Způsob hledání nových talentů dokumentuje snímek Zkouška umění režisérů Adély Komrzý a Tomáše Bojara, který byl natočen během několika dnů při přijímacím řízení na jedné z nejvýznamnějších českých vysokých škol, Akademii výtvarných umění v Praze. – Zkušená dvojice autorů (za spolupráce Jana Foukala Petra Hátleho) se na společném projektu sešla poprvé. Dokumentaristka Adéla Komrzý (nar. 1992) na sebe dříve upozornila snímkem Výchova k válce (2016) z cyklu Český žurnál nebo Jednotkou intenzivního života (2021) o paliativní péči. Tomáš Bojar (nar. 1981) stojí za neméně úspěšným dokumentem FC Roma (2016) či střihovým projektem Good Old Czechs (2022). Tentokrát divákům přibližují výjimečné prostředí Akademie výtvarných umění, kde jako každý rok probíhají talentové zkoušky. Impuls k natáčení na půdě této instituce vzešel od vedení akademie, které Adélu Komrzý požádalo o natočení televizního pořadu ke 220. výročí jejího založení. Filmařka pod vlivem dokumentu Le Concours (2016) od významné francouzské režisérky Claire Simon o přijímačkách na pařížskou filmovou školu La Fémis přišla s nápadem na celovečerní film přímo o talentových zkouškách. – Vznikl tak portrét jedné instituce, jenž zároveň klade otázky týkající se smyslu umění, a vypovídá také o soudobé společnosti a nastupující generaci umělců. Observační dokument, jenž přítomné aktéry ani jejich tvorbu nehodnotí, veškeré dění ve škole snímá statickými záběry. A spíše než o práce uchazečů se zajímá o interakci mladých lidí se staršími pedagogy, kteří rozhodují o jejich přijetí. Stejná pozornost je věnována také vyučujícím samotným. Ti reprezentují tři různorodé ateliéry akademie s odlišnými kritérii výběru i přístupy k tvorbě: Nová média 2 (vedoucích Kateřiny Olivové a Dariny Alster), Malba 4 (Marka Meduny a Petra Duba) a Grafika 2. (profesora Vladimíra Kokolii a Evy Červené). Nechybí ani pohledy do školních dílen a do hlavní vrátnice s bodrými zaměstnankyněmi. – Snímek s řadou úsměvných momentů získal několik ocenění, mezi nimi například Českého lva 2022 za nejlepší český dokumentární film nebo Cenu FIPRESCI na 56. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Vrátná radí uchazečům o studium na Akademii výtvarných umění v Praze (AVU), kde mají odevzdat své práce. – Chodbu školy zaplní mladí lidé, jejich artefakty jsou označeny a uloženy v policích. – Rektor školy Tomáš Vaněk zahajuje první kolo přijímacího řízení pro rok 2020, v němž komise hodnotí odevzdané domácí práce. Přítomné zájemce upozorní, že pedagogové si uchazeče do svých ateliérů volí sami podle vlastních kritérií. – Vyučující nad díly diskutují, předčítají si autorské explikace a vzájemně si doporučují potencionální studenty. Mezi pracemi jsou komiksy, kresby, malby i textilie. – V projekční místnosti pedagogové sledují snímek s erotickým podtextem. – Večer potemnělá škola ztichne. – Učitelé si postesknou nad nelehkou situací sochařů v Česku. – Z kabinetu ateliéru Nová média 2 se přes dveře ozývá hluk. Pedagožky Kateřina Olivovová a Darina Alster se na notebooku dívají na dílko, které je spíše zklame. – Vladimír Kokolia, vedoucí ateliéru Grafika 2, zhasne světla a odejde z místnosti, v níž jsou uloženy práce. – Do budovy se dostaví zájemci o studium. Pedagogové ateliéru Malby 4. Petr Dub a Marek Meduna pro ně vytahují stojany ze speciálního odkladiště. – Kateřina Olivová se uchazečům představí a laskavými slovy je uklidní před zahájením práce s modelem. – Marek Meduna zájemce přivítá a seznámí je s modelem Jiřím, kterého budou portrétovat. – Kresbu tváře zadá své skupince také Vladimír Kokolia s tím, že cílem má být zachycení osobnosti modelu. Uchazeči volí různé způsoby ztvárnění. – Pedagogové vybírají na schůzi téma pro druhé kolo zkoušek. Po delší diskusi se shodnou na zadáních Kolektivní tělo, O čem se mi dnes zdálo, Projít křovím, Změna počasí. – Muži, kteří seděli modelem, si navečer společně prohlížejí své portréty. – Ráno profesor Kokolia zametá podlahu ateliéru. – Ve štukatérské dílně si Jiří připravuje materiál. V dílně AVU jsou další dva muži, kteří s ním byli také portrétováni. – Meduna a Kokolia uchazečům zadají témata. Mladí lidé nad nimi přemýšlejí a pracují na nich různými technikami. – Olivová s Alster rozdají vědomostní testy. Dub upozorní dívku, která stránky přemaluje barvou, že výsledek budou hodnotit teoretikové a historici umění. – Jiří odlije sádrovou lebku. – Členy komise, posuzující vypracované testy, pobaví některé odpovědi, jež si vzájemně předčítají. Rozruch vyvolá také přebarvený formulář. – Uchazeči plní úkol nejrůznějšími způsoby, malbou, performancí, instalacemi, happeningem, a svůj umělecký záměr vysvětlují. – V podvečer si zaměstnanci školních dílen prohlížejí výsledky denních prací. Z některých instalací s realitou hodně spjatých jsou spíše rozpačití. – Ráno si pedagogové vaří kávu. – Učitelé při pohovorech zjišťují pocity mladých lidí, snaží se odhalit jejich psychickou odolnost a ptají se na názory i životní postoje. – Duba s Medunou zarazí, že jeden z mladíků nezná současné české umělce, a to ani toho, ke kterému se v minulosti hlásil do ateliéru. – Vrátné v důchodovém věku, jež dohlížejí na příchody a odchody, se vystřídají a baví se o extravagantním vzhledu studentů. – Během pohovorů se řeší i sexuální orientace či identita některých uchazečů. Jedna z osob se považuje za genderově neutrální, a proto o sobě mluví v množném čísle. – Pedagogové se zájemců ptají na morální hranice v tvorbě, vybídnou je k jejich vymezení a zjišťují jejich motivaci pro studium. – Profesor Kokolia se na chodbě uvolňuje pohyby taiči. – Vedoucím Olivové a Alster se jako zajímavější jeví přítomní chlapci. Dívky podle nich limituje nízké sebevědomí, kvůli kterému se neumí prosadit. Pedagožky ze situace viní společnost. – Vrátné spolu řeší procházející studenty, vymezují se vůči netradiční sexuální identifikace některých z nich. – Pedagožky se zamýšlí nad nelehkým postavením mladých žen. – Jeden z uchazečů přizná, že by mu nevadilo, kdyby se jeho díla stala komerčně úspěšnými. – Pedagogové vyhodnocují studenty a jejich práce. – Olivová s Alster, pro které je přijímací řízení emocionálně náročné, se v dojetí obejmou. – Vrátné konstatují, že uchazeče čeká poslední kontrolní den. – Jeden ze zájemců má rozebrat dílo publikované v knize o umění. – Olivová s Alester svou skupinku odvedou od budovy do přilehlé Stromovky, studenti přitom mají zavázané oči a drží se provázku. – Uchazeč na pokyn pedagogů zařve. – Vyučující upozorní jednu z dívek, že většina umělecké produkce končí v depozitářích institucí a sběratelů. – Hlouček „nevidomých” pod vedením Alester prochází parkem. – Pedagogové přimějí další ze zájemkyň o studium k výkřiku. – Kokolia diskutuje s odbornou asistentkou Evou Červenou o mladé generaci, které podle něho chybí problémy a nadosobní uvažování. – Skupinka v parku tančí. – Vrátné se dají do hovoru se zaměstnancem fakulty o jeho pobytu v cizině. – Meduna uchazeče ocení za jejich úsilí a radí jim, aby se případným neúspěchem nedali odradit. Sám přizná, že se na AVU dostal až na pošesté. – Se zájemci se loučí také obě vedoucí ateliéru Nová média 2 a vyzvou je k udržování kontaktu a k návštěvám. – Po upozornění Červené se s přítomnými rozloučí i roztržitý profesor Kokolia. Pedagogové jsou s přijímacím řízením i s uchazeči spokojení.
pedagog Ateliéru malby IV.
pedagog Ateliéru malby IV.
pedagožka Ateliéru nových médií II.
pedagožka Ateliéru nových médií II.
pedagog Ateliéru grafiky II.
pedagožka Ateliéru grafiky II.
rektor Akademie výtvarných umění v Praze
vrátná Akademie výtvarných umění v Praze
vrátná Akademie výtvarných umění v Praze
model
model
model
pracovník dílen Akademie výtvarných umění v Praze
pracovník dílen Akademie výtvarných umění v Praze
pracovník dílen Akademie výtvarných umění v Praze
doktorand Akademie výtvarných umění v Praze
Adéla Komrzý /ž/ (hlavní režie a režie Ateliéru grafiky II.), Tomáš Bojar (hlavní režie a režie Ateliéru malby IV.), Jan Foukal (režie Ateliéru nových médií II.), Petr Hátle (režie dílen a vrátnice)
Bětka Noll /ž/, Jan Strejcovský, Nora Štrbová
Jan Gogola ml., Lenka Marešová (ČT)
Šimon Dvořáček, Jan Šuster, Jakub Halousek, Prokop Souček, Kryštof Melka, Stanislav Adam, Kryštof Hlůže, Tomáš Uhlík, Jakub Wagner, Jan Březina, Giulio Zannol
Václav Flegl (zvuk a záznam kontaktního zvuku), Michaela Patríková (zvuk, mix zvuku, střih zvukových efektů a atmosfér), David Titěra (zvuk, mix zvuku, střih dialogů), Jakub Jurásek (záznam kontaktního zvuku), Adam Levý (záznam kontaktního zvuku), Vojtěch Knot (záznam kontaktního zvuku), Dominik Dolejší (záznam kontaktního zvuku), Petr Plechač (záznam kontaktního zvuku), Barbora Tatiana Krobová (záznam postsynchronních ruchů), Ondřej Vomočil (střih postsynchronních ruchů), Lukáš Marval (záznam zvuku), Kryštof Kříček (záznam zvuku)
Blanka Lonek /ž/ (produkce), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Petr Hasalík (koordinátor UPP), Tomáš Pulc (technolog UPP), Ladislav Hrbáček (vedoucí produkce UPP), Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), Anna-Agáta Denzenová (produkce Soundsquare)
Pavel Plešák (výkonný producent ČT)
Jakub Wagner (GPO Platform), Martin Kohout (GPO Platform)
Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Bohuslava Holubová (FC ČT), Dušan Mulíček (kreativní producent ČT), Maria Topolčanská (Akademie výtvarných umění v Praze), Tomáš Vaněk (Akademie výtvarných umění v Praze), Blanka Čermáková (Akademie výtvarných umění v Praze), Jana Bernartová (Akademie výtvarných umění v Praze)
Martin Kohout (GPO Platform), Jan Strejcovský (GPO Platform), Jakub Wagner (GPO Platform)
Markéta Tulisová (ČT)
Ondřej Lukeš (GPO Platform), Vojtěch Komrzý (GPO Platform)
Kristýna Strejcovská (fotografka)
Praha, Bubeneč (Praha), ulice U akademie (Bubeneč), Akademie výtvarných umění /i interiér/ (ulice U akademie), Stromovka (Bubeneč)
Zkouška umění
Zkouška umění
Art Talent Show
Zkoušky umění
film
dokumentárnídistribuční
umělecký
Česká republika
2022
2019—2020
začátek natáčení 1. 11. 2019
konec natáčení 28. 2. 2020
konec distribučního monopolu 23. 10. 2027
festivalová premiéra 5. 7. 2022 (56. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
festivalová premiéra 28. 10. 2022 (26. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
slavnostní premiéra 2. 11. 2022 (kino Bio Oko, Praha)
distribuční premiéra 3. 11. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/
Jak se v 21. století hledá talent? Adéla Komrzý a Tomáš Bojar v observačním dokumentu mapují talentové zkoušky na pražské Akademii výtvarných umění.
GPO Platform, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Akademie výtvarných umění v Praze (koprodukce)
GPO Platform s.r.o., Česká televize, Akademie výtvarných umění v Praze
dlouhometrážní
105 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky
bez titulků
české
Akce: 30. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2022
2023
Praha / Česká republika
Český lev 2022 za nejlepší dokumentární film
Tomáš Bojar
udělen 4. 3. 2023 v pražském Rudolfinu spolu s Adélou Komrzýovou a Jakubem Wagnerem
Akce: 30. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2022
2023
Praha / Česká republika
Český lev 2022 za nejlepší dokumentární film
Adéla Komrzýová
udělen 4. 3. 2023 v pražském Rudolfinu spolu s Tomášem Bojarem a Jakubem Wagnerem
Akce: 30. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2022
2023
Praha / Česká republika
Český lev 2022 za nejlepší dokumentární film
Jakub Wagner
udělen 4. 3. 2023 v pražském Rudolfinu spolu s Adélou Komrzýovou a Tomášem Bojarem