Černobílé intimní drama Zrcadla ve tmě se stalo celovečerním debutem Šimona Holého (nar. 1994), absolventa pražské FAMU, skladatele filmové hudby, rozhlasového moderátora a dýdžeje. Snímek představoval pro činorodého umělce podle jeho slov vedlejší aktivitu, zatímco vyvíjel další, ambicióznější projekty. Svoji prvotinu natočil za pouhých osm dní ve skromných podmínkách, se skupinou ochotných přátel, a použil vlastní finanční zdroje (titul stál zlomek rozpočtu průměrného českého filmu). Sám Holý se vedle režie a produkce ujal i scénáře a hudby. Ryze autorský, nezávislý a výtvarně výrazný počin představoval ve své době na poli české kinematografie pozoruhodnou generační výpověď a sebereflexivní gesto, sondu do životních zkušeností, hodnot a vztahů mileniálů, mezi něž patřili i sami tvůrci. – Tanečnice Marie žije ve vyčerpaném a krachujícím vztahu s přítelem Františkem, dvojice je ustrnutá na místě a vzájemná vřelost mezi nimi vyprchala. Poslední šancí na záchranu svazku má být speciální dotazník amerického profesora psychologie Arthura Arona s 36 otázkami, díky kterým by se měl člověk údajně zamilovat prakticky do kohokoliv. Mladí partneři tváří v tvář obnažují své pocity a nejistoty a zkoušejí proniknout do nitra toho druhého. Sdílejí vzpomínky i představy o budoucnosti, diskutují o životních prioritách, rodinných peripetiích či významu přátelství. V zásadních momentech rozhovoru se však míjejí. Ctižádostivá a emočně rozháraná třicátnice je navíc nespokojená sama se sebou a se svou taneční kariérou. Přála by si zanechat výjimečný odkaz, avšak musí se vyrovnat s vlastní průměrností v oboru. Navíc se utápí v mnohaletých problémech s věčně nepodporující, nevrlou rozvedenou matkou... – Páteř formálně výrazného snímku tvoří hovory ústřední dvojice, jež zabírají zhruba polovinu celkové minutáže. Povídání u stolu je prokládáno fragmenty z Mariina života (opakované nácviky tanečního ztvárnění Maryši, diskuse s kamarádkou, matkou a choreografem, nával psychické úzkosti, tanec na ulici a v hudebním klubu...). Kameramanka Jana Hojdová vytvořila strohý, černobílý obraz nejčastěji v akademickém formátu. Párové debaty jsou koncipované vždy v jednom táhlém, až patnáctiminutovém statickém záběru. Kamera fixuje Mariinu tvář, její pohledy a grimasy vnášejí pestrost a dynamiku do jinak statické scény. Dívka je zabírána v polodetailu až detailu, Františkův obličej spatříme až ke konci snímku. Scény jsou snímané s citem pro kompozici a světlo. V interiéru tanečního sálu vyniká množství zrcadel, film pracuje i s odrazy v nich. – Na většině pozic ve štábu působily mladé ženy (kameramanka, střihačka a asistentka režie, zvukařka, produkční, choreografka), Holý též spolupracoval s řadou originálních, méně známých zpěvaček. Své původní, převážně taneční skladby zveřejnil na streamovacích službách a ke čtyřem z nich natočil i oficiální videoklip (Zrcadla ve tmě, Don't Leave Me, Take Me Anywhere, On the Dancefloor). – Titul měl premiéru na karlovarském filmovém festivalu v soutěži Na východ od západu. Od české kritiky si vysloužil smíšené reakce, nicméně často i slova uznání a respektu. V zahraničí se představil divákům v Puné, Kalkatě, Ankaře či Stockholmu. -cib-
Tanečnice Marie a její přítel František si doma u stolu pokládají otázky, které jim mají zachránit vyčpělý vztah. O svých odpovědích diskutují. (6. Pokud by ses mohla dožít devadesáti let s tím, že posledních šedesát let tvého života by sis mohla ponechat buď tělo, nebo mysl třicetiletého člověka, co by sis vybrala?) Marie volí tělo. (7. Máš předtuchu toho, jak bude vypadat tvoje smrt? / 8. Vyjmenuj tři věci, které se ti zdá, že máte s tvým partnerem společné. / 9. Za co ve svém životě jsi nejvíc vděčná?) Marie si některými odpověďmi není jistá. (10. Kdybys mohla změnit cokoliv na způsobu, jakým jsi byla vychovávaná, co by to bylo?) Marie bez váhání pronese, že vše. František na přítelkyni obdivuje její nasazení, s nímž se vrhá do některých aktivit. (11. Vyhraď si čtyři minuty a řekni svému partnerovi svůj životní příběh, co nejpodrobněji to půjde.) Marie popíše svou taneční kariéru. Přizná, že Františkovi někdy nerozumí. (12. Kdyby ses zítra mohla probudit s jednou libovolnou vlastností nebo dovedností, jaká by to byla?) Dívka touží stát se dokonalou tanečnicí. – Marie se účastní taneční zkoušky. – Pak tráví čas o samotě ve svém bytě. Protahuje se, brečí vleže na podlaze, fotí se, čte si, přesouvá stromovou dekoraci, telefonuje s matkou, z balkonu pozoruje venkovní okolí, přepadne ji silná úzkost. – Soubor nacvičuje taneční ztvárnění divadelní hry Maryša. Choreograf je nespokojený s Mariiným výkonem. – Dívka sleduje s kamarádkou Erikou v kině film, dojetím brečí. Pak u kebabu venku do noci filozofují o životě. Marie se bojí průměrnosti ve svém oboru a ráda by po sobě zanechala důležitý odkaz. Vážná témata v mírné opilosti kamarádky zlehčují a dobře se baví. Marie sama po cestě domů tančí uprostřed ulice do rytmu elektronické hudby, již si pouští do sluchátek. – Pár pokračuje v pokládání otázek a rozhovoru. (13. Pokud by vám křišťálová koule mohla říct skutečnou pravdu o vás a vašem životě, vaší budoucnosti, prostě o čemkoliv, co byste rádi věděli? / 14. Je něco, o čem dlouhodobě sníte, po čem toužíte, ale ještě jste to nezrealizovali? Proč?) Marie myslí, že nemůže využít naplno svůj potenciál v tanci. (15. Co je tvůj největší životní úspěch?) František myslí, že dívka se náročnými tanečními tréninky ničí. (16. Čeho si nejvíc vážíte na přátelství? / 17. Co je vaše nejcennější vzpomínka?) Marie popíše náhlé milostné vzplanutí k neznámé tanečnici při jednom představení. Zážitek u ní zažehl vášeň k tanci. František vzpomene na poslední setkání s prababičkou před její smrtí. (18. Co je tvoje nejhorší vzpomínka?) Dívka jasně odpoví, že rozvod rodičů. Matka navíc opakovaně kritizovala její silnější postavu a varovala ji, že se pro tanec nehodí. (19. Kdybyste věděli, že v určitém roce náhle zemřete, změnili byste něco na způsobu svého života? / 20. Co pro tebe znamená přátelství? / 21. Jak velký význam má ve vašem životě láska a náklonnost?) František myslí, že Marie miluje hlavně tanec, který je podle něj celým jejím životem. (22. Vyjmenujte pět charakteristik vašeho partnera, s nímž vyplňujete test, které pokládáte za pozitivní.) Marie obdivuje přítelův klid, který jí v životě chybí, jeho inteligenci a snahu všem pomoct. Mladík na dívce oceňuje, že umí být vtipná, a její upřímnost. (23. Jak semknutá je vaše rodina? Máte pocit, že vaše dětství bylo šťastnější než dětství jiných lidí?) Marie rovnou požádá o další otázku. (24. Jaký vztah máte s matkou?) Podle Marie komplikovaný, František už v tomto směru cítí zlepšení. – Marie vaří v kuchyni, přítomná matka ji poučuje a zpochybňuje její kulinářské dovednosti. Atmosféra je napjatá i během jídla. Žena jízlivě podotkne, že se dcera ještě nevdala. Rozhozená dívka uteče v slzách. – Tanečníci pokračují v nácviku vystoupení. Choreograf má k Mariinu tanci opět výhrady. – Pár se zabývá otázkami dál. (25. Vymyslete tři tvrzení týkající se vás i vašeho partnera, která pokládáte za pravdivá. Vytvořte tři věty typu „Jsme oba v této místnosti a cítíme...“.) Dvojice otevře téma krize v jejich vztahu. (26. Dokončete následující větu: „Přál bych si mít někoho, s kým bych mohl sdílet...“.) Marie nedokáže Františkovi přiznat, čeho se bojí. (27. Pokud byste se s partnerem, s nímž vyplňujete test, měli stát blízkými kamarády, co důležitého by o vás měl vědět? / 28. Řekněte jeden druhému, co se vám na tom druhém líbí, a buďte opravdu upřímní. Řekněte i to, co máte pocit, že se nesluší říkat někomu, koho jste zrovna potkali. / 29. Podělte se vzájemně o trapný moment vašeho života.) Marie míní, že zažívá mnohem víc trapností než její partner. Ten to pochopí tak, že on je podle ní suchar, a na chvíli se urazí. (30. Kdy naposled jste před někým plakali a kdy jste plakali o samotě?) Mladík přizná, že brečel včera v práci. Marii překvapí, že ona o tom neví. (31. Řekněte jeden druhému něco hezkého, co na něm máte rádi. / 32. Existuje natolik závažné téma či věc, že se o tom opravdu nikdy nevtipkuje? / 33. Pokud byste dnes večer zemřeli bez možnosti s kýmkoliv před smrtí mluvit, co by vás nejvíc mrzelo, že jste nestihli někomu říct, a proč jste mu to doposud neřekli?) Marie by si chtěla vyříkat řadu věcí s rodiči. (34. Váš domov a všechno vaše vlastnictví zachvátil oheň. Poté, co zachráníte své nejbližší a domácí mazlíčky, máte už čas jen na to zachránit jednu jedinou věc. Co by to bylo a proč?) Marii zarazí množství věcí, které v bytě už stihli nashromáždit. (35. Čí smrt rodinných příslušníků a blízkých by pro vás byla nejbolestnější a proč? / 36. Svěřte se s nějakým osobním problémem a požádejte partnera, s nímž vyplňujete test, o radu, jak on či ona by danou věc vyřešili. Zeptejte se také, jak si myslí, že se vy cítíte. Jaké pocity ve vás ten problém vyvolává?) František po poslední otázce navrhne pauzu ve vztahu. Bezradné Marii nabídne, že se z bytu odstěhuje. – Marie po tréninku flirtuje v baru s choreografem, kterému ona již delší dobu přijde nesvá. Poradí jí, aby v osobním životě začala víc konat, než se topit, a ona mu to slíbí. – Dívka po večírku s tanečníky zajde na diskotéku, kde vášnivě tančí. Líbá se s Tomášem a stráví s ním noc. Marie uprostřed milování propukne v záchvat smíchu a následně se rozpláče. – Tanečníci pokračují ve zkoušení. – Pár podstoupí bonusový úkol, kdy se jeden druhému po dobu čtyř minut mlčky dívají do očí. – Tanečníci předvádějí osobité ztvárnění Maryši. -cib-
Ve filmu jsou použité citace z divadelní hry Maryša bratrů Aloise a Viléma Mrštíků a z dramat Heda Gablerová a Nora (Domeček pro panenky) Henrika Ibsena.
tanečnice Marie
František, Mariin přítel
tanečnice Erika, Mariina kamarádka
choreograf
Mariina matka
Tomáš, host klubu
tanečnice
tanečnice
tanečnice
tanečnice
tanečník
tanečník
tanečník
host klubu
host klubu
host klubu
host klubu
host klubu
host klubu
host klubu
hlas v tanečním představení
hlas v tanečním představení
hlas v tanečním představení
hlas v tanečním představení
hlas v tanečním představení
Marek Chaloupka
Anežka Karasová, Michaela Kyselová
Anežka Karasová, Michaela Kyselová
Hana Kašpárek Vyšínská, Anna Jesenská (záznam a střih ruchů), Martin Kuhn (střih zvukových atmosfér), Bartłomiej Bieliński (střih zvukových atmosfér)
Magiclab (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Petra Chlpáňová (vedoucí produkce Magiclab), Ondřej Mayer (supervize Magiclab), Lukáš Abrahám (supervize Magiclab), Vasil Móler (koordinátor Magiclab), Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare), Studio BEEP (zvuk), Lukáš Moudrý (vedoucí Studia BEEP)
Šimon Holý (šššššFilm)
Jana Hojdová (Bridge Films), Alžběta Janáčková (Silk Films)
Martina Štrunc /ž/ (Silk Films)
Alžběta Janáčková (Silk Films)
Terezie Štindlová (grafika)
Tereza Atanasčevová (fotografka), Martin Svoboda (fotograf)
Eliška Soukupová
Alena Doláková, Kamila Mottlová, Barbora Ješutová, Kristýna Štarhanová, Tereza Votavová, Viktor Bukový, Mathias Deneux, Jan Homola
Hudba k písni Šimon Holý
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně lidová píseň
Zpívá Šimon Holý
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně Šimon HolýTerra
Zpívá Terra
Hudba k písni Šimon HolýNever Sol
Text písně Šimon HolýNever Sol
Zpívá Never Sol
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně Šimon HolýWalter Farmer HartAnnabelle
Zpívá Annabelle
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně Šimon HolýEva Pašuldová
Zpívá Eva Pašuldová
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně Šimon HolýNever Sol
Zpívá Šimon HolýNever SolKlára Vytisková
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně Šimon Holý
Zpívá Šimon Holý
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně Šimon HolýEster Geislerová
Zpívá Šimon HolýEster Geislerová
Hudba k písni Šimon Holý
Text písně Šimon Holý
Zpívá Šimon Holý
Hudba k písni Šimon Holý
Praha, Staré Město (Praha), Karlova ulice (Staré Město), Divadlo Disk /interiér/ (Karlova ulice), Holešovice (Praha), Tusarova ulice (Holešovice), studio Taneční Sector /interiér/ (Tusarova ulice), Vinohrady (Praha), Mánesova ulice (Vinohrady), náměstí Jiřího z Poděbrad (Vinohrady), Žižkov (Praha), Seifertova ulice (Žižkov), Střížkov (Praha)
Zrcadla ve tmě
Zrcadla ve tmě
Mirrors in the Dark
film
hranýdistribuční
drama
Česká republika
2021
2021
začátek natáčení 29. 6. 2021
konec natáčení 9. 7. 2021
konec distribučního monopolu 31. 12. 2026
festivalová premiéra 24. 8. 2021 (55. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
slavnostní premiéra 22. 9. 2021 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 30. 9. 2021 /nevhodné pro děti do 12 let/
Film Šimona Holého. V hlavní roli Alena Doláková.
šššššFilm, Bridge Films (koprodukce), Silk Films (koprodukce)
dlouhometrážní
84 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
černobílý
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české