Láska pod kapotou

Země původu

Slovensko, Česká republika

Copyright

2021

Rok výroby

2017—2020

Premiéra

16. 9. 2021

Minutáž

85 min

Režie

Miro Remo

Kategorie

film

Žánr

sociální, sportovní

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Láska pod kapotou

Český název

Láska pod kapotou

Anglický název

At Full Throttle

Koprodukční název

Láska pod kapotou

Anotace

Slovenský dokumentarista Miro Remo se po medailonu populárního a zároveň kontroverzního zpěváka a hudebníka nazvaném Richard Müller: Nepoznaný (2016) rozhodl přiblížit osudy a životní postoje „obyčejného“ automechanika a motokrosového nadšence Jaroslava Vávry z vesnice na jihovýchodní Moravě. Hrdina snímku Láska pod kapotou podle režiséra „svým příběhem zastupuje mnoho dalších, kteří v životě přišli o „iluze“. – Pětapadesátiletý invalidní důchodce Vávra po listopadu 1989 ztratil dobře placenou práci horníka, v níž vynikal. Se střídavým úspěchem se dal na podnikání a později založil motoristickou stáj Drakkar. Za ni závodí jeho současná partnerka Jitka (školní láska), účetní v hotelu, jediná stálá autokrosová jezdkyně v České republice. Jaroslav je nejen jejím trenérem, ale i mechanikem a konstruktérem závodních vozů, které pro ni sestavuje z vraků. Tvůrci přibližují mnohdy neúspěšná klání dvojice na dráze a zároveň poukazují na jejich problémy v osobním životě. Ty vycházejí především z Jaroslavových nekončících sporů s bývalou rodinou, ze soužití s matkou, kterou však přes každodenní neshody ctí, i z jeho frustrací ze systému, jímž se cítí být zrazený. Přesto se na závodech ani v životě nevzdává a znovu se pouští do nových začátků. – Výchozí ideou autorů bylo vytvořit formát, který by se vymykal narativním postupům zdejší dokumentární scény, a místo obvyklé sociální sondy nabídnout žánrový dokument. Výběr prostředí nakonec padl na automobilové závody. Ty jsou v režisérově podání zprostředkovány akčním způsobem díky záběrům z mnoha kamer umístěných podél trati, na automobilech i uvnitř kabin (z bezpečnostních důvodů nemohli tvůrci být v závodních vozech). Dojem z jízdy je umocněný dynamickým střihem a popovou hudbou, jež vhodně dotváří atmosféru. Protagonisté během tříletého natáčení umožnili filmařům nadstandardně nahlédnout do soukromí a poskytli archivní rodinné fotografie a home videa k dokreslení minulosti, jež Vávra doprovází komentářem mimo obraz. Působivému autentickému dokumentu nechybí dramatické ani humorné situace. – Film byl vyvíjen a jeho střih konzultován v rámci workshopu dok.incubator. -mkm-

Obsah

Jarek shrnuje své zkušenosti: člověk hned od rána bojuje s překážkami a „závodí“ se životem, který mu jiní kazí. – Společně s partnerkou Jitkou vyměřují motokrosovou dráhu. Mluví o minulosti, oba prošli nevydařenými vztahy. – Jarek v garáži zkouší motor. Hluk ruší jeho matku Jiřinu při sledování televize; jde se na syna podívat přes okno dílny, kde „lelkuje“ i Jitka. Matka Jarka vytočí výčitkou, že auto spravuje na poslední chvíli před závody. Muž tvrdí, že na modelu pracuje už dlouho. Je unavený a chtěl by nový vůz. – Jiřině je syna líto. Je ráda, že ho Jitka někdy vytáhne za zábavou, s první ženou si moc neužil. – Jarek komentuje své nevydařené manželství; žena byla hamižná, zklamaly ho i děti. Přiznává, že hledal jinde, co doma neměl. – Při přípravách motokrosové dráhy musí Jarek opravit zadřený bagr. – Jiřina vzpomíná na zemřelého manžela. Uměl opravit motorky, kola i auta. Syn ho při práci pozoroval, mnohé se naučil a zdědil i otcův zápal pro závody. – Jarek na startu motokrosových závodů kontroluje vozy soutěžících. Napomíná jezdce za technické nedostatky; výtka nemine ani Jitku. Muž je ze stavu startujících „vraků“ nešťastný. Apeluje na účastníky: nikdo nechce jezdit Karpatský pohár kvůli jeho vyhlášené tvrdosti, nabádá je proto k ohleduplnosti a opatrnosti. Přesto na dráze dojde k vytlačení jednoho závodníka druhým. Po dojezdu Jarek dotyčnému jezdci vyčiní a rozčiluje se nad bezohledným chováním v průběhu závodu. – Vávra vzpomíná na otce. Byl z podnikatelské rodiny a za minulého režimu to neměl lehké. Společenský propad řešil alkoholem, to Jarek nepovažuje za řešení, sám raději s překážkami bojuje a jde do konfliktu. – Jiřina popisuje úmrtí manžela, ve kterém sehrál roli alkohol. – Automechanik Jitce připomíná, proč sám nejezdí: je nemocný, má vysoký tlak a špatně slyší, což negativně ovlivňuje orientaci a koncentraci. Je rád, že může jezdit alespoň ona. – Odjíždějící Jitka oznamuje tchyni, kdy se s Jarkem asi vrátí ze závodů domů. Stará žena má o ni strach, neúspěch považuje za lepší než zranění. – Dvojice dorazí do areálu Přerovské arény. Postaví stan a prochází dráhu. Jarek v terénu probírá taktiku, další instrukce dává ženě ještě v autě, v němž se uložili ke spánku. Jsou šťastní. Spokojený pár si uvědomuje, že mnoho nepotřebuje, ani kuchyň za sto tisíc. To kontrastuje s realitou v předchozí Jarkově rodině: je zklamaný z dětí, kterým dal podle svých slov všechno, ale pořád jim to bylo málo. – Druhý den Jitka závody předčasně ukončí. Auto vypoví službu a ona nekontrolovatelně vjede v zatáčce do břehu dráhy. Jarek má o ni strach a běží na místo události. – Mechanik je ze zničeného vozu nešťastný a nechápe, že Jitka neprožívá neúspěch stejně jako on. – Doma v garáži Jarek dává dohromady „nový“ vůz. Okounějící matka komentuje jeho počínání, prý jen hledí a nic nedělá. On však potřebuje na dílo čas a také peníze. Partnerku upozorňuje na výdaje. Do závoďáku budou muset vložit víc, než očekávali; zároveň jí vyčte nedojetý závod. – Vávra hledá na vrakovišti potřebnou ojetinu. Diví se, že lidé vyhazují automobily, které jdou ještě spravit, a kritizuje stát, který nutí občany je dát sešrotovat. Vhodný třídveřový typ najde na konci areálu zarostlý kopřivami. – Matka je z dovezeného šrotu nešťastná. Myslí si, že oprava auta nedává smysl, když z něj po závodech zbude vrak, ale podle syna o tom ten sport je. Raději se zabaví auty, než aby seděl v hospodě. Neodbytnou mámu by zajímalo, co bude s ruinami, které má odstavené na dvoře. Idealistický Jarek je chce opravit a darovat dál, nejde mu o peníze. Auta jsou pro něj vším. – Jiřina vzpomíná na synovo mládí. Toužil se vyučit automechanikem, ale kvůli otci-nestraníkovi nemohl. Navzdory tomu je přesvědčená, že za komunistů bylo líp, v demokracii nedokáže nic ušetřit. – Jarek pro Jitku sestavuje další vůz. Při závodech ji nervózně sleduje a pro sebe kibicuje. Pochvaluje si, že auto dobře jede. Motor však selže a žena nedojede. Jarek je z permanentních neúspěchů zoufalý, „nic mu nezbývá“ a partnerce vyčítá neúspěch. – V ordinaci, kam dochází na infuze, si sestře stěžuje na Jitku, která prý dostatečně nespolupracuje a zbytečně se uráží. – Dvojice si vyjasňuje své pocity. Rozhozenému Jarkovi vadí partnerčina lehkomyslnost a laxní přístup k závodění. On jí přijde během domluv směšný; ona vážné okamžiky potřebuje svým přístupem jen zlehčit. – Dvojice jede k soudu kvůli dceři, která otce křivě obvinila z krádeže auta, jež pro ni pořídil. Bývalá rodina se na chodbě ignoruje. Jarek má cestou z úřadu špatnou náladu, lituje, že nebyl na své blízké v minulosti přísnější. Jitka má o současném stavu jasno, mstí se mu, že se rozhodl odejít z nefunkční rodiny, která jej viní, že je údajně připravil o majetek. Jiřina je na straně dvojice, vnučku nemá ráda, protože je stejná jako bývalá snacha. Sleduje Jarka při práci. On kdysi pro svou rodinu dřel. Myslí si, že jako rodič selhal, když děti nenaučil k úctě. Zlobí se na syna, který se dal na stranu dcery. Přiznává, že má s matkou vyhrocené vztahy, ale úctu k ní stále projevuje. Jeho city k dětem soudem skončily. – Jarek čeká na Jitku u kadeřnice. Je unavený z proher i sporů s rodinou. – Jitka je na svatbě dcery. S bývalým manželem prožila i hezké období, ale jen z povinnosti s ním pak už zůstat nechtěla, nebyla šťastná. Žena je na obřadu dojatá a ve společnosti dobře baví. Jarek se drží opodál, uvědomuje si, že bez dětí mu na konci života možná zbude jen šrot na dvoře. – Jitka kibicováním vytáčí partnera v dílně. – Závodnice je průběžné na pátém místě. „Kouč“ je s výsledkem spokojený. V dalším kole jí však selže motor. Jarek je zoufalý a ztrácí nervy. Žena už dál jezdit nechce. V noci si Jarek partnerce posteskne, že se mu rozpadl sen. Stěžuje si na úředníky, na které dřel už jako horník. Od těch dob je jich ještě víc, s ničím mu nepomůžou a stále na něm „sedí“. Myslí, že budoucnost spěje k lágrům, kde budou občany zavírat za svobodnou hudbu. – Jarek rozčiluje randálem z dílny matku. Je frustrovaný, touží vyjet na dráhu, „urvat se ze řetězu“ a ukázat ostatním, jak se jezdí, být chvíli svobodný. – Pár sleduje vystoupení kulturisty. – Muž dokončí práci na autě a dodává ženě odvahu k dalším závodům. – Jarek povzbuzuje partnerku na trati. Tentokrát dojede jako první, dvojice je šťastná a prožívá vítězství. Jitka přebírá trofej. Později Jarkovi pózuje u auta. – Životem poučený Vávra se snaží být připravený na vše, co ho může potkat. Ničí ho úředníci. U dalšího stání trpce nese, že ačkoliv se snažil žít čestně, dcera pošpinila jeho jméno. Svůj boj proti bezpráví je rozhodnutý nikdy nevzdat. Nevěří, že bude líp, líp už bylo. – Máma je ze sporu nešťastná, mrzí ji, že syn má takové trápení, ale nechce se do toho plést. – Pětapadesátiletý Jarek bilancuje: otec mu tvrdil, že s poctivostí se nejdál dojde, on tomu ale nevěří a je přesvědčen, že každý druhý zbohatl na „špíně“. Prorokuje si, že skončí stíhaný za krádež vlastního majetku a ještě mu jako údajnému extrémistovi počmárají dům hákovým křížem. – V klubu se dvojice zapojí do zpěvu xenofobní písně Mešita. Jarek je mezi stejně smýšlejícími lidmi spokojený. Svěřuje se s tím, že permanentně sní a sny si snaží plnit. Šťastný pár tančí přimknutý k sobě... -mkm-

Poznámka

Použité archivní ukázky: Bitva pod zemí (1949; r. Drahoslav Holub), Tuzex podruhé (TV–1989; r. Jan Soukup), Úplatky (TV–1989; r. Jaroslav Bouma), Súvislosti (TV–1987; r. Petr Slavík), soukromý archiv Jaroslava Vávry.

Účinkují

Jaroslav Vávra

Jitka Prokipčáková

Jiřina Vávrová

Štáb a tvůrci

Režie

Miro Remo

Asistent režie

Juro Šlauka

Původní filmový námět

Miro Remo, Juro Šlauka

Dramaturg

Zuzana Piussi /ž/, Ondrej Starinský (šéfdramaturg dokumentární tvorby RTVS)

Druhá kamera

Michal Furda, Dušan Husár, Lukáš Kačerjak, Ivo Miko, Juraj Mravec, Maroš Žilinčan

Zvuk

Jan Richtr, Adam Matej (záznam zvuku), Boris Vereš (záznam zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku)

Asistent zvuku

Richard Fülek, Michal Džadoň, Lukáš Kasprzyk, Boris Varga, Guardian Angel

Zvláštní efekty

Marek Ježo, Tomáš Lomnický, Miro Remo

Výkonná produkce

Marek Kučera (Arsy-Versy), Veronika Mareková (Arsy-Versy), Miro Remo (Arsy-Versy), Vít Janeček (D1film), Wanda Kaprálová (D1film), Zdeněk Hala (výkonný producent ČT)

Producent

Vít Janeček (D1film), Miro Remo (Arsy-Versy)

Koproducent

Věra Krincvajová (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Roman Genský (RTVS)

Produkce

Michaela Kellerová (ČT), Andrea Beňová (RTVS)

Výtvarná spolupráce

Petr Bosák (grafický design), Robert Jansa (grafický design)

Spolupráce

Tomáš Halász (fotograf), Džaro Novák (fotograf)

Hudba

Písně

Jinak to nejde /Guardian Angel/

Hudba k písni Chris EvansKurt Gebegern
Text písně Miroslav Černý
Zpívá Hana ZagorováStanislav HložekPetr Kotvald

Můj čas /Časová tíseň/

Hudba k písni Petr OrmPavel Orm
Text písně Zdeněk Borovec
Zpívá Hana ZagorováStanislav HložekPetr Kotvald

Oh, Suzi /Oh Susie/

Hudba k písni Björn Algot HåkanssonTim Arnold Norell
Text písně Zdeněk Borovec
Zpívá Petr KotvaldStanislav Hložek

Poslední rallye

Hudba k písni Pavel Krejča
Text písně Eduard Krečmar
Zpívá Věra Martinová

What is Love

Hudba k písni Dee Dee Halligan
Text písně Junior Torello
Zpívá Haddaway

Mešita

Hudba k písni Tomáš Ortel
Text písně Tomáš Ortel
Zpívá sbor

Lokace

Česká republika, Petrov u Strážnice (Česká republika), Hodonín (Česká republika), Velkomoravská ulice (Hodonín), Okresní soud /i interiér/ (Velkomoravská ulice), Vracov (Česká republika), vrakoviště (Vracov), Dubňany (Česká republika), Přerov (Česká republika), autokrosová dráha (Přerov), Slovensko, Očkov (Slovensko), autokrosová aréna (Očkov), Jablonec (Slovensko), autokrosová dráha Jalma (Jablonec)

Produkční údaje

Originální název

Láska pod kapotou

Český název

Láska pod kapotou

Anglický název

At Full Throttle

Koprodukční název

Láska pod kapotou

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

sociální, sportovní

Země původu

Slovensko, Česká republika

Copyright

2021

Rok výroby

2017—2020

Produkční data

konec distribučního monopolu 31. 12. 2026

Premiéra

festivalová premiéra 24. 8. 2021 (55. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
slavnostní premiéra 7. 9. 2021 (kino Bio Oko, Praha)
zahraniční premiéra 8. 9. 2021 (kino Lumière, Bratislava, Slovensko)
distribuční premiéra 16. 9. 2021 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Nekonečný závod se životem.

Výrobce

D1film, Arsy-Versy, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), RTVS – Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce)

Distribuce

Aerofilms

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

85 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:2,39

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, slovensky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Nominace

Akce: 29. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2021

2022
Praha / Česká republika
Český lev za nejlepší střih
Šimon Hájek
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 17. 1. 2022 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP

Nominace

Akce: 29. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2021

2022
Praha / Česká republika
Český lev za nejlepší dokumentární film
Miroslav Remo
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 17. 1. 2022 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP spolu s Vítem Janečkem

Nominace

Akce: 29. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2021

2022
Praha / Česká republika
Český lev za nejlepší dokumentární film
Vít Janeček
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 17. 1. 2022 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP spolu s Miroslavem Remem