Smolný pich aneb Pitomý porno je dílo jednoho z představitelů rumunské nové vlny Radu Judeho (nar. 1977) a vzniklo v koprodukci, kromě Rumunska též Lucemburska, České republiky a Chorvatska. Jude dosáhl mezinárodního úspěchu s provokativními filmy o rumunské historii, k níž přistupoval esejistickým způsobem. Historický eastern Aferim! (2015) zaujal například porotu na 65. Berlinale, snímek „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ (2018) zase získal hlavní cenu na 53. karlovarském filmovém festivalu. Oba projekty byly natočeny též v české koprodukci. – Základní děj originální satiry se sice odehrává v Bukurešti během pozdního léta roku 2020, nicméně dílo je plné odkazů na události z dějin Rumunska, které Jude podává didaktickým způsobem, srozumitelným i pro zahraničního diváka. – Film je zasazen do času pandemie Covidu-19, během níž byl rovněž natočen (na klasický filmový materiál). Protipandemická opatření a jejich neblahý vliv na lidskou psychiku (frustrace a zvyšující se agresivita) tvoří vedlejší, ale velmi důležité téma filmu. – Děj se točí kolem Emilie, učitelky literatury na prestižní soukromé škole, jejíž amatérská porno nahrávka unikne na internet. Snímek je rozdělen na tři části. V první divák sleduje, jak Emilia prochází město, vyřizuje pochůzky a snaží se zabránit dalšímu šíření videa. Připravuje se přitom na konfrontaci s rodiči jí svěřených školáků. Jude tuto pasáž využívá ke kritice konzumerismu rumunské společnosti a rozkladu mezilidských vztahů. V druhé části pak autor Emiliu nečekaně opustí a předkládá sérii anekdotických výjevů pro lepší pochopení odkazů na rumunské reálie, jež zazní především v závěrečné části, tvořené samotnou třídní schůzkou, která připomíná spíše samozvaný tribunál. – Smolný pich aneb Pitomý porno je přiznaně útržkovitý film, jak napovídá i podtitul Náčrt diváckého filmu. Humorně, úmyslně prvoplánově, až absurdně paroduje lidskou hloupost a pokrytectví. Porušuje mnohá tabu, zejména ve spojení pornografie a uměleckého filmu. Pracuje netradičně s kamerou (nečekané švenky, dlouhé a jakoby zkoumavé záběry na městské výjevy) a se zvukem (výrazný akcent na celkově hlučné prostředí i dílčí ruchy). Jude diváka nepokrytě poučuje, ale současně mu ponechává volné pole pro vlastní výklad. Nakonec mu dokonce nabídne hned tři možné konce příběhu. – Film se ve stadiu projektu účastnil filmových trhů Cinemart Rotterdam 2020, Berlinale Co-Production Market 2020 a Les Films de Cannes à Bucarest – Work In Progress 2020.
„Nikdo není schopen pochopit, jak se tento svět propadá do hlubokého oceánu času, tam, kde jsou velcí predátoři, smrt a stárnutí.“ Mahábhárata XII. 28. 43. – Učitelka soukromé základní školy Emilia Cilibiová natočí se svým manželem Eugenem amatérské porno video. Video unikne na internet, z čehož má Emilia problémy v práci. Večer ji kvůli tomu čeká schůze s vedením a rodiči žáků. – Část I. Jednosměrná ulice. – Je babí léto 2020 a probíhá pandemie Covidu-19. Emilia prochází Bukureští. Navštíví byt své kamarádky, ředitelky školy. Ta souhlasí, že Emiliu nemůže ze vzniklé situace nikdo vinit, ale domnívá se, že nejlepší bude vše rodičům vysvětlit. – Učitelka navštíví obchodní centrum a vybere dárek pro svou dceru, kterou zatím hlídá babička. U pokladny je svědkem konfliktu mezi pokladní a dvěma ženami. – Emilia se pohádá s vulgárním řidičem, který autem blokuje chodník. Od Eugena po telefonu zjistí, že jejich video někdo vrátil na internet. Zajde do lékárny, kde lidé diskutují o politických skandálech, pro prášek na uklidnění. Prodavač v antikvariátu se Emiliu pokusí pozvat na rande. – V Emilii roste napětí a znechucení z bezohledného chování lidí ve městě, sama se projevuje mírně agresivně. – Část II. Malý slovník anekdot, znamení a divů. – Série výjevů ilustruje anekdoty, bonmoty i zcela prosté poznatky o rumunské historii a tehdejší současnosti, o stavu mezilidských vztahů v soudobém světě a o fungování filmového média. – Část III. Praxe a narážky (sitcom). – Třídní schůzka se kvůli hygienickým opatřením koná na školním nádvoří. Přítomní mají roušky a musí dodržovat předepsané rozestupy. Na Emilii se ihned snese vlna kritiky a až otevřené nepřátelství ze strany rodičů. Jedna matka dokonce přítomným pustí inkriminované video, jež se zvláště u mužů setká s velkým zájmem. A také s posměchem a pokryteckým odsouzením. Ředitelka se snaží mírnit nevybíravé a čím dál osobnější výpady, jež se postupně vzdalují od diskutované věci. Emilia se brání obratně, ale většina je proti ní zaujatá. Rodiče dětí jí vedle erotického videa vyčítají také její pedagogické metody a postupy při výuce rumunské historie. Obviní ji, že šíří židovskou a homosexuální propagandu. Zpráva o celém skandálu se zatím objeví v bulvárním médiu, kde je doplněna o lživé tvrzení, že učitelka si natáčením porna pravidelně přivydělává. Nakonec mají rodiče hlasovat, zda si přejí, aby Emilia nadále učila jejich děti. – Tři možné konce. – 1. Celý ten film byl to jen žert... – Třináct rodičů se vysloví pro vyhazov, patnáct proti. Ředitelka pogratuluje Emilii, avšak část rodičů oznámí, že své ratolesti přeloží do jiného ústavu. Nejhlasitější matka zpochybní hlasování a po hádce nakonec učitelku fyzicky napadne. – 2. Jen chvíli, jen malou chvíli jsem vám vzal. – Ředitelka nastaví přesná pravidla hlasování. Deset hlasů se vyjádří pro Emiliino setrvání, čtrnáct je proti. Učitelka souhlasí, že sama podá výpověď. V klidu opustí schůzi. – 3. Celý ten film byl pouhý žert a tady přišel konec jen. – Hlasování rozhodne pro Emiliin odchod. Učitelka se promění v superhrdinku a dá volný průchod svému hněvu a pomstě. Přítomné chytí do obrovské sítě a mučí je velkým umělým penisem.
Vzhledem k druhému uzavření kin po vyhlášení nouzového stavu v České republice kvůli pandemii Covidu-19 (od 12. října 2020 do 23. května 2021) byl film uveden nejdříve během května 2021 v online distribuci a do kin nasazen v září 2021.
Ve snímku byly použity ukázky z filmu Bing Bang (1935; režie Nicolae Stroe, Vasile Vasilache), z krátkého reklamního animovaného filmu Peg-Leg Pedro (1938), ze záznamu pořízeného Televiziunea Român při vojenské přehlídce 23. srpna 1981 a při novoročním projevu Nicolae Ceaușesca z roku 1988, a ze záběrů popravy pořízených v roce 1944 (uloženo v rumunském Národním filmovém archivu). Film také reprodukuje sérii pohyblivých fotografií určených pro zoopraxiskop Eadwearda Muybridgeho The Horse in Motion (1878) a malbu Williama-Adolpha Bouguereaua Les Oréades (1902). V titulu jsou rovněž použity citace těchto autorů: Walter Benjamin, Ambrose Pierce, Bertolt Brecht, Pierre Bourdieu, Ion Luca Caragiale, Doru Căstăian, Paul Celan, Emil Cioran, Umberto Eco, Ion Ghica, Radu Gyr, Witold Gombrowicz, Johan Huizinga, Louis Kauffman, Milan Kundera, Siegfried Kracauer, Curzio Malaparte, André Malraux, Cilibi Moise, Petre Pandrea, Pascal Quignard, Jean-Paul Sartre, Tzvetan Todorov, Sebastian Țoc a Virginia Woolfová.
učitelka Emilia Cilibiová/ona sama, herečka z hesla Detailní záběr
ředitelka školy Cănuțová
Eugen Cilibiu, Emiliin muž
Lucia, matka na třídní schůzce
Otopeanu, otec na třídní schůzce/otec z hesla Zdůvodnění
poručík Gheorghescu, otec na třídní schůzce
Marius Buzdrugovici, otec na třídní schůzce
otec Bârsescu, kněz na třídní schůzce
Mwikiz, otec na třídní schůzce
bohatý otec na třídní schůzce/bohatý zákazník v supermarketu z hesla Peníze
otec s mobilním iPhonem na třídní schůzce
Češka Karla, matka na třídní schůzce
babička na třídní schůzce
babička na třídní schůzce
obsesivní dědeček na třídní schůzce
on sám, zpěvák na třídní schůzce
on sám, komik Axinte na třídní schůzce
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce/turistická průvodkyně z hesla Palác lidu
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce/blondýna utíkající před býkem z hesla Vtipy o blondýnách
matka na třídní schůzce/nevěsta z hesla Repekt
matka na třídní schůzce
matka na třídní schůzce/zákaznice zkoušející si kožich z hesla Luxus
on sám, drag queen Paula Dunker na třídní schůzce
dívka na třídní schůzce
školní uklízečka Chivuta
člen školní ostrahy
kurýr na třídní schůzce
majtiel květinářství
květinářka
matka v bytě
otec v bytě
dcera v bytě
Pihounek, muž v bytě
muž v bytě
matka na ulici
dcera na ulici
syn na ulici
pokladní v supermarketu/pokladní v supermarketu z hesla Peníze
chudá žena v supermarketu
rozčílená žena v supermarketu
vulgární řidič auta
lékárnice
Sergiu, zákazník v lékárně
stará zákaznice v lékárně
starý zákazník v lékárně
zákaznice v lékárně
starý námořník na ulici
prodavač v antikvariátu
telefonující muž před kavárnou
žena v kavárně/žena posedlá focením selfíček z hesla Selfíčko
mladík v kavárně
mladík v kavárně
mladík v kavárně
mladík v kavárně
dívka v kavárně
dívka v kavárně
muž v kavárně
prodejkyně kožichů z hesla Luxus
fotograf z hesla Respekt
mladík
žena
žena
Isabela von Tent /ž/ (druhá režie)
Anca Butoi /ž/, Vasile Todinca
Vlad Popa, Andra Bărbuică
Jakub Felcman (konzultant), Agáta Hrnčířová (konzultantka)
Marius Panduru
Cosmin Fericean (operátor druhé kamery)
Andrei Carastanef, Andrei Zikely (ostřič), Pompiliu Avram (ostřič druhé kamery)
Cristian Niculescu
Andreea Popa /ž/, Adeline Andreea Bădescu /ž/
Marius Bărdășan (vedoucí rekvizitář), George Pușcaru (vedoucí rekvizitář), Bianca Micu /ž/ (rekvizitářka), Alexandru Rusu (rekvizitář), Gabriel Ranete (rekvizitář), Mihai Răzvan Plăiașu (rekvizitář), Anisia Maria Bărdășan /ž/ (rekvizitářka), Cristian Popescu (rekvizitář), Silviu Vartolomei (rekvizitář), Daniel Stroescu (rekvizitář), Cosmin Istodor (rekvizitář)
Cireșica Cuciuc /ž/
Gina Constantinescu /ž/, Mihaela Asandei /ž/
Bianca Boeroiu /ž/, Ioana Nadoleanu /ž/, Bianca Simion /ž/, Camelia Borcan /ž/
Cătălin Cristuțiu, Elena Bodrug /ž/ (střih negativu)
Alexandru Popescu
Dana Bunescu /ž/ (zvuk a design zvuku), Hrvoje Radnič (záznam zvuku), Mirel Cristea (dodatečný zvuk), Dan Damian (dodatečný zvuk), Andrei Sibișan (dodatečný zvuk), Michel Schillings (mix zvuku), Pascal Mazière (design ruchů), Sebastian Zsemlye (design ruchů), Ken Nnganyadi (záznam ruchů), Ina Bozdog /ž/ (záznam ruchů), Sebastian Zsemlye (střih ruchů), Farhad Hagverdiyev (synchronizace zvuku)
Ivan Mihoci
Espera Productions, Raoul Nadalet (koordinátor a producent), Arnaud Protin (střih), Michel Dimmer (design)
Andreea Dumitrescu /ž/ (koordinátorka), Marinko Marinkić (koordinátor), UPP (obraz), Ivo Marák (supervize UPP), Iva Pohanková (koordinátorka UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), Avanpost (obraz), Carmen Rizac /ž/ (koordinátorka Avanpost), Abis Studio (obraz), Suzana Sarraj-Nicolae /ž/ (supervize Abis Studio), Mihaela Dunga /ž/ (koordinátorka Abis Studio), Smart Sound Studios (zvuk), Philophon Studios (zvuk), Philippe Kohn (ředitel Philophon Studios), Diana Jorge /ž/ (koordinátorka Philophon Studios), Raza Studio (zvuk)
Răzvan Puiu, Constantin Viscreanu
Elena Răducanu /ž/, Dana Duru /ž/, Petre Marin, Bogdan Niculae, Ionuț Cotruță, Paul Budeanu
Valentino Rudolf (Microfilm), Carla Fotea /ž/ (Microfilm)
Ada Solomon (Microfilm)
Adrien Chef (Paul Thiltges Distributions), Paul Thiltges (Paul Thiltges Distributions), Jiří Konečný (endorfilm), Ankica Jurić Tilić /ž/ (Kinorama), Dan Wechsler (přidružený producent Bord Cadre Films), Jamal Zeinal-Zade (přidružený producent Sovereign Films), Andreas Roald (přidružený producent Sovereign Films)
Diana Caravia /ž/ (koordinátorka Microfilm), Ira Cecić /ž/ (koordinátorka Kinorama), Solveig Harper /ž/ (manažerka Paul Thiltges Distributions)
Vlad Gliga (Microfilm), Dagmar Šperlová (endorfilm)
Sabina Rudolf /ž/ (Microfilm), Jean-Alexandre Gilleron (Paul Thiltges Distributions)
Arnold Estefán (grafika)
Zoltan Nagy (pornografické scény)
Costel Dinu (vrchní osvětlovač), Silviu Gheție (fotograf)
Jitka Lukešová
Jura Ferina, Pavao Miholjević
Ludwig van Beethoven (Symfonie č. 9 d moll /Óda na radost/), Ludwig van Beethoven (Pro Elišku /Für Elise/), Johann Sebastian Bach (Italský koncert F dur)
Jura Ferina, Pavao Miholjević
Hudba k písni tradicionál
Text písně Eberhard Cristian Papp
Zpívá skupina Clopoțelul Magic
Hudba k písni Romeo Cobzaru
Text písně Romeo Cobzaru
Zpívá Romeo Fantastick
Hudba k písni Adrian Sînă
Text písně József Orosz-Pál
Zpívá skupina Maxim
Hudba k písni M. A. Numminen
Text písně Ludwig Wittgenstein
Zpívá M. A. Numminen
Hudba k písni Boby Lapointe
Text písně Boby Lapointe
Zpívá Boby Lapointe
Hudba k písni Norbert Schultze
Text písně Hans Leip
Zpívá Jura Ferina /ž/Pavao Miholjević
Hudba k písni William Steffe
Zpívá mužský sbor
Rumunsko, Bukurešť /București/ (Rumunsko), Lipscani (Bukurešť /București/), Pasajul Macca-Vilacrosse /i interiér/ (Lipscani), Șoseaua Kiseleff (Bukurešť /București/), Vítězný oblouk /Arcul de Triumf/ (Șoseaua Kiseleff), Centrul Civic (Bukurešť /București/), Palác Parlamentu /Palatul Parlamentului (Centrul Civic), Militari (Bukurešť /București/), General Vasile Milea (Militari), multiplex Cinema City /interiér/ (General Vasile Milea)
Smolný pich aneb Pitomý porno
Smolný pich aneb Pitomý porno
Náčrt diváckého filmu
Bad Luck Banging or Loony Porn
A Sketch for a Popular Film
Babardeală cu bucluc sau porno balamuc / Bad Luck Banging or Loony Porn / Baksuzno bubanje ili bezumni pornić
Smolný pich aneb Porno paní učitelky
film
hranýdistribuční
absurdní, komedie, satira, erotický, bláznivá komedie
Rumunsko, Lucembursko, Česká republika, Chorvatsko
2021
2020
začátek natáčení 14. 8. 2020
konec natáčení 6. 9. 2020
festivalová premiéra 10. 3. 2021 (11. městský filmový festival Lux Film Fest Lucemburk, Lucembursko)
zahraniční premiéra 7. 5. 2021 (Bukurešť, Rumunsko)
nedistribuční premiéra 13. 5. 2021 (online uvedení)
distribuční premiéra 2. 9. 2021 /nepřístupné pro děti a mladistvé do 18 let/
slavnostní premiéra 10. 9. 2021 (kino Bio Oko, Praha)
Vítězný film Berlinale.
Microfilm, Paul Thiltges Distributions (koprodukce), endorfilm (koprodukce), Kinorama (koprodukce), Bord Cadre Films (spolupráce), Sovereign Films (spolupráce), Televiziunea Română (spolupráce)
Microfilm, Paul Thiltges Distributions, endorfilm s.r.o., Kinorama
dlouhometrážní
106 min
DCP 2-D, MP4
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
rumunská
česky, anglicky, rusky, rumunsky
české
rumunské