Divadelní a filmový režisér, scenárista, dramatik a herec Miroslav Krobot při psaní třetího celovečerního snímku Velká premiéra spolupracoval s psychologem Lubomírem Smékalem. Společně vytvořili již oba tvůrcovy předchozí filmy, Díra u Hanušovic (2014) a Kvarteto (2017), a děj zasadili, stejně jako v posledním jmenovaném, do kulis města Olomouc. – Pražský herec Pavel Šnajdr přijíždí do Olomouce na pozvání zdejšího ředitele kulturního domu, který mu umožní realizovat svůj režijní debut. Šnajdr má hodně komplikovanou a nevyrovnanou povahu, s oblibou uvádí ostatní lidi do rozpaků, hraje si s nimi a úmyslně vytváří trapné situace. Toto chování velmi rozčiluje jeho pragmatickou ženu Markétu, která nedokáže rozpoznat, kdy její muž míní věci vážně a kdy jde jen o nadsázku. Angažmá na Moravě tak Šnajdr využije nejen k posunu v kariéře, ale také k útěku před manželskou krizí. Zároveň je to pro něj i možnost strávit více času s milovanou babičkou Helenou, váženou bývalou olomouckou herečkou. Pavel by ji rád obsadil do svého představení, žena však trpí neurologickou poruchou, jež ji nutí k nekontrolovatelným záchvatům tiků a výkřikům vulgarismů, a ona tak nemá chuť ve hře postavené na improvizaci vystupovat. Improvizované dialogy a hrátky jsou nicméně běžnou součástí komunikace mezi ní a vnukem, dvojice si v tom spolu dobře rozumí. Jejich hravé výstupy baví i Heleninu pomocnici Mikinu, které je Pavel sympatický. I jemu se žena líbí a stává se díky ní přirozenějším a zodpovědnějším. Příprava představení však nejde podle jeho představ, a to nejen kvůli babiččině onemocnění, ale i proto, že čelí tajemným výhrůžkám a tlaku ředitele Grunta. Ten je především politikem, divadlu nerozumí a od představení očekává událost sezóny, jež by mu pomohla ke kariérnímu vzestupu. Šnajdr tak pochopí, že vše musí zinscenovat jinak, než měl původně v plánu... – Autoři scénáře částečně čerpali ze znalosti svého profesního prostředí. Krobot z divadelního, Smékal z manželské poradny a praxe psychoterapeuta. Stejně jako jejich předešlá díla se i tento film vyznačuje svébytnou poetikou a specifickým absurdním humorem. Velkou hereckou příležitost dostal Pavel Šimčík z Dejvického divadla, šlo vůbec o jeho první hlavní filmovou roli. Významnou postavu ztvárnila i Iva Pazderková, coby Mikina. Hlavní ženskou roli, babičku Helenu, si zahrála Iva Janžurová. Režisér Miroslav Krobot ke spolupráci přizval také další významné tvůrce, slovenského kameramana Martina Štrbu a polského střihače Jarosława Kamińskeho. Komedie Velká premiéra se poprvé divákům představila během 56. mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary v rámci programové sekce Zvláštní uvedení.
Pražský herec Pavel Šnajdr přijme nabídku na režii vlastního představení od ředitele olomouckého kulturního domu Grunta. Díky tomu může „utéct“ před problémy s manželkou, hornistkou Markétou. Ženě vadí, že ji nebere vážně, rozčiluje ji jeho neustálé zlehčování a předstírání. Nespokojená manželka se rozhodne řešit krizi návštěvou u psychoterapeuta Fraňka, kde si stěžuje na Pavlovy ironické výsměšné poznámky. – V Olomouci bydlí Pavel u babičky Heleny, s níž sdílí podobný smysl pro humor i hravost. Staré ženě pomáhá s domácností mladší kamarádka Mikina. – Pavel plánuje obsadit do představení babičku. Ta se však necítí dobře. Trpí Touretteovým syndromem, projevujícím se tiky a nutkavou potřebou vyjadřovat se vulgárně. To však vnukovi nevadí a její onemocnění chce zakomponovat do vystoupení. – Divadelník se v parku zapovídá se sympatickou Mikinou, která rozváží po městě lidem jídlo. – Na další sezení k doktoru Fraňkovi se dostaví pouze Markéta. Žena je naštvaná, že jí manžel nedává o sobě vědět. – Mikina vytáhne Pavla ze zkoušky, pravidelně odposlouchávané nedůvěřivým ředitelem. Připomene mu, že má vyzvednout Helenu po hodině jógy. – Divadelní údržbář Roman si všimne, že Pražák je Mikině sympatický, a proto žárlí. – Při jedné z improvizovaných scének mezi vnukem a babičkou naplno propuknou projevy její nemoci. Překvapený Pavel je považuje za zábavné a trvá na Helenině obsazení. Ženě se však nezamlouvá, že by měla na jevišti mluvit sprostě. – Pavel dostane anonym požadující jeho odchod z města. Herec podezírá místní divadelníky. Ředitel Grunt ani provozní Renata netuší, kdo by za dopisem mohl stát. Stejně tak neznají původce chrochtání, které herec občas slýchá v olomouckých ulicích. – Dopis Pražáka vyprovokuje k usilovnějšímu zkoušení. Z jeviště však opět zaslechne chrochtání a někdo náhle vypne světla v sále. – Pavel pokračuje v přípravě vystoupení, jež stojí na komických scénách a improvizovaných dialozích. Muž je přesvědčený, že Helena je pro představení ideální, a její námitky nebere vážně. Znejistí ho až její pláč, záhy však pochopí, že je jen předstíraný. – Herec kvůli zkoušce zapomene vyzvednout manželku na nádraží. Popuzená Markéta po něm požaduje, aby se vyjádřil k jejich budoucnosti. Manžel se však nedokáže jednoznačně vyslovit a neohradí se ani proti případnému rozvodu, což ji vytočí. – Rozhozeného a opilého Pavla někdo srazí k zemi v nočním parku. – Ráno potká v bytě Mikinu, kterou babička přivolala kvůli děsivému snu. Pavel se ženám svěří s nočním zážitkem. Ty mu ale nevěnují pozornost. – Herec je rozhodnutý soustředit se na přípravy na vystoupení. Babička mu za sebe najde náhradu, ředitelovu ženu Marii. Ta je sice herečkou, ale improvizace se bojí. V momentě, kdy ji proces tvorby začne bavit, však na scénu vběhne Grunt a odvede ji pryč, protože se obává zesměšnění. – Roman se Mikině přizná, že Pražáka napadl on. Žena to odsoudí a znechuceně odejde. – Helena zkouší s vnukem vystoupení. Mikina řekne Pavlovi o Romanovi. Ten si však s údržbářem účty vyřizovat nehodlá a přizná se, že představení je pro něj důležité hlavně kvůli babičce. Jejich setkání skončí polibkem. – Když si Pavel přijede do Prahy pro věci, zjistí, že žena vyměnila zámky od dveří a v bytě s ní najde doktora Fraňka. Manželé se domluví, že si ve vztahu udělají pauzu. – V divadelním baru si Pavel potyká s provozní Renatou, která mu předvede improvizované taneční číslo, jež skončí jejich sexem na jevišti, při němž je někdo tajně sleduje. – Po návratu z divadla brzy ráno najde Pavel babičku vzhůru. Žena nespí, protože se bojí smrti, a chce si po telefonu domluvit rozhřešení. Vnuk nemá na podobné scénky náladu a nebere ji příliš vážně. Přesto s ní zajde do kostela za farářem. Při zpovědi ženu opět chytne záchvat projevující se tiky a vulgarismy. – Roman nechá Mikině za dveřmi kytici růží. – Helena při generálce znovu vykřikuje sprostá slova. Zahanbená herečka uteče do zákulisí a Pavel dohraje představení sám. – Roman vyzná Mikině lásku. Žena mu radí, aby se nechal léčit. – Po generálce si Pavla zavolá ředitel do kanceláře. Přítomná Renata muži v ústraní navrhne, aby jejich erotické dobrodružství bral pouze jako úlet. Gruntovi, jenž má politické ambice a kulturu ve skutečnosti nesnáší, vadí hercovy narážky na krajského hejtmana. Nabídne mu proto úplatek, když představení pozmění. – Pavel a Mikina si projeví vzájemné sympatie. Jejich sbližování však přeruší babička, kterou opět trápí nespavost. – Markéta s Fraňkem se vydají za Pavlem do Olomouce. Cestou si ujasňují povahu jejich vztahu a zda jejich vzájemná náklonnost není jen „nevědomým přenosem“. – Pavel se těsně před premiérou od manželky dozví, že se s ním chce rozvést. Navíc do divadla nedorazí babička, jež chtěla trávit čas před představením sama doma. Ředitel je nesvůj z přítomného hejtmana. Pavlovi zavolá Mikina, že babička zemřela. – Představení je zrušeno. Grunt na Heleninu počest pronese před publikem improvizovanou smuteční řeč. – Mikina zanese Romanovi do léčebny hašlerky. – Pavel hraje s babičkou v bytě karty. Jsou spokojeni s tím, jak premiéra dopadla. Přidá se k nim Mikina a stará paní utrousí poznámku o falešném hráči...
Ve filmu jsou použity archivní materiály České televize Starý časy z cyklu Herbář (TV–2017; režie Jaroslav Včela) a Sladkosti Pepy Maršálka VI z pořadu Kluci v akci (TV–2021; režie Martin Froyda).
herec a režisér Pavel Šnajdr
herečka Helena Pýchová, Pavlova babička
Mikina, Helenina pečovatelka
Jiří Grunt zvaný George, ředitel kulturního domu
hornistka Markéta Šnajdrová, Pavlova žena
provozní manažerka kulturního domu Renata
herečka Marie Gruntová, Jiřího žena
údržbář a technik Roman Hojgr, psychopat
psychoterapeut Franěk
Hojgrová, Romanova matka
herec Karel
cestující ve vlaku
cestující ve vlaku
bezdomovkyně na nádraží
bezdomovec na nádraží
všetečná sousedka Simandlová
barmanka
kněz u zpovědi
muž v publiku
uvaděčka
Jiří Matoušek, Sára Tesfaye /ž/, Lara Stoilova /ž/
Petra Zachová
Lubomír Ballek (švenkr)
Petr Pololánik, Martin Chocholouš (ostřič), Matěj Kosák (ostřič druhé kamery)
A1 Props, Kamil Najser (vedoucí výpravy), Petr Skřivánek, David Hajný, Michal Fuchs, Jan Veitz, Jannis Katakalidis (rekvizitář), Jakub Reindl (rekvizitář)
Eliška Surmová (vedoucí kostymérka), Kristýna Teršlová, Sofie Veselá
Olga Bartakovičová, Olga Horáčková, Alžběta Bartošová, Veronika Ontlová, Klára Popelková, Hana Moslerová, Anita Palaščáková
Dušan Kozák (zvuk, záznam a mix zvuku), Jaroslav Fryš (mix zvuku), Natália Jancová (mix zvuku), Michal Džadoň (mix zvuku), Michal Horváth (mix zvuku), Michal Šťastný (záznam hudby)
Richard Fűlek, Michal Horváth, Natália Jancová
Olga Štěpánková (koordinátorka), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Jakub Brychta (produkce UPP), Ladislav Hrbáček (koordinátor UPP), ČT Kavky Sound (zvuk)
Pavel Vácha (výkonný producent Evolution Films), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Silvie Michajlova /ž/ (Evolution Films), Ondřej Zima (Evolution Films)
Jaroslav Sedláček (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT)
Romana Pekárková (koordinátorka Evolution Films), Zuzana Vrbová (FC ČT), Markéta Sedelmayerová (FC ČT)
Eva Pavlíčková (vedoucí natáčení Evolution Films), Jiří Koštýř (FC ČT)
Barbora Dlabajová (ekonomka Evolution Films)
Pavlína Muzikářová (asistentka producentů)
Michal Tilsch (grafický design)
Jiří Navrátil (vrchní osvětlovač), Dušan Tománek (fotograf), David Konečný (fotograf)
Hudba k písni Martin Hůla
Zpívá Jana Koubková
Hudba k písni lidová píseň
Zpívá Jenovéfa Boková
Hudba k písni lidová píseň
Zpívá Pavel Šimčík
Praha, Vltava (Praha), Smetanovo nábřeží (Vltava), Žižkov (Praha), Sudoměřická ulice (Žižkov), Hradčany (Praha), Olomouc, ulice (Olomouc), hlavní nádraží /i interiér/ (Olomouc), Dolní náměstí (Olomouc), náměstí Republiky (Olomouc), kostel Panny Marie Sněžné /interiér/ (náměstí Republiky), Denisova ulice (Olomouc), Muzeum umění (Denisova ulice), Svatý Kopeček (Olomouc), zoologická zahrada (Svatý Kopeček), ulice 17. listopadu (Olomouc), S-klub /i interiér/ (ulice 17. listopadu), Bezručovy sady (Olomouc), Libušina ulice (Olomouc), Bendlova ulice (Olomouc), ulice 1. máje (Olomouc)
Velká premiéra
Velká premiéra
Big Opening
Šnajdr
film
hranýdistribuční
komedie, hořká komedie
Česká republika
2022
2021
začátek natáčení 16. 7. 2021
konec natáčení 11. 8. 2021
konec distribučního monopolu 20. 7. 2024
festivalová premiéra 6. 7. 2022 (56. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
předpremiéra 19. 7. 2022 (kino Metropol, Olomouc)
distribuční premiéra 21. 7. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/
slavnostní premiéra 21. 7. 2022 (kino Aero, Praha)
Komedie Miroslava Krobota.
Evolution Films, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)
Státní fond kinematografie, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), statutární město Olomouc, Olomoucký kraj
dlouhometrážní
90 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české