Časosběrný dokument Na krev natočil absolvent Fakulty dramatického umění v Banské Bystrici, slovenský filmař Erik Knopp (nar. 1982). Niterný vhled do geneze unikátní multifunkční scény Jatka78, jíž od roku 2014 budovaný v pražské holešovické tržnici potomky kočovného loutkářského rodu Kopeckých, bratry Rostislavem Novákem ml. (nar. 1979) a Vítem Novákem (nar. 1982), zaznamenává odhodlání, úsilí a osobní oběti na cestě za splněným snem, provozovat vlastní kamenné divadlo. V kmenovém souboru „fyzického divadla“ Cirk La Putyka působí také další členové rodiny, jejíž sepětí, pramenící i z umělecké tradice, je primárním tématem snímku. Dokládá to rovněž námět úvodní premiérované inscenace Family (s podnázvem Generační proměny rodinného stolu) z roku 2015. Těsné sepjetí soukromí s profesí však oba lídry postupně „dohání“. – Zaťatý perfekcionista, principál Rosťa, hýří nápady a jde urputně za svými ambiciózními představami třeba i na úkor harmonie v manželství. Uzavřenější manažer a produkční Vít „stojí nohama na zemi“, přesto podléhá bratrovým vizím a posléze kolabuje pod tíhou zodpovědnosti za poměrně velký ansámbl, v němž vystupují též zahraniční umělci. „Zachrání“ ho až sňatek s Viktorkou. Rosťa svou koncepcí boří hranice současného performativního umění, ale zároveň umanutostí a nároky na sebe i kolegy a příbuzné (manželku, kostýmní výtvarnici Kristinu, loutkoherce, rodiče Rostislava a Annu a další) tlačí až „na doraz“. Pod maskou posedlého tvrďáka se však skrývá empatická osobnost, jíž na „divadelní rodině“ opravdu záleží. Dojemné jsou okamžiky, kdy Rosťa čte dopis dědy, loutkoherce Matěje Kopeckého nebo sleduje za oponou představení, či vyznání otce, jehož působení v novém cirkusu „restartovalo“, ale též boj Víta s vyhořením. V osmé generaci tak navzdory mnoha úskalím bratři společně navazují na rodinný odkaz a posouvají jej dál. – Tvůrci vynalézavě propojují záběry z bohatého privátního archivu rodiny (filmového formátu 8mm a videa) s průběžně zaznamenanými výpověďmi sdílných aktérů (v nichž zazní mimo jiné vzpomínky na předky) a s ukázkami ze stěžejních, často „autobiografických“ inscenací (trilogie Family Roots in Black Black Woods) nebo se záběry ze zákulisí. Autentická osobní témata a emoce (včetně okamžiků nesouladu) tak souvisejí jak s dobovými událostmi, tak s tvůrčím procesem, tedy s děním na jevišti, kde se mísí divadelní jazyk herců s hraničními výkony artistů a akrobatů, souznící s autorskou hudbou a s dokonalým vizuálem. Zazní také různé hudební skladby z představení Cirku La Putyka. – O úvodní sezoně divadelního prostoru pro nezávislé a experimentální umění vznikl středometrážní film Jatka 78 (TV–2017; r. Adéla Sirotková). V české kinodistribuci byl uveden snímek Cirkus Rwanda (2018; r. Michal Varga), jenž sledoval spolupráci českého ansámblu s africkým souborem Future Vision Acrobat s důrazem na kulturní rozdíly, odlišné kořeny a přístupy. Alternativní distribucí prošel záznam „novocirkusové básně se živým symfonickým orchestrem“ z prosince 2018 s názvem Up End Down Symphony (V–2019; r. Tomáš Šimerda). -kk-
Rosťa a Vítek Novákovi jsou osmou generací slavného loutkářského rodu Kopeckých. Založili soubor Cirk La Putyka a jako první z rodu otevřeli vlastní kamenné divadlo. – Multifunkční scéna Jatka78, Praha 7. Principál, autor konceptu a režisér Rostislav Novák ml. uvádí první hranou zkoušku projektu Family (2015). Aktéři mezinárodně obsazeného souboru se od soustředěného individuálního „obrazu“ rodiny mají posléze propojit ve společnou rodinnou jednotku. Režisérovi nejbližší definují „předmět inscenace“: pro Rosťovu matku, loutkoherečku Annu Novákovou, je to jistota a bezpečí, pro otce, herce Rostislava Nováka st., naděje a pro syna Matyáše všechno. – Manažer a producent Jatek78 Vít Novák mluví o zodpovědnosti za prosperitu a kondici vlastní scény, kterou získali v roce 2014. Její existence má rozhodující dopad na mnoho lidí a zainteresovaných členů rodiny, proto on nesmí zklamat a musí se jí věnovat naplno. – Jeden z protagonistů na zkoušce vyjadřuje emoce války: rozbije nádobí, a pak rozmlátí stůl. – Rosťa obstarává rodinné povinnosti. Cestou autem procvičuje se synem počty, vyzvedne ženu a tak dále. Divadelník se snaží oddělovat pracovní a soukromé záležitosti, ale ne vždy mu to vyjde. Momentálně se mu nepodaří zažehnat nedorozumění s manželkou, kostýmní výtvarnicí a make-up vizážistkou Kristinou Záveskou, která opustí zkušebnu. Muž věří, že se „cirkus“ a rodina mohou doplňovat, prolínat a oboustranně se obohacovat. Raduje se, že potomci mají možnost sledovat a absorbovat tvůrčí proces, k němuž neustále patří hledání formy, obsahu a smyslu průkopnické scény. – Vít mluví do telefonu o chystané premiéře: inscenace už má synopsi a vizuál. Pak konstatuje, že se „firmě“ obětoval. – Doma Rostislav starší připomíná bytová představení pro děti, která pořádali za totáče. Mezi diváky bývali rodiče manželky Anny, loutkoherci. Klikou pohání historický flašinet a s mladším synem pouští černobílý záznam pouličního loutkového představení. – Vít dohlíží na stavbu šapitó. Rodinnou tradici, jež započala v osmnáctém století, mu přiblížil děda Matěj Kopecký (1923–2001). Anna Nováková připomíná své kočovné kořeny, je sedmou generací významného českého loutkohereckého rodu. Rodiče byli chudí, ale nestěžovali si. Jezdili po štacích, museli čelit konkurenci, tenkrát však umělci respektovali „svá teritoria“. Žili v maringotkách a mezi koňmi, jež posléze vyměnili za autobus. Dbali na zevnějšek, nechtěli, aby si o nich lidé mysleli, že jsou hlupáci. Matěj Kopecký ctil loutkové řemeslo, ale vnímal společenské změny a význam uceleného vzdělání. Po válce, zejména v padesátých letech, bylo kočovné umění potíráno. Propagoval se ruský styl javajek (marionety se ocitly v ústraní) a zemi vedl „loutkový režim bolševiků“. Během krušného období mnozí lidoví umělci „zabalili krám“ a našli si civilní zaměstnání. Matěj Kopecký prodal autobus a roku 1959 oficiálně nastoupil do východočeského divadla Drak jako technik a řidič. Rodiče se vzdali profese, aby děti mohly chodit pravidelně a na jednom místě do školy. Rosťa mladší soudí, že snaha prarodičů dát potomkům šanci vystudovat byla výjimečná. – Bratři k dědově kariéře dodávají: vykonával funkci jevištního mistra, ale zároveň jako zkušený loutkář dostával větší a větší role (ukázka z legendárního představení Johanes doktor Faust). S Drakem, kde se prosazovaly netradiční pojetí a dramaturgie (herec se stal partnerem loutky, s níž vedl na jevišti dialog), procestoval v šedesátých a sedmdesátých letech celý svět. Zájezdů se vždy účastnil komunisty nastrčený špeh. Kopecký měl v divadle velkou autoritu a vedení často dalo na jeho rady. Jako člen souboru působil do roku 1983. – Hereckou premiéru v chebském divadle Rosťa prožil pod tlakem odpovědnosti k umělecké historii předků. Loutkařině se vzpouzel z obav, že nenaplní očekávání, ale „genetické dědictví“ chtěl uplatnit. – Rosťa trénuje ve fitku. Přítel a herec Cirku La Putyka Jiří Kohout vzpomíná na výstředního Rosťu, kterého poprvé viděl na přijímacích zkouškách v roce 1999 na katedře alternativního loutkového divadla. Dorazil s blonďatou „kočičkou“ a měl připravený „dokonalý monolog s dokonalou loutkou“. Přijatí studenti jeli na tradiční akci DAMU, „na vodu“, kde utvořili tým. Během hodin akrobacie si mezi nimi profesor Josef Krofta, mimo jiné umělecký šéf divadla Drak, vybral „křoví“ do připravovaného muzikálu. To byl iniciační impulz pro budoucí „nový cirkus“. – Rosťa přes respekt k rodinnému odkazu toužil jít vlastní cestou. Se „zátěží“ se vypořádal v sólovém školním představení 8 – polib prdel kosům (číslo označuje pořadí generace). Rovněž v dialogu s Faustem na chebské scéně měl na paměti vše, co ho děda jako jeho guru naučil (i bratr míní, že dal hodně na jeho názory), ale snažil se o originalitu. – Mumraj v garderobiérně divadla. Rosťa předčítá vyznání lásky a obdivu, jež mu děda napsal 25. listopadu 1998. Dojemnou připomínku trvale platných hodnot, pokory, poctivosti, usilování o něco, jež nalézá i v Rosťovu přístupu, dokládá vlastní zkušeností. On sám překonal různé útrapy, ale vším, čím byl, byl rád. Smysl života jemu i manželce dali potomci Anna a loutkoherec a režisér Matěj (1953–2000), kteří vystudovali AMU. Apeluje na vnuka, aby se o své cíle „pral“. Tomu v závěru textu, jenž četl poprvé v devatenácti, ale jehož hloubku plně doceňuje až dnes, vhrknou slzy do očí. – Domácí scénou „cirkusu“ bylo původně holešovické divadlo La Fabrika, kde uváděl legendární představení La Putyka a Up End Down. Na přelomu let 2014 a 2015 se týmu Cirku La Putyka podařilo iniciovat vznik „místa pro nové umění“ a postupně budovat multifunkční prostor Jatka78 v halách číslo sedm a osm holešovické tržnice. První velkou premiérou byla inscenace Family. Díky úspěchu a zájmu o znovuobjevené akrobatické umění/fyzické divadlo získali v roce 2016 velkorysou nabídku vytvořit pro prestižní berlínské varieté Chamäleon inscenaci na míru. Zahraniční akrobaté zmiňují detaily ze zákulisí programu Roots (Kořeny) o vývoji cirkusového umění od počátku 20. století, tedy let, kdy začala historie německé hostitelské scény: akrobat Daniel Komarov rituály, mimo jiné počítání repríz v němčině (jichž bylo celkem 180), Jiří Weissmann počáteční obavy, že nezvládne každodenní výkon, a Ethan Law zdravotní problémy se zády. Podle Jiřího Kohouta se všichni pohybují „na hraně“. Mnozí mají následky z fyzické zátěže, ty musí doléčit, nemají „náhradní díly“. Akrobat Michal Boltnar říká, že si angažmá navzdory náročnosti užil. Produkční připouští těžkosti, ale doufá, že vše „jde“ dobrým směrem. Performeři sklidí bouřlivý potlesk na derniéře Roots. – Vít cítí, že musí „zbrzdit“, „rozjetá„ Jatka78 generují nové premiéry a on prakticky žije jen v divadle. Nakupené problémy, nahuštěný program, finanční omezení, absence zázemí pro děti i osobní vztahy, si bratři vyříkávají na poradě s dalšími kolegy. „Rozpřáhlý“ perfekcionista Rosťa je netrpělivý, postrádá vůdčí osobnost produkce přesto, že bratr provozu „dává všechno“. Ten má chuť několikrát do měsíce se vším seknout. Rekapituluje výdělečné koncepty na zakázku a naopak ztrátové – vlastní tvorba – položky, náklady na personál a energie a také nedostatečnou výši grantů. Od počátku jsou v mínusu a do „firmy“ vkládají všechny peníze. Vítek odevzdaně přizná, že bratrovým vizím se těžko odolává. – Na Rosťu dopadají starosti. Snaží se o sebereflexi, ovládají ho nepříjemné pocity. Bratr už podruhé čelí fázi kolapsů a úzkostí z pracovního vytížení, doléhá na něj odpovědnost za šedesát lidí. – Vít v krizi navštíví psychiatra Radkina Honzáka. Dostane medikaci. – Rosťova schopnost táhnout věci dopředu nabíjí jeho i ostatní. Zároveň však principál častou změnou plánů vzbuzuje v kolezích nejistotu. Pokud přesáhne únosnou mez, vede to k „rozkladu“. – Rosťa cítí permanentní tlak a zodpovědnost za tým, jehož součástí jsou zahraniční spolupracovníci. Odevzdaně poznamená, že velké příjmy ho nezachrání. Sleduje zpoza opony dění na jevišti při hře Family, na závěr podlehne emocím. – Rostislav starší se synem na zkoušce pilují na pokyny režisérů pohybově náročné figury pro hru Black Black Woods (Černočerný les) z roku 2016. Jsou vyčerpaní. – Otce nevýrazné role v dvaadvacetiletém angažmá v Ypsilonce nenaplňovaly. Profesionální nespokojenost a ztrátu přátel, donucených k emigraci, utápěl v alkoholu. Syn mu umožnil vystoupit ze začarovaných kruhů, v Cirku La Putyka se „restartoval“ a dnes je zcela spokojený. – Řecko. Otec probírá Vítkův další kolaps. Těší ho zpráva, že syn jede do Orlických hor s Arménkou Viktoriyí. – Rosťa po skypu z hotelového pokoje probírá s bratrem cestu do Montrealu, kam jej doprovodí Viktorka. – Kanada. Vítek připravuje prezentaci La Putyky pro legendární Cirque du Soleil. V tetovacím studiu si dá udělat na prst kruh (symbolizuje nekonečno, které se uzavřelo, i manéž) s tečkou (uspěchané období v době jeho seznámení s Viky). – Vít s Viktorkou uzavřou sňatek, obřad se koná v podhorské krajině. Novomanžel se naučil říkat ne a „zmizet“. Pochopil to i šéf. – Rosťa a Kristina se nabroušeně dohadují o podobě scény připravované inscenace Black Black Woods. Muž připouští, že divadlo způsobuje v jejich manželství krize. Tu větší „zachránil“ Matyášův úraz. Skomírající vztah se během okamžiku srovnal. – Rostislav přemýšlí o požadavcích šéfa: je náročný ke všem, hraní je jeho existencí. Zkoušejí spolu představení Black Black Woods, postavené na vygradovaném a „fyzicky náročném“ dialogu syna a otce. Je za příležitost vděčný. – Bratři se opět dohadují o problémech produkce. – Vít prochází s kočárkem pražskou Stromovkou. Od posledního vyhoření se mu potíže nevrátily. Je opět vytížený, ale s tlakem už umí pracovat. Viktorka je přesvědčena, že není vhodné podnikat s rodinou, práce se tak nedá nechat „za dveřmi“. – Zdeptaný Rosťa reflektuje svůj momentální stav: profese mu dává i bere („hezký se proměnilo v hnusný“), ale pořád jde o divadlo. Přiznává, že jenom fyzická únava „zastaví“ jeho hlavu. Bratři společně sportují. Oba startují v triatlonu. Principál si uvědomuje, že nastala chvíle, kdy se musí zklidnit, věnovat se více rodině a dát životu jistý řád. Doufá, že se ukáže smysl jeho dosavadního úsilí. „Mám ADHD a díky němu dokážu tvořit. Já sám hledám řád v chaosu, já sám hledám radost v chaosu, já sám hledám úsměv v chaosu. Občas ale cítím, že mi exploduje mozek, a pak jsem sám. Nechci být sám, chci být s vámi...“ -kk-
Ve filmu jsou použity archivní materiály České televize, Silencio.cz, Krátkého filmu a soukromý archiv rodiny Kopeckých a Novákových (kamera Matěj Kopecký st.). Použité archivní ukázky: Československý filmový týdeník 1954/26 (projev Antonína Zápotockého na 1. máje), Zlatovláska (TV–1956; r. Milan Vošmik), Lev a krotitel (TV–1957; r. Bořivoj Zeman), Potomci (TV–1978; r. Viktor Polesný), Ypsilonka se baví: Tentokrát o satiře (TV–1979; r. Jan Schmid, Pavel Vantuch), Takzvaný večer na přidanou (TV–1976; r. Jan Schmid, Pavel Vantuch), Michelangelo Buonarroti (TV–1976; r. Jan Schmid, Pavel Vantuch), Vzpurní svědkové (TV–1983; r. Eva Sadková), Z metropole 6. 9. 2012 /reportáž La Putyka na Letné/ (TV–2012), Události 22. 2. 2012 /reportáž: Nová scéna Národního divadla hostí populární Cirk La Putyka/ (TV–2012), Události 19. 3. 2014 /reportáž: La Putyka na dětském hřišti/ (TV–2014), Studio 6 3. 11. 2014 /Jatka 78: Místo pro nové umění/ (TV–2014), Události v kultuře 18. 3. 2016 /reportáž: Putyka v Berlíně/ (TV–2016), Mistr a žák (V–2007), 8 – polib prdel kosům (V–2006).
rodinný přítel a herec Cirku La Putyka
akrobat z Cirku La Putyka
akrobat z Cirku La Putyka
akrobat z Cirku La Putyka
akrobat z Cirku La Putyka
herec divadla Drak na archivních záběrech
herec divadla Drak na archivních záběrech
herec divadla Drak na archivních záběrech
herec divadla Drak na archivních záběrech
redaktorka a moderátorka České televize na archivních záběrech
redaktor a moderátor České televize na archivních záběrech
redaktorka a moderátorka České televize na archivních záběrech
redaktor a moderátor České televize na archivních záběrech
redaktorka a moderátorka České televize na archivních záběrech
redaktor a moderátor České televize na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herečka ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herečka ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herečka ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herečka ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
herec ve Studiu Ypsilon na archivních záběrech
Erik Knopp, Ondřej Urbaník, Petr Fiřt, Jan Línek
Pavol Palárik, Šimon Hájek
Štěpán Mamula (mix zvuku), Marek Musil (mix zvuku), Jan Balcar (mix hudby), Ivan Horák (střih zvláštních zvukových efektů)
Jiří Čupr, Emil Kopta, Daniela Vaníčková, Vojtěch Effenberger, Juras Karaka, Václav Kopelec
Martin Sršeň
Magiclab (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Eva Zářecká (producentka Magiclab), Vladimíra Lenertová (produkce Magiclab), Bystrouška Studio B3 (zvuk), Marek Musil (zvuk Bystrouška Studio B3)
Zdeněk Hala (výkonný producent ČT)
Dagmar Sedláčková (MasterFilm), Věra Krincvajová (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT)
Richard Malatinský (Screenfabric), Erik Knopp
Magda Tučková (ČT)
Laura Figurová (MasterFilm)
Martin Sršeň (grafický design)
Lucie Halášková, Katarina Žáčková
Jan Balcar, Vassilis Mantzoukis
Veronika Linhartová /housle a zpěv/, Kateřina Göttlichová /nyckelharpa/
Hudba k písni Jan BalcarJan KletenskýAndrej Rády
Text písně Jan BalcarJan KletenskýAndrej Rády
Zpívá Andrej Rády
Hudba k písni Jan BalcarJan KletenskýAndrej Rády
Text písně Jan BalcarJan KletenskýAndrej Rády
Zpívá Andrej Rády
Hudba k písni Jan Balcar
Text písně Jan BalcarRostislav Novák ml.
Zpívá Zuzana Tvarůžková
Hudba k písni Jan Balcar
Hudba k písni Jan Balcar
Hudba k písni Jan Balcar
Hudba k písni Jan BalcarVeronika Linhartová
Hudba k písni Jan Balcar
Text písně Jan Balcar
Zpívá Andrej Rády
Hudba k písni Jan BalcarVeronika LinhartováAndrej Rády
Text písně Jan BalcarVeronika LinhartováAndrej Rády
Zpívá Andrej Rády
Hudba k písni Jan BalcarVeronika LinhartováAndrej Rády
Text písně Jan BalcarVeronika LinhartováAndrej Rády
Zpívá Andrej Rády
Hudba k písni Vassilis Mantzoukis
Hudba k písni Vassilis Mantzoukis
Hudba k písni Vassilis Mantzoukis
Česká republika, Praha (Česká republika), Holešovice (Praha), Jateční ulice (Holešovice), Divadlo Jatka78 /i interiér/ (Jateční ulice), ulice Komunardů (Holešovice), divadlo La Fabrika /i interiér/ (ulice Komunardů), Letná (Praha), Bubeneč (Letná), Stromovka (Letná), Hradec Králové (Česká republika), Řecko, Kanada, Montreal (Kanada)
Na krev
Na krev
To the Blood
Blood, Sweat and Tears
film
dokumentárnídistribuční
umělecký, časosběrný
Česká republika
2020
2014—2019
předpremiéra 7. 11. 2019 (divadlo Jatka78, Praha)
slavnostní premiéra 5. 6. 2020 (online uvedení)
distribuční premiéra 11. 6. 2020 /nevhodné pro děti do 12 let/
Dokumentární film o rodině a Cirku La Putyka. Před čím se snažíš utéct, to nakonec vyroste v tobě.
MasterFilm, Česká televize, Filmové centrum (Česká televize), Screenfabric (koprodukce)
ČSOB (hlavní partner)
dlouhometrážní
72 min
DCP 2-D, MP4
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, německy
české
české