Psychologické a vztahové drama s prvky hořké komedie A pak přišla láska... je druhým celovečerním snímkem Šimona Holého (nar. 1994), režiséra, scenáristy a producenta, skladatele filmové hudby, rozhlasového moderátora a diskžokeje. Stejně jako debut Zrcadla ve tmě (2021) jde o nízkorozpočtový komorní titul, jenž sází především na výrazné formální zpracování, autentické herecké výkony, syrové dialogy zakořeněné v každodennosti a vykreslení pocitů hlavních protagonistek a jejich vztahových peripetií. – Nešťastná psycholožka Kristýna zoufale hledá lásku, vřelost a citové souznění. Rozhodne se proto odjet se svou dospělou dcerou Sárou, jež sama řeší životní a vztahové problémy, na ozdravný víkend za kartářkou Zdenou na Vysočinu. Skrze výklady karet a rodové léčení zjišťuje více nejen o sobě samotné, ale i o svém problematickém vztahu k okolí, a zvláště k dceři, jež se na rozdíl od matky staví ke Zdeniným seancím značně nedůvěřivě... – Dynamika snímku, jenž ukazuje ezoterické, mnohdy ale šarlatány zneužívané praktiky, je založena převážně na komorně pojatých interakcích mezi postavami, které se odehrávají v několika málo místnostech, během jízdy v automobilu či vycházky. Ve středu děje stojí matka s dcerou, jejichž vnitřní světy i vzájemný vztah projdou proměnou, přičemž v řadě ohledů otevřený, náznakový a nedořečený závěr dává prostor pro její uchopení a interpretaci. Tvůrci tíhnou k observačnímu stylu, převážně statická kamera snímá četné konverzace odtažitě, často i v několikaminutových nepřerušovaných záběrech s důrazem na proměny emocí a grimas. – Natáčení probíhalo během dvoutýdenního intenzivního zimního výjezdu v Petrovském mlýně u Jihlavy, ve střídmých podmínkách a se skromným rozpočtem. Dialogy vznikaly formou řízené improvizace. Herečky, které jsou uvedené i jako spoluscenáristky, měly k dispozici synopse popisující jednotlivé obrazy, jež byly výchozími body a které během natáčení samy rozvíjely. – Oba Holého celovečerní počiny vyjadřují autorovy postoje k soudobé české kinematografii, v níž vidí nadbytek klišé, tezovitosti a šablonovitosti, a naopak absenci niterné autenticity, autorské kuráže a tematické a formální důraznosti. Své myšlenky, společně s Terezou Vejvodou a Tomaszem Wińským, zformuloval i písemně v manifestu Nová česká intimita z 30. června 2022. – Světová premiéra snímku proběhla na karlovarském filmovém festivalu v nově ustavené sekci Proxima, jež nahradila dřívější Na východ od západu. Výrazně pozitivní kritické odezvy se dostalo představitelce hlavní role Pavle Tomicové (nar. 1962), jež si za herecký výkon vysloužila nominaci na Českého lva i Cenu české filmové kritiky.
Psycholožka Kristýna vede moderovanou společnou diskusi mladých žen, týkající se výzkumu spojeného se společností vyrábějící bio kosmetiku. Přítomných se dotazuje nejen na péči o sebe, ale i vnímání sociálních sítí, význam partnerství a sebelásky. – Žena se pokouší konverzovat s kolegou Tomášem, který je netečný a ponořený do práce na počítači. Naznačuje, že by ráda navázala na jejich předchozí románek, on však odmítne. – Její dcera Sára si na on-line seznamce vybírá potenciální partnery, na notebooku si přehrává instruktážní video k antikoncepční tabletě. Tváří se nešťastně a bezradně. Píše jí přítel, zda si již vzala prášek. – Kartářka Zdenka živě vysílá na sociální síti. Je ostře kritická k mladším kolegyním, které nabízejí neosobní výklad karet přes internet. Sama poskytuje léčebný víkendový pobyt u sebe doma, na samotě v přírodě. – Matka s dcerou jedou ke Zdence na ozdravný víkend a neustále diskutují. Kristýna se cítí duševně na dně, zoufalá a emočně vyčerpaná, přičemž karty vnímá jako naději. Sára je naopak značně skeptická, nápad považuje za nesmysl. Zdlouhavě a složitě hledají cestu, nakonec na místo dorazí. Kartářce pomáhá její neteř Lenka. – Vyřídí formality, uhradí značnou sumu za víkendový pobyt (16 300 korun) a ubytují se. Negativně naladěná dcera se odmítá zapojovat do jakýchkoliv seancí a jde raději na procházku. – Kristýna se ve věštírně účastní prvního výkladu karet, týká se otázek partnerských, a vůbec mezilidských vztahů. Zdenka jako jádro problému definuje nedořešený problém s dcerou. Vztah s nynějším mužem nevnímá jako zásadní, podle ní z něj Kristýna vycouvá a posune se dál. Doporučí, aby se příštího sezení Sára osobně zúčastnila. – Kristýna se Sárou diskutují před spaním. Matka se omlouvá za své chování. Je v depresi, pociťuje deficit lásky, jež stále nepřichází. Myslela si, že štěstí najde v náruči kolegy z kanceláře Tomáše, s nímž zažila krásné chvíle a hluboce se do něj zamilovala. Muž však nemá zájem vztah rozvíjet. Dcera matčin výběr neschvaluje, slíbí, že se zúčastní příští seance. – Zdenka Sáru u snídaně ujistí, že proces nebude složitý. Kristýna brečí, je nevyspalá a emočně rozladěná. – Výklad karet se týká dcery, zejména jejího pracovního života. Kartářka uhádne, že je bez práce, a tvrdí, že by si měla uvědomit, co v životě chce. Podle ní je v otázce opačného pohlaví nerozhodná, muži nejsou hlavním tématem jejího života. Zároveň dodává, že ji jeden značně ovlivnil a něco v ní zanechal. Doporučí rodové léčení. Sára se pošklebuje, zadržuje smích a odejde na toaletu. Je však rozčilená, dotčená. – Zdenka během oběda obě ženy ubezpečí, že rodové léčení je odzkoušená a funkční metoda. – Kristýna a Sára se prochází po okolí. Matka dceru varuje, že jí tikají takzvané biologické hodiny. – Probíhá rodové léčení. Kristýna hovoří o ženách v rodině. Její babička, matka i ona neměly štěstí na vhodné partnery, trpěly kvůli nim a žily bez lásky. Sářin otec je záhy po porodu opustil, výběr mužů v její rodině je podle ní dědičně špatný. Spálí papírek s tím, co by si přála, aby z jejího života odešlo. Podle Zdenky se musí uzdravit, a tím osvobodit sebe i dceru. Sára, jež se dosud snažila držet emoce na uzdě, vybuchne vzteky. Nemůže uvěřit, že matka jakožto racionální žena věří ezoterickým řečem. Urazí kartářku, jež dvojici vyzve k odjezdu, a rázně opustí věštírnu. I Kristýna má své pochybnosti, Zdence ale skutečně částečně věří. – Sára dorazí do pokoje za Lenkou, jež jí nabídne lysohlávky, psychedelické houby. – Uprostřed noci vede Zdenka Kristýnu do kopce nad stavení. – Účinek hub se již projevuje, mladé ženy leží na koberci, pokuřují jointa a povídají si. Sára považuje veškerý výklad karet za podvod a sugesci. Lenka zmiňuje, že teta příchozím značně pomáhá, a že léčitelské umění se v její rodině předává z generace na generaci. U Zdenky žije více než deset let a je jí upřímně vděčná. Sára zničehonic pocítí nutkání jít za matkou. Podle Lenky léčebná kúra pokračuje u stromu. – Venkovní seance je v plném proudu. Kristýna má na výzvu Zdenky poprosit své předky i následovníky, aby jí pomohli uskutečnit záměr. Přiběhne Sára s Lenkou, matce se omlouvá a prosí ji za odpuštění, chce, aby byla šťastná a neutápěla se v sebelítosti. Nabídne jí houby a společně prožijí hluboký psychedelický zážitek. Kristýna se cítí šťastná a v bezpečí. V pozměněném stavu vědomí upřímně vypoví, že je těžké milovat někoho, kdo vypadá jako ten, koho nenávidí. Dcera je slovy zaskočena, vzápětí se pozvrací. – Skupinka žen mlčky dorazí zpět do domu. – Kristýna vede další moderovanou společnou diskusi, tentokrát s postaršími ženami o přírodním kosmetickém produktu. Dotazuje se jich na vliv televizní reklamy, názor na obal i vnímání sociálních sítí a životní priority včetně lásky k sobě i druhým. – Předá materiály Tomášovi, jenž ji pozve k sobě domů. Odmítne. – Sára si vyšla na rande s nápadníkem ze seznamky. Schůzku utne, aby nezašla dál, a rozloučí se. – Lenka pod Zdenčiným vedením podstupuje kartářskou seanci.
psycholožka Kristýna Coufalová
Sára, Kristýnina dcera
kartářka Zdenka
Lenka, Zdenčina neteř a asistentka
Tomáš, Kristýnin kolega
Nirav, Sářin nápadník z online seznamky
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice první moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
účastnice druhé moderované společné diskuze
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
muž na fotografii online seznamky
hlas komentáře z osvětového videa
Šimon Holý, Pavla Tomicová, Sára Venclovská, Tereza Hofová, Eliška Soukupová
Marek Chaloupka, Martin Votruba (steadicam)
Anežka Karasová
Anežka Karasová
Anežka Karasová
Lucie Vejvodová
Lucie Vejvodová
Hana Kašpárek Vyšínská (zvuk, střih a mix zvuku), Igor Kopchuk (záznam kontaktního zvuk), Lukáš Moudrý (mix zvuku)
PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Tomáš Chudomel (technologická supervize PFX), Zdeněk Klusáček (technologická supervize PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), Ester Fendrychová (asistentka produkce PFX), Bjela Hrábková (asistentka produkce PFX), BEEP sound postproduction (zvuk), Alexandra Zuntová (produkce BEEP sound postproduction)
Jan Syruček (šššššFilm)
Šimon Holý (šššššFilm), Jan Syruček (šššššFilm)
Lukáš Moudrý (Studio BEEP), Tomáš Srovnal (PFX), Jana Hojdová (Bridge Films)
Jan Syruček (šššššFilm)
Anna Jeníková (obrazy), Jakub Polách (grafický design)
Erik Žila (vrchní osvětlovač), Emanuel Mach (vrchní osvětlovač), Vít Pivrnec (vrchní osvětlovač)
Praha, Holešovice (Praha), Tusarova ulice (Holešovice), Studio BEEP /interiér/ (Tusarova ulice), Žižkov (Praha), Puklice, Petrovice (Puklice), Petrovský mlýn /i interiér/ (Petrovice), okolí (Petrovice), Jihlava, okolí (Jihlava)
A pak přišla láska...
A pak přišla láska...
And Then There Was Love...
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika
2022
2022
začátek natáčení 15. 1. 2022
konec natáčení 26. 1. 2022
konec distribučního monopolu 31. 12. 2032
festivalová premiéra 2. 7. 2022 (56. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
festivalová premiéra 30. 7. 2022 (48. Letní filmová škola Uherské Hradiště)
festivalová premiéra 25. 9. 2022 (35. filmový festival Finále Plzeň)
předpremiéra 25. 11. 2022 (kino Přítomnost, Praha)
distribuční premiéra 1. 12. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/
slavnostní premiéra 1. 12. 2022 (kino Bio Oko, Praha)
Film o lásce a tarotu. Film Šimona Holého.
šššššFilm, Studio BEEP (koprodukce), PFX (koprodukce), Bridge Films (koprodukce)
šššššFilm s.r.o., STUDIO BEEP a.s., PFX s.r.o., Bridge Films s.r.o.
dlouhometrážní
88 min
DCP 2-D, MP4
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky
české
české