Takzvaná dokumentární opera KaprKód je celovečerním filmařským debutem režisérky Lucie Králové (nar. 1978), absolventky dokumentární tvorby na pražské FAMU. Králová se podílela mimo jiné na televizních projektech proStory (2011) a Ukrajinská čítanka: Ukrajina, davaj, Ukrajina (2015) a režírovala také středometrážní film Legie: Patria Nostra (2007). – Při přípravě originálně pojatého životopisného dokumentu o polozapomenutém hudebním skladateli Janu Kaprovi (1914–1988) Králová spojila síly s divadelním režisérem a libretistou Jiřím Austerlitzem (původním jménem Jiřím Adámkem), se skladatelkou Petrou Šuško a s Českým filharmonickým sborem Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. KaprKód vypráví o pohnutých osudech nadaného hudebníka, který po druhé světové válce vstoupil do komunistické strany. Stal se protežovaným autorem a zavázal se, že nenapíše „notu, která by vědomě nesloužila boji za socialismus“. V následujících letech se Kapr začal režimu odcizovat, až se v roce 1968 vymezil proti sovětské okupaci, za což byl následně v Československu odstraněn z veřejného života. Politický rozměr Kaprova životního příběhu je ve filmu kompaktně propojen s jeho uměleckým vývojem i neméně komplikovaným rodinným životem. – Vyprávění, pojaté jako zpěv operního chóru, se samo o sobě stává subjektem dokumentaristického zájmu Králové. Divák sleduje brněnský sbor, jak zkouší a hledá správné pojetí kompozice, kterou Petra Šuško napsala na Austerlitzovo libreto. Zpěv je doplněn amatérskými filmy z rozsáhlého osobního archivu Jana Kapra a také dalšími archivními záběry. Krátce se ve snímku objevuje také Kaprova nejmladší dcera, houslistka Magdalena Vyoralová. Nezvyklý tvar dodává filmu nepředvídatelnost a současně slouží jako nápaditá pocta Kaprovi a jeho dílu. – Filmový projekt byl vyvíjen v rámci dílny dok.incubator 2021. Byl rovněž prezentován na workshopu ParisDOC Works-in-Progress 2021, který se konal v rámci mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Cinéma du réel Paříž. Na tomto festivalu si titul o rok později odbyl i svou světovou premiéru. České veřejnosti byl KaprKód poprvé představen v červnu 2022, v předpremiéře, která se konala ve spolupráci s hudebním festivalem Prague Music Performance. V témže roce byl film uveden na 26. mezinárodním festivalu dokumentárního filmu Ji.hlava, kde soutěžil v sekci Česká radost a získal cenu za nejlepší český dokumentární film. Byl rovněž vyznamenán Cenou české filmové kritiky za nejlepší dokument. V rámci 30. ročníku cen České filmové a televizní akademie Český lev získal KaprKód nominace ve třech statutárních kategoriích (nejlepší dokumentární film, nejlepší střih a nejlepší zvuk), z nichž však žádnou v ocenění neproměnil.
Někdy můžeme sledovat pouze stopy prostoupené disonancí a prchavostí paměti. – Zdá se, že minulost není nikdy definitivní. – Pěvecký sbor představuje skladatele Jana Kapra, narozeného roku 1914 ve znamení Ryb. Záběry na sbor se střídají s amatérskými filmy z hudebníkovy pozůstalosti a s dalšími dobovými audiovizuálními materiály. V Kaprově osobním archivním fondu bylo nalezeno na sto padesát skladeb, dvanáct kilogramů dopisů a přes šest hodin filmu. – Akt I. Pád k hudbě. Člen Sokola Kapr prodělal v šestnácti letech vážný úraz. Částečné ochrnutí nohou mu zabránilo v další sportovní aktivitě. Náhradním zájmem se mu stala hudba. – Akt II. Láska k Vlastě a Stalinovi. Ještě jako náctiletý se Kapr sblížil s Vlastou, která se později stala právničkou. Z dvojice se stali manželé a z jejich svazku vzešly děti Alena a Miloš. Po druhé světové válce Kapr s nadšením vstoupil do komunistické strany, odhodlán dát svůj talent do služeb takzvaného boje za socialismus. Jeho tehdejší hudba oslavuje Sovětský svaz a budovatelský étos. Po únorovém převratu se Kapr stal protežovaným autorem. Byl jmenován členem umělecké rady Studia uměleckého filmu. Získal množství ocenění, mimo jiné československou Státní cenu a obzvláště prestižní Stalinovu cenu. Cesta do Moskvy jej inspirovala ke kantátě V sovětské zemi. – Akt III. Ztráta iluzí. Kapr se stal funkcionářem uměleckých svazů a dalších orgánů spojených s režimem. U prezidenta Antonína Zápotockého vyprosil milost pro svého přítele, hudebníka R. A. Dvorského, uvězněného pro údajnou velezradu. Měnová reforma Kapra připravila o úspory i o mnohé iluze spojené s režimem. Jeho synovi Milošovi způsobila nemoc trvalé poškození mozku. Chlapec skončil v ústavní péči. Vlasta se s manželem rozvedla. – Akt IV. Kolegyně. Kapr navázal vztah s mladší klavíristkou Libuší, která si dala za úkol zajistit skladateli rodinný klid nutný pro tvorbu. Stala se jeho druhou manželkou. Mezi Kaprovy blízké přátele patřil také mezinárodně uznávaný operní pěvec Pavel Ludikar, který měl jakožto rakouský občan možnost bez omezení cestovat do zahraničí. Kvůli stykům s emigrantem začala Kaprovy sledovat Státní bezpečnost (StB). – Kapra funkcionářská aktivita brzy unavila. Opustil funkce a pokusil se vystoupit z komunistické strany. Po vyhrůžkách StB vrácení stranické legitimace odvolal. Pro režim byla představa, že by laureát Stalinovy ceny vystoupil ze strany, nepřijatelná. – Akt V. Gangréna. V roce 1960 dostal Kapr do nohou sněť. Vyhrocená zdravotní situace jej vedla k přehodnocení vlastní tvorby. Jeho další hudba se blíží dobové avantgardě. – Přestávka. – Akt VI. Nové formy. Kapr hudebně experimentoval. Opustil konvenční harmonii, pokoušel se najít takzvanou osobní notu a s tóny pracoval jako s matematickými činiteli nebo šiframi. Z manželství s Libuší vzešla dcera Magdalena. Její dětské vyjadřování otec zpracoval do podoby hudební kompozice. – Akt VII. Zpětná vazba. Magdalena komentuje rodinné filmové záběry. Zaujme ji fyzická podobnost mezi otcovými manželkami. S nevlastní sestrou Alenou se stýkala. O existenci nevlastního bratra se dozvěděla až dlouho po narození a úplnou náhodou. Miloš tehdy ještě žil, stále v ústavu. Magdalena se s ním však nikdy nesetkala. – V srpnu 1968 do Československa vtrhla vojska zemí Varšavské smlouvy. Kapr proti okupaci protestoval v dopise sovětskému skladateli a kulturně-politickému činovníkovi Dmitriji D. Šostakovičovi. Vrátil rovněž Stalinovu cenu. – Na počátku normalizace byly stávající kulturní svazy rozpuštěny a nahrazeny novými. Nevyhovující osoby, mezi něž Kapr patřil, nebyly do nových spolků přijaty. Kapr musel opustit Janáčkovu akademii múzických umění, na níž působil jako docent. Jeho hudba přestala být uváděna. – StB se o Kapra živě zajímala. Podrobnosti jeho vztahu s normalizační tajnou policií ovšem nejsou známy. Většina příslušných písemností zmizela. – Akt VIII. Polyfonie důchodu. Kapr odešel do invalidního důchodu. Žil s rodinou na venkově. Věnoval se přírodě a domácímu kutilství. Vedle toho ovšem stále skládal. Kompozice sám kopíroval, tiskl a pašoval do zahraničí. Od německých a francouzských rozhlasových společností nadále získával zakázky. Na motivy básní Christiana Morgensterna napsal pro hamburské rádio hudebně a pěvecky velmi náročný cyklus Guten Morgen, Stern. – 29. dubna 1988 Jan Kapr zemřel. – Finále.
Ve filmu jsou rozsáhle využity audiovizuální materiály z osobního archivu Jana Kapra a dcery Magdaleny Vyoralové, další záběry ze sbírek Národního filmového archivu, z archivu Jana Šikla – Pragafilmu a z archivu Českého rozhlasu.
režisér pěveckého sboru
sbormistr
muzikoložka
houslistka dcera Jana Kapra
sólový pěvec
sólový pěvec
sólový pěvec
sólová pěvkyně
sólová pěvkyně
pěvkyně
pěvkyně
pěvkyně
pěvkyně
pěvkyně
pěvkyně
pěvec
pěvec
pěvec
pěvec
pěvec
pěvec
Petr Vondráček, Pavel Göbl
Lucie Králová, Jiří Austerlitz-Adámek
Jiří Austerlitz-Adámek (libreto a sborový recitativ k opeře KaprKód), Petra Šuško /ž/ (KaprKód – opera)
Lucie Králová, Jiří Austerlitz-Adámek
Jan Komárek, Ivana Kanhäuserová
Richard Müller (design a mix zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Petr Šoupa (mix hudby)
Magiclab (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Petra Chlpáňová (vedoucí produkce Magiclab), Vladimíra Lenertová (produkce Magiclab), Lada Pánková (produkce Magiclab), Vasil Móler (koordinátor Magiclab), ČT Kavky Sound (zvuk)
Kateřina Kovářová (ČT)
Martin Řezníček (DOCUfilm Praha), Andrea Shaffer /ž/ (Mindset Pictures)
Věra Krincvajová (kreativní producentka ČT), Petr Kubica (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Zuzana Piussi /ž/ (VIRUSfilm), Vít Janeček (VIRUSfilm), Michal Křeček (Magiclab)
Jana Kroupová (ČT)
Jiří Macek (vedoucí natáčení DOCUfilm Praha), Ladislav Kožík (ČT)
Hynek Reich Štětka (grafika)
Jan Komárek (fotograf), Petr Vondráček (fotograf), Lenka Fritschová (fotograf), Allegra Stodolsky /ž/ (fotograf)
Petra Šuško /ž/
Jan Kapr (Maratón /symfonické scherzo/), Jan Kapr (Drobnosti pro klarinet a harfu), Jan Kapr (V Sovětské zemi – kantáta), Jan Kapr (Milostné písně), Jan Kapr (Koncertní variace pro flétnu a klavír), Jan Kapr (Symfonie č.5 Olympijská), Jan Kapr (Dialogy pro flétnu a harfu), Jan Kapr (Omaggio alla tromba), Jan Kapr (Cvičení pro Gydli), Jan Kapr (Šifry), Jan Kapr (Rotace 9 /Krystal/), Jan Kapr (Symfonie č.7 Krajina dětství), Jan Kapr (Testimonianze), Jan Kapr (Guten Morgen Stern), Jan Kapr (Rybí zpěvy), Jan Kapr (Bim Bam Bum), Jan Kapr (Velké lalulá)
Český filharmonický sbor Brno (Dirigent Petr FialaJiří Austerlitz-Adámek), Karel Jakubů /recitativ/, Tomáš Badura /recitativ/, Aleš Procházka /recitativ/, Jana Melíšková /recitativ/, Marie Vrbová /recitativ/, Pavlína Švesková /recitativ/, Barbora Šturmová /recitativ/, Jana Staňková /recitativ/, Pavla Zbořilová /recitativ/, Miriam Zuziaková /recitativ/, Lucie Křížová /recitativ/, Vladimír Trhal /recitativ/, Antonín Libicher /recitativ/, Martin Fabián /recitativ/, Pavel Maška /recitativ/, Pavel Drápal /recitativ/, Pavel Rašovský /recitativ/
Petra Šuško /ž/, Jiří Austerlitz-Adámek
Hudba k písni Petra Šuško /ž/
Text písně Jiří Austerlitz-Adámek
Zpívá Český filharmonický sbor Brno
Hudba k písni Jan Kapr
Text písně Vítězslav Nezval
Zpívá Český filharmonický sbor Brno
Hudba k písni Jan Kapr
Text písně Josef Kainar
Zpívá Jan Kapr
Česká republika, Brno (Česká republika), Výstaviště (Brno), pavilon Brno /interiér/ (Výstaviště), Praha (Česká republika), Sázava (Česká republika), okolí (Sázava), Německo, Hamburk (Německo), přístav (Hamburk), Labská filharmonie /Elbphilharmonie/ (přístav)
KaprKód
KaprKód
Kapr Code
KaprKód
Šifry Jana Kapra Kapr Code
film
dokumentárnídistribuční
experimentální, hudební, opera, životopisný
Česká republika, Slovensko
202
2019—2021
festivalová premiéra 10. 4. 2022 (53. mezinárodní festival dokumentárních filmů Visions du Réel Nyon, Švýcarsko)
předpremiéra 7. 6. 2022 (kino Edison, Praha)
festivalová premiéra 27. 10. 2022 (26. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
distribuční premiéra 14. 12. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/
slavnostní premiéra 14. 12. 2022 (kino Lucerna, Praha)
Dokumentární opera. Film Lucie Králové. Dokumentární opera Lucie Králové.
DOCUfilm Praha, Mindset Pictures, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), VIRUSfilm (koprodukce), Magiclab (koprodukce), Punkchart films (výkonná produkce)
DOCUfilm Praha s.r.o., Mindset Pictures s.r.o., Česká televize, VIRUSfilm s.r.o., Magiclab s.r.o.
dlouhometrážní
92 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný, černobílý
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
české