Snímek Marťanské lodě je prvním hraným filmem režiséra a muzikanta Jana Foukala (nar. 1979), absolventa dokumentární tvorby FAMU, který v kinech debutoval autorským inscenovaným dokumentem o trampingu Amerika (2015). Stejně jako dlouhometrážní prvotina jsou i Marťanské lodě civilně pojatým snímkem se stopáží lehce přesahující jednu hodinu. Režisér opět klade do popředí prožívání společných chvil ústředního páru na úkor vyprávění příběhu a místo budování dramatu se soustředí na evokaci pocitů, nálady a atmosféry. – Hlavními protagonisty intimní romance, odehrávající se v kulisách Brna, jsou psycholožka Eliška a hudebník Martin. Seznámí se na párty po koncertu, u sklenky vína se dají do řeči a dívka muže pozve na svou přednášku. Zamiluje se do něho. Vyjdou si na koupaliště a na procházku, vyspí se spolu a nezávislý Martin propadne kouzlu trochu tajemné Elišky. Za svou novou láskou odcestuje do Norska, po návratu se sestěhují. Prožívání osudového vztahu, vzájemné napojení a pocity silné intimity však narušují ženiny nevysvětlitelné bolesti břicha. Elišce nejsou s to pomoci lékaři ani léčitelé a nešťastnému Martinovi nezbývá než zoufale přihlížet. Zdeptaná psycholožka se rozhodne pro radikální krok... – Romantický příběh s tragickým koncem vznikl „na motivy skutečných událostí“, přímou inspirací byla stejnojmenná sbírka básní frontmana kapely Květy Martina E. Kyšperského a jeho tehdejší přítelkyně Aleny Černé. V autobiografickém doslovu knihy hudebník otevřeně popisuje jejich vztah a partnerčiny přetrvávající psychosomatické problémy (bolesti břicha) vedoucí k sebevraždě. Kyšperský následně (na popud producentů) sepsal další osobní text, v němž tuto etapu života reflektuje. – Hudebník a příležitostný herec Kyšperský hraje sám sebe, mladou psycholožku Alenu ztvárnila zkušeně Eliška Křenková, která v komplikované roli potvrdila profesní kvality. Film je primárně pocitový, atmosféru nadřazuje příběhu. Tok vyprávění se pravidelně zastavuje. Ústřední dvojice odpočívá na koupališti, prochází se po lese či ostrově v Norsku, opaluje se... Psychologizace je omezena na minimum a dialogy jsou zpravidla téměř bezobsažné. Obrazovou rovinu definuje náladotvorná kamera Jana Šustera (syté barvy, časté snímání proti slunečním paprskům, velké celky fotogenické krajiny, v níž splývají postavy lidí, naopak detaily a drobnokresba v důvěrných momentech). Podstatným vizuálním motivem filmu je zkoumání Eliščiny tváře, ve dvou případech se dívka přímo zadívá do kamery. – Stejně jako v debutové Americe i Marťanské lodě soustavně a promyšleně pracují s hudební složkou, jež napomáhá lyrickému vyznění. Orchestrální doprovod složil skladatel a zpěvák populární skupiny Bert & Friends Albert Romanutti. Tóny gradují ve chvílích společného bloumání přírodou a zintenzivňují prožívání přítomného okamžiku. Ve filmu vystupuje fiktivní kapela Mulet, v níž vedle Kyšperského působí etablovaní muzikanti Jiří Konvalinka a Cyril Kaplan. S hudebním číslem se objeví i kultovní brněnská písničkářka Nikola Mucha. Ve vývoji vztahu sehrávají podstatnou roli autorské písně skupiny Květy, zejména „Jablka“ v ryze akustickém a komorně melancholickém podání. -cib-
Eliška dorazí na koncert skupiny Mulet v nepoužívané industriální hale brněnského vlakového nádraží. Po vystoupení se seznámí s frontmanem kapely, zpěvákem a kytaristou Martinem E. Kyšperským. U sklenky vína jej pozve na svou přednášku o duševních poruchách. Kamarádce Kláře pohledem naznačí, že se do muže zamilovala. – Martin se po koncertu líbá s Evou. Ráno se s ní rozloučí v posteli. Dorazí na Eliščinu přednášku, kde v rámci doprovodného programu hraje s kapelou. Okouzlená dívka poslouchá píseň a Martina dlouze pozoruje. Po vystoupení ji Klára ujistí, že se hudebníkovi líbí. – Dvojice si vyjde na koupaliště, povídají si. Cestou zpátky pozve Martin Elišku k sobě na čaj. Vyspí se spolu, v posteli odpočívají v těsném objetí a zamilovaně si hledí do očí. – Hudebník v autě hladí Evu po noze. Když zahlédne Elišku na kole, odtáhne se. Chladně se chová i v dalších intimních chvílích. – Eliška trpí bolestmi břicha. Klára ji přiměje jít na koncert, kde se má setkat s Martinem, který se jí po schůzce už dva týdny neozval. V baru si vyměňují dlouhé pohledy a před zraky ostatních se začnou vášnivě líbat. – Dvojice se prochází v sadu za městem a povídá si. Elišku čeká stáž v Norsku, kam Martina pozve. Ten se zdráhá kvůli strachu z létání, vymýšlí si imaginární dopravní prostředek „létající loď“. – Martin z časopisu předčítá Eliščin odborný text o sebevraždě. Z důvěrné chvíle je vyruší spolubydlící Klára. – Dvojice jde do kina, ve foyer potkají Evu, s níž se zaskočená Eliška seznámí. Z milencovy reakce je nejistá a po filmu raději spěšně odjede taxíkem. – Martin popíjí s kumpánem Oldou na střeše domu. Váhá, zda se za svou dívkou vydat do zahraničí. Kamarád myslí, že by měl odjet. – V Norsku, kde se psycholožka věnuje psaní a strážení majáku, plují lodí, prochází se po ostrově. Vzájemně si slíbí, že si nebudou lhát. Večer odpočívají u ohně, užívají si společné chvíle. – Pár se zabydluje v atypickém bytě v Brně. Dívku v noci opět trápí bolesti břicha, o potížích ale nechce mluvit. – Eliška si chce vyzkoušet zpěv s kapelou Mulet. Olda je jejím slabým výkonem znechucen, Martin se jí zastává. – Pár na dalším výletě dorazí k chatě v lese. Eliška odhodí oblečení a ve spodním prádle si lehne do ledového potoka. Kochají se okolní přírodou. Posezení na zahrádce hospody naruší Martinův telefonát. V noci Eliška trpí bolestmi břicha, které přetrvají do následujícího dne. – Dívka leží v nemocnici. Martinovi přizná, že zvažovala sebevraždu, bolesti ji sužují už roky. Problém řešila i s léčitelkou v New Yorku, potíže se však znovu vrátily. – Dvojice navštíví Oldu skládajícího elektronickou hudbu ve zkušebně. Eliška k tomu do mikrofonu rapuje diagnózu lékařů bagatelizující její bolesti, Olda je nadšen. – Při společné návštěvě léčitele dívka s diagnostickými brýlemi na očích popisuje příznaky, proběhne skenování jejího těla. – Členové kapely se chystají na koncert, Eliška je mezitím u čínského léčitele. Martin je kamarády varován před možným dlouhodobým zákazem pohlavního styku. – Dívka příteli oznámí, že se zpěvem v kapele končí. Martinova netečná reakce ji lehce naštve. – Pár se sluní na dece u zatopeného lomu vedle trati. Eliška si vysvleče plavky a skočí do vody, Martin přihlíží. – V bytě pořádají večeři pro přátele. Martin má žaludeční problémy. Během večerní debaty na terase členové kapely dívce doporučí psychedelickou léčbu. – Léčitelka pokládá kameny na Eliščina záda. Nachází spojitost mezi bolestmi a partnerskými problémy. – Dvojice se vrátí k lomu, nešťastná psycholožka u kolejí zmíní sebevraždu skokem pod vlak, na což její přítel reaguje silně rozrušeně. Zdrceně vedle sebe sedí, dívka v plavkách skočí šipku do vody. Martin se nekoupe. – Elišku rozčílí, že jí léčitelé nemohou pomoct. Bolesti, které má údajně jen v hlavě, dělají starosti i jejímu příteli. – Dívka vykládá do telefonu, že hodlá vyzkoušet opiové náplasti. – Martin hraje na koncertě alternativní rock. Pozorně jej sleduje Eva, s níž se po vystoupení obejme. V bytě ve sprše objeví zkolabovanou Elišku polepenou náplastmi. – Unavená a nešťastná dívka je propuštěna z nemocnice bez jakékoliv diagnózy. Frustrovaná křičí v autě, rozhodne se žít normálně bez pomoci doktorů a léčitelů. – Dvojice stoupá po spirálovitém schodišti, na střeše domu se obejme. – Martin přinese Elišce dort. Muž zkouší pohyby ruky nad jejím břichem „utišit bolesti“. V noci se však opět ozvou. – Eliška vede online psychologickou poradnu, zatímco její přítel vyrábí krmítko pro ptáky z kokosových skořápek. Společně zajdou do kabaretu, kde vystupuje písničkářka Nikola Mucha v kroji. Martin hraje na akustickou kytaru, píseň věnuje do sebe pohroužené Elišce. Vracejí se nočním městem, doma se obejmou. – Kapela Mulet ve staré dodávce cestou na koncert píchne. Martin se nemůže dívce dovolat, auto odveze odtahová služba. V autoservisu se dozví, že Eliška skočila pod vlak. Na místě se zhroutí. – Muž sedí paralyzovaný v jejich společném bytě. – Martin přichází k lomu u trati, kde se svou dívkou trávil čas a kde se ráda koupávala. Shodí ze sebe jen bundu a skočí do vody. -cib-
Martin Kyšperský, zpěvák a kytarista skupiny Mulet
psycholožka Eliška, Martinova partnerka
Klára, Eliščina kamarádka
Olda, Martinův kamarád
Eva, Martinova přítelkyně
bicák, bubeník skupiny Mulet
houslista skupiny Mulet
známý brněnský herec Pavel Zatloukal
servírka
léčitel
ona sama, písničkářka
léčitelka Lada
moderátor v kabaretu
automechanik
Jiří Matoušek, Bartoloměj Klimsza
Gabriela Bernardová
Alena Černá (Marťanské lodě – básnická sbírka), Martin E. Kyšperský (Marťanské lodě – básnická sbírka)
Zdeněk Jecelín, Jan Foukal (spolupráce na scénáři)
Jan Šuster
Ondřej Andrešič, Urban Arsenjuk (ostřič)
Kostas Gouroutidis
Filip Hamza (vedoucí výpravy), Jiří Kremlík (rekvizitář), Miroslav Kremlík (zařizovač)
Zuzana Mazáčová (vedoucí kostymérka), Lukáš Vejnar
Klára Hubalová, Olga Bartakovičová, Marek Capoušek, Kristýna Kutálková, Martina Kouřilová, Tereza Hrázdirová
Ondřej Ježek (zvuk, design, střih a mix zvuku, mix hudby), Adam Levý (zvuk, design, střih a mix zvuku, záznam kontaktního zvuku), Jaroslav Fryš (mix zvuku), Ladislav Hrubec (záznam postsynchronních zvuků), Jana Ludvíková (záznam postsynchronních zvuků), Jana Částková (záznam postsynchronních zvuků), Tomáš Flekna (záznam postsynchronních zvuků), Michal Pekárek (záznam hudby)
Igor Kopchuk, Tomáš Zbíral, Jakub Zbíral, Michal Petrásek
ČT Triková postprodukce, Jitka Chaloupková (produkce ČT Triková postprodukce), PFX
UPP (obraz), Ladislav Hrbáček (koordinátor UPP), Bedřich Strnad (produkce UPP), Česká televize (obraz), PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), ČT Kavky Sound (zvuk)
Pavel Vácha (výkonný producent Region Film), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT), Veronika Natvig /ž/ (výkonná producentka Storm Films)
Silvie Michajlova (Film Kolektiv), Ondřej Zima (Film Kolektiv)
Jaroslav Sedláček (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Frederik Howard (Storm Films), Petter Borgli (Storm Films)
Romana Pekárková (Region Film), Juliana Rychlíková (Region Film), Eva Pavlíčková (Region Film), Zuzana Vrbová (FC ČT), Markéta Sedelmayerová (FC ČT), Øystein Karlsen (koordinátor natáčení v Norsku)
Jiří Koštýř (FC ČT)
Barbora Dlabajová (ekonomka Film Kolektiv)
Sára Tesfaye /ž/ (Region Film), Pavlína Muzikářová (asistentka producentů Film Kolektiv)
Petr Štěpán (grafický design)
Petr Hons (vrchní osvětlovač), David Konečný (fotograf)
Albert Romanutti, Jan Foukal
Komorní orchestr Berg (Dirigent Albert Romanutti), Martin E. Kyšperský, Jiří Konvalinka, Cyril Kaplan
Hudba k písni Martin E. Kyšperský
Text písně Martin E. Kyšperský
Zpívá Martin E. Kyšperský
Hudba k písni Martin E. Kyšperský
Text písně Martin E. Kyšperský
Zpívá Martin E. Kyšperský
Hudba k písni Martin E. Kyšperský
Text písně Martin E. Kyšperský
Zpívá Martin E. KyšperskýEliška Křenková
Hudba k písni Nikola Mucha /ž/
Text písně Nikola Mucha
Zpívá Nikola Mucha
Hudba k písni Albert Romanutti
Text písně Albert Romanutti
Zpívá Albert Romanutti
Hudba k písni Adéla Elbel /ž/
Text písně Zuzana Fuksová
Zpívá skupina Čokovoko
Hudba k písni Aken Rush
Hudba k písni Martin E. Kyšperský
Text písně Martin E. Kyšperský
Zpívá Martin E. Kyšperský
Hudba k písni Martin E. Kyšperský
Text písně Martin E. Kyšperský
Zpívá Martin E. Kyšperský
Hudba k písni Jan KratochvílBarbora Ungerová
Hudba k písni Martin E. KyšperskýCyril KaplanJiří Konvalinka
Hudba k písni Marcel ZmožekJiří Zmožek
Zpívá Jakub SmolíkJiří Zmožek
Česká republika, Brno (Česká republika), hlavní nádraží (Brno), hala Malá Amerika (Brno), Kopečná ulice (Brno), kabaret Špaček (Kopečná ulice), Sukova ulice (Brno), Kabinet Múz (Sukova ulice), Běhounská ulice (Brno), palác Typos (Běhounská ulice), Pisárecká ulice (Brno), restaurace Zahrádka Na Střeláku (Pisárecká ulice), Pekařská ulice (Brno), Fakultní nemocnice u sv. Anny (Pekařská ulice), Dominikánské náměstí (Brno), palác Jalta (Dominikánské náměstí), Cabaret des Péchés (palác Jalta), ulice Dornych (Brno), kavárna Bajkazyl (ulice Dornych), Jezuitská ulice (Brno), Malinovského náměstí (Brno), Váchova ulice (Brno), Lipová ulice (Brno), Zábrdovická ulice (Brno), koupaliště Zábrdovice (Zábrdovická ulice), Dolní Heršpice (Brno), Ořešín (Brno), Blansko, lom (Blansko), Javůrek (Blansko), okolí (Javůrek), Šmelcovna (Blansko), restaurace U Čadíků (Blansko), Norsko, ostrov Strømtangen (Norsko), maják /i interiér/ (ostrov Strømtangen)
Marťanské lodě
Marťanské lodě
Two Ships
Two Ships
film
hranýdistribuční
drama, romantický
Česká republika, Norsko
2021
2019—2020
začátek natáčení 3. 9. 2019
konec natáčení 19. 1. 2020
konec distribučního monopolu 15. 9. 2023
festivalová premiéra 23. 8. 2021 (56. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
předpremiéra 9. 9. 2021 (Univerzitní kino Scala, Brno)
slavnostní premiéra 13. 9. 2021 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 16. 9. 2021 /přístupné bez omezení/
Filmová romance Jana Foukala.
Film Kolektiv, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Storm Films (koprodukce), Region Film (výkonná produkce)
Státní fond kinematografie, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Jihomoravský filmový fond
dlouhometrážní
77 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, norsky
bez titulků
české
Akce: 29. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2021
2022
Praha / Česká republika
Český lev za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Eliška Křenková
nominace mezi pěti herečkami vyhlášena 17. 1. 2022 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP