Komorní drama Zpráva o záchraně mrtvého je třetí celovečerní film režiséra, scenáristy a producenta Václava Kadrnky (nar. 1973). Stejně jako u předchozích titulů Osmdesát dopisů (2010) a Křižáček (2017) se jedná o introspektivní a umělecky svébytný počin, jenž upevňuje autorovu pozici esteticky vyhraněného solitéra. Kadrnka snímek zakládá na osobních zážitcích a zkušenostech a opět se dotýká tématu rodinných vztahů. – Matka se synem navštíví otce ležícího po mozkové mrtvici v kómatu na neurologickém oddělení. S nepříznivou prognózou se nechtějí smířit, a tak se vytrvale snaží s mužem komunikovat a přimět jeho bezvládné tělo různými způsoby k akci (hýbají mu s rukou, do dlaně vkládají tenisový míček, do sluchátek pouští hudbu). Muž napojený na přístroje však nereaguje... – Aktéři příběhu se pohybují výhradně v neosobním nemocničním prostředí: na pokoji JIP, v labyrintu chodeb a schodišť, u výtahů a v čekárnách. Silně prožívají vzniklou dramatickou situaci, kdy jde o zdraví a o život blízkého člověka. Poslední třetina se nese v metafyzickém duchu s prvky symboliky a spirituality a vrcholí pokorným smířením se s mužovým stavem. – Vypravěčská strohost se odráží v pomalém až meditativním tempu, chladné estetice a celkové odtažitosti. Postavy jsou strnulé, mlčenlivé, bez emocí či mimiky, vykonávají pomalé pohyby, okolí pozorují upřenými pohledy. Minimalistický styl do velké míry staví na práci francouzského kameramana Raphaëla O′Byrnea. Film je nasnímaný v neobvyklém vertikálním úzkém obrazovém formátu, jenž klade důraz na tváře herců a umocňuje vysoké nemocniční stropy, a v momentu dějové katarze se roztáhne na širokoúhlý. Typické jsou dlouhé záběry, pozvolné jízdy kamery či naopak statičnost. Tvůrci také pečlivě pracují se světlem, snímek měl i takzvaný „světelný scénář“. Opakují se či variují vizuální (procházející lékaři a sestry, zelené zástěny) a zvukové (klapot bot, pípání přístrojů) motivy, jež doléhají k postavám nepřirozeně ztlumené. Střídmě zaznívá hudební podkres Ivany a Vojtěcha Havlových, jenž byl nahrán před samotným natáčením. – Natáčení česko-slovenského díla s francouzskou účastí bez koprodukčního statutu, jež se odehrálo v nemocnicích v Olomouci, Kroměříži a Zlíně, začalo v břenu 2020 těsně před vypuknutím pandemie Covid-19. Štáb jej kvůli přijatým opatřením musel po několika dnech nakrátko přerušit. Titul měl stejně jako Křižáček premiéru v hlavní soutěži karlovarského festivalu. Promítal se v Lucembursku či Španělsku, odnesl si ceny z Indie a Kolumbie. Obdobně jako Kadrnkovo předchozí dílo vyvolal rozporné reakce u diváků i odborné kritiky. – Film byl prezentován na koprodukčních trzích MIA Market Řím 2017, Sofia Meetings 2018, HAF Hong Kong 2018, European Work in Progress Kolín nad Rýnem 2020, HAF Work in Progress Hong Kong 2021. -cib-
Syna na pokoji vybaví zdravotní sestra přístrojem pro měření srdeční činnosti – holterem. Pacient oknem sleduje dělníky stavící lešení. – Labyrintem chodeb a schodišť dojde k zamčeným dveřím, otočí se a pokračuje pomalu dál. Pozoruje matku, jak u oddělení neurologie odpovídá doktorce na dotazy týkající se jejího manžela. Přivítá se s ní objetím. Oba vstoupí na jednotku intenzivní péče, kde leží otec v kómatu napojen na přístroje. Matka na něho mluví, oslovuje ho Vašku, rekapituluje průběh operace: byla mu odstraněna sraženina z hlavní tepny mozku. Je nyní bez anestezie a měl by se z umělého spánku probudit. Manželka jej chytne za ruku. U vedlejšího lůžka jiná žena ukazuje nemocnému fotky. V pokoji leží několik pacientů. – Syn pozoruje dělníka vyhazujícího z okna židle a stoly ke kontejneru. Z automatu vytéká káva na podlahu, nedopatřením chybí kelímek. Muž s nápoji míří za matkou. Výtah je plný, a tak jde pěšky. V chodbách zase bloudí. Zoufalá žena prosí doktorku o svolení jít znovu za manželem. Se synem jsou opět vpuštěni dovnitř, kávy odloží na parapet. – Žena i syn promlouvají na nemocného. Chtějí, aby se probudil, otevřel oči či se aspoň nepatrně pohnul. Manželka ho vezme za ruku, ale tělo jen bezvládně leží. Jedna z postelí na JIP se právě uvolnila. – Dvojice opustí pokoj. Uklízečka sklidí bezprizorní kávy. Matka si všimne procházející skupiny lékařů, vytáhne z tašky knihu o mozku a navštíví jednoho z nich v pracovně. Syn sleduje rehabilitujícího pacienta. Žena se z konzultace vrátí, oba si dezinfikují ruce. – Manželka drží partnera za ruku. Oznámí mu, že ho mohou navštěvovat denně. Pacientovi dokola opakují stejné pokyny, stále však bez odezvy. – Syn pozoruje dělníky opravující jiný trakt nemocnice. Telefonuje s manželkou a potomkem. Podle lékařů se mají připravit na nejhorší. Prochází potemnělými chodbami bez lidí, s matkou nastoupí do prázdného výtahu. Ubytují se v pokoji pro doprovod. Muž nahraje přes telefon skladbu pro flétnu svého syna. – Příbuzní otci pouští nahrávku do sluchátek. Mluví na něho, avšak netuší, zda je slyší. Ona jej drží za ruku, on mu do dlaně vloží tenisový míček a připomíná mu, jak s ním dřív on pracoval při podání. Podle displeje pacient vykazuje mozkovou aktivitu, ale na podněty stále nereaguje. – Syn zvedne na schodech zakutálený tenisák. Na chodbě zahlédne pacienta, který si procvičuje artikulaci. Vrátí se k matce na pokoj. Tam právě probíhá vizita. Doktor přítomným kolegům a medikům popisuje stav pacienta a léčebný postup. Dvojice na otce stále „naléhá“. Žena se vydá s knihou za lékařem, aby „koupila“ čas pro další návštěvy. Syn se před otcem zmíní, že oba shodně trpí srdeční arytmií. Manželka se vrátí z jednání a chytne nemocného za ruku, syn mu znovu vsune do dlaně míček. Domnívá se, že otce pletou přílišným množstvím slov a úkolů. Shodnou se, že je třeba jít na věc jinak, „mluvit do ještě větší dálky“. – Příbuzní kráčí chodbou, vedou zasmušilé vnitřní monology o nesnadné komunikaci s otcem. Podle doktorů pacient vězí v takzvaném zámku, tělo není propojeno s myslí. Jeho blízcí pociťují strach, odhodlávají se však „přestat bát“. Oba se dívají z okna na křídlo budovy v rekonstrukci. Kolem ženy projde houf dětí v pyžamech a županech, ona si vymění pohled s hnědovlasým chlapcem, který má pod tričkem holter. – Manželka se vrátí na JIP. Se synem mluví na otce s větší razancí, citují jeho moudré zásady a životní kréda. Pacient stále nereaguje. – Unavená dvojice se uchýlí na pokoj. Rozmýšlí o dalším postupu, matka hodlá pokračovat v každodenních návštěvách, syn jí radí víc odpočívat. Jdou spát, muž s holterem pod košilí. Matka si vybaví, jak synovi po porodu bilo srdce nepravidelně. – Syn stojí uprostřed snové, ostře osvětlené bílé chodby. Zakutálí se mu tenisový míček, zvedne ho hnědovlasý chlapec s elektrodami a s ním přiběhne k otcovu lůžku. Matka drží manžela za ruku, do dlaně mu vloží míček. Nemocný ho pevně svírá, na chvíli dokonce otevře oči. – Syn otce vybízí k popření špatných diagnóz a prognóz. Na rušné chodbě narazí na vyléčeného pacienta, který přeříkává manželce jazykolamy. Dorazí k dříve zamčeným dveřím, jež jsou nyní otevřené. Prochází potemnělou rozestavěnou částí nemocnice, zastaví se u místní kaple. Objeví prostor navštívený v představách. Na jeho konci bliká červené světlo. Telefonuje s potomkem. – Dvojice opět sedí u nemocničního lůžka. Jsou smíření s otcovým stavem, už po něm „nic nechtějí“. – Syn si ve sprše sundá z těla elektrody. Tryská na něho voda, cítí úlevu. – S matkou jsou znovu u bezvládného otce, drží ho za ruku /úzký formát obrazu se pomalu roztáhne na širokoúhlý/. – Syn s matkou stojí ve výtahu. Když odjedou, ve vedlejší kabince se na zadní straně otevřou druhé dveře, za nimiž vede cesta do přírody... -cib-
Film byl chybně uváděn jako koprodukce České republiky, Slovenska a Francie. Nízký finanční podíl francouzského koproducenta však nedosáhl na oficiální koprodukční status. Snímek vznikl pod záštitou ministra zdravotnictví České republiky, hejtmana Zlínského kraje a Arcibiskupství olomouckého.
matka Ulka
otec Vašek
syn
vyléčený pacient
žena vyléčeného pacienta
chlapec s holterem
lékař prof. MUDr. Petr Zábranský, PhD.
zdravotní sestra Helena Prokopová
pacient
žena pacienta
pacient
pacientka
Martin Jeřábek, Jonáš Vacek
Květoslava Švábová
Karel Osoha (storyboard)
Jan Gogola ml. (konzultant), Matěj Nytra (konzultant), Veronika Gregušová (RTVS), Jana Kákošová (šéfdramaturgyně RTVS)
Raphaël O′Byrne
Petr Koutný, Marek Garai, Jakub Hraník, Urban Arsenjuk (ostřič), Aleš Průcha (steadicam), Ondřej Nemejovský (steadicam)
Jana Bejblová
Jan Tomšů
Daniel Pitín (výtvarné návrhy prostoru)
Tomáš Hájek (rekvizitář)
Jan Nečas
Jitka Hudcová
Václav Flegl (zvuk, mix zvuku), Petr Kapeller (mix zvuku a záznam ruchů), Petr Plechač (střih ruchů), Radek Horák (zvuková režie), Otmar Průša (zvuková režie)
PFX, Lukáš Keclík (producent PFX), Javier Menendez Platas (supervize PFX), Klára Petršová (produkce PFX)
PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Ester Fendrychová (produkce PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), Aneta Práglová (asistentka produkce PFX), Barbora Gabriová (asistentka produkce PFX), Hiiox (obraz), Sounderground (zvuk)
Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Simona Kadrnková (Sirius Films), Václav Kadrnka (Sirius Films)
Katarína Krnáčová (Silverart), Jaroslav Sedláček (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Zuzana Balkóová (RTVS), Jasmina Sijerčić /ž/ (Bocalupo Films), Aleš Hudský (delegovaný producent Synergia Film)
Tereza Tvrdá (Sirius Films), Lukáš Citnar (Sirius Films), Aleš Solar (Sirius Films), Tomáš Gič (Silverart), Zuzana Vrbová (FC ČT), Markéta Sedelmayerová (FC ČT)
Simona Kadrnková (Sirius Films), Jiří Koštýř (FC ČT), Martina Svobodová (RTVS)
Miroslav Pečinka (Sirius Films)
František Petrák (grafický design), Andrea Černá (grafika)
Alexej Bareš (vrchní osvětlovač)
Arcangelo Corelli (Sonáta a-moll)
Irena Havlová /viola da gamba alt, varhany, vokály/, Vojtěch Havel /viola de gamba tenor, varhany/, Adam Kadrnka /zobcová flétna/
Olomouc, ulice I. P. Pavlova (Olomouc), Fakultní nemocnice Olomouc /i interiér/ (Olomouc), Kroměříž, Havlíčkova ulice (Kroměříž), Kroměřížská nemonice /interiér/ (Kroměříž), Zlín, Havlíčkovo nábřeží (Zlín), Krajská nemocnice Tomáše Bati /interiér/ (Zlín)
Zpráva o záchraně mrtvého
Zpráva o záchraně mrtvého
Saving One Who Was Dead
Správa o záchrane mŕtveho
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika, Slovensko
2021
2020
začátek natáčení 2. 3. 2020
konec natáčení 30. 5. 2020
konec distribučního monopolu 24. 2. 2032
festivalová premiéra 26. 8. 2021 (55. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
festivalová premiéra 10. 10. 2021 (14. středo- a východoevropský filmový festival CinÉast Lucemburk, Lucembursko)
předpremiéra 18. 2. 2022 (kino Hvězda, Uherské Hradiště)
předpremiéra 19. 2. 2022 (kino Nadsklepí, Kroměříž)
předpremiéra 20. 2. 2022 (kino Napajedla, Napajedla)
slavnostní premiéra 23. 2. 2022 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 24. 2. 2022 /přístupné bez omezení/
Film Václava Kadrnky
Sirius Films, Silverart (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Bocalupo Films (koprodukce), Synergia Film (koprodukce), PFX (koprodukce), Michael Samuelson Lighting Prague (koprodukce), Sounderground (koprodukce)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Audiovizuálny fond SR, Eurimages, Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Zlínský kraj, Olomoucký kraj, statutární město Olomouc, Hong Kong Asia Film Financing Forum
Sirius Films s.r.o., Silverart s.r.o., Česká televize, Rozhlas a televízia Slovenska, Bocalupo Films, SYNERGIA FILM s.r.o.
dlouhometrážní
89 min
DCP 2-D, MP4
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české