Dokumentární vzpomínkový portrét předčasně zemřelého konceptuálního umělce Jána Mančušky (1972–2011) s názvem Chybění natočil jako svůj celovečerní debut Štěpán Pech (nar. 1985), absolvent oboru fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a katedry režie na pražské FAMU. Pro Pecha měl projekt přiznaně osobní rovinu, neboť Mančuška byl jeho učitelem i rodinným přítelem. Podle vlastních slov viděl v realizaci snímku jistou formu terapie, nejen pro sebe, ale též pro umělcovy blízké, kteří ve filmu vystupují. – Mančuška patřil mezi nejvýraznější české konceptuální umělce své doby. V roce 2004 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Vystavoval v zahraničí, mimo jiné na 51. benátském bienále v roce 2005. Jeho instalace nazvaná Konference se stala součástí stálé expozice Muzea moderního umění v New Yorku. Chybění, jehož název na Konferenci přímo odkazuje, obsahuje vedle vzpomínání na zesnulého Mančušku také autentické záběry tohoto umělce při práci. Mančuškova osobnost se díky tomu před divákem odhaluje v celé své komplexitě, stejně jako jeho dílo, rodinné vazby i tragická nemoc a odchod ze světa. – Pechův snímek byl veřejnosti poprvé představen na 27. mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, kde soutěžil v sekcích Opus Bonum a Česká radost. V první zmíněné sekci získal Cenu za nejlepší debut.
(archivní záběry) Ján Mančuška představuje své konceptuální dílo nazvané Konference. Jeho principem je chybění, tedy absence viditelného obsahu. – Mančuškův syn Vojtěch, který se také věnuje výtvarnému umění, si prohlíží otcovu instalaci. Vidí v ní podobnost se svým vlastním vnímáním věcí. Se svou sestrou Agátou se shodne, že oba mají na zesnulého otce jen matné vzpomínky. – Mančuškovy děti se v New Yorku setkají s galeristou Andrewem Krepsem, který vzpomíná na jejich otce jako na člověka, jemuž vědomí brzkého konce přidávalo uměleckou sílu. – Mančuškovi rodiče vzpomínají na syna a na to, jak umíral. – † 1. 7. 2011 Praha. – Agáta sleduje s několika sběrateli umění animovaný film svého otce Neviditelný z roku 2009. Sběratelé obdivují jeho hlubokomyslné sdělení. – Mančuškovy děti a jejich matka Petra řeší legální rozdělení pozůstalosti. Vojtěch chce část otcova díla darovat do galerií, aby bylo dostupné veřejnosti. Jeho matka namítá, že by tak rodina přišla o finanční prostředky nutné ke konzervaci ostatních děl. – (archivní záběry) Mančuška vysvětluje připravovanou performanci, která zkoumá vztah člověka k vlastnímu tělu. – Mančuškův kamarád vzpomíná, jak umělcovi pod vlivem chemoterapie zesílil hudební sluch. – Petra mluví o tom, že první kroky jejího muže po propuštění z nemocnice vždy mířily do ateliéru. – Kreps, Vojtěch a Agáta pročítají Mančuškův básnický text napsaný na smotané látce. – Vojtěch a Agáta vyprávějí, jak s nimi otec trávil čas. Se synem Mančušku spojoval mimo jiné živý zájem o historii. – Petra povídá, jak s hrůzou zjistila, že její manžel má ve zvyku pálit starší vlastní obrazy. Vzpomíná, jak se do Jána zamilovala. – Malíř Vladimír Kokolia, Mančuškův vyučující z Akademie výtvarných umění v Praze, vzpomíná na divokou povahu svého studenta. – Mančuškova matka si vybavuje stres, který celá rodina zažívala poté, co Jánův nevlastní bratr Martin utrpěl těžký úraz, z něhož se jen pomalu zotavoval. Mančuška krátce nato prodělal první ataku své nemoci. – Vojtěch popisuje, že jsou na něj jako na syna velkého otce kladeny na umělecké škole větší nároky než na ostatní. – Petra připomíná, jak se Ján nikdy nedovedl radovat z úspěchu. Byl se sebou neustále nespokojený. – Mančuškova matka vzpomíná na synovu fascinaci historií, mimo jiné dějinami původních obyvatel Ameriky, a na to, jak jako malé dítě neobyčejně vytrvale plakal. – * 7. 4. 1972 Bratislava.
Ve filmu jsou za podpory zobrazena díla Jána Mančušky Ráno 2001 (1999), Bolí to, jenom když se směju (1999), Natvrdo (1999), Bez názvu (1999), Bez názvu (2000), Úplné ticho (2000–2001), Konference (2001), Bez názvu (2001), Hrnek (2003), 800 způsobů, jak popsat židli (2004), Fragment asynchronní historie – Skutečný příběh / příběhy Jany (2004), V bytě matky – sedávám na židli vlevo (2004), ...a zase zpět (2004), Vrah bez příčiny (2006), Pohyblivý obraz – Akt sestupující ze schodů (2007), Ten druhý – Poprosil jsem svoji ženu, aby mi začernila místa na těle, která si nevidím (2007), Odlesk (2008), Od A k B a zase zpět (2008), Neviditelný (2009), Velké zrcadlo (2009), Pojem ve vývoji (2010), Pravidla místnosti (2010), Hra pozpátku (2010), Ztráta paměti – Postkatastrofický příběh (2010) a Tato linka sleduje pohyb mé ruky (2011). Tyto díla jsou uložena ve sbírkách Moravské galerie v Brně, Marek Brno, Museum of Modern Art New York, Doreen Remen a Steven ‚Weiner New York, Springmeier, Kristine Bell, Andrew Ong a George Robertson New York, Thea Westreich Wagner a Ethan Wagner, Patricia Pericas New York, TBA21 Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Collection, Jill a Peter Kraus a byla zachycena za podpory nadace a galerie Thyssen-Bornemisza Art Contemporary ve Vídni.
Ve filmu jsou dále použity ukázky z pořadů České televize Kultura.cz – vydání z 20. 7. 2008 (TV–2008; režie David Kořínek), Artóza – 1. díl (TV–2001; režie Radim Špaček, Martin Mareček) a DejAVU (TV–1994; režie Jiří Věrčák), dále ukázky z videozáznamu Muzea moderního umění v New Yorku Ján Mančuška installs – Konference z roku 2009, archivní ukázky a materiály Zbyňka Baladrána (přednáška v galerii Display 2005), Lenky Lindaurové (Ceny Jindřicha Chalupeckého 2011), Artyčok.tv, osobní archivy Jaspera Alvaera, Petry Mančuškové, Jana Daňhela a fotografie ze soukromých archivů Martina Poláka, Michala Hladíka, Jaroslava Brabce, Štěpána Pecha, Marty Borowiecové a Jána Mančušky staršího.
konceptuální umělec
dcera konceptuálního umělce
syn konceptuálního umělce
matka konceptuálního umělce
žena konceptuálního umělce
otec konceptuálního umělce
nevlastní bratr konceptuálního umělce
herec
divadelní režisér
americký galerista
sběratelka umění
sběratel umění
francouzská kurátorka umění
malíř a profesor Akademie výtvarných umění
výtvarník
kreslířka a profesorka Akademie výtvarných umění
konceptuální umělec
malíř
kurátor umění
Lukáš Kokeš, Peter Kerekes, Bára Kopecká (ČT), Mária Šnircová (RTVS), Ondrej Starinský (šéfdramaturg dokumentární a vzdělávací tvorby RTVS)
Stanislav Adam
Martina Rodová
Michal Horváth (zvuk a mix zvuku), Petr Kolev (záznam zvuku), Šimon Herrmann (záznam zvuku), Yury Karaka (záznam zvuku), Lukáš Kosek (záznam zvuku), Jan Richtr (záznam zvuku), Bohumil Martinák (mix zvuku)
Andrea Szelesová (dodatečné vizuální efekty), Štěpán Šimek (dodatečné vizuální efekty)
Kryštof Burda (vedoucí), PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonná producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), Matej Chovanec (technologická supervize PFX), Bjela Hrábková (asistentka produkce PFX), Klára Krejčíková (asistentka produkce PFX), Dimas Digital Master Studio (zvuk), Daniel Dzugas (produkce Dimas), Juraj Martinák (produkce Dimas)
Roman Blaas (ČT)
Marek Dusil (Mannschaft), Anna Mach Rumanová (filmsomnia)
Martina Šantavá (kreativní producentka ČT), Tibor Horváth (RTVS)
Tomáš Zeman (filmsomnia), Veronika Niňajová (RTVS)
Tomáš Pertold (Mannschaft), Zdeněk Hala (ČT)
Karolína Táborská Volfová (Mannschaft), Gala Kebakoska /ž/ (Mannschaft), Michaela Ledecká (ČT), Tamara Hajičková (ČT)
Kristýna Hodanová (grafické práce), Zdeněk Klusáček (grafika), Detektivní kancelář (grafický design)
Mgr. Jana Merhautová (psychologie)
Zuzana-Markéta Macková (fotografka), Debora Menšlová (fotografka), Jan Hladil (technická spolupráce), Jaroslav Mackov (projekce), Viktor Petráš (projekce)
Anežka Fišárková
Hudba k písni John Scofield
Česká republika, Praha (Česká republika), Nové Město (Praha), ulice Na Poříčí (Nové Město), Divadlo Archa /interiér/ (ulice Na Poříčí), Dittrichova ulice (Nové Město), galerie Display /interiér/ (Dittrichova ulice), Charvátova ulice (Nové Město), Divadlo X10 /interiér/ (Charvátova ulice), Holešovice (Praha), Heřmanova ulice (Holešovice), kavárna Liberál /interiér/ (Heřmanova ulice), Bubeneč (kavárna Liberál /interiér/), ulice U akademie (Bubeneč), Akademie výtvarných umění /interiér/ (ulice U akademie), Humpolec (Česká republika), Kamarytova ulice (Humpolec), galerie 8smička /interiér/ (Kamarytova ulice), Hradec Králové (Česká republika), Velké náměstí (Hradec Králové), Galerie moderního umění /interiér/ (Velké náměstí), Ostrava (Česká republika), Zavlekov (Česká republika), Vlčnov (Zavlekov), Slovensko, Ivanka pri Dunaji (Slovensko), Rakousko, Vídeň (Rakousko), Thyssen-Bornemisza Art Contemporary /interiér/ (Vídeň), Spojené státy americké, New York (Spojené státy americké), New York City (New York), Muzeum moderního umění /interiér/ (New York City), Německo, Berlín (Německo), Francie, Paříž (Francie)
Chybění
Chybění
You Will Never See It All
Chýbanie
Ján Mančuška / Ján Mančuška: You Will Never See It All
film
dokumentárnídistribuční
životopisný, poetický
Česká republika, Slovensko
2023
2021—2022
festivalová premiéra 26. 10. 2023 (27. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
distribuční premiéra 7. 12. 2023 /doporučená přístupnost od 12 let/
slavnostní premiéra 7. 12. 2023 (kino Atlas, Praha)
Dokumentární film o umělci Jánu Mančuškovi.
Mannschaft, filmsomnia, RTVS – Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Česká televize (koprodukce)
Mannschaft s.r.o., filmsomnia s. r. o., Rozhlas a televízia Slovenska, Česká televize
dlouhometrážní
83 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, slovensky
anglické, české
české