Scenárista a dramaturg Petr Kolečko (nar. 1984), který se proslavil zejména originálními a úspěšnými seriály (Okresní přebor, Lajna, Most!, Osada), natočil po režijním debutu Přes prsty (2019) komedii Zbožňovaný, jejímž tématem jsou rodinné vztahy. – Ve snímku vypráví příběh nevěrného pediatra Zdeňka, který se po odchodu do důchodu rozhodne ukončit osmatřicetiletý poměr s kolegyní Danou a dát přednost klidu, práci na zahradě a především manželce Olze. Zhrzená milenka se však nehodlá s koncem vztahu smířit a chce o muže bojovat. Když doktor ignoruje její vydírání, ztropí mu před jeho blízkými scénu. Vystresovaného Zdeňka zasáhne mozková mrtvice s těžkými následky a on se stane předmětem sporu obou žen. „Vítězkou“ se k jeho zděšení stane odvržená milenka. Za nevěru tak musí pykat nejen nemocí, ale i Daninou stálou přítomností, její špatnou kuchyní a přehnanou péčí. Zato Olze, která zálet manžela dlouhodobě tiše tolerovala, se díky milenčině výlevu naskytne příležitost k osvobození od celoživotního posluhování a přizpůsobování se egocentrickému muži a jeho kariéře. Odhalení pravdy špatně snáší šestnáctiletá vnučka Aneta. Nedokáže přijmout nedokonalost zbožňovaného a značně zidealizovaného dědy, ani zjištění, že o záletech věděly babička i matka Zuzana, která navíc zažívá podobná životní zklamání. Blízké ženy přesto najdou sílu mužům chyby odpustit... – Při psaní scénáře se Petr Kolečko inspiroval příběhem svého dědečka, váženého maloměstského lékaře. Osobní vztah k látce byl i důvodem, proč se pustil také do režie snímku. Do hlavních úloh vybral Jiřího Bartošku, Zuzanu Kronerovou, Ivanu Chýlkovou, Petru Hřebíčkovou a Jiřího Langmajera, kteří jsou v podobných komediích (například Chlap na střídačku, 2020) často obsazováni. Vedle nich se v roli vnučky představila debutující Martina Czyžová. Žánrově těžko zařaditelný snímek „o lásce a odpuštění“ osciluje mezi komedií, melodramatem a jakousi moralitou. Vyznačuje se stereotypně vykreslenými postavami a poměrně slabým dějem. Motiv celoživotní nevěry a jejího přecházení nejbližšími, stejně jako téma ztráty iluzí, jsou podány jen jako drobná epizoda z rodinného života a v tomto pojetí nedokáže plnohodnotně vyplnit prostor celovečerního filmu. Navíc neobsahuje ani příliš mnoho humorných situací, hlášek či vtipných dialogů, a to i přesto, že za scénářem a režií stojí zkušený komediální tvůrce. Výrazným prvkem je hudební doprovod složený z klasických orchestrálních skladeb a známých českých popových písní i hitů. -mkm-
Lékař Zdeněk dostane od dcery Zuzany, manažerky symfonického orchestru, gramofonovou nahrávku exkluzivně ještě před jejím vydáním. Jde o dárek k odchodu do penze. – Zdeněk cestou od dcery potká dospívající vnučku Anetu s bývalým zeťem Karlem alias Heverem, který před někdejším tchánem, uznávaným primářem pediatrie, raději rychle zmizí. Podle váženého muže by se měl víc věnovat dceři než kšeftům s auty. – Doktorova žena připravuje slavnostní oběd, zatímco manžel tráví poslední chvíle ve funkci s milenkou, lékařkou Danou, která romanticky vzpomíná na jejich seznámení během kongresu. – Lékař v proslovu na rozloučenou vyzdvihne péči manželky Olgy, bývalé učitelky v jeslích. Milenka, která očekávala ocenění vlastní osoby, je hluboce raněná. – Olga na mši kamarádce Heleně vysvětluje smysl Lukášova evangelia slovy „nemůžeš nic chtít za to, že miluješ“. – Zdeňka telefonicky uhání ponížená Dana. Přes mužovy protesty si vynutí tradiční nedělní schůzku. – Zuzana u společného oběda oznámí rodičům, že s orchestrem odjíždí na půlroční zahraniční turné. Chce svěřit dceru raději jim než nezodpovědnému Karlovi. Toho má Olga přese všechno ráda a mnohoznačně dodá, že dokáže odpustit, i když někdo selže jako otec a manžel. Dědovi lichotí, že Aneta o něm píše slohovou práci. – Elegantní lékař odchází za milenkou a manželce tvrdí, že jde na procházku. – Dana je v posteli se Zdeňkem sentimentální. Muže její řeči nezajímají, touží osmatřicetiletý poměr ukončit. Žena to zavrhne, jejich vztah považuje za víc, než jen „krásné období“ a vyhrožuje, že Olze všechno prozradí. – Hever veze dceru k prarodičům veteránem. Je mu líto, že Aneta píše o dědečkovi, i když chápe, že on sám není tak zajímavý. Dceru vysadí před domem. Přestože se mu dovnitř nechce, tchyně ho naláká na jeho oblíbený koláč „kefírku“. Lékař Karlovi, jenž u nich kdysi pracoval jako zahradník, vyčítá chyby z dávné minulosti. Konfliktní rozhovor přeruší Danin telefonát, v němž ultimativně požaduje, aby jí muž věnoval čtyři dny v týdnu, a za to slibuje mlčenlivost. Zdeněk nesouhlasí. Odmítnutá milenka se za ním rozjede. Čerstvý penzista opovrhuje Heverem pro společensky málo hodnotnou práci i za to, že mu před lety na zahradě vysadil marihuanu. Opilá Dana mezitím nabourá do Karlova zaparkovaného auta a přede všemi Olze přizná poměr se Zdeňkem. Karla pobaví, že tchán není dokonalý, Aneta je v šoku. Dana a Olga se do sebe pustí. Vystresovaného nevěrníka zasáhne mozková mrtvice a skácí se k zemi. – V nemocnici rodinný přítel neurolog Roman oznámí Olze, její vnučce i přítomné Daně, že muž částečně ochrnul, nemůže mluvit a pravděpodobně ani nevnímá. Spor žen o Zdeňka pokračuje. Aneta je proti návštěvám Dany u pacienta, Olga si proto vymíní, aby milenka chodila v jiný čas. – Vnučka nedokáže nevěře zbožňovaného dědy uvěřit, je přesvědčená, že má babičku rád a jednou vše vysvětlí. – Olga přes skype informuje o všem Zuzanu, kterou šokuje, že matka bere tátův stav relativně klidně. Té vadí, že lékařka přestala dodržovat pravidla hry a že neví, jak by se manžel rozhodl, kdyby nezkolaboval. Za těchto okolností se o něho odmítá starat. – Olga, Helena a Aneta vyrazí do kulturního domu na taneční zábavu. Mezitím snaživá Dana pečuje o maroda, pouští mu oblíbenou vážnou hudbu. – Olze se na parketu dvoří Helenin známý, vnučce to přijde nevhodné. – Obě lékařovy „ženy“ se v péči o nemocného střídají. – Aneta nechce v práci nazvané Symfonie v bílém plášti psát o falešné harmonii ve vztahu prarodičů. Olga si užívá, že nemusí vařit, a objedná sushi. Vztek na Zdeňka pocítí v zahradě a ostříhá mu jeho oblíbené hortenzie. – Zuzana přijede na skok domů i s milencem, svérázným houslistou Richardem. Vyčte matce, že nekomunikuje s ošetřujícím lékařem Romanem. Olga doufá, že on bude kontaktovat Zuzanu, otec v něm vždy viděl jejího ideálního nápadníka. Muzikant chce zapůsobit a pochlubí se, že dálkově studuje koreanistiku. – V nemocnici Roman Olze hlásí manželovy pokroky, za pár dnů ho propustí. Dana si chce vzít muže k sobě. Manželka s tím nakonec souhlasí vzhledem k tomu, že milenka jeho stav zavinila. Nemohoucího rozhodnutí vyděsí. – Roman nedokáže Zuzaně odpovědět, kterou z žen má lékař raději, jeho zálet omlouvá tím, že jde o mimořádného člověka. Zuzanu neúspěšně pozve na rande. – Olga při loučení s dcerou, která se vrací na turné, žertem Richarda varuje, aby neutekl se saxofonistkou. Muzikant vyhýbavě odpoví, že v orchestru tento nástroj nemají. – Pro Hevera je Dana hrdinka, „chyba v systému“ dokonalého tchána, a proto jí pomůže s opravou vozu. Zahulí si s prostořekým automechanikem. – Dana se o Zdeňka stará jako o malé dítě. Venku ho hrdě vozí na vozíku. – Aneta ve slohovce projeví lítost nad tím, že se provalila pravda. Babička se jí snaží vysvětlit, že o milence věděla dávno. Své rozhodnutí záležitost tolerovat zpochybňuje, ale pravděpodobně by to vydržela až do konce života, kdyby se Dana neozvala. – Richard na zkoušce koketuje s mladou sólistkou, hráčkou na saxofon, zatímco Zuzana telefonuje s rozzlobenou Anetou. Dívka uteče ke zhulenému Karlovi, který o tom zapomene informovat ustaranou babičku. – Zuzana přistihne Richarda se saxofonistkou a po hořkém vystřízlivění odletí domů. – Zdeněk se dokáže sám najíst, avšak Danina kuchyně mu nechutná. Žena zuří. Když zavolá Olga kvůli vnučce, direktivně ho uloží do postele. – Ráno se Aneta naštve na otce, že babičce neposlal zprávu. – Záletník Daně nad ránem uteče, Olga ho však nechá sedět na kolečkovém křesle před brankou, kde ho objeví překvapená Zuzana. K vile dorazí Aneta s Karlem, o kterém matce tvrdí, že ji našel, když zabloudila. Vděčná žena přesune s pomocí exmanžela nemohoucího otce do domu. Olga manžela nařkne z toho, že v ní vždy viděl jen svoji ošetřovatelku. Zpátky ho přijme kvůli vnučce. Navaří mu a napeče, ale nic víc. – Dana usiluje o milencův návrat, dojde k potyčce mezi ní a Anetou. Zdeněk jí symbolický hodí klíče od bytu, a tak ženě nezbývá, než se s tím smířit. – Na zanedbané zahradě si Roman všimne léčivého bělotrnu, který možná Olga nechala vyrůst pro zdárnou Zdeňkovu rekonvalescenci. – Zuzana Hevera pozve na slavnostní rodinnou „kefírku“. Spát však bude muž ve sklepě a společně s ním tam skončí i jeho bývalý tchán. – Babička schválí Anetě sloh a poznamená, že muži dělají stále stejné chyby. – Zdeněk s Karlem si dají jointa s bělotrnem. Dívka jim oznámí, že její slohová práce bude i o Heverovi a o mužských chybách. Karel tchána ubezpečuje, že jim budou přešlapy prominuty. Lékař, který se v životě nikdy nikomu neomluvil, se rozhodne požádat Olgu o odpuštění... -mkm-
Ve filmu byla použita ukázka z pořadu České televize AZ-kvíz (2021).
primář pediatrie MUDr. Zdeněk Koudelka
Olga Koudelková, Zdeňkova žena
lékařka MUDr. Dana Brejchová, Zdeňkova milenka
manažerka Zuzana Kunešová, Zdeňkova dcera
prodejce aut Karel Kuneš zvaný Hever, Zuzanin bývalý muž
houslista-sólista Richard, Zuzanin milenec
studentka Aneta Kunešová, Zuzanina dcera
sousedka Helena, Olžina kamarádka
primář neurologie MUDr. Roman Divecký
penzista Franta Dubský, Helenin známý
kněz
fotograf, Zuzanin asistent
korejská saxofonistka
matka Vosáhlová
matka s kočárkem Dřízhalová
Jindříšek, nemocný syn Vosáhlové
automechanik Chorý
zpěvák
hudebník
hudebník
hudebník
zpěvačka
dirigent na koncertě
symfonický orchestr na koncertě
Jan Peterka, Marie Pásková
Jitka Nováková
Petr Kolečko, Michal Reitler (spolupráce na scénáři)
Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg FC ČT)
Aleš Hart (švenkr)
David Viktora, Petr Soukup (ostřič), Jan Kebrdle (ostřič)
Jakub Vojáček
Miroslav Kari Karmazín (vedoucí výpravy), Filip Kalina (rekvizitář), Jiří Charuza (rekvizitář), Jan Vyhlídal (rekvizitář), Jindřich Gros (rekvizitář)
Petra Jáchimová (vedoucí kostymérka), Lucie Sedláková, Lucie Hlinovská
Michaela Kicková, Bára Potužníková, Nikola Raubalová
Martin Kozák
Marek Hart (zvuk, supervize a mix zvuku, záznam postsynchronních ruchů), David Matušek (záznam kontaktního zvuku), Lukáš Martina (záznam kontaktního zvuku), Jan Martínek (střih dialogů), Sandra Klouzová (střih zvuku), Anna Jesenská (záznam postsynchronů), Bára Krobová (střih postsynchronních ruchů)
Ferdinand Petrš, Ota Zeman, Lukáš Kuchár, Petr Kolev, Michael Míček
Mat Film Resort, Petr Kozák (supervize Mat Film Resort), Kateřina Slabá (Mat Film Resort)
Mat Film Resort (obraz), Karin Mattlachová (výkonná producentka Mat Film Resort), Tomáš Tichý (vedoucí produkce Mat Film Resort), Monika Kohutová (produkce Mat Film Resort), Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), Anna Agáta Denzenová (produkce Soundsquare)
Vendy Fenclová (výkonná producentka MOJO Film), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Pavel Pásek (MOJO Film), Igor Konyukov (MOJO Film)
Helena Uldrichová (kreativní producentka FC ČT)
Adéla Šimková (koordinátorka MOJO Film)
Veronika Finková (MOJO Film), Jiří Koštýř (FC ČT)
Jitka Šabatková (ekonomka MOJO Film), Zuzana Vrbová (FC ČT)
Martina Němcová (asistentka producentů MOJO Film), Petr Stindl (asistent producentů MOJO Film)
Andrej Krcho (grafický design)
prof. MUDr. Jan Martínek, PhD. (lékařství), MUDr. Kristína Hugová (lékařství), MUDr. Martin Jerie (lékařství), Lenka Zvoníčková-Táchová (korejský jazyk)
Jiří Vrána (vrchní osvětlovač), Miloš Schmiedberger (fotograf)
René Rypar, Jan Steinsdörfer (orchestrace)
Jacques Offenbach (Orfeus v podsvětí), Felix Mendelssohn-Bartholdy (Houslový koncert e moll)
Smyčcový kvartet Unique Quartet, Alexey Aslamas /housle/, Veronika Malinjak /ž/ /kontrabas/, Miroslav Hloucal /trumpeta/, Jan Steinsdörfer /klavír a klávesy/, Jaryn Janek /baskytara/, René Rypar /samplery/
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Miroslav Válek
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Petraj
Zpívá Miro Žbirka
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Miro ŽbirkaMarika Gombitová
Hudba k písni Václav Zahradník
Text písně František Ringo Čech
Zpívá Jiří Schelinger
Hudba k písni Peter Seeger
Text písně Jiřina Fikejzová
Zpívá Marie Rottrová
Hudba k písni DJ Mike Trafik
Text písně Vladimir 518OrionJames Cole
Zpívá PSH
Hudba k písni tradicionálKamil Hála /úprava/
Text písně Ivo Fischer
Zpívá Vladimír Walda Nerušil
Hudba k písni Petr Hapka
Text písně Zdeněk Rytíř
Zpívá Vladimír Walda Nerušil
Hudba k písni Bobby Darin
Text písně Zdeněk Borovec
Zpívá Vladimír Walda Nerušil
Hudba k písni Petr Janda
Text písně Zdeněk Rytíř
Zpívá Jiří Langmajer
Praha, Staré Město (Praha), Králodvorská ulice (Staré Město), hotel Bohemia (Králodvorská ulice), Ruzyně (Praha), Letiště Václava Havla (Ruzyně), Černošice (Praha), Karlovy Vary
Zbožňovaný
Zbožňovaný
Adored
Božský děda / Báječný děda
film
hranýdistribuční
komedie
Česká republika
2021
2020
začátek natáčení 08/2020
konec natáčení 10/2020
předpremiéra 14. 8. 2021 (kinokavárna Pupp, Karlovy Vary)
distribuční premiéra 23. 9. 2021 /nevhodné pro děti do 12 let/
slavnostní premiéra 23. 9. 2021 (kino Lucerna, Praha)
Film Petra Kolečka
MOJO Film, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
dlouhometrážní
99 min
DCP 2-D
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, korejsky
bez titulků
české