Koprodukční slovensko-česko-německé drama Zpráva se stal šestým celovečerním filmem slovenského režiséra, scenáristy a producenta Petera Bebjaka (nar. 1970), specialisty na komerčně úspěšné žánrové snímky a populární kriminální seriály. Společně s minisérií Herec (2020) šlo o autorovy první počiny s historickou tematikou, zároveň také o koprodukci s Českou republikou a o nejdražší filmový projekt. – Předlohou je autobiografický román slovenského spisovatele a antifašisty Alfréda Wetzlera (1918–1988) Co Dante neviděl (poprvé vyšlo v roce 1966). V knize líčí pobyt v koncentračním táboře Osvětim, útěk se spoluvězněm Rudolfem Vrbou (1924–2006) v dubnu 1944 a sepsání zprávy o fungování továrny na smrt, která měla informovat Spojence o nacistických zločinech, a hlavně zabránit dalšímu vyvražďování. Dokument byl použit při takzvaných Norimberském procesu a je považován za jedno z nejdůležitějších svědectví šoa a 20. století. – Příběh je rozdělen do dvou částí. První se odehrává v Osvětimi a soustředí se na Freddyho Wetzlera s Valérem Vrbou, kteří se chystají na útěk a tři dny vyčkávají v jámě pod hromadou trámů, a také na frustrovaného dozorce SS a vedoucího bloku, jenž krutě týrá vězně. Druhá část zprostředkovává několikadenní vyčerpávající úprk zběhů lesem a vrcholí sepsáním zprávy o Osvětimi a setkáním s pracovníkem Červeného kříže, jehož se snaží přesvědčit o její pravdivosti. – Ponuré a historicky důležité (avšak pozapomenuté) téma je zpracováno ambiciózně (natáčení se účastnilo1 537 komparzistů), ve stylu umělecké kinematografie. Nekomunikativní vyprávění místo rozvíjení děje cílí na důsledné vykreslení atmosféry strachu a zprostředkování subjektivního zakoušení utrpení a vyčerpání včetně nočních můr a flashbacků. Odtažitý snímek s dialogově strohým scénářem se často opírá o velké detaily, roztřesenou kameru, vychýlené rámování a rozostřené pozadí. – Film se snaží o dobovou aktuálnost. V úvodu začíná citátem o nebezpečí opakování chyb z minulosti. Závěrečné titulky doprovází xenofobní, antisemitské a homofobní poznámky soudobých nacionalistických politiků a duchovních (například Marián Kotleba, Marie Le Penová, Donald Trump, Steven Anderson a další). Jsou završeny agresivními výkřiky nenávistných anonymů. – Tvůrci neuspěli s žádostí o podporu u českého Státního fondu kinematografie, film nicméně mohl vzniknout díky příspěvku jiných institucí. Pro roli pracovníka Červeného kříže Warrena byl původně osloven americký herec Michael Douglas, nakonec jej však ztvárnil John Hannah. Světová premiéra proběhla v lednu 2021 v losangeleském Museum of Tolerance u příležitosti Mezinárodního dne památky obětí holocaustu. Vstup do české a slovenské distribuce byl kvůli pandemii Covidu-19 odsunut o téměř deset měsíců. Po kriminálním thrilleru Čára (2017) se jednalo o druhý Bebjakův titul vyslaný za Slovensko do boje o Oscara pro cizojazyčný film. – Tématu se věnoval již distribuční dokumentární snímek 32 utajovaných stran – zpráva z pekla (2016; režie Ján Novák). -cib-
„Ti, kteří si nepamatují minulost, jsou odsouzeni k tomu, aby si ji zopakovali.“ George Santayana, filozof a spisovatel. – Dozorci v koncentračním táboře nahání a bijí vězně. Pokusy o útěk jsou přísně trestány. – Zajatec Freddy si představuje, jak visí oběšený na vstupní bráně. Na krku má pověšenou ceduli s výsměšným nápisem Hurá! Uý jsem zase tady. – Kápové neurvale probudí vězně včetně písaře Freddyho. Muž se v umývárně baví s nováčkem, půjčí mu misku a dá mu dobré rady pro zdejší pobyt. Zapíše zemřelé, papír odtrhne a schová do kapsy. – Vedoucí bloku Lausmann posílá vězně z baráku na pracovní směnu, v pozadí hraje orchestr. Písař vše bedlivě pozoruje. 7. dubna 1944, Osvětim-Březinka. Den 1. Freddy je viditelně nervózní. Zajde do stodoly plné mrtvol a do skrýše pod podlahou uloží zápisky. – (vzpomínka) Alfréd Wetzler zvaný Freddy dorazí do Osvětimi. S ostatními příchozími odevzdá majetek. Na příjmu stojí nahý a vyholený, vyfasuje vězeňský mundúr. – Freddy dorazí na místo, kde vězni staví další budovy. Se slovenským přítelem Valérem si lehne do jámy pod dřevěné trámy. Škvírou pozoruje příjezd nových vězňů. – V prkenné márnici kolega písařovi předá informace o počtu zemřelých. Freddy je zapíše do spisu a ten si je zase schová. Vězni svorně doufají, že se jejich informace dostanou ke Spojencům, kteří pak tábor srovnají se zemí. – Na konci dne se na apelplacu přepočítávají vězni, dva Slováci chybí. Leží schovaní v jámě. Rozzuřený velitel Schwarzhuber zahájí pátrání, rozezní se hlasité sirény. Nacisté vyslýchají všechny nastoupené spolubydlící, jednotlivce před zraky ostatních bijí. – Ponižování, brutální tresty a vraždění pokračují v lese. Sadista Lausmann trestancům ukazuje fotku svého syna, který padl na východní frontě. – Vedoucí tábora silně znepokojuje, že uprchlíci zde pobývali od léta 1942, a tedy dobře znají místní poměry. – Vězni mrznou na apelplacu. Pavel, jeden z roztřesených mužů, se potají podělí o chléb. Lausmann jej pozoruje a v zápisníku si nakreslí čárku. – Den 2. Freddy s Valérem leží v jámě. Staveništěm procházejí nacisté se psy, mladíků pod trámy si naštěstí nevšimnou. – Vězni jsou stále nastoupeni před barákem. Vedoucí odvede do baráku Pavla, ukazuje mu čárky znázorňující, kolikrát za noc jej chtěl zabít. Zajatci vyhrožuje, avšak žádné informace z něho nedostane. Po příjezdu dalšího transportu vypukne chaos a střelba, na zemi zůstane ležet mnoho mrtvých. – Muži dál stojí venku v pozoru, třesou se zimou. Na barák je Lausmann hodlá pustit jen výměnou za informaci o uprchlých písařích. Pak chladnokrevně a na výstrahu zastřelí dceru jednoho z trestanců. – Den 3. Dvojice nadále vyčkává v úkrytu. Vězni pokračují v práci na stavbě. V noci na apelplacu si rozhněvaný vedoucí jednoho vybere a za barákem ho zastřelí. – Freddy s Valérem konečně slyší sirény oznamující konec pátrání. Odsunou dřevěné trámy, vylezou z jámy a plazí se pryč. Podlezou plot a ocitnou se na svobodě. Utečou do lesa, kde spí v hromadě větví a sbírají bobule. Valér si poraní nohu, přítel mu dá svou botu. – Dvojice pokračuje v náročném útěku. Muži z kopce pozorují vojenskou základnu. Během cesty chvílemi odpočívají. Freddy zjistí, že vytrousil druhou část zprávy. Vyčerpané a hladové vězně objeví polská dívka, každému daruje půl bochníku chleba. Později se k nim vrátí i se švagrem, který se dobře orientuje v místních horách. Utečencům darují boty a jídlo. Muž vede zmožené zběhy lesem, musí je popohánět, aby rychle překonali nebezpečné území. – Den 11. Freddy upadne na zem, s Valérem se plazí dál. Dorazí do vesnice, kde zkolabuje a ztratí vědomí. Místní je u sebe ubytují, vrátí jim i ztracenou zprávu. Muž v uniformě Hlinkovy gardy dvojici zaveze do honosného sídla. Vězni tu vypovídají o svých zkušenostech z Osvětimi. Dostanou psací stroj, na kterém přepíší svou zprávu. – Den 22. K uprchlíkům dorazí pracovník Červeného kříže Warren. Daruje jim balíčky s humanitární pomocí, jež organizace údajně posílá do koncentračních táborů. Bývalí zajatci je nikdy předtím neviděli. Pracovníka upozorní, že jako vězni byli také nuceni lživě psát v dopisech a na pohlednicích o tom, že se jim v táboře daří dobře. Mezinárodní pomoc označí za neúčinnou. Freddy vysloví přání, aby Spojenci konečně bombami zničili hrůznou Osvětim. – K bombardování tábora nikdy nedošlo. Mstivý obersturmführer Thilo vězně rozděluje na dvě skupiny. Dobrotivého Pavla pošle na smrt. – Zprávu Vrby a Wetzlera otiskla americká média až po sedmi měsících. Byla zkrácená a upravená. Novináři se báli, že hrůzám, které byly ve zprávě popsány, by nikdo neuvěřil. – Do koncentračního tábora Osvětim-Březina bylo deportováno přibližně 2 500 000 lidí. Předpokládá se, že zhruba 1 100 000 tam bylo také zavražděno. – Zpráva Vrby a Wetzlera pomohla zachránit životy 120 000 budapešťských židů, kteří měli být deportování na smrt. -cib-
Film byl v distribuci uveden ve dvou verzích. V první slovenské a některé polské postavy hovoří slovensky a polsky, ve druhé jsou přemluveny do českého jazyka. Obě jazykové mutace byly opatřeny českými podtitulky pro překlad ostatních cizojazyčných dialogů. Dílo je věnováno památce Alfréda Wetzlera (10. května 1918 Trnava – 8. února 1988 Bratislava) a Rudolfa Vrby (vlastním jménem Walter Rosenberg; 11. září 1924 Topoľčany – 27. března 2006 Vancouver, Kanada). Snímek je zpracován podle skutečné události, kdy oba muži po útěku z koncentračního tábora Osvětim v dubnu 1944 nadiktovali svědeckou zprávu, kterou chtěli světovou veřejnost upozornit na nacistické vyvražďovací zločiny.
Mluví Vojtěch Kotek
osvětimský vězeň Alfréd Wetlzer zvaný Freddy
Mluví Jan Cina
osvětimský vězeň Walter Rosenberg zvaný Valér
sturmmann SS Franz Lausmann, osvětimský dozorce a vedoucí bloku
osvětimský vězeň Pavel
Mluví Jiří Krejčí
osvětimský vězeň Kozlowski, blokový
Mluví Marek Holý
osvětimský vězeň Heršek
osvětimský vězeň Marcel
Mluví Václav Rašilov
osvětimský vězeň Adamek
Mluví Václav Šanda
osvětimský vězeň Juzek
Mluví Jakub Saic
osvětimský vězeň Kaczmarek
obersturmführer SS Johann Schwarzhuber, velitel osvětimského tábora
rapportführer SS Oswald Kaduk, osvětimský dozorce
důstojník SS, osvětimský dozorce
obersturmführer SS MUDr. Heinz Thil, osvětimský dozorce
pracovník Červeného kříže Warren
Mluví Jitka Moučková
nápomocná polská žena v lese
Mluví Jiří Krejčí
švagr nápomocné polské ženy v lese
mladý osvětimský vězeň
Mluví Klára Sochorová
vesničanka Hanka
Mluví Dušan Szabó /slovenská verze/
vesničan Ondrej
Mluví Jakub Saic
člen Hlinkovy gardy
Mluví Zdeněk Maryška
právník
Mluví Veronika Veselá
Ibi
Mluví Václav Šanda
dělník Vendelín
Mluví Jitka Moučková
zapisovatelka v Osvětimi
osvětimský vězeň Kolka
četba titulků české verze
hlas osvětimského vězně
hlas osvětimského kápa
hlas osvětimského kápa
hlas řidiče nákladního vozu v Osvětimi
hlas chlapce
hlas vesnické dívky
hlas vesnické dívky
hlas v davu
hlas v davu
hlas v davu
hlas v davu
hlas v davu
hlas v davu
hlas v davu
Pavel Svatoň, Matúš Ryšan, Nikol Janáčiková, Jakub Janovec, Matúš Tajcnár, Michal Ďuriš, Peter Hoferica, Mikuláš Krišpín Iždinský, Tomáš Šrámek, Claudia Pittnerová, Tibor Koškovský, Hana Hančinová, Lukáš Hamara, Monika Mahútová, Juliána Horváthová, Gabriela Gažová, Šimon Šebo, Andrej Hofner, Ján Guga, Kristián Grupač, Alica Bednáriková, Dana Brunovská, Dávid Kovalíček
Andrea Altusová
Alfred Wetzler (Co Dante neviděl – román)
Jozef Paštéka, Tomáš Bombík, Peter Bebjak
Dana Garguláková (RTVS), Jana Kákošová (šéfdramaturgyně RTVS)
Martin Žiaran (hlavní kameraman), Martin Rau, Boleslav Boška, Nick Kollár, Tomáš Zednikovič, Ladislav Janoščák
Jakub Martinek (ostřič), Robert Kováč (ostřič), Martin Ščepko (ostřič), Pavol Wolf (ostřič), Matúš Baranec, Vladimír Križan, Martin Točka (steadicam), Matej Vallo (steadicam)
Petr Synek
Pardosa, Patrik Sziegl (vedoucí výpravy), Filip Molčan (vedoucí rekvizitář), Tomáš Mihalovič (rekvizitář), Dušan Luknár (rekvizitář), Dušan Luknár ml. (rekvizitář), Lubomír Zalka (rekvizitář), Filip Gögh (rekvizitář), Marek Šajbidor (rekvizitář), Jozef Kysela (rekvizitář), Branislav Paluš (rekvizitář), Rastislav Sliacky (rekvizitář), Matej Ňukovič (rekvizitář), Maroš Šichman (rekvizitář), David Mešár (rekvizitář), Martin Klimecký (rekvizitář), Ivan Panák (rekvizitář), Michal Strompach (rekvizitář), Julius Mate (rekvizitář), Boris Bartoš (rekvizitář), Boris Bukovan (rekvizitář), David Varga (rekvizitář), Róbert Kruppa (rekvizitář), Michal Dušánek (rekvizitář), Jiří Juda (rekvizitář)
Jitka Novotná (vedoucí kostymérka), Beáta Kodajová (vedoucí kostymérka), Mária Melušová, Tereza Švolíková, Rudka Čileková, Kateřina Vicherková, Ľudmila Demovičová, Zuzana Brožová, Kateřina Krejčová, Zdeněk Křížek, Jana Křížková, Jakub Straka, Lukáš Neufuss, Mária Miklášová, Lýdia Benkovitsová, Renáta Kerulová, Naďa Řeřichová, Filip Vlček, Silvia Čechová, Beáta Kurajová, Denisa Weisbauerová, Lenka Tajerová, Tomáš Černý, Tomáš Nedvěd, Lída Smejkalová
Michaela Kicková, Vladimír Wittgruber, Jiřina Vlková, Soňa Kubeníková, Natália Rothová, Juraj Steiner, Jozef Kanas, Magdaléna Pikusová, Michala Frimerová, Kristína Vlkovičová, Zuzana Šišovičová, Martin Blizniak, Simona Sokolová, Kristýna Venclová, Jana Hámová, Zuzana Paulini /ž/, Andrea Štrbová, Mária Smatanová
Olaf Mehl (zvuk a mix zvuku), Juraj Baláž (zvuk, záznam zvuku a postsynchronů), Sebastian Schmidt (design zvuku), Kai Tebbel (střih zvuku), Martin Langenbach (záznam ruchů), Jan Möser (mix ruchů), Johannes Krause (střih ruchů), Matej Hlaváč (záznam postsynchronů), Robert Cacaj (záznam postsynchronů), Fernand Kenzler (záznam hudby), Mario Schneider (záznam hudby), Michal Vašica (česká verze)
Michal Horváth, Miroslav Gaži, Miroslav Kosáč, Martin Macko
Studio 727, Ondrej Azor (supervize), Andrea Vrábelová (architektka)
SFX LPT Group, Dušan Korček (supervize), Ján Mancuška, Lukáš Hlavenka, Peter Hanuš, Filip Hanuš
Richard Šimeček (koordinátor), Studio 727 (obraz), Ladislav Dedík (producent Studio 727), Ondrej Dedík (produkce Studio 727), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), Pavel Bicek (produkce UPP), cinematik (obraz), Martin Hřebačka (obraz cinematik), Jan Ali Moravec (obraz cinematik), Ivan Hřebačka (obraz cinematik), Michaela Syrová (obraz cinematik), Metrix Media (zvuk), Yvonne Seitenglanz /ž/ (produkce Metrix Media), Opona Studio (zvuk), Pro Creative Studio (zvuk), Artcore (zvuk)
Tomáš Pochmarský (grafika)
Double Stunt Team, Milan Ais, Vojtěch Hříbek, Klára Coufalová, Lenka Kardová, Hana Aisová, Radek Kašpar, Dominik Pis, Filip Zafouk, Marcel Tesař
Natália Rau Guzikiewiczová (výkonná producentka D.N.A.), Marcel Lenz (výkonný producent ostlicht filmproduktion), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Rasťo Šesták (D.N.A.), Peter Bebjak (D.N.A.), Veronika Paštéková (delegovaná producentka pro vývoj D.N.A.)
Ondřej Zima (Evolution Films), Marcel Lenz (ostlicht filmproduktion), Guido Schwab (ostlicht filmproduktion), Andreas Eicher (ostlicht filmproduktion), Marek Ťapák (RTVS), Zuzana Balkóová (RTVS), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Jaroslav Sedláček (kreativní producent FC ČT)
Richard Šimeček (koordinátor D.N.A.), Claritta Kratochwil /ž/ (supervize ostlicht filmproduktion), Lisa Havenstein /ž/ (koordinátorka ostlicht filmproduktion), Markéta Kratochvílová (česká verze)
Mira Dittrichová (vedoucí natáčení D.N.A.), Norma Klein /ž/ (vedoucí natáčení D.N.A.), Pavol Šišovič (vedoucí natáčení D.N.A.), Roman Genský (vedoucí výrobního štábu RTVS), Jiří Koštýř (FC ČT)
Zuzana Szabadasová (ekonomka D.N.A.), Barbara Birová (ekonomka D.N.A.), Ľubica Lángová (ekonomka D.N.A.), Ondrej Láng (ekonom D.N.A.), Barbora Dlabajová (ekonomka Evolution Films), Zuzana Vrbová (FC ČT)
Tomáš Zeman (D.N.A.), Boris Dugas (D.N.A.), Jana Gerthoferová (D.N.A.), Pavlína Muzikářová (asistentka producenta Evolution Films)
Ondrej Jób (grafika), Michal Dvorský (grafika)
PhDr. Ivan Kamenec, CSc., Zdeněk Špitálník (kostýmy)
Jozef Smrek (klapka), Ľubor Kyseľ (vrchní osvětlovač), Michal Smrčok (fotograf), Peter Korček (fotograf), Peter Žákovič (fotograf), Marek Neumahr (fotograf), Stanislava Topoľská (fotografka), Martin Rau (fotograf), Boleslav Boška (fotograf), Nataša Bošková (fotografka), Václav Tomšovský (práce se zvířaty), Jozef Klamík (práce se zvířaty), Vanda Trojanová (práce se zvířaty), Miroslava Brezovská (supervize dialogů), Jakub Tlolka (supervize dialogů), Andrzej Parecki (supervize dialogů), Mário Kyseľ (supervize dialogů), Maja Długiewicz /ž/ (supervize dialogů), Angela Repka /ž/ (supervize dialogů), Miroslava Naščáková (supervize dialogů), Tomáš Jarkovský (supervize dialogů), Jaroslav Šebek (historické automobily), František Koch (historické automobily)
Veronika Sysalová, Anna Kareninová (dramaturgie), Iva Koudelková (nasazení)
Mario Schneider, Fernand Kenzler (aranžmá)
Johann Strauss st. (Radeckého pochod /Radetzky-Marsch/), Johann Strauss ml. (Na krásném modrém Dunaji /An der schönen blauen Donau/), Giuseppe Verdi (Aida /Triumfální pochod/)
Christopher Sauloff /basový trombón a trombón/, Viktor Wolf /sopránsaxofon a klarinet/, Svenja Dose /ž/ /kontrabas/, Tina Schauer /ž/ /housle/, Jenny Schäuffelen /ž/ /harmonika/, Nared Daoud /ž/ /vokály/
Česká republika, Ústí nad Labem (Česká republika), Králův Dvůr (Česká republika), přehrada Sedlice (Česká republika), Slovensko, Láb u Malacek (Slovensko), okolí (Láb u Malacek), Zuberec a okolí (Slovensko), Modra (Slovensko), okolí (Modra), Studienka (Slovensko), okolí (Studienka), Bratislava (Slovensko), Račianska ulice (Bratislava), továrna Palma /dnes neexistující/ (Račianska ulice)
Zpráva
Zpráva
The Auschwitz Report
Správa / The Auschwitz Report
film
hranýdistribuční
drama, historický, válečný, životopisný
Slovensko, Česká republika, Spolková republika Německo
2020
2018—2019
začátek natáčení 19. 11. 2018
konec natáčení 1. 5. 2019
konec distribučního monopolu 13. 10. 2023
zahraniční premiéra 23. 11. 2020 (kino Čadca, Čadca, Slovensko)
zahraniční premiéra 27. 1. 2021 (Museum of Tolerance, Los Angeles, USA)
festivalová premiéra 11. 8. 2021 (47. Letní filmová škola Uherské Hradiště)
zahraniční premiéra 23. 9. 2021 (Bratislava, Slovensko)
slavnostní premiéra 11. 10. 2021 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 14. 10. 2021 /nevhodné pro děti do 12 let/
V kinech již od 14. října 2021.
D.N.A., Evolution Films (koprodukce), ostlicht filmproduktion (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)
Studio 727 (hlavní partner)
D.N.A., s.r.o., Evolution Films, s.r.o., ostlicht filmproduktion GmbH, Rozhlas a televízia Slovenska, Česká televize
dlouhometrážní
95 min
DCP 2-D
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, německy, slovensky, polsky
české
české
Akce: Slovenská nominace na Cenu americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2020
2020
Bratislava / Slovensko
Oscar za nejlepší mezinárodní hraný film
kandidatura filmu podle návrhu Slovenské filmové a televizní akademie vyhlášeném 6. 11. 2020 v 93. ročníku Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2020