Síla

Země původu

Česká republika

Copyright

2021

Rok výroby

2015—2020

Premiéra

6. 1. 2022

Minutáž

93 min

Kategorie

film

Žánr

medailon, časosběrný

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Síla

Český název

Síla

Anglický název

Out in Force

Pracovní název

Temná strana síly

Anotace

Síla je šestým celovečerním dokumentem uznávaného a oceňovaného režiséra Martina Marečka (nar. 1974). Jedná se o tvůrcův první časosběrný počin, natáčení trvalo přes pět let. Hlavním protagonistou je Kamil Fila (nar. 1980), známý filmový kritik (Novinářská křepelka 2013), publicista, pedagog, aktivista za práva žen/genderovou rovnost (Genderman 2018) a nadšenec do posilování a kulturistiky. Intimní snímek sleduje Filovy experimenty se steroidy, jež jsou vnějším motivem pro vyrovnávání se s hlubokými psychickými a osobními problémy, vyvěrajícími z rozpolcenosti, související s krizí středního věku, partnerskou nestabilitou a úlohou otce, již plní po rozchodu s matkou dcery nárazově. – Snímek vzešel z Filova popudu, původně se mělo jednat o edukativní „kontrolovaný experiment“ s užíváním zakázaných anabolických látek. Konečný výsledek je záznamem kritikova zápasu se sebou samým (chce se stát lepším, najít rovnováhu, přitom se „ztrácí“ ve své existenci, slabosti). Dle svých slov procházel během natáčení nejtěžšími roky v životě a většinu času strávil pod vlivem antidepresiv. Vedle autorské práce, posilování, aplikace steroidů a náruživého veřejného debatování se rozchází s přítelkyněmi, z nichž jednu nechá sledovat soukromým detektivem, několikrát se stěhuje a kompenzace hledá v nestálých románcích. Svůj život pravidelně komentuje, propadá úzkostem a prochází sebereflexí, „zrcadlo“ mu nastavují zejména editorka Iva Baslarová a švagrová Alexandra Hroncová. Interpretačně otevřený a motivicky poměrně bohatý dokument staví na kontrastu intelektuálství a rozvíjení fyzické kondice a muskulatury. Významný je rovněž rozpor mezi veřejným vystupováním a soukromým jednáním. Natáčelo se převážně v Praze, ve Filově dlouhodobém působišti. Mareček jej sleduje při filmových či feministických debatách (jež doplňují citace z několika zahraničních titulů) a naopak v privátním prostoru (nájemních bytech), během posilování, zátěžových testů, procházek v parku či na kulturistickém veletrhu. Protagonista několikrát navštíví otce Josefa v jihomoravských Božicích, kde se čas od času schází širší rodina (matka tragicky zemřela). – Obnažená případová studie, jež rozviřuje obecnější problémy třetího tisíciletí (například „krizi mužství“), měla premiéru na 25. mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, odkud si odnesla cenu za nejlepší střih pro Janu Vlčkovou. Během navazující online varianty festivalu se stal nejsledovanějším titulem. Nezvykle osobní a v řadě ohledů kontroverzní snímek vyvolal poměrně bouřlivou diskusi jako předmět mnoha kritik a polemik. – Projekt byl prezentován na Docu Talents from the East na Filmovém festivalu Sarajevu a Cedoc Marketu Doc Lab v Polsku. -cib-

Obsah

Známý filmový kritik, recenzent a pedagog Kamil Fila čeká ve studiu České televize na živé vysílání, v němž pak s moderátorem Danielem Stachem diskutují o multimediální franšíze Star Wars. Velmi dobře rozumí odloučenosti a jinakosti superhrdinů, jejichž „síla“ může oslovit kohokoliv. Ze cvičení v posilovně má mozoly. Doma si připravuje vydatnou večeři z vajec, píše na notebooku. Jde na premiéru jednoho ze snímků řady Star Wars. – Pětatřicátník podstoupí měření muskulatury a zátěžový test. Má v plánu vyzkoušet dopingové látky a zjistit, kam až může narůst jeho výkonnost a svalová hmota. Lékař se odmítá na zdraví ohrožujícím experimentu a stanovení dávkování podílet, klientovi nabízí pouze kontrolní vyšetření. – Přítelkyně Karolína vyčítá Filovi, že příliš pracuje a nedodržuje domluvu vyhradit si více času na společný program. Pár si chce najít větší byt. – Kamil dorazí do Brna. Na rodinný výlet do Božic jedou s dcerkou Adinou a její matkou autem. Během oběda otec, nechápající Kamilovy „tělesné“ cíle, připíjí na synovy pětatřicáté narozeniny. Oslavenec si pak ve sklepě s bratrem Jindřichem prohlíží kulturistické časopisy z mládí, najdou zde i staré výživy. Konstatují, že mnohé idoly na silový sport dojely. Fila přizná, že se Karolíně bojí říct o plánu užívat steroidy. Prach dopadá i na uloženou filmovou literaturu či výtisk Proměny Franze Kafky. – Karolína dohlíží na stěhování. Kritik píše text, zatímco partnerka organizuje věci v novém bytě. Muž se za neúčast na přesunu laxně omlouvá: přijel pozdě, nerad, zaspal. Přítelkyně je naštvaná, všechno dělala sama. – Fila je hostem autorského čtení, beseduje o feminismu. Cvičí v posilovně. Sleduje film Býčí šíje v kině. Stydí se za neduhy patriarchální kultury, mužské chování a znevažování žen. Doma píše text Teze o kritice jako disciplíně. Navštíví libeňské zlatnictví, aby vybral zásnubní prsten. Prodavačům svěří, že tradiční zvyky mu nebyly doposud vlastní. – Pár po vycházce odpočívá v hospodě. Karolínu zdobí designový prsten s perlou, nikoliv zásnubní. – Kamil si ve strohém bytě před zrcadlem píchá do hýždě poprvé steroidy, věší prádlo, posiluje. Přítelkyně se s ním rozešla, cítí se zdrcený a osamocený. Rozebírá zásadní privátní neúspěch. – Muž se opět stěhuje. Povídá si s přítelkyní Mášou, reflektuje nové zkušenosti a svůj „chaos“. – Fila vyrazí sledovat „bývalku“. S taxikářem probírá své pochybné počínání. Novou známost vychvaluje, ale zapomenout na Karolínu nemůže. Užívá antidepresiva a připustí, že prožívá nejzoufalejší dny v životě. – Kritik sleduje film Býčí šíje v kině. Tvrdí, že se naučil soucítit s nejednoznačnými postavami. – Racionální Máša Kamilovi vysvětluje, jak by měl přistupovat k její dceři Zuzaně, pokud se sestěhují. Muž se vrátí do svého nezařízeného bytu. Povalují se zde proteiny, časopisy Respekt a kniha Slavoje Žižeka. – Fila je na vycházce s editorkou Ivou, která venčí psy. Žena nechápe jeho chaotičnost, tvrdí, že dokáže analyzovat filmy, ale svůj život nikoliv. Muž si přeje být s bývalou přítelkyní. Věří, že jí nevyjde nový vztah, sám v životě tápe. – Kritik ve studiu Rádia Wave mluví o krizi mužství s odkazy na filmy, nejasné požadavky a perspektivu vývoje. Navštíví soukromého detektiva, jehož pověřil sledováním Karolíny a jejího přítele. Je zklamaný, „očko“ nemá výsledky. Doma si přehrává záznam ze skryté kamery. Na stolku vedle filmové a sociologické literatury leží antidepresiva. Je ze sebe zhnusený, nechce nikomu ubližovat. Posiluje. – Po roce slaví Kamil narozeniny opět na zahradě v Božicích. Rozešel se s Mášou. Vymlouvá se, že by nedokázal být otčímem její dcery. Těhotná švagrová je přesvědčená, že příliš dbá na svou virtuální identitu na sociálních sítích. U otce zubaře, který si myslí, že syn chápe filmové světy více než realitu, Kamil absolvuje zběžnou prohlídku. Pak s rodinou mladšího bratra dojdou na místo u kolejí, kde se zabila matka. Vzpomínají na ni a na okolnosti tragického činu. – Fila sleduje film Stud. Po projekci vede besedu. S hlavním hrdinou, který je sám ze sebe znechucený, se identifikuje. – Muž si v nezabydleném bytě prohlíží na Tinderu potenciální známosti. V posilovně trénuje s kamarádkou-studentkou. Doma si aplikuje další dávku steroidů. Na kulturistickém veletrhu pozdraví svůj idol z dětství a ochutnává nabízené výživové doplňky. – Fila natáčí „feministický spot“, na kameru otevřeně přizná, že sobecky využívá jistá privilegia (bývalá žena se kvůli péči o dceru vzdala profese, on ne a tak dále). – Na podvečerní procházce Iva kárá Kamila za životní styl, sobeckost, permanentní pocity ublíženosti a pracovní nekázeň. Editorka uvažuje, že s ním přeruší spolupráci. Muž slibuje, že příležitostné vztahy, jež pěstuje v rámci „jakési kompenzace“, omezí, a vyrazí za jakousi přítelkyní. – V kavárně se věnuje Tinderu. Na besedě objasňuje podstatu a kořeny feminismu (systémové nerovnosti se musí napravovat) a současnou krizi mužství s odkazy na filmové hrdiny. – Kamil polyká prášky, píchá si steroidy a vyprovodí z bytu „dámskou“ návštěvu. – Fila vede skupinové lekce posilování. – Doma si připravuje oblíbená vejce. Píše. Tvrdí, že je skeptický vůči poučným a návodným filmům. Na stolku má publikace Rumunská nová vlna, Běsi, co mě sužují. – Kamil se podrobí tělesné kontrole měření a výkonnostním testům. Sportovní lékař mu sdělí, že má dobrý pohybový aparát, ale příliš vysoký tlak, špatná játra a nadměrnou hladinu testosteronu. Vykazuje příznaky chronického stresu, ztuhlo mu srdce a klesla výkonnost. Teoreticky může mít jaterní nádor. Podle lékaře se „systematicky ničí“ a potřebuje zásadně změnit životní styl. Muž je zaskočený. – Fila přebírá cenu Genderman roku 2018 za „dlouhodobou snahu demytizovat feminismus a osvětu...“. – Muž je hospitalizován s bolestmi. Poranil se při posilování, když přecenil své síly. – Kritik sleduje film Velká nádhera v kině, po projekci vede besedu. – Kamil si v Brně vyzvedne dceru. Ve vlaku se jí nevěnuje, sleduje telefon a píše na počítači. Po příjezdu do Prahy čekají na nádraží. Adina otci loupe mozoly z posilování. Kamil dceři představuje přítelkyni Alenu a jejího syna Jáchyma. U ní doma připravuje pro všechny vajíčka. S přítelkyní probírají současnou podobu rodiny, jež se vzdaluje tradičnímu modelu, a mluví o svých představách. Děti si hrají. – Kritik venčí psy s Ivou. Podle svých slov je spokojený, pomáhají mu terapie. – Kamil je s přítelkyní a dětmi u otce na zahradě. Tvrdí, že natáčení filmu mu „otevřelo oči“ a naučilo ho více uvažovat o soukromém životě. Večer u stolu oznámí, že kvůli zdraví přestal brát steroidy. Rodina si připije na jeho čtyřicáté narozeniny. – Kamil s Adinou, Alenou a Jáchymem si vyjdou za humna... -cib-

Poznámka

Ve filmu jsou použity citace z filmů Býčí šíje (2011, Rundskop; r. Michaël R. Roskam), Stud (2011, Shame; r. Steve McQueen), Velká nádhera (2013, Le grande belleza; r. Paolo Sorrentino), Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019, Star Wars: The Rise of Skywalker; r. J. J. Abrams), Prasátko Peppa (TV–2014, Peppa Pig; r. Astley Baker Davies) a z televizního pořadu Studio ČT24 (2019).

Účinkují

Adina Filová

Josef Fila

Jindřich Fila

Alexandra Hroncová

Iva Baslarová

Karolína Zikmundová

Jiří Dostal

Máša Bořkovcová

Alena Julie Novotná

Jáchym Krejčí

Lukáš Grygar

Libuše Nabitá

Irena Tomančáková

Petr Jelínek

Martina Smutná

Eva Svobodová

Barbora Řiháková

Denisa Nečasová

Alena Wagnerová

Štáb a tvůrci

Asistent střihu

Jiří Procházka, Dana Klempířová, Dimitrios Polyzos, Veronika Hlinková, Lukáš Bouška

Zvuk

Viktor Ekrt (zvuk, mix a střih zvuku), Adam Levý, Václav Flegl, Petr Šoltys

Vizuální efekty

PFX, Tomáš Brož (produkce)

Postprodukce

PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Ester Fendrychová (produkce PFX), Barbora Gabriová (asistentka produkce PFX), Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsqaure), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), Anna-Agáta Denzenová (produkce Soundsquare)

Výkonná produkce

Jana Brožková (Vernes)

Producent

Zdeněk Holý (Vernes), Jana Brožková (Vernes), Tereza Polachová (HBO Europe), Hana Kastelicová (HBO Europe), Tereza Keilová (HBO Europe)

Produkce

Jana Brožková (Vernes)

Výtvarná spolupráce

Kryštof Doležal, Studio Breisky

Spolupráce

Martina Sľuková, Vilém Postránecký

Hudba

Písně

Song 33

Hudba k písni skupina Neřvi mi do ucha
Text písně skupina Neřvi mi do ucha
Zpívá skupina Neřvi mi do ucha

On My Level

Hudba k písni Cameron ThomazTod Anthony ShawJames SchefferDanny Morris
Text písně Cameron ThomazTod Anthony ShawJames SchefferDanny Morris
Zpívá Wiz KhalifaToo Short

Lokace

Praha, Nové Město (Praha), Hlavní nádraží /interiér/ (Nové Město), Palackého ulice (Nové Město), Aréna Pavly Kladivové /interiér/ (Palackého ulice), Staré Město (Praha), Salvátorská ulice (Staré Město), Opero /i interiér/ (Salvátorská ulice), Letňany (Praha), výstaviště PVA Expo /interiér/ (Letňany), Břevnov (Praha), Pod Královkou (Břevnov), Bělohorská ulice (Břevnov), kino Dlabačov /interiér/ (Bělohorská ulice), Žižkov (Praha), Vinohradská třída (Žižkov), OC Atrium Flora (Vinohradská třída), multiplex Cinema City /interiér/ (OC Atrium Flora), Slavíkova ulice (Žižkov), divadlo Venuše ve Švehlovce /interiér/ (Slavíkova ulice), Vinohrady (Praha), Vinohradská třída (Vinohrady), Český rozhlas /interiér/ (Vinohradská třída), Podolí (Praha), Kavčí hory (Podolí), Česká televize /interiér/ (Kavčí hory), Libeň (Praha), ulice Novákových (Libeň), Holešovice (Praha), Ovenecká ulice (Holešovice), Centrum sportovní medicíny /interiér/ (Ovenecká ulice), Košíře (Praha), Husovy sady (Košíře), Smíchov (Praha), kopec Dívčí hrady (Smíchov), Dejvice (Praha), Dejvická ulice (Dejvice), divadlo Semafor /interiér/ (Dejvická ulice), Božice, kino Marta /interiér/ (Božice), Brno, hlavní nádraží (Brno), Nádražní ulice (Brno)

Produkční údaje

Originální název

Síla

Český název

Síla

Anglický název

Out in Force

Pracovní název

Temná strana síly

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

medailon, časosběrný

Země původu

Česká republika

Copyright

2021

Rok výroby

2015—2020

Produkční data

začátek natáčení 20. 11. 2015
konec natáčení 4. 10. 2020

Premiéra

festivalová premiéra 28. 10. 2021 (25. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
slavnostní premiéra 5. 1. 2022 (kino Světozor, Praha)
distribuční premiéra 6. 1. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Nejtěžší je unést vlastní hlavu. Kamil Fila ve filmu Martina Marečka.

Nositelé copyrightu

HBO Europe s.r.o., Vernes s.r.o.

Distribuce

Artcam Films

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

93 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, MP4

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české