Celovečerní dokument Adam Ondra: Posunout hranice je společným dílem režisérů Jana Šimánka (nar. 1981) a Petra Záruby (nar. 1972). Zachycuje jednoho z nejúspěšnějších sportovních lezců, několikanásobného mistra světa, svými výkony překonávající zdánlivě nedosažitelné (například v roce 2017 zdolal v Norsku nejtěžší skalní stěnu Silence, hodnocenou stupněm 9c). Šimánek snímkem navázal na své předchozí filmy s Ondrou, pod nimiž je podepsán jako kameraman (šestidílný seriál České televize Balkánem nahoru a dolů s Adamem Ondrou, 2020) nebo jako režisér (krátkometrážní Balkan Notes, 2019). Zúročil při tom vlastní zálibu v horolezectví. Tomu se věnuje i druhý z režisérů – Záruba, autor dokumentu Jan Jedlička: Stopy krajiny (2020). – Film se zaměřuje na Adama Ondru (nar. 1993) nejen při sportu a cvičení, ale také v soukromí. Hlavní zápletku tvoří jeho příprava na Letní olympijské hry 2020 v Tokiu, kde lezení figurovalo jako sportovní disciplína vůbec poprvé. Protagonista se chystá na vrcholnou sportovní reprezentaci, ale vnitřně nesouhlasí s kombinací tří disciplín (lezení na obtížnost a rychlost a takzvaný bouldering) a se systémem celkového hodnocení. Oporou v jeho úsilí je mu partnerka Iva Vejmolová, sama česká mistryně v tomto sportu. Právě ona a jejich vztah, v němž se žena musela vzdát kariérních ambic, umožňují tvůrcům víc se přiblížit k úspěšnému a poněkud uzavřenému lezci. – Původně zamýšlené perspektivy (meditační techniky, přehnaná komercionalizace a medializace sportu) autoři již více nerozvíjeli, nicméně celkově neustrnuli jen na postupech obvyklých pro sportovní a outdoorové filmy. Vytvořili medailon špičkového sportovce, bytostně oddaného své disciplíně, který navzdory hvězdné kariéře zůstává skromným mladým mužem. Snímek také pracuje s motivem lidského těla, vystaveného enormní fyzické námaze, jež ho esteticky formuje, avšak současně mu stanovuje jisté limity. – Do průběhu natáčení zasáhla pandemie Covidu-19, kvůli níž se musely olympijské hry posunout na rok 2021. To se mimo jiné projevilo i zvýšením produkčních nákladů filmu, což úspěšně vyřešila následná crowdfundingová kampaň na internetovém portálu Hithit. Tvůrci využili vedle archivních záběrů i záběry z mobilních telefonů přímých účastníků Her v Tokiu, když se na ně kvůli protiepidemickým opatřením nemohli sami vypravit. – Masér Tharidu Jayasunder je ve filmu zachycen tak, aby nebyla vidět jeho tvář (kamera snímá především jeho ruce při prováděné masáži Adama Ondry). – Film byl prezentován na East Doc Platform 2019 Institutu dokumentárního filmu a byl součástí workshopu Move it on v rámci projektu dok.incubator 2021.
Mezinárodně proslulý lezec Adam Ondra si vleže na žíněnce vizualizuje obtížná místa svých výstupů. Odjede do skal, kde zdolá náročnou stěnu. U namáhavých momentů si vypomáhá hekáním a výkřiky. – V makedonských horách navštíví klášter, kde je srdečně přivítán jeptiškou Efimijí Zajkovskou, bývalou lezkyní. Jako řádová sestra vidí pro každého možnost výstupů v Boží lásce a lásce jako takové. – Adam společně s přítelkyní Ivou Vejmolovou instalují v novém bytě na poličky své sportovní trofeje. – Mladý muž se zastaví u maminky. Společně si prohlížejí chlapcovy lezecké deníky, z nichž ten první pro léta 2001–2005 mu matka sama zakládala, po vzoru manželových zápisků. – Ve francouzském Briançonu Adam závodí v boulderingu. Chvíli to vypadá, že si k výkonu vypomohl stoupnutím na bolt, ale výtka rozhodčích je brzy stažena. – Moderátor Daniel Stach lezce v televizním pořadu Hyde Park Civilizace přirovnává k mistrům jiných oborů. Zmíní Ivu, která Adama často na výstupech jistí. Sama je úspěšnou lezkyní, dokonce mistryní ČR. Adam uzná, že ona mu dodala klid. Stach uvede, že Adam se zúčastní olympijských her v Tokiu, kde bude mít lezení jako sportovní disciplína svoji premiéru. Mimo jiné v ní půjde i o rychlost, což není jeho silná stránka. – V hale na umělé stěně Adam procvičuje lezení na čas. Nedaří se mu. – V přírodě na skále jistí svého otce, který je v civilním životě podnikatel v informačních technologiích. Sklon k maximalismu zdědil patrně po něm. – Adam si dopřeje ájurvédskou masáž. – Iva trénuje kluky Čermákovy, mladší žáky, v boulderingu. Učí je i dýchat do míst na těle, která k lezení nejvíce používají. – Adam tvrdí, že při lezení mu jde především o estetiku pohybu. Když cítí, že stěnu dobře zvládá, jako by duše a mysl opustily jeho tělo a on se pak řídí intuicí. – Iva listuje deníčkem a vzpomíná, jak mezi nimi v roce 2013 přeskočila jiskra. – Pár je v Itálii u stěny Terra Promessa. Iva Adama jistí, jeho výkony natáčejí tvůrci fanouškovských videí Laco Korbel a Pavel Klement. – Na náměstí italského města Adam vystoupí jako hvězda propagační akce firmy La Sportiva, jejíž obuv používá k výstupům. Lidé se s ním fotografují. – Iva cvičí u jezera jógu. Hovoří o svém vztahu s Adamem. Protože v páru nemohou být dva ambiciózní lidé, rozhodla se svých sportovních cílů vzdát, i když je jí to někdy líto. Jako jistič partnerovi v jeho úsilí naprosto rozumí a cestování, stravování a nocování v jejich speciálně upravené dodávce pro ni není překážkou. – Adam v domácí tělocvičně připevňuje stupy na lezeckou stěnu. Poté si vizualizuje skoky používané při lezení. – Iva se na společném obědě v restauraci zasní, že si v Tokiu koupí malou čajovou soupravu. – Adam u Pavla Vícha absolvuje akupunkturu na podporu správného proudění energie v těle. Terapeut praktikující tradiční čínskou medicínu mu doporučuje spolupráci s mentálním koučem. Sportovec k nim však nemá důvěru. – Adam v hale na umělé stěně trénuje lezení na rychlost. Pomáhá mu kouč Petr Klofáč a sportovní metodik Josef Andrle. – Společně s kajakářem Jiřím Prskavcem a plavkyní Barborou Seemanovou se nechává fotografovat na olympijskou propagaci. – Adam tvrdě maká v posilovně. Doma se při jídle baví s Ivou. Vzhledem k tomu, že do Tokia s ním mohou letět kvůli protiepidemickým opatřením pouze dva lidé, dívka ho nakonec nedoprovodí. – Trenér Adamovi nastiňuje tréninkový plán. Jeden týden bude mít zvýšenou tréninkovou zátěž, druhý týden normální a pak může zvolnit. – Adam přemítá o závodním lezení. Zatímco ve skalách sám sebe vnímá víc jako umělce než sportovce, při soutěžení se cítí být jako robot. Chybí mu tam kreativita a dobrodružství. Vynechat olympijské hry však z prestižních důvodů nemůže a chce na ní obstát. V době intenzivních příprav daruje partnerce zásnubní prsten. – Iva sleduje spolu s přáteli televizní přenos z jedenáctého dne olympijských her, kdy je na programu sportovní lezení. Adamovi se však nedaří, jak by si představoval. Iva ho povzbudí telefonátem. – V další disciplíně udělá osobní rekord. – U výstupu na obtížnost to vypadá slibně, ale překoná ho Rakušan Jakob Schubert. Celkovým vítězem je Španěl Alberto Ginés López. Adam, který již ztrátu nedokázal dohnat, skončí bez medaile jako šestý, což ho mrzí. Má pocit, že kdyby netrénoval, výsledek by byl stejný. – Na jižní Moravě za přítomnosti velkého množství fanoušků leze na umělou stěnu. Na akci se setká se snowboardistkou Evou Samkovou, s níž probírá svůj olympijský závod. – Adam Ondra a Iva Vejmolová mají svatbu v Itálii u jezera Lago di Garda. Ženich v rámci manželského slibu odsouhlasí, že někdy dá přednost rodině před lezením. – Adam leze na skalní stěnu a zavrtává do ní skoby. Je pevně přesvědčen, že tento sport je pro něj správná životní cesta. Zdolá další těžkou metu a raduje se. – Iva čeká dítě. Na karimatce provádí lehká cvičení pro těhotné.
Použité archivní materiály: Silence (V–2018; režie Bernardo Giménez), Adam Ondra and the Strange Wooden Leg (V–2018; režie Pietro Porro), Jeden den s Ivou Vejmolovou (V–2018; režie Tomáš Galásek, Tomáš Vaďura), Balkan Notes /Adam Ondra – The Balkan Road Trip/ (V–2019; režie Jan Šimánek), Balkánem nahoru a dolů s Adamem Ondrou (TV–2020; režie Petr Horký), Hyde Park Civilizace: Adam Ondra (TV–2021), Česká televize a Mezinárodní olympijský výbor (olympijské obrazové materiály).
Tomáš Potočný
Jan Šimánek, Vojtěch Ličko (letecké záběry)
Petr Záruba, Bernardo Jiménez, Pavel Klement
Josef Krajbich, François Sculier (spolupráce)
Philippe Gozlan (zvuk, design a mix zvuku), Petr Záruba (záznam zvuku), Daniel Covi (záznam zvuku), Martin Stýblo (záznam zvuku), Vojtěch Knot (záznam zvuku), Giacomo Plotegher (záznam hudby)
i/o post (obraz), Libuše Martínková (i/o post), Jaromír Pesr (i/o post), Česká televize (obraz), iMhO SoundLab (zvuk)
Kristina Škodová (výkonná producentka Cinepoint), Chiara Nicoletti /ž/ (výkonná producentka Jump Cut), Zdeněk Hala (výkonný producent ČT)
Alice Tabery /ž/ (Cinepoint), Sebastiano Luca Insinga (Jump Cut), Věra Krincvajová (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT)
Michaela Ledecká (ČT)
Barbora Vlasáková (grafika)
Jan Šimánek (fotograf), Simone Gargnoni /ž/ (fotografka)
Ludmila Bohuslavová
Nicola Segatta
Nicola Segatta (Sonata for Adam and Iva)
Nicola Segatta /violoncello/, Nicola Ziliani /kontrabas/, Riccardo Barba /klavír/
Česká republika, Brno (Česká republika), Pražákova ulice (Brno), Hangar lezecké centrum /interiér/ (Pražákova ulice), Praha (Česká republika), Podolí (Praha), Kavčí hory (Podolí), Česká televize /interiér/ (Kavčí hory), Holešovice (Praha), ulice U Výstaviště (Holešovice), JungleBar lezecká stěna /interiér/ (ulice U Výstaviště), Bubenská ulice (Holešovice), Stěna Holešovice /interiér/ (Bubenská ulice), Letňany (Praha), Veselská ulice (Letňany), Jungle Sport park /interiér/ (Veselská ulice), Ruzyně (Praha), Ztracená ulice (Ruzyně), Lezecká stěna Ruzyně /interiér/ (Ztracená ulice), Jablonec nad Nisou (Česká republika), Liberecká ulice (Jablonec nad Nisou), Makak aréna /interiér/ (Liberecká ulice), Pálava (Česká republika), Moravský kras (Česká republika), Rakousko, Innsbruck (Rakousko), Chorvatsko, Severní Makedonie, klášter Svatý Jan Bigorski (Severní Makedonie), Francie, Briançon (Francie), Itálie, Terra Promessa (Itálie), Lago di Garda (Itálie), Arco (Itálie), Albánie, Černá Hora, Japonsko, Tokio (Japonsko)
Adam Ondra: Posunout hranice
Adam Ondra: Posunout hranice
Adam Ondra: Pushing the Limits
Adam Ondra: Pushing the Limits
Adam Ondra: posunout hranice / Adam Ondra: Hranice možného
film
dokumentárnídistribuční
medailon, sportovní
Česká republika, Itálie
2022
2018—2021
začátek natáčení 08/2018
konec natáčení 10/2021
festivalová premiéra 11. 4. 2022 (53. mezinárodní festival dokumentárních filmů Visions du Réel Nyon, Švýcarsko)
festivalová premiéra 5. 5. 2022 (70. filmový festival Trident, Itálie)
slavnostní premiéra 24. 10. 2022 (kino Světozor, Praha)
festivalová premiéra 26. 10. 2022 (26. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
distribuční premiéra 27. 10. 2022 /přístupné bez omezení/
Jaká je skutečná cena za úspěch?
Cinepoint, Jump Cut, Česká televize, Filmové centrum (Česká televize)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Jihomoravský filmový nadační fond, Kreativní Evropa Media, MIC – Direzione generale Cinema e Audiovisivo, Trentino Film Commission
dlouhometrážní
82 min
DCP 2-D
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, francouzsky, italsky
české
české