Mozaika Evalda Schorma Křepelky ze života učnic textilní továrny ukázala zblízka konflikt spontaneity a snů mladých lidí se systémem, jenž je umisťoval do šedivého prostředí pohraničních továren. Bezprostřední chování dívek před kamerou při práci i ve volném čase se podařilo organicky propojit s dialogem v podání Ivy Janžurové a Hany Smrčkové o všedních zážitcích i touhách do budoucna. V titulcích filmu nebylo již z politických důvodů uvedeno jméno režiséra.
Se skupinkou mladých učnic z textilní továrny sdílíme pohled na zamlžené město Náchod. Dívají se z kopce, na němž stojí náchodský zámek. Dívky sem zavedla jejich vychovatelka, častujíc je neustálými poučkami. Výprava prochází interiéry zámku. Pohled na historický obraz bitvy plynule přechází na lomozící stroj pro spřádání nití. Začíná všední den v továrně. Monotónní práci u stroje přerušuje přestávka na svačinu a vyplácení mzdy. Po práci dívky bojují s nudou. Internát a pohraniční město jim mnoho způsobů trávení volného času nenabízejí. Při vycházce do města dvojice učnic zkouší štěstí u stánku s losy státní loterie. Večer se dívky opět společně baví – hrají si na striptýz, o kterém nedávno slyšely...
Snímek byl uveden jako předfilm komedie Přehlídce velím já! (1969; režie Jaroslav Mach).
Petr Brada
archivní
Křepelky
Křepelky
Quails
film
dokumentárnídistribuční
esej
Československo
1969
1969
promítání povoleno 26. 3. 1969
premiéra 20. 6. 1969 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 26. 6. 1969 /nepřístupný mládeži/ (kino Paříž /4 týdny/, Praha)
bez sloganu
krátkometrážní
17 min
466 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, komentář
bez titulků
české