Tvorba režiséra Pavla Göbla (nar. 1967) se v mnoha ohledech vymyká z běžné české produkce. Stejně jako u jeho předešlých melancholických komedií Odborný dohled nad východem slunce (2014) a Odborný dohled nad výkladem snů (2018) se i poslední snímek Tichý společník vyznačuje určitou absurditou, nejednoznačným žánrovým zařazením i snahou o narušení zažitých stereotypů. – Příběh je zasazen do fiktivní východomoravské vesnice v Bílých Karpatech, kde si poněkud jurodivý a věčně opilý hrobník Mira Malina pokouší ulehčit práci vynálezem na vrtání svislých hrobů. Excentrický nápad vnáší do jinak poklidné dědiny vyhrocené emoce, na jednu stranu řeší problém zdejších zastupitelů s nedostatkem místa k pohřbívání, na druhou stranu dráždí konzervativní katolické obyvatele neúctou ke staletým zvykům a křesťanským rituálům. Do vesnice se také po letech vrátí překladatelka Lenka, která se doma u otce snaží vyrovnat s rozvodem. Její stárnoucí rodič se pro změnu trápí ztrátou několika lahví slivovice. Ty zůstaly v rodném domě zaplaveném vodou vybudované přehrady, a tak muž střádá plány na jejich vyzvednutí dřív, než stavba obchvatu omezí přístup k vodní nádrži. – Pavel Göbl s námětem pracoval již v absolventském fiktivním dokumentu na Filmové škole Zlín a začlenil jej i do pozdějšího scénáře celovečerního hraného snímku. Samostatná literární předloha filmu byla oceněna v roce 2009 Magnesií Literou za objev roku. Porotu mimo jiné zaujala prací s jazykem. Na rozdíl od novely, v níž se postavy vyjadřují kombinací slováckého a valašského dialektu, se v adaptaci mluví čistě slováckým nářečím. Jazykové věrohodnosti Göbl dosáhl i tím, že do vedlejších rolí obsadil ochotníky a profesionální herce z regionu. Ústřední postavy naopak vytvořili jejich známější kolegové mimo oblast, Klára Issová, Boleslav Polívka a Ondřej Malý. Důležitým prvkem v budování atmosféry byla též samotná krajina Bílých Karpat či jemný hudební podkres vycházející z dechovky a lidových písní. – Podobně jako kniha přináší snímek mozaikovitý portrét rázovité vesnice, kde Lenka a její otec hledají to, co už dávno ztratili. Vyprávění plyne volným tempem, scény posouvající děj se střídají s nedramatickými dialogy, což stejně jako potřeba domýšlet nevyřčené souvislosti nese vyšší nároky na pozornost diváka. Sám autor říká, že nedělá filmy pro to, aby plnily nějaká očekávání a vycházely vstříc publiku. Tomu odpovídá i nejasné sdělení díla, v němž padají nejrůznější narážky, mimo jiné na Evropskou unii, multikulturnost či náboženství... Režisér natočil dle svých slov „kritiku úpadku západní civilizace (pojatou s nadhledem), jež se stala karikaturou sebe sama tím, že ztratila vztah ke svým kořenům“. Film zároveň vzbuzuje otázku, zda může ztráta něčeho, na čem lpíme, osvobozovat. – V české kinematografii najdeme další celovečerní hraný titul s názvem Tichý společník (1988) režiséra Zdeňka Flídra. -mkm-
Zanedbaný pobuda, hrobník a svébytný filozof Mira Malina, přespává se svým psem na vesnické autobusové zastávce. Najde ho tu Petra Křenková, které se muž svérázně, avšak neúspěšně dvoří, nechce být sám. V sadě později potkává asi čtyřicetiletou Lenku. Ta na jeho řeči nereaguje, právě cvičí taichi. Po letech se vrátila domů k otci, s nímž má napjatý vztah. Nesouhlasí s jeho dětinskými nápady a bojí se o jeho chatrné zdraví. Muže trápí špatný dech a zrovna řeší překreslení jakési mapy. Lenku zajímá, s kým to táta probíral po telefonu. – Otec se nedokáže soustředit na zkoušce dechovky, myslí na lahve slivovice, které zůstaly v jeho bývalém domě, zatopeném před lety po výstavbě přehrady. – Naivní malíř Fanda alias Picasso kope na hřbitově hrob, Mira mu vtipně radí při práci s krumpáčem využít gravitace. Výtvarník má napilno, dostal též za úkol překreslit plánky pro Lenčina otce přezdívaného Agronom. Fandu si v hospodě vyzdobené jeho výtvory štamgasti dobírají, čeká ho stěhování z domku do paneláku. – Agronom vzpomíná s lesníkem Vymětalem na odsun obyvatel kvůli přehradě. Muži narazí na popíjejícího Malinu, který se fláká, místo aby byl na dohodnuté „fušce“ v lese. Všeuměl se vymlouvá na práci na hřbitově a chlubí se převratným nápadem, jenž by vyřešil problém s nedostatkem místa k pohřbívání. Sám se považuje za mazaného, protože kdysi maturoval se samými jedničkami. Sebekriticky však přizná, že si slibnou budoucnost zkazil alkoholem. Hrobník si všimne projíždějící Lenky na kole. – Lenka najde v zahradě kufr se starodávným loutkovým divadlem. (Vzpomínka) Jako malá hrála s Mirou pohádku mladším dětem, když jí otec přišel oznámit, že její nemocná matka zemřela. – Na obecním úřadě se zastupitelé radí o zoufalé situaci na hřbitově, není kam ho rozšířit. – Na hřišti hrobník s Fandou potká Petřinu dceru Helenku. Dá jí peníze za to, že hezky pozdravila, a sdělí jí úmysl oženit se s její matkou, až se stane vynálezcem. Děti zajímá, jak se jmenuje jeho pes. Podivín odpoví, že on nikdy nic nepojmenovává. – Hlasatelka televizních zpráv oznamuje schválení výstavby dálničního obchvatu a nutnou demolici několika samot. Stavba se dotkne i nedaleké přehrady, jejíž břehy budou poté nepřístupné. Meteorolog, Lenčin exmanžel, varuje v předpovědi před nezvyklou studenou frontou. Otec nechápe, proč dceři vztah s chytrým a sportovním mužem nevyšel. – Překladatelka Lenka vzpomíná na svého bývalého při hře na klavír, čte si k tomu poezii v angličtině. U večeře otci vytkne, že třígenerační dům postavil zbytečně. – Malina Fandovi předvádí adrenalinový trénink teroristy náhlým skokem před projíždějící náklaďák. Bláznův rozzlobený otec naštvanému řidiči sdělí synovo jméno, Mira se cítí zrazen. – Hrobník zajde s Fandou do hospody. Venku pozoruje Lenku a přemýšlí, na jakého muže ona vlastně čeká. Štamgastům vykládá svérázné teorie o sexu. U piva zasvětí lesnického inženýra Vymětala do svého vynálezu: svisle vyvrtaný hrob nahradí obtížné kopání a prodlouží „životnost“ hřbitova. – Večer opilý hrobník potká na zastávce Petru, s níž plánuje zplodit potomka Jonatána. Žena však nestojí o dítě s někým, kdo je všem pro smích. – Fanda se dozví od alkoholičky Mařky, odpočívající na lavičce v zastávce, že Mira je chce dát dohromady. – Malina pošle Helenku s překreslenými plány za Lenčiným otcem. Dívka v domě zastihne jeho polonahou dceru, hrající na klavír. Její táta zatím v hospodě přemlouvá Vymětala, aby mu půjčil loďku k výlovu lahví. Váhavý lesník myslí, že jsou na takové věci staří. Fanda kreslí portrét harmonikáře. Lesníka žádá o pomoc také hrobník, aby mohl zapracovat potřebné podklady k saponifikaci a hygieně mrtvol. Do lokálu dorazí i hloupá Mařka. Mira u piva a borovičky filosofuje. – U Malinů doma už vědí o synově rozporuplném zlepšováku i o zanedbávání práce v lese. Zvlášť otec nad potomkem alkoholikem láme hůl. – Mira zaskočí, že Helenka přespává na zastávce, protože její matka měla návštěvu. – Zastupitelé projednávají hrobníkův propracovaný návrh na svislé pohřbívání. Jejich názory jsou skeptické, avšak také připouštějí, že by nový způsob mohl situaci s chybějícím pozemkem pro hřbitov alespoň zčásti vyřešit. A hlavně by měli klid až do konce volebního období. – Mezitím Lenka na zahradě ukazuje Malinovi staré divadlo a vykládá mu o své krizi. – Na zastupitelstvu se řeší nová metoda ukládání mrtvých, návrh „líného hrobaře“, a možnosti jejího zavedení. – Mira popíjí s Lenkou kořalku a svěřuje se jí se svými erotickými fantaziemi s Petrou. – K technickému provedení inovativního pohřbívání se na zasedání vyjadřuje také hygienička. – Lenčin otec si domlouvá tajnou schůzku u přehrady. Zpitý Mira s Lenkou sdílí obavy, že jeho budoucí nemanželský syn „prorok“ by mohl být také alkoholikem, bude-li on při jeho plození opilý. – Otec zatím spěšně odjíždí a ztratí inhalátor. Setká se s Vymětalem u přehrady, kde má lesník karavan a člun. Agronoma u ohně trápí kašel. – Helenka ošetří Mira, který si vyryl na ruku nápis „Petra“. Věří, že pomocí zlepšováku získá vysněnou ženu i uznání okolí. – Lenka vyrazí autem za otcem s jeho zdravotní pomůckou. Na benzince spatří exmanžela, který cestuje s těhotnou hlasatelkou z televize. Schová se před ním za regál. – Fanda se snaží zbavit Mařku závislosti svérázným způsobem, metodou svého dědy: uváže ji na řetěz tak, aby nedosáhla na alkohol. Žena mu není lhostejná. – Nápad na pochovávání ve svislé poloze podněcuje ve vesnici bouřlivé diskuze. – K přehradě dorazí Lenčin bývalý muž, amatérský potápěč. – Farář vidí v Mirově zlepšováku i osvobození od svazujících tradic. – Lenčin ex si podle Fandovy mapy najde souřadnice zatopené obce a potopí se k zapomenuté pálence ukryté v bývalém domě. Mezitím debaty v hospodě vyvrcholí v sousedskou rvačku a Malina to pobaveně glosuje. – Potápěč vytáhne bednu s alkoholem. Naštvaná Lenka předá na břehu otci inhalátor a při zpáteční cestě zabloudí. – Fanda najde opilou Mařku. – Spokojený majitel slivovice veze v noci autem Miru. Hrobník mu vypráví vtip, u kterého nemocný muž dostane záchvat, a než hrobník najde sprej, zemře. – Začíná sněžit. Lenka zahlédne uprostřed silnice postávajícího vlka. – Opilec rozmlouvá s duchem zemřelého Lenčina otce, který vystoupil z těla. Hrobník nebožtíka odváží autem domů. – Lenka mezitím nabourá nedaleko Fandovy samoty. Podivínský muž se jí starostlivě ujme. – Malina se zemřelým mluví o tom, jak chce být pohřben, o posmrtném životě i o pekle v každém člověku. – Lenka se sblíží s Fandou. Muž ji učí kreslit podle předlohy, skončí spolu v posteli. – Mira uloží nebožtíka doma do postele a „dostane“ od něho za odměnu kvalitní pálenku. – Lenka se nečekaně uvolní a umělci zapózuje nahá. – Opilý hrobník potká nad ránem Helenku a přehodnocuje své plány. Alkohol je jeho tichý společník a provází ho jako anděl. Tentokrát mu našeptal, že hanobením pohřbů a obce srdce své vyvolené nezíská. – Lenka ráno z aktu udělá papírovou loďku a pustí ji po potoku. Cítí se volně. – Zraněný Mira, na kterého spadl při práci v lese strom, fantazíruje o synu Jonatánovi, jemuž jedinému chce dát jméno. V sanitce Vymětalovi přizná, že ostatní provokuje natruc kvůli otci. Jeho věrný pes zůstane sám... – Hostinská myslí, že Lenčin otec měl hezkou smrt doma v posteli. – V televizní reportáži se řeší obchvat, kvůli němuž musí ustoupit i malířova samota. Muž je s demolicí smířen. – Miroslav Malina je pohřben na vlastní přání do svislého hrobu. Lenka na obřadu nechce být spojována s Fandou, kterého tu doprovází Mařka. Netradiční rozloučení natáčí televizní štáb. Rozpačitý starosta před reportéry raději uteče, aby se nemusel k nové metodě veřejně vyjádřit. Portréty z okolních náhrobků se mezi sebou dohadují, zda bude takto vyvrtaný hrob v pořádku a plně funkční. Fanda je rád, že Mira takovou blbost vymyslel, ušetřilo mu to práci. – Těhotná Lenka oslovuje své nenarozené dítě „Mirečku“. Společnost jí dělá Malinův pes, kterého pojmenovala „Jonatán“. Dům po otci asi prodá... -mkm-
Původní předobraz hlavní filmové postavy Míry, skutečný Miroslav Malina z Horní Bečvy náhle zemřel krátce po premiéře snímku 20. července 2021 ve věku padesáti čtyř let. Film je věnován Smetákovi s Ušákem.
Distribuční premiéra byla původně naplánována na 30. červenec 2020 a poté na 1. říjen 2020. Vzhledem k mimořádným opatřením a k pozdějšímu druhému uzavření kin po vyhlášení nouzového stavu v České republice kvůli pandemii Covidu-19 (od 12. října 2020 do 23. května 2021) byla dvakrát odsunuta až na červen 2021.
hrobník a lesní dělník Mira Malina
překladatelka Lenka
Agronom, Lenčin otec
malíř Fanda zvaný Picasso, Mirův kamarád
lesní inženýr Karel Vymětal
meteorolog, Lenčin bývalý muž
hlasatelka, meteorologova žena
Helenka Křenková
zastupitel Macháček
alkoholička Mařka
harmonikář a zastupitel
farář
hospodská Anča
starosta
hygienička
Petra Křenková, Helenčina matka
Malina, Mirův otec
Malinová, Mirova matka
překladatelka Lenka jako čtrnáctiletá
hrobník a lesní dělník Mira Malina jako patnáctiletý
zastupitel
zastupitel
děda v hospodě
děda v hospodě
muž v hospodě zvaný Ringo Starr
teta Lenky
řidič nákladního auta
opilec
prodavač na benzinové pumpě
zastupitel Macháček jako dvacetiletý
redaktorka
kameraman
řidič a zvukař
štamgast v hospodě
štamgast v hospodě
vesničanka
vesničan
vesničanka
Michaela Burdová
Diana Lánská
Pavel Göbl (Tichý společník – novela)
Jan Horáček, Vojtěch Nedvěd (podvodní záběry)
Vladimír Křepelka (švenkr)
Jan Jirák (ostřič), Matěj Dubenský (ostřič), Ondřej Smékal, Filip Blažek, Michael Špička, Filip Johánek, Dalibor Silný, Martin Točka (steadicam)
Roman Chochola (vedoucí výpravy), Robert Holoubek (rekvizitář), Patrik Ziegler (rekvizitář), Tomáš Čekan (rekvizitář), Leo Lapšanský (rekvizitář)
Vanda Exnerová (vedoucí kostymérka), Kryštof Haničinec, Šárka Kubíková, Vladan Kolář
Hana Šímová, Zdeněk Nedorost, Kateřina Tišnovská
Tomáš Bělohradský (zvuk, záznam zvuku, záznam a mix hudby), Ivo Heger (zvuk a mix zvuku), David Matušek (zvuk a záznam zvuku), Antonín Veselka (mix hudby)
David Matušek, Libor Kovář, Michal Straka
PFX, Lukáš Keclík (producent PFX), Javier Menendez (supervize PFX), Barbora Větrovská (produkce PFX)
Martin Prýca, Martin Šťastný, Václav Šťastný, Pavel Beran
PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Jakub Morc (koordinátor produkce PFX), Tomáš Chudomel (technologická supervize PFX), Zdeněk Klusáček (technologická supervize PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), Ester Fendrychová (asistentka produkce PFX), Barbora Gabriová (asistentka produkce PFX), FRAME100R (obraz), David Sadilek (koordinátor FRAME100R), Kamila Hlochová (koordinátorka FRAME100R), Sound4Film (zvuk), Ivo Heger (zvuk Sound4Film), Tomáš Bělohradský (zvuk Sound4Film), Lukáš Chyška (zvuk Sound4Film)
Filmka, Robin Lahoda, Ondřej Moravec
René Kořenář (výkonný producent FRAME100R), Kamila Hlochová (výkonná producentka FRAME100R), Karel Komárek (výkonný producent ČT)
Přemysl Klimsza (Czech FILM), Tomáš Bělohradský (Czech FILM)
Pavel Göbl (Wet Cat Pictures), Adéla Wernerová (Wet Cat Pictures), Jiřina Budíková (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Vojtěch Frič (love.FRAME), Ondřej Kulhánek (Bontonfilm Studios), Petr Kutáč (Europeana production), David Blümel (Europeana production)
Jakub Špiroch (FRAME100R), Kamil Bušniak (FRAME100R), Nela Dostálková (FRAME100R), Eliška Pinďáková (Bontonfilm Studios)
Denis Kučera (FRAME100R)
Zdeněk Klusáček (grafika)
Jiří Nosek (vrchní osvětlovač), David Peška (fotograf), Julie Vrabelová (fotografka), Helena Cynková Holá (práce se zvířaty), Martin Aišman (potápěč), Tomáš Koňařík (potápěč)
Jaroslav Celba (hudba ze seriálu Pohádky z mechu a kapradí /Pohádky z pařezové chaloupky/)
Barbara Tolarová /housle/, Miloš Šmerda /viola/, Josef Klíč /violoncello/, Michal Reich /kontrabas/, David Křížek /tuba/, Eduard Tomaštík /cimbál/, Karel Mitáš /housle/, Jiří Vidasov
Hudba k písni Jiří PavlicaAntonín Veselka /úprava/
Hudba k písni Pavel Göbl
Březová u Uherského Brodu, kostel sv. Cyrila a Metoděje (Březová u Uherského Brodu), Bystřice pod Lopeníkem, obecní úřad (Bystřice pod Lopeníkem), zvonice (Bystřice pod Lopeníkem), mateřská škola /ve filmu hospoda U Zajíca/ (Bystřice pod Lopeníkem), Komňa, hřbitov (Komňa), Bánov, čerpací stanice (Bánov), Vápenice, Lopeník, okolí (Lopeník), Mikulčin Vrch, Lidečko, Uherský Brod, Větrná ulice (Uherský Brod), Technické služby /interiér/ (Uherský Brod), okolí (Uherský Brod), Slezská Harta, přehrada (Slezská Harta), Hracholusky, přehrada (Hracholusky), Žítková, sad (Žítková), Vyškovec, horská chata Vyškovec (Vyškovec), hřiště (Vyškovec), Pitín, Dolní Němčí, Mezina, Uherský Ostroh, Bílé Karpaty, Slovácko
Tichý společník
Tichý společník
Quiet Companion
film
hranýdistribuční
komedie, tragikomedie, hořká komedie
Česká republika
2020
2019
začátek natáčení 6. 9. 2019
konec natáčení 7. 10. 2019
distribuční premiéra 10. 6. 2021 /přístupné bez omezení/
Film Pavla Göbla. Nenápadná komedie z Kopanic, podle stejnojmenné předlohy oceněné Magnesií Literou.
Czech FILM, Wet Cat Pictures (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Tvůrčí producentská skupina Jiřiny Budíkové (Česká televize), Filmové centrum (Česká televize), love.FRAME (koprodukce), Bontonfilm Studios (koprodukce), Europeana production (koprodukce), Sound4Film (spolupráce), PFX (spolupráce), FRAME100R (výkonná produkce)
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Filmová nadace (scénář)
dlouhometrážní
103 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české