Komedie Hádkovi je druhým celovečerním snímkem režiséra Vojtěcha Moravce (nar. 1987), věnující se zejména tvorbě televizních seriálů (Modrý kód, Krejzovi, Slunečná, 1. mise). Zatímco v případě debutu Matky (2021) je podepsán pouze pod režií, u Hádkových se již podílel i na scénáři a produkci. – Na pražském sídlišti v bytě dědy Hádka se neplánovaně setkají vnuci Adam a David v doprovodu svých manželek, které se navzájem nemohou vystát. S chřadnoucím prarodičem to momentálně nevypadá dobře, leží v nemocnici. Oba páry se tak zajímají o případné dědictví, avšak před zbytkem rodiny to všemožně zastírají. Do bytu dorazí i otec obou synů, který chce rodině sdělit důležitou novinu. Čeká se však ještě na příchod třetího sourozence, zaneprázdněné Evy, trojnásobné svobodné matky. V mezičase se přítomní dozví o dědově přání zajet si poprvé v životě k moři. Shodnout se, jak takovou cestu s vážně nemocným seniorem realizovat, není jednoduché. A ještě složitější je přijmout dědovo nečekané rozhodnutí o osudu nemovitosti, kterou vnukové zamýšleli výhodně zpeněžit... – S výjimkou začátku a konce se děj filmu odehrává v interiéru starého třípokojového bytu. Zde se sejde pět postav, dusících v sobě vzájemné antipatie, které se vycházejí občas uklidnit jen na lodžii, na toaletu nebo do komory. Houstnoucí atmosféru stupňuje požívání alkoholu, k němuž se někteří uchylují i tajně. Zdrojem humoru jsou charaktery postav, nečekané situace, práce s rekvizitami (mimo jiné svinovací metr, papírek s výpočty rozměru bytu) a pečlivě vystavěné dialogy, jejichž přesné vyznění vyžadovalo od herců důraz na přípravu a souhru s ostatními. – Natáčelo se v reálném panelovém domě i v ateliérových dekoracích, silně inspirovaných normalizační estetikou, které pro film připravil scénograf Marek Cpin. Scény podbarvují anglicky zpívané písničky. Dvě z nich (Maybe, Hard) vznikly v dílně českých autorů, třetí (I Started a Joke) pochází od britské kapely Bee Gees a interpretoval ji Matouš Ruml. – Výraznou ženskou roli svěřil Moravec své partnerce Sandře Novákové, s níž v červnu 2022 na slavnostní premiéře filmu v pražském kině Lucerna uzavřel sňatek. Nováková spolupracovala na filmu i jako scenáristka a producentka. Nápad na Hádkovy dostali údajně v době pandemie Covidu-19 a nařízené plošné karantény, během níž řešili, podobně jako řada jiných párů, drobné partnerské rozepře. – Snímek propagují dvě verze plakátu (jeden s pózující harmonickou rodinou, druhý s rozhádanými příbuznými), v jeho závěru se objeví černobílá portrétní fotografie a nápis Věnováno dědovi Salátovi.
Silva a Adam Hádkovi přijíždějí v růžovém kabrioletu na panelové sídliště v pražském Hloubětíně. Zajdou do bytu Adamova dědečka a aktivní, leč poněkud omezená Silva hned začne vyměřovat velikost místností. Vypočítá, že byt s uspořádáním tři plus jedna má několik set metrů čtverečních. Adam, který mezitím krmil dědovu želvu v teráriu, ji upozorní na chybně umístěnou desetinnou čárku. Žena si chce ke kávě zapálit cigaretu, Adam ji proto pošle kouřit na lodžii. Při té příležitosti tam Silva nafotí výhled pro budoucí inzerát o prodeji bytu. Adamovi je to nepříjemné, poněvadž jeho dědeček, hospitalizovaný v nemocnici, ještě nezemřel. Dvojice se kvůli tomu pohádá a během usmiřování si všimne, že na parkovišti zastavil Adamův bratr David s hřmotnou manželkou Terezou. Všeho nechají a vyběhnou z bytu do vyššího patra. – Před vstupem do dědovy domácnosti si Tereza uvědomí, že ve voze zapomněla svinovací metr. Ve výtahu, který přivolá, však jede jako naschvál Adam se Silvou, snažící se o nepozorovaný odchod. Zaskočení příbuzní si krkolomně objasňují svou přítomnost na místě. V bytě si dají společně kávu. Když Tereza kouří na lodžii, najde po švagrové nedopalek. V debatě u stolu vyjde najevo, že Adam se Silvou si koupili nové auto, kabriolet. Tereza si všimne novin s nakresleným plánkem bytu a snaží se příbuzné přinutit k doznání, že už tu byli před nimi. – Davidovi telefonuje otec Hádek. Překvapený syn mu tvrdí, že k nim na návštěvu přišel bratr s manželkou. Tatínek chce využít chvíle, kdy jsou pospolu, aby jim něco oznámil. David přiměje přítomné odejít k nim domů, ale ve dveřích se střetne s telefonujícím otcem. Cestou k synovi plánoval v dědově bytě zalít kytky, nakrmit želvu a umýt schody. Děda má totiž daný týden na starosti úklid v domě. Po trapasu se všichni vrátí do kuchyně, kde chtějí počkat na Evu, Davidovu a Adamovu sestru. Ta byla v zoo a podle tatínkových instrukcí má přijet k Davidovi. Silva se podřekne, když vyzve přítomné, aby švagrové zavolali, že jsou v dědově bytě, o němž jim otec zamýšlí něco říci. Zmínka o dědictví vyvolá rozruch, z něhož se Silva a Tereza vymaní odchodem na lodžii. Tatínek toho využije a prozradí synům, že děda má rakovinu v posledním stadiu. On o tom ale neví a přeje si odjet se svými nejbližšími k moři, kde nikdy nebyl. Zároveň je seznámí s tím, že děda přepsal byt na Evu, která tam jako svobodná matka bude žít se třemi dětmi. Objasnil také, že nákres na novinách byl jeho. – Otec si přeje, aby synové o dědově rozhodnutí řekli svým drahým polovičkám. Adam o tom začne tak nešťastně, že Silva nabyde dojmu, že dědeček má umírat u nich, kde se ona už stará o nemocnou matku. Obě ženy jsou dotčené, když zjistí, že děda s nimi nepočítá na cestě k moři. Silva navíc zpochybní možnost získat cestovní pojištění pro tak nemocného člověka. Jako řešení se nabízí, že pojedou k vodě někam v Čechách. Otec a synové vzpomínají na dávné rekreační pobyty a rozpovídají se o dědečkově minulosti. Vyjde najevo, že děda nebyl ve vězení kvůli protikomunistické činnosti, ale za krádež na stavbě. O jeho smýšlení vypovídá vystavená busta Klementa Gottwalda v předsíni. – Tatínek se úmyslu odjet s dědou k moři odmítá vzdát. David, který díky svým pochybným obchodům netrpí finanční nouzí, nabídne, že cestu zaplatí, což rozčílí Terezu. Manžela proto pošle do obývacího pokoje na internet, aby si spočítal, kolik by stál převoz rakve. – David, ochutnávající dědovy džiny ukryté ve skříni, namísto počítání výdajů mailuje se stranickými kolegy o své budoucí politické kariéře. – Čekání na Evu vyplňují všichni sledováním televize. Současně se Silva pokouší nepozorovaně zmocnit papírku, který se nalepil na podrážku Tereziných nevkusných lodiček. Je na něm její chybný výpočet velikosti bytu, kvůli kterému jí hrozí výsměch všech. Když se Tereza vrátí z toalety, ve skutečnosti chodí do komory popíjet vaječný koňak, Silva se teatrálně před Davidem a švagrovou přizná, že zašli k dědovi ještě před nimi. Poté, co to potvrdí i Adam, si žena uraženě odskočí na toaletu a pak do komory, kde se napije koňaku. Překvapí ji tam David, kterého ona silně přitahuje svou subtilní postavou a vyzývavým oblečením. Dostane od něj konečně papírek, o němž Tereza neměla ani tušení. – Když Adam v hádce označí Silvinu matku za manipulátorku, hysterická žena opustí byt. Po zdánlivém usmíření se však zase vrátí. – Tereza se zlobí na Davida, že dosud nezjistil, kolik by stál transport nebožtíka z Itálie do Prahy. V té souvislosti se rodina dostane k otázce členství v Evropské unii, které Adam před politicky krátkozrakým Davidem obhajuje. Spor mezi bratry přeroste do další hádky mezi švagrovými. Vzájemně se upozorní na nedostatky svých dětí a ve slovním útoku se Silva vysměje Tereze, že už dva roky nespí s manželem. Vrhnou se na sebe a ani David s Adamem nezůstanou pozadu. Když se ženy rvou v předsíni, nedopatřením shodí Gottwaldovu bustu, z níž vypadnou všechny dědovy úspory. Spoušť zarazí otec, posilněný alkoholem, který všechny označí za hyeny a dědu vyzdvihne jako morální autoritu. V přemíře emocí se přeřekne, což všechny rozesměje. Najednou se v kuchyni objeví ubrečená Eva se zprávou, že dědeček zemřel. Pozůstalí Hádkovi se usmiřují a uklízejí byt. Na parkovišti se potom rozejdou. Zatímco Adam čeká na vystřízlivění, Silva přemítá, jak budou nyní splácet auto, na které jim tajně půjčil David. Tereze při cestě domů dojde, jak mohl Adam nový kabriolet zaplatit.
Adam Hádek
Silva Hádková, Adamova žena
David Hádek, Adamův bratr
Tereza Hádková, Davidova žena
táta Hádek, Adamův a Davidův otec
Eva Hádková, Adamova a Davidova sestra
Jiří Matoušek, Daniela Paulová
Anastazia Golovina /ž/
Michal Klímek, Marek Schnierer, Dominik Bröstl, Petr Braun, Michael Gažda, Radka Filipská, Michael Vojta
Marek Cpin
Jan William Drnek (fotografie pozadí)
Roman Chochola (vedoucí výpravy), Robert Holoubek (zástupce vedoucího výpravy), Radan Kapinos (rekvizitář), Lukáš Jirousek (zařizovač), Patrik Ziegler (zařizovač)
Adéla Pavlíčková (vedoucí kostymérka), Františka Malásková, Aneta Michalčíková
Jana Dopitová, Denisa Rozembergová
Pavel Brejcha (zvuk a záznam zvuku), Radim Hladík ml. (zvuk, střih a mix zvuku), Lukáš Lülei (střih ruchů), Karel Zámečník (mix zvuku), Michal Pekárek (mix hudby), Jan Balcar (mix písní), Naďa Ježková (zvláštní zvukové efekty)
Martin Kopeček, Jiří Pazdera
PFX, Jiří Čurík (supervize), Kamila Šulíková (produkce)
PFX (obraz a zvuk), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Tomáš Chudomel (technologická supervize PFX), Zdeněk Klusáček (technologická supervize PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), Ester Fendrychová (asistentka produkce PFX), Bjela Hrábková (asistentka produkce PFX), FRAME100R (obraz), David Sadilek (koordinátor FRAME100R), Bluetools (zvuk)
René Kořenář (výkonný producent FRAME100R), Denis Kučera (výkonný producent FRAME100R)
Vojtěch Moravec (V7M), Sandra Nováková (V7M), Ondřej Kulhánek (Bontonfilm Studios), Vojtěch Frič (love.FRAME)
David Boček (HYPE), Roland Kubina (TV Joj), Mojmír Mlčoch (TV Joj), Tomáš Srovnal (PFX), Jan Rudovský (TV Prima)
Alica Barošová (FRAME100R), Jakub Špiroch (FRAME100R), Barbora Peroutková (FRAME100R), Michaela Urlichová (Bontonfilm Studios), Jakub Kraus (Bontonfilm Studios), Eliška Pinďáková (Bontonfilm Studios)
Zdeněk Klusáček (grafika), Matěj Chovanec (grafika)
Petr Hons (vrchní osvětlovač), Jiří Hons (vrchní osvětlovač), Matěj Třasák (fotograf)
Eliáš Jeřábek, Ondřej Gregor Brzobohatý
Ondřej Ruml /pískání a sket/, Lucie Flemrová /kontrabas/, Tanita Yankova /ž/ /klavír/, Eliáš Jeřábek /klavír/, Filip Kottek /housle/, Iby Pop /bicí/
Hudba k písni Eliáš Jeřábek
Text písně Eliáš Jeřábek
Zpívá Lucie FlemrováVendula NedělováSotovox
Hudba k písni Eliáš Jeřábek
Text písně Eliáš Jeřábek
Zpívá Lucie FlemrováVendula NedělováSotovox
Hudba k písni Maurice Ernst GibbBarry Allan GibbRobin Hugh GibbEliáš Jeřábek /aranžmá/
Text písně Maurice Ernst GibbBarry Allan GibbRobin Hugh Gibb
Zpívá Ondřej Ruml
Praha, Písnice (Praha), Libušská ulice (Písnice), ulice Ke Kurtům (Písnice), Libuš (Praha), sídliště (Libuš)
Hádkovi
Hádkovi
Hádkovi
film
hranýdistribuční
komedie
Česká republika
2022
2021
začátek natáčení 28. 9. 2021
konec natáčení 25. 10. 2021
slavnostní premiéra 30. 6. 2022 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 14. 7. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/
Když se hádat, tak jedině v rodině. Jsme rodina, musíme se mít rádi. Když se hádat, tak s vlastníma. Režie Vojtěch Moravec.
V7M, Bontonfilm Studios, love.FRAME, HYPE (koprodukce), TV Joj (koprodukce), PFX (koprodukce), FRAME100R (výkonná produkce)
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
TV Prima (hlavní partner)
V7M s.r.o., Bontonfilm Studios s.r.o., LOVE.FRAME s.r.o., HYPE s.r.o.
dlouhometrážní
95 min
DCP 2-D, MP4
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české
Akce: 19. ročník Ceny Novoborské akademie spojených kinematografií 2022
2022
Nový Bor / Česká republika
Cena za ženský herecký výkon
Jitka Čvančarová
předána 11. 10. 2022 na slavnostním večeru v novoborském městském divadle za role ve filmech Betlémské světlo, Hádkovi a Střídavka