Koprodukční drama Lidi krve je celovečerní hraný debut vystudovaného filozofa a divadelníka Miroslava Bambuška (nar. 1975). Stejně jako v případě autorových angažovaných a avantgardních her či esejistického dokumentu Jan Hus – mše za tři mrtvé muže (2009) se jedná o dílo výsostně nekonvenční a těžko zařaditelné. Autor čerpá z výtvarného umění a literatury, boří zažité filmové normy a volně se pohybuje na pomezí fantasmagorického experimentu, podobenství a alegorie. Snímek se zabývá temným obdobím poválečného odsunu sudetských Němců. Na rozdíl od tematicky blízkých historických dramat Habermannův mlýn (2010; režie Juraj Herz) či Krajina ve stínu (2020; režie Bohdan Sláma) se nesoustředil pouze na dávné krvavé křivdy, ale především na jejich přesah do současnosti. Příběh byl inspirován Bambuškovou divadelní hrou a tragickými událostmi v zaniklé obci Vitín na severovýchodě Čech. – Otto Hille se společně se zchudlým malířem Henrym vydá na cestu s úkolem. Zámožný stařec upoutaný na lůžko Leopold Schwarz si jej najme jakožto mystického průvodce po své neutěšené minulosti. Zvláštní družina, kterou dotváří staříkův osobní pečovatel a lékař, dorazí do skal. V noci u ohně vypijí tajemný nápoj a propadnou se do nekončících psychedelických halucinací. Otto se ocitne v poválečných Sudetech, kde je němým svědkem násilného bezpráví, které na jeho německém dědovi Ottfriedovi Hillemu spáchá chladnokrevný a oportunistický Leopold Schwarz... – Všechny tři části se od sebe výrazně liší odlišnou estetikou. Úvodní putování je snímáno asketicky černobíle a vyprávěno poměrně tradičně a přehledně. Během halucinogenního segmentu se obraz zbarvuje a strohost je vystřídána mystičností. Styl se vyznačuje nesourodostí a roztěkaností, nesystematickými změnami filtrů a typů objektivů. Tři scény doplňuje jednoduchá animace. Dochází k manickému vršení zvuků, opakovaných manter, výkřiků či metalových melodií. Časoprostor se rozpadá a členové výpravy se ocitají na nejrůznějších místech, často spjatých se sudetskou minulostí (opuštěné domy, kostel, honosné lázně, lesní ruiny). Vyprávění je potlačeno ve prospěch proudu asociací a symbolů, do vidin prosakují poválečné výjevy. Poválečná epizoda se zúženým, rozostřeným a ztmavlým vizuálem je opět jasně chronologická. – Myšlenkově a formálně provokativní titul, jenž se zcela vymyká zbytku dobové české kinodistribuce, uvozuje citát německého filozofa Friedricha Nietzscheho. Název odkazuje ke stejnojmenné písni kultovní československé undergroundové skupiny DG 307, jež zní během závěrečných titulků. Pro svoji obtížnou srozumitelnost a diváckou nevstřícnost se film dočkal řady negativních kritických reakcí. -cib-
Poušť roste: běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť. Friedrich Nietzsche. – (černobíle) Čtyřicátník Otto Hille zamyšleně pozoruje ze svého okna v činžovním domě rozbouřené mořské vlny. V dáli vidí továrnu s vysokými komíny. Zapíše si poznámky do deníku a s dalšími předměty jej sbalí do tašky. Před odchodem se rozloučí s ustaranou ženou a dítětem. – V luxusní rezidenci žije starý, nemocný a na lůžko trvale upoutaný Leopold Schwarz. Stará se o něho lékař s pečovatelem. Synovec Mišel mu oznámí, že se večer vydají na cestu. – Otto vyzvedne na sídlišti svého přítele Henryho, chudého malíře, a společně kamsi odcházejí. – V noci dorazí před polorozpadlou budovu v opuštěné industriální čtvrti Leopold s Mišelem, lékařem a pečovatelem. Přidá se k nim Otto, jenž má být jejich průvodcem, i s přítelem. Všichni nasednou do vlaku, který je odveze pryč z města. – Skupina putuje hlubokým lesem, Leopold na vozíku, kolem skal a přes potoky, až dorazí do jeskyně, kde Otto rozdělá oheň. Rozhodne, že zde všichni přespí. – Poutníci v noci odpočívají u táboráku. Ošetřovatel myje Leopolda, lékař mu píchne injekci a před cestou ho varuje. Otto s Henrym posbírají dříví. Malíř nakreslí skicu Leopoldovy tváře, pak ji zmačká a hodí do plamenů. Otto si píše poznámky. Z Mišelova alkoholu a koření připraví speciální nápoj. Muži se společně napijí a usnou. – (barevně) Otto se probudí. Vydá se za tmavou postavou, jež se svíjí na zemi. Má halucinace, slyší řev. Neklidnému Leopoldovi oznámí, že spolu právě „vyrazí do jiných světů“. Mišel listuje Ottovým zápisníkem, narazí na fotografii Ottfrieda Hilleho, Ottova dědečka. – Průvodce tlačí Leopolda jeskyní, v ruce má hořící světlici. Staříka opustí a vydá se po schodech nahoru. V opuštěné místnosti zahraje na harmonium. Ochrnutý muž se plazí po schodišti. – Mišel listuje v deníku. Malíř s pečovatelem bloudí temnotou. Lékař prohledává opuštěný dům, Leopold s námahou překonává schody. Otto hraje v útrobách katedrály, dorazí za ním Ottfried. Leopold se doplazí na světlo, vyčerpaný hledá své blízké. Otto na něj mluví, muž opakuje jeho slova. – Henry s Ottou stojí v prosklené budově. Umělec namaluje fénixe. Kováři usilovně obrábí plechy, Leopold leží na zemi. – Otto se brodí bažinami spolu s mužem v klobouku, patrně lékařem, ukazuje mu léčivou bylinu. (animace) Rostliny ožijí, Otto má klaunskou hlavu. – Henry zběsile maluje, jeho přítel u něj poskakuje. Mišel nachází v deníku paralely s halucinacemi. Muži dál kovají, polonahý pečovatel se zmítá kolem nich. Ottfried zuřivě bije ležícího muže. – Otto připraví bylinný lektvar a dá napít vzpurnému Leopoldovi. Lékař je uvězněn v prázdné kachlíkové místnosti. Stařec dostane injekci. (animace) V bažině je napaden oživlými rostlinami, kterým se marně brání. – Otto pozoruje noční nebe. (animace) Výbuchy pohltí obraz. Pečovatel a zdravý Leopold, jenž viditelně omládl, se koupou v lázních. Zdravotník myslí, že jeho klient zemřel, a pokusí se mu ukrást hodinky, muž ho však utopí. – Henry maluje a nahý s křikem vyběhne z jeskyně. – Zotavený Leopold si užívá na ostrově v obležení obnažených žen, které se díky koupeli proměňují ze stařen na mladé dívky, Otto v dámském převleku hraje na kytaru. Mišel zmíní jméno Ottfrieda Hilleho, strýc jej odežene. – (minulost) Vesnice v poválečných Sudetech. Průmyslník Ottfried Hille zavítá do svých železáren. Mezitím za jeho manželkou Annou dorazí úředník v klobouku se psem, mladý Leopold Schwarz. Žena mu ukáže své a manželovy osobní dokumenty. Její muž byl za války antinacista a seděl v koncentračním táboře, protože odmítl narukovat. Otto vše pozoruje. Leopold ženě oznámí, že hodlá následujícího dne majetek průmyslníka převzít. – Konfiskátor Ottfriedovi v jeho kanceláři předloží dekret o vyvlastnění majetku. Rozčílený majitel podniku se připojí k dělníkům pracujícím se železem. – Ottfried zajde s těhotnou manželkou do kostela na mši. V lavici sedí Otto. – Ottfried doma pečuje o sténající ženu. Ve vesnici probíhá vyvlastňování německého majetku pod Leopoldovým dozorem. Ottfried nemá na vybranou. Konající úředník mu vyčte, že jeho podnik pracoval pro Říši. – Zoufalý majitel vytvoří v prázdné dílně z kovového plíšku andělské křídlo. Má halucinace, svíjí se na zemi. Otto svého dědu pozoruje a volá na něho. Žena začne rodit. Manžel chce běžet pro pomoc, opilý Leopold jej však zastaví. Ottfried ho svalí na zem a zbije. Podle tetování pozná, že jde o kolaboranta. Leopold ho zastřelí. Výstřel ženu vyděsí. Celý výjev sleduje Otto, vidí smrt svého předka. – Vdova s novorozencem v náručí odejde do lesa, kde se střetne s opilým Leopoldem. Ten se motá, vulgárně na ni volá, střílí kolem sebe, až se nakonec svalí na zem. Žena uprchne. – Otto běží lesem a míjí ruiny budov. Mezi harampádím nalezne kovový plíšek, andělské křídlo. Potká Leopolda a řekne mu, že oni dva k sobě patří. Schwarz tvrdí, že mu nikdo nic nedokáže. Zaútočí na něj zuřiví vlčáci. – Nemohoucí zubožený Leopold zůstane ležet v ruinách domu. – (černobíle) Otto jde sám krajinou a hraje melodii na foukací harmoniku. Mořské vlny naráží na skalnaté pobřeží. -cib-
Film je věnován básníku, textaři a výtvarníkovi Pavlu Zajíčkovi. Ve filmu jsou použity obrazové archivní materiály Saši Dlouhého, Jana Daňhela, Miroslava Bambušky a Jakuba Halouska.
průvodce Otto Hille
průmyslník Ottfried Hille, Ottův dědeček
úředník Leopold Schwarz
Mluví Miloslav Mejzlík
úředník Leopold Schwarz jako mladý
Anna Hille, Ottfriedova žena
malíř Henry, Ottův přítel
Mišel Schwarz, Leopoldův synovec
Mluví Saša Rašilov
lékař Ignác, Leopoldův ošetřovatel
Jan, Leopoldův pečovatel
Marie Hilleová, Ottova žena
kovář ve slévárně
kovář ve slévárně
kovář ve slévárně
kovář ve slévárně
Mluví Dušan D. Pařízek
německý kněz
řidič vojenského vozu
člen milice, doprovod vojenského vozu
řidič
řidič
zpěvačka v kostele
průvodce Otto Hille jako dítě
dítě Hilleových
muž
mladá žena u pramene věčného mládí
Daniela Roncová, Denisa Marešová, Iveta Valášková, Paula Sisková
Miroslav Bambušek (Prometheus – divadelní hra)
Kristián Suda (ČT)
Matěj Kosák (ostřič)
Filip Hamza (vedoucí výpravy), Tomáš Zika (rekvizitář), Michal Šindelář (rekvizitář), Vojtěch Podaný (rekvizitář), Pavel Erben (rekvizitář), Libor Štech (rekvizitář)
Zuzana Mazáčová, Eliška Surmová, Magda Guštarová, Julie Štormová, Tereza Dostálová, Lukáš Vejnar, Richard Krejza
Zuzana Bambušek Krejzková, Klára Hubalová, Kristýna Drdová, Jakub Gründler (zvláštní maskérské efekty), Marek Capoušek (zvláštní maskérské efekty)
Václav Flegl (zvuk, záznam kontaktního zvuku, mix zvuku), Petr Stuchlík (záznam kontaktního zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Blanka Čejková (záznam postsynchronních ruchů), Tomáš Vtípil (záznam a mix hudby), Ladislav Mirvald (záznam hudby), Mikoláš Müller (záznam hudby)
Studio Anima, Zdeněk Durdík, Josef Bolf
Triková postprodukce ČT, Jitka Chaloupková (vedoucí produkce ČT Trikové postprodukce)
Česká televize, Jan Kovalčík, Pavel Burda, Michal Břicháč
Studio Khapka (obraz), Saša Dlouhý (vedoucí freeSaM), Magda Juránková (zástupce vedoucího freeSaM), Sofia Sousa /ž/ (zástupce vedoucího freeSaM), Sounderground (zvuk)
Agentura Double, Luděk Jelen, Karel Vild, Martin Matějčík, Lukáš Kašpar, Filip Zafouk
Pavel Vácha (výkonný producent Bratři), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Saša Dlouhý (freeSaM)
Josef Viewegh (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Robert Kirchhoff (atelier.doc)
Zuzana Vrbová (FC ČT), Markéta Sedelmayerová (FC ČT), Nicole Brlej /ž/ (atelier.doc)
Eva Pavlíčková (vedoucí natáčení Bratři), Magda Juránková (freeSaM), Jiří Koštýř (FC ČT)
Barbora Hladíková (freeSaM), Sandra Dlouhá (asistentka producenta freeSaM)
František Štorm (grafika), plaftik (grafika)
Pavel Skála (vrchní osvětlovač), Jan Dvořák (fotograf), Bohdan Holomíček (fotograf), Rostislav Šimek (fotograf), Richard Bouda (fotograf)
skupina Degens, skupina The Spermabankers, Brno Contemporary Orchestra, Tubabu Duo, Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá (Dirigent Jan Špaček), Filip Johánek /bicí/, Ladislav Mirvald /baskytara/, Rafał Marciniak /kytara/, Jacek Marciniak /perkuse/, Pasi Mäkelä /kytara, vokály/, Bert Neven /bicí/, Martin Růžička /barytonová kytara/, Vojtěch Procházka /Hammondovy varhany/, Lukáš Mik /housle/, Barbora Tolarová /housle/, Stanislav Vacek /viola/, Michal Greco /violoncello/, Michal Pokorný /kontrabas/, Lukáš Daňhel /basklarinet/, Bronislav Pavlíček /perkuse/, Jiří Foukal /perkuse/, Martin Grombiřík /varhany/, Pavla Klusová /vokály/, Miroslav König /harmonium, foukací harmonika/, Radim Hanousek /basklarinet, sopránsaxofon, barytonsaxofon/, Tomáš Vtípil /sampler, dechový kontroler, housle, harmonium, klavír, foukací harmonika, kytara, baskytara, trubka, perkuse/
Hudba k písni tradicionál
Text písně Zdeněk Borovec
Zpívá Miloslav König
Hudba k písni Tomáš Vtípil
Text písně Jan od Kříže
Zpívá Miloslav KönigVeronika MatouškováMužský pěvecký sbor Láska opravdiváJakub MacháčekVlastimil TichýZdeněk ZmeškalTomáš NovotnýVít PavelkaMartin PetrášMária Saleh /ž/Zbyněk HankoOndřej HrbáčJan HollanBoris IvičičJan NožičkaProkop SzegényPavel ZajícAneta Podracká BendováKristýna Havlová
Hudba k písni Ivan Bierhanzl
Text písně Pavel Zajíček
Zpívá skupina DG 307
Česká republika, Lomnice nad Popelkou (Česká republika), ulice Antala Staška (Lomnice nad Popelkou), továrna Mastných /i interiér/ (ulice Antala Staška), Havlíčkova ulice (Lomnice nad Popelkou), vila Josefa Horáka (Havlíčkova ulice), Duchcov (Česká republika), nádraží /dnes neexistující/ (Duchcov), Nádraží ulice (Duchcov), poliklinika /interiér/ (Nádraží ulice), náměstí Legií (Duchcov), Úterý (Česká republika), Sloup (Česká republika), Sloupsko-šošůvské jeskyně (Sloup), Malé Březno (Česká republika), Vitín (Malé Březno), Krušné hory (Česká republika), Přebuz (Česká republika), Rolava (Přebuz), důl (Rolava), Loučná pod Klínovcem (Česká republika), Königův Mlýn (Loučná pod Klínovcem), Moravský kras (Česká republika), Býčí skála (Moravský kras), Ostrava (Česká republika), Horní ulice (Ostrava), hotelový dům Hlubina (Horní ulice), Pobřežní ulice (Ostrava), Vítkovice (Ostrava), hrad Tetín (Česká republika), hrad Děvín (Česká republika), Praha (Česká republika), Modřany (Praha), Děčín (Česká republika), Dolní Žleb (Děčín), okolí (Dolní Žleb), Vrané nad Vltavou (Česká republika), Verneřice (Česká republika), Zlonice (Česká republika), Bernartice (Česká republika), kostel sv. Petra a Pavla /i interiér/ (Bernartice), Nejdek (Česká republika), Jeseníky (Česká republika), Dlouhé stráně (Jeseníky), řeka Morava (Česká republika), řeka Dyje (Česká republika), Polsko, Lądek-Zdrój (Polsko), Portugalsko, Azorské ostrovy (Portugalsko), ostrov Pico (Azorské ostrovy)
Lidi krve
Lidi krve
Film Miroslava Bambuška
Blood Kin
A Film by Miroslav Bambušek
Ľudia krvi
film
hranýdistribuční
drama, experimentální, historický
Česká republika, Slovensko
2021
2017, 2020
začátek natáčení 27. 2. 2017 (první etapa)
konec natáčení 9. 3. 2017 (první etapa)
začátek natáčení 28. 2. 2020 (druhá etapa)
konec natáčení 14. 8. 2020 (druhá etapa)
konec distribučního monopolu 31. 12. 2024
festivalová premiéra 30. 10. 2021 (25. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
distribuční premiéra 4. 11. 2021 /nepřístupné pro děti do 15 let/
slavnostní premiéra 4. 11. 2021 (kino Aero, Praha)
Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť.
freeSaM s.r.o., Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), atelier.doc (koprodukce), Bratři (výkonná produkce)
dlouhometrážní
86 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný, černobílý
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, německy
české
české
Akce: 29. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2021
2022
Praha / Česká republika
Český lev za nejlepší kameru
Jakub Halousek
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 17. 1. 2022 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP