Časosběrný dokument Jany Počtové (nar. 1980) Šťastně až na věky navazuje na dva předchozí režisérčiny snímky o trendech v soudobých vztazích, Generaci Singles (2011) a Nerodič (2017). Upomíná také na dlouholetý filmový a televizní projekt Heleny a Hany Třeštíkových Manželské etudy. Počtová, absolventka Katedry dokumentární tvorby FAMU, se ovšem vyhýbá dominantnímu zaměření Třeštíkových na různopohlavní páry a naopak sleduje pestrou skupinu různých variant milostných vztahů existujících ve 21. století. Dokumentuje vývoj monogamního katolického páru, ale také polyamorní polykuly či otevřeného manželství. Sleduje rovněž dvě svobodné matky, jednu žijící po léta v mileneckém vztahu s ženatým mužem, druhou hledající nový vztah po konci dlouholetého manželství. – Ke svým subjektům přistupuje Počtová neobyčejně přátelským, citlivým, někdy až terapeutickým způsobem. V dokumentu výrazně dominuje ženský prvek. Z cis-mužů se aktivněji zapojuje pouze Sandy z linky o otevřeném vztahu. Ani on se ovšem na rozdíl od žen a non-binárního Fro nedokáže Počtové skutečně otevřít. Režisérka v dokumentu sama vystupuje, pokládá otázky, pomáhá v domácnostech. Vyhýbá se degradaci zobrazených menšinových forem soužití na bizarní atrakce. K subjektům přistupuje jako k vyvíjejícím se zajímavým lidem hodným respektu. Divákům úspěšně přibližuje pochyby, kterým postavy čelí při hledání štěstí, i specifika jednotlivých vztahů. – Filmu, jehož natáčení trvalo přes čtyři roky, se daří v jednotlivých linkách dosáhnout dramatického oblouku s více či méně šťastným koncem. Počtová osvětový námět zpracovává zábavným a divácky atraktivním způsobem, což filmu dává možnost přispět ke zvýšení společenského porozumění. Na 26. mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava byl snímek vyznamenán Cenou studentské poroty v soutěži Česká radost a Cenou diváků.
Andy / Matějčík / Fro – Vztah polyamorní. – Jan Matějek žije přes čtyři roky v polyamorním vztahu s ženou Andy a non-binárním Fro. Část času sice trojice tráví společně, ale středobodem vztahu je Jan, řečený Matějčík, o něhož se Fro a Andy dělí. Podle Fro mají problém s dělením času, nikoliv s dělením lásky. – Kristýna / Mirek – Vztah monogamní. – Kristýna a Mirek jsou oba silně věřící katolíci. Stůl a lože začali sdílet až po svatbě. – Mirka – Vztah hledá. – Mirka před několika měsíci náhodou odhalila nevěru svého dlouholetého manžela. Žije pouze se svou dcerou. – Sandy / Šárka – Vztah otevřený. – Šárka a její partner Sandy žijí se svými čtyřmi dětmi v komunitě Rainbow na Dolském mlýně nedaleko Okoře. Střídají sexuální partnery, ale zůstávají spolu. – Dagmar – Vztah milenecký. – Svobodná matka Dagmar udržuje již sedm let milenecký poměr s nejmenovaným ženatým mužem. Uvědomuje si své nevýhodné postavení, ale vztah nedokáže opustit. – Sandy a Šárka vidí v otevřenosti svého vztahu projev vzájemné důvěry. Na slavnosti masopustu přijede také bývalý Šárčin přítel Petr. Sandy vzpomíná, jak jednou překročil nastavená pravidla a během partnerčina šestinedělí si našel milenku. Stěžuje si, že během Šárčina vztahu s Petrem se musel o děti starat v podstatě sám. Družka navíc dlouhodobě naznačuje, že svou mladší dceru nejspíše zplodila s Petrem. – Kristýna a Mirek spolu čekají dítě. Kristýna má již syna Tadeáše z předchozího vztahu, jehož otce opustila právě kvůli Mirkovi. Teprve po synově narození se obrátila na víru, která v jejím a Mirkově manželském soužití hraje klíčovou roli. Mirek zastává a prosazuje velmi konzervativní názory na genderové role ve vztahu. – Dagmar považuje svého milence za prvního skutečného muže ve svém životě. Současně přizná, že on její byt často užívá jako noclehárnu a ji samu jako odreagování od rodiny. Prohlásí ovšem, že ji situace v zásadě vyhovuje a již po milenci vlastně ani nechce, aby se rozvedl. – Mirka má velkou zahradu, ale nedokáže se o ní sama postarat. Do skleníku, který má v myšlenkách spojený s exmanželem, nebyla schopna od rozchodu vstoupit. Hledá nový vztah skrze internetové seznamky. – Andy, Matějčík a Fro ukazují Google kalendář, který jim umožňuje efektivní plánování času v polykule, do níž patří také Andyin syn, její druhý přítel s těhotnou manželkou. Andy při plánování vztahu odmítla sdílet svůj byt s Fro. V polykule tak panuje jisté napětí. – Mirkovi a Kristýně se již narodila dcera Anežka, starší dítě, Tadeáš, prochází pubertou. Manželé mají na chlapcovu výchovu různé názory. Po jedné hádce Mirek domácnost opustil. Spor nakonec urovnal místní farář, kterého oba z dvojice nezávisle na sobě vyhledali. Kristýna vidí v manželství a mateřství hlavní poslání ženy. Mirka respektuje jako hlavu rodiny, ale musí mu připomínat jeho odpovědnost vůči ní a dětem. – Šárka v předešlých měsících prožila množství krátkodobých vztahů. Nový přítel Kamil je podle Sandyho příliš mladý a nezkušený. Pár se hádá, protože Šárka kvůli milenci zanedbává rodinu. – Manželka Dagmařina milence se dozvěděla o mužově poměru. Dagmar odmítne, že by cítila výčitky vůči jeho rodině, ale obává se, že svojí vlastní dospívající dceři dává svým milostným, resp. osobním životem ne úplně dobrý příklad. – Andy čeká s Matějčíkem dítě. Usadili se v rodinném domě za Prahou. Navštíví je Fro, který se čím dál silněji cítí být ze vztahu vyloučen. – Mirka má za sebou přes padesát nepovedených schůzek. S internetovými seznamkami skončila. Přizná, že z vážnějšího vztahu má současně strach. – Šárka pokračuje v intenzivním poměru s Kamilem, který se přistěhoval na mlýn. Uzná, že druh i děti nedostatkem její pozornosti trpí. Sandy se snaží maskovat svou čím dál silnější žárlivost. – Fro pomáhá Matějčíkovi a Andymu s výchovou malé dcerky. Při návštěvě Matějčíkových rodičů se jim trojice pokouší vysvětlit princip polyamorie. – Kristýně a Mirkovi se narodila další dcera, Eliška. Porod císařským řezem byl velmi náročný a novorozeně jej málem nepřežilo. Mirek nebyl schopen Kristýnu v jejím extrémním emočním i fyzickém vypětí vhodně a dostatečně podpořit. – Dagmar tráví se svým milencem málo času. Dvojice se čím dál častěji hádá. Dagmar trpí depresemi a bojí se, že zůstane sama. Kvůli neplánované milencově návštěvě předčasně ukončí natáčení. – Mirka si nalezla stálejšího partnera. Bojí se, že se v něm také zklame, ale je ochotná vše risknout, neboť chce normální vztah. Rituálně dezinfikuje exmanželův skleník a spálí jeho v domácnosti zbylé věci. – Andy a Matějčík si pořídili psa a pokouší se o další dítě. Fro založil novou polykulu s Italem Dariem a jeho ženou. – Šárka se rozešla s Kamilem, ovšem začala si nový, méně intenzivní vztah. Sandy se již o tři roky dříve vrátil k monogamii a doufá, že se podobně rozhodne i jeho družka. – Mirka udržuje vážný vztah s Danielem. Navštíví kartářku, která ji varuje před iluzemi. – Dagmar se rozešla se svým milencem. Ten jí neustále volá a píše agresivní zprávy. Z jeho trička si udělá hadr na podlahu. – Kristýna a Mirek se přestěhovali do většího bytu. Podle Kristýny mají již nejtěžší období zkoušek za sebou. Řekne, že je konečně skutečně šťastná. – Fro je šťastný s Dariem a jeho chotí, byť bydlí sám. – Mirka se rozešla s Danielem kvůli jeho pokračující aktivitě na online seznamkách. Její manžel se rovněž rozešel s ženou, s níž Mirku podváděl. Ta se Mirce omluvila, čímž ji umožnila odpustit a posunout se dál. – Šárka ukončila vedlejší vztah a vrátila se definitivně k rodině. Se Sandym čeká další dítě.
V závěrečných titulcích je nesprávně copyright 2023, film však byl veřejně uveden již v říjnu 2022.
Jakub Halousek, Klára Belicová, Jiří Málek
Zuzana Šimečková, Sigge Widmark
Ivan Horák (zvuk, záznam, střih a mix zvuku), Dominik Dolejší (záznam zvuku), Adam Levý (záznam zvuku), Michal Gábor (záznam zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Ondřej Ježek (mix a záznam hudby)
Triková postprodukce ČT (obraz), Barbora Bártová (produkce Triková postprodukce ČT), ČT Kavky Sound (zvuk), SoundMice (zvuk), Ivan Horák (zvuk SoundMice)
Jakub Pinkava (Punk Film), Zdeněk Hala (ČT), Kristina Olgyaiová (vývoj Punk Film)
Martin Hůlovec (Punk Film), Jakub Pinkava (Punk Film)
Věra Krincvajová (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT)
Michaela Ledecká (ČT), Magda Gärtnerová (ČT)
Martin Hejl (Punk Film), Martina Knoblochová (Punk Film), Hana Řezníčková (Punk Film)
Petr Hanousek (grafika)
Martin Kabát (fotograf)
Hudba k písni Ondřej Sifon AnděraMilesa Anděra Zrnić /ž/
Text písně Lubomír Typlt
Zpívá Ondřej Sifon AnděraMilesa Anděra Zrnič /ž/skupina WWW Neurobeat
Hudba k písni Michal Mareda
Text písně Michal Mareda
Zpívá skupina Mixle v Piksle
Praha, panoráma (Praha), Vinohrady (Praha), Havlíčkovy sady (Vinohrady), náměstí Míru (Vinohrady), Pankrác (Praha), Prostějov, Lidická ulice (Prostějov), kostel sv. Petra a Pavla /i interiér/ (Lidická ulice), Skálovo náměstí (Prostějov), Masarykova základní škola /i interiér/ (Skálovo náměstí), Olomouc, Václavské náměstí (Olomouc), katedrála sv. Václava /i interiér/ (Václavské náměstí), Okoř, Dolský mlýn /i interiér/ (Okoř), Plzeň a okolí, Broumovsko
Šťastně až na věky
Šťastně až na věky
Happily Ever After
film
dokumentárnídistribuční
sociální, časosběrný, sociologický
Česká republika
2022
2021
začátek natáčení 26. 6. 2020
konec natáčení 12. 12. 2021
festivalová premiéra 26. 10. 2022 (27. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava /kino Dukla/)
slavnostní premiéra 13. 2. 2023 (kino Lucerna, Praha)
předpremiéra 14. 2. 2023 (Francouzský institut, Praha)
distribuční premiéra 16. 2. 2023 /přístupné bez omezení/
#polyamorie #otevrenyvztah #milenka #vetrechsbohem #naseznamce. Film Jany Počtové o lásce a vztazích ve 21. století.
Punk Film, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)
Státní fond kinematografie, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Kreativní Evropa Media
dlouhometrážní
100 min
DCP 2-D, MP4
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká, anglická
česky, anglicky
české
české