělí, květen. Tříčlenná rodina začíná snídani rituálem (říkankou). Dítě si pak v pokojíčku natře dlaně magnéziem a otci předvede shyb na hrazdě. V tělocvičně Miško zkouší kotrmelce. Při driblování nemá sílu udržet basketbalový míč v pohybu požadovanou minutu. Jelikož se zlepšil (za 45 vteřin udělal míč 130 odrazů), „kouči“ ho pochválí. Lenka zapíše výsledky. Z tréninků pořizuje průběžně videa. Do bytu v paneláku otec se synem vyběhnou po schodišti. Na notebooku spolu sledují hokej NHL (s číslem 37 hraje Zacha mladší), poté matka chlapce uloží. – Ráno manželé skypují se Zachou st. Radí se, jak mají postupovat při nácviku shybů. – Rodina vyrazí na hokejový stadion. Trénink otce se synem ve výstroji probíhá v duchu pozitivní motivace a pochval, matka „hraje nešikovnou“. Při přesunu autem rodina rekapituluje denní plán (čeká je plavání, gymnastika, klavír a tak dále). Doma chlapec tráví čas v malé tělocvičně, večer při koupání zpívá anglickou písničku. Michal si v perfektně uklizené domácnosti hledá na youtubu videa malých hokejistů a srovnává jejich výkony s Miškem. – Neděle, srpen. Chlapec se při běhu do schodů zlepšuje. Cestou autem s ním Lenka procvičuje německá slovíčka. U příbuzných připravují oslavu jeho čtvrtých narozenin. Přání rodičů má motivačního ducha, jedním z dárků je soška hokejisty-Miška. Lenka babičce ukazuje zápisník s kamevédskými hvězdičkami synových úspěchů. Ten s mikrofonem kostrbatě zazpívá širší rodině anglickou píseň. Večer všichni tráví na zahradě u bazénu. Po návratu domů žena pečlivě vytře domácnost a s manželem probere program dalšího dne. – Úterý, srpen. Po tradiční společné snídani vyrazí Lenka se synem na u-rampu, jízdu na kole natáčí. Když chlapec po obědě odpočívá, otec si prohlíží záznam. Vyčte manželce, že nestřídal kolo s koloběžkou. Domluví se, že je třeba syna zatěžovat rovnoměrně. – Odpoledne po tenise vybíhají schody v parku. Doma pak rodiče Miškovi gratulují, že ve čtyřech letech a jednom měsíci ujel na kole padesát kilometrů, a získal tak další hvězdu kamevédy. Předají mu medaili a speciálně objednanou hokejovou sirénu z Ameriky. V domácí tělocvičně hrají „hokej“. – Středa, září. Hanuliakovi jsou u moře. Na rozdíl od ostatních dětí chlapec běhá na břeh a zpět, dribluje, v hotelovém pokoji cvičí shyby na hrazdě. Na tenisovém kurtu Miško spadne a rozpláče se, ale po chvíli už pokračuje v tréninku s matkou. Po večerní hygieně otec ještě pobídne synka, aby si zacvičil na hrazdě. Manželé pak popíjejí na terase. Rozhodnou se, že Miška za odměnu vezmou druhý den do aquaparku. – Čtvrtek, leden. Dny mají podobný charakter, jsou vyplněny především sportovními aktivitami. Cestou k Lenčiným rodičům Michal (pravděpodobně ředitel logistické firmy) řeší po telefonu pracovní záležitosti. U prarodičů Miško předvádí dovednosti, Lenka pouští videa z lyžování a z hodin klavíru. Vše prý syna baví. Čokoládovou buchtu malý host odmítne, v rodině sladkosti nejedí. Zatímco otec dohlíží na syna při čištění zubů, Lenka rodičům přizná, že si neumí představit péči o dalšího potomka. Téma manželé probírají i doma. Michal druhé dítě nevidí reálně, pokud by měli mezi ně rozdělit spravedlivě čas („snad jedině v případě, že by měl další, anglicky mluvící ženu“). Po tréninku na ledě uloží Mišku a skypují se Zachou. I s ním probírají „žhavé téma“; proti mluví i fakt, že Lenka těhotenství proležela. – Pátek, březen. Ráno Michal oznámí rodině, že bude celý den v práci. Miško si odběhne zacvičit na kruhy. Cestou na aktivity mluví s matkou německy o bezdomovci, kterého zahlédl u popelnice. Žena mu vysvětlí, že pokud bude trénovat a pracovat, bude mít úspěch a peníze. Schody v parku vyběhne zase rychleji. Driblování v parku ho moc nebaví, přesto matce vyhoví a pokusí se o lepší výkon. Při přejezdu autem matka přizná, že se necítí dobře. Miško jezdí v cyklistickém areálu. Domů dorazí za tmy, přesto v pyžamu udělá ještě pár shybů. Lenka telefonuje s manželem. Je zaskočená, že se nevrátil z práce. – Sobota, červen. Rodina vyrazí na první mezinárodní letní dětské hry kamevédy. Míša zvítězí v běhu, jde mu driblování a v tělocvičně exceluje třinácti shyby na hrazdě. Umístí se mezi třemi nejlepšími ve své kategorii. V rozhovoru řekne, že si jako odměnu koupí dráhu s formulemi... -kk-
Ve filmu jsou použity rodinné archivní materiály Michala a Lenky Hanuliakových.
Lucie Hecht /ž/, Tereza Kozáková
Petr Šoltys (záznam zvuku), Ivan Horák (záznam zvuku), Vítězslav Jíra (záznam zvuku), Pavel Kovařík (záznam zvuku)
UPP (obraz), Ivo Marák (supervize UPP), Jiří Slavíček (produkce UPP), Audio Atelier Mars (zvuk), Daniel Němec (zvuk Audio Atelier Mars), PFX (zvuk)
Zdeněk Hala (výkonný producent ČT)
Jiří Konečný (endorfilm)
Ivan Ostrochovský (Punkchart films), Helena Uldrichová (kreativní producentka FC ČT)
Albert Malinovský (Punkchart films)
Dagmar Šperlová (endorfilm)
Lukáš Bucman, Karel Mařík, Michaela Kellerová (ČT)
Barbara Nácovská
Hudba k písni Ivan Tásler
Text písně Vlado Krausz
Zpívá Monika Omerzu Midriaková
Hudba k písni skupina The Learning Station
Text písně skupina The Learning Station
Zpívá skupina The Learning Station
Zpívá Michal Hanuliak ml.
Česká republika, Velké Meziříčí (Česká republika), Školní ulice (Velké Meziříčí), základní škola /i interiér/ (Školní ulice), hřiště (základní škola /i interiér/), Slovensko, Žilina (Slovensko), Martin (Slovensko), Daxnerova ulice (Martin), Župní dům /i interiér/ (Daxnerova ulice), Krásno nad Kysucou (Slovensko), hokejová hala MM Aréna /interiér/ (Krásno nad Kysucou), Oščadnica (Slovensko), Itálie
Každá minuta života
Každá minuta života
Every Single Minute
Každá minúta života
film
dokumentárnídistribuční
sociální, časosběrný
Česká republika, Slovensko
2021
2018—2019
začátek natáčení 20. 8. 2018
konec natáčení 07/2019
konec distribučního monopolu 31. 12. 2030
festivalová premiéra 21. 8. 2021 (55. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary /hlavní soutěž/)
distribuční premiéra 26. 8. 2021 /nevhodné pro děti do 12 let/
Každý chce pro své dítě to nejlepší.
endorfilm, Punkchart films (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Eurimages, Audiovizuálny fond SR, Kreativní Evropa – Media
dlouhometrážní
81 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, německy, slovensky, italsky
české
české