Nic bych neměnila

Země původu

Česká republika

Copyright

2022

Rok výroby

2020

Premiéra

26. 1. 2023

Minutáž

61 min

Kategorie

film

Žánr

sociální, osvětový, časosběrný

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Nic bych neměnila

Český název

Nic bych neměnila

Anglický název

I Would Not Change Anything

Anotace

Časosběrný dokument Nic bych neměnila vznikl jako celovečerní režijní debut kameramana Michala Černého (nar. 1977), absolventa FAMU a Pražské fotografické školy. Filmový portrét Kateřiny Morozové, která vyrostla v pěstounské rodině a kvůli vrozené artrogrypóze není schopna samostatného pohybu, se stal druhým setkáním Černého s touto výjimečnou ženou. Dospělá žena totiž dokázala svůj handicap překonat a žít plnohodnotný život. Kateřinu dříve, ještě jako obyvatelku dětského domova v předškolním věku, režisér zachytil v krátkém videofilmu Kačenka ...a jak dál? (1999). – Stejně jako zmíněný snímek také dlouhometrážní počin Nic bych neměnila vznikl v produkci spolku Středisko náhradní rodinné péče, který mnoha dětem včetně Kateřiny umožnil najít novou rodinu. Tato zakázková podstata filmu je patrná nejen z apelativního titulku na konci, ale už ze samotného záměru ukázat příběh člověka, kterému odchod z ústavní péče umožnil šťastnou existenci. Vazba filmu na uvedený spolek však naštěstí nepřinesla rušivé následky. Morozová je neobyčejně silnou, a jak zmiňují i lidé z jejího okolí, okouzlující protagonistkou. O vyrovnávání se s artrogrypózou i s faktem, že se jí rodiče po narození vzdali, vypráví věcně, vtipně a bez touhy dojímat. – Černý pracuje klasickým způsobem observace každodenního života kombinované s výpověďmi Kateřiny a jejích blízkých. Zvláště velkou pozornost věnuje adoptivní matce Janě, která spolu s manželem Vladimírem protagonistku vychovala k maximální možné soběstačnosti a také k víře v Boha, jež dívce vždy dodávala sílu. Film se věnuje také nedostatečné podpoře handicapovaných lidí ze strany státu a byrokratickým překážkám spojeným s pěstounstvím a adopcí. Je zkonstruován přístupným a zábavným způsobem bez snahy o patos, kterému se ovšem sám divák těžko může vyhnout.

Obsah

Kateřina se jako malé dítě dostala do Dětského centra ve Strančicích. Narodila se s vrozenou vadou omezující pohyb, takzvanou artrogrypózou, tedy se ztuhlostí končetinových kloubů způsobující zakrnělost svalů. Biologičtí rodiče o ni odmítli pečovat. – Dospělá Kateřina, upoutaná na vozík, tráví čas se svou adoptivní rodinou v Písku. Trvale bydlí v Praze. – Manželům Janě a Vladimírovi Morozovým se narodily tři děti. To jim nezabránilo v adopci dalších dvou: Marka a právě Kateřiny. – Kateřina vypráví, že vždy věděla, že je adoptovaná. Vůči biologickým rodičům necítí zášť, přestože se o ni nikdy nijak nezajímali. – Vzhledem ke Kateřininu handicapu fungovala Jana jako pěstounka vlastně až do konce dívčina bakalářského studia. – Morozovi váhali ujmout se handicapovaného dítěte, rozhodlo až osobní setkání, kterého se zúčastnily také jejich vlastní děti. – Kateřininy nevlastní sestry vzpomínají, jak se s novým sourozencem sžívaly. Líbila se jim její schopnost používat k manuálním úkonům ústa místo rukou a sestru v tom napodobovaly. Nejmladší dcera Morozových Šárka vůbec nevnímala, že je Katka adoptovaná. Marek vypráví, jak početnost dětí v rodině způsobovala, že matka byla skoro vždy na někoho nazlobená. Jana ale říká, že výchova a starost o děti pro ni vždy představovaly životní poslání. – Kateřina navštíví bývalý areál domova ve Strančicích, v němž strávila prvních pět let života. Ředitel Pavel Biskup vzpomíná, že byla navzdory motorickému handicapu neobyčejně milým a přátelským dítětem. – Věduna Bubleová ze Střediska náhradní rodinné péče vypráví o úsilí najít Kateřině novou rodinu. Byla by nejšťastnější, kdyby žádné dětské domovy nebyly potřeba a všechny děti mohly žít ve funkční rodině. – Jana mluví o přednostech pobytu v náhradní rodině oproti institucionální péči. Podle ní se mnoho lidí bojí pěstounství kvůli neuvěřitelné byrokracii, která je s ním spojená. Domnívá se také, že v sociální správě bohužel mnohdy pracují i lidé, pro které jde o pouhé zaměstnání, nikoliv poslání. – Vladimír hraje na kytaru. Spolu s dcerou zpívají píseň o důvěře v Boha. Morozovi jsou věřící rodinou. Kateřina mluví o tom, jak důležitá pro ni byla víra při vyrovnávání se s vlastními fyzickými omezeními. – Po absolvování základní školy v Písku začala Kateřina studovat střední školu při Jedličkově ústavu v Praze. Když se v reportáži k výročí ústavu médiím zmínila, že ji láká filmový střih, oslovil ji rektor Filmové akademie Miroslava Ondříčka, sídlící v jejím domovském městě, s nabídkou studia. To poté skutečně úspěšně absolvovala. – Kateřina pracuje ve vývojářské firmě Newton Technologies. Práce ji baví, vedení je s ní velmi spokojeno, do kolektivu dobře zapadla. Kolegové i nadřízení si s ní vyzkoušeli jízdu na invalidních vozících. – Kateřina je Janě vděčná za to, že ji naučila samostatnosti. V některých věcech je však nevyhnutelně odkázaná na pomoc své spolubydlící, kterou je biologická dcera Morozových, Kateřinina jmenovkyně. – Kateřina se účastní protestu proti nízkým příspěvkům na péči před Ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky. Mluví o omezeních, která handicap přináší. Svůj život však považuje za plnohodnotný. Rodina ji naučila vážit si toho, co má. – Kateřina by se ráda provdala a měla děti. V minulosti již prožila dva kratší vztahy. Druhý z nich skončil bohužel kvůli odporu přítelovy matky, která si nepřála, aby měl její syn vztah s handicapovanou dívkou. – Kateřina potká v metru spolužáka z Jedličkova ústavu Tomáše. Vždy se prý jeden druhému líbili, byť spolu nikdy nechodili. – Kateřina vysvětluje, že z náboženských důvodů odmítá mít sexuální styk před sňatkem. – Na Staroměstské radnici Kateřina přebírá čestný diplom pro zdravotně postiženého zaměstnance roku. – Jana zmiňuje, jak jí dcera často říká, že vlastně nelituje svého handicapu, protože jinak by se nedostala k Morozovým. Jana věří, že vše je součástí Božího záměru. Říká, že Bůh dokáže naplnit pohár života až po okraj a Kateřině přeje, aby ten příslovečný pohár v jejím případě přetekl, tedy aby byla v životě co nejšťastnější. Těší se, že v nebi ji jednou Kateřina porazí v běžeckém závodě. – Středisko náhradní rodinné péče se od roku 1994 věnuje opuštěným a ohroženým dětem. – Jeho posláním je změnit současný systém ústavní péče a nahradit ho péčí rodinnou. – Čím dříve se opuštěné dítě dostane z ústavní péče, tím větší má naději prožít šťastný život. – Právě teď je za zdmi ústavů 8 000 dětí. Čekají na naši pomoc. – Dejme jim, prosím, společně naději na nový domov.

Poznámka

Ve filmu jsou použity ukázky z krátkého dokumentárního videofilmu Střediska náhradní rodinné péče Kačenka ...a jak dál? (1999; režie Michal Černý), dále fotografie z archivu Střediska náhradní rodinné péče a ze soukromých archivů Michala Černého, Štěpána Lohra, Kateřiny Morozové, společnosti Newton Technologies a DVTV.

Účinkují

Kateřina Morozová

zaměstnankyně firmy Newton Technologies

Jana Morozová

adoptivní matka Kateřiny

Vladimír Moroz

adoptivní otec Kateřiny

Kateřina Morozová

adoptivní sestra Kateřiny

Šárka Morozová

adoptivní sestra Kateřiny

Tereza Uhlíková

adoptivní sestra Kateřiny

Marek Moroz

adoptivní bratr Kateřiny

Ondřej Uhlík

manžel adoptivní sestry Kateřiny

Tomáš Pik

kamarád Kateřiny

Věduna Bubleová

ředitelka Střediska náhradní rodinné péče

MUDr. Pavel Biskup

ředitel Dětského centra v Choceradech, dříve ve Strančicích

Erik Čipera

ředitel společnosti Asistence

Petr Herian

generální ředitel společnosti Newton Media

Magda Hurychová

Jana Králová

Alžběta Nováková

Julie Kratochvílová

Jaroslava Schmidtová

Michal Černý

zaměstnanci firmy Newton Technologies

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Věduna Bubleová

Scénář

Věduna Bubleová

Asistent kamery

Tobias Groh

Střih

Lucie Hecht /ž/

Zvuk

Martin Lonek (zvuk, střih a mix zvuku), Jan Lakota (záznam zvuku), Martin Kroulík (záznam zvuku), Martin Janoch (záznam zvuku), Igor Kopčuk (záznam zvuku), Jan Čeněk (mix zvuku)

Postprodukce

i/o post (obraz), Libuše Martínková (obraz i/o post), Jaromír Pesr (obraz i/o post), Michal Černý (obraz i/o post), Michal Plička (obraz i/o post), Jordi Niubò (obraz i/o post), ML Sound (zvuk), Martin Lonek (zvuk ML Sound), Bystrouška B3 (zvuk)

Producent

Věduna Bubleová (Středisko náhradní rodinné péče), Michal Černý (i/o post)

Produkce

Galina Šustová (i/o post), Anna Bubleová (Středisko náhradní rodinné péče)

Hudba

Hudba

archivní

Nahrál

Gugar Manukyan /akordeon/, Juraj Stieranka /housle/, Pavel Bartoš /kontrabas/, Daniel Kundrák /kytara/, Aliaksandr Yasinki /bajan/, Viktor Kundrák /bicí/, Martin Lonek /improvizace na klavír/

Písně

Tbiliso & Csi Lav Tu Live

Hudba k písni tradicionálShum Davar /úprava/

Csi Lav Tu

Hudba k písni tradicionálShum Davar /úprava/

Gen Tu Mange

Hudba k písni tradicionálMário Bihári /úprava/

Sluníčko, sluníčko

Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Kateřina Morozová

Lokace

Praha, metro (Praha), stanice Hlavní nádraží (metro), stranice Pankrác (metro), Nové Město (Praha), hlavní nádraží /interiér/ (Nové Město), ulice Na Poříčním právu (Nové Město), Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky (ulice Na Poříčním právu), ulice Na Moráni (Nové Město), Palackého náměstí (Nové Město), Staré Město (Praha), Staroměstské náměstí (Staré Město), Staroměstská radnice /interiér/ (Staroměstské náměstí), Brožíkův sál (Staroměstská radnice /interiér/), Nusle (Praha), ulice Na Pankráci (Nusle), restaurace Dhaba Beas /i interiér/ (ulice Na Pankráci), kanceláře Gemini /i interiér/ (ulice Na Pankráci), Karlín (Praha), ulice Prvního pluku (Karlín), Kasárna Karlín (Karlín), Vltava (Praha), Písek, Kamenný most (Písek), Velké náměstí (Písek), Strančice, ulice Hrdinů (Strančice), dětské centrum /i interiér; dnes neexistující/ (ulice Hrdinů), Strakonice

Produkční údaje

Originální název

Nic bych neměnila

Český název

Nic bych neměnila

Anglický název

I Would Not Change Anything

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

sociální, osvětový, časosběrný

Země původu

Česká republika

Copyright

2022

Rok výroby

2020

Produkční data

začátek natáčení 24. 6. 2020
konec natáčení 21. 9. 2020

Premiéra

slavnostní premiéra 6. 5. 2022 (Městská knihovna, Praha)
distribuční premiéra 26. 1. 2023 /přístupné bez omezení/

Distribuční slogan

Dokumentární film o Kateřině Morozové. Režie a kamera Michal Černý.

Distribuce

Bontonfilm

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

61 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

anglické, české