Dokumentární snímek reprodukující výpovědi obětí sexuálního otroctví, který byl v České republice uveden pod názvem Horečka, natočila německá filmařka a publicistka Helen Simon (nar. 1975). Vznikl v německo-české koprodukci za účasti respondentek z různých částí světa. – Páteř filmu tvoří vyprávění Jihoafričanky Grizeldy Grootboom a Němky Sandry Norak. Grizelda byla v osmnácti letech unesena při návštěvě Johannesburgu a znásilněna. Zlomená a rezignovaná byla vtažena do světa prostituce a drog. Sandra se ve stejném věku seznámila se starším mužem, který ji pomocí manipulace a citového vydírání časem donutil k prostituci. S oběma ženami nakládali překupníci, pasáci i klienti jako se zbožím. Obě dvě si odnesly trvalé následky na duši i na těle. Obě jsou však společensky aktivní, veřejně hovoří o své zkušenosti a šíří povědomí o obchodu s lidmi, který zůstává celosvětovým problémem. Výpovědi Grizeldy a Sandry jsou doplněny dalšími, stručnějšími vyprávěními, mimo jiné vzpomínkami několika žen z České republiky. – Film je pojat publicistickým a edukačním způsobem a soustředí se prvořadě na sdělení společensky důležitého poselství. Vznikl za finanční účasti bavorské televize Bayerischer Rundfunk, v jejímž vysílání byl uveden ještě před festivalovou premiérou na 37. mezinárodním dokumentárním festivalu DOK.fest Mnichov na jaře 2022. Do českých kin film vstoupil o rok později.
Obchod s lidmi je celosvětový miliardový trh se zločinem. Ročně se na světě prodá přes 40 milionů lidí, což generuje nelegální zisk přes 150,2 miliardy dolarů. V roce 2020 se z těchto 40 milionů našlo pouze 48 tisíc lidí, většinou sexuálně zneužívaných žen. Mezi oběťmi bylo 30 % dětí. Zbytek ze 40 milionů obětí zůstal beze jména a nevyslyšen. Jejich příběhy neznáme. – Jihoafričanka Grizelda se u ohně rituálně očišťuje od trápení. Sbírá sílu vyprávět svůj životní příběh. Ozývají se hlasy žen ze všech koutů světa a útržky jejich vzpomínek na vlastní zkušenosti s otroctvím. – Grizelda vypráví o svém dětství v rybářské rodině v Kapském Městě. Když jí bylo deset let, otec přišel o dům a rodina se rozpadla. Grizelda žila na ulici a živila se drobnými krádežemi. Docházela však stále do školy, kde se jako dospívající seznámila s dívkou z bohaté rodiny, která se stala její nejlepší kamarádkou. – Grizelda telefonuje se svou matkou. Mají spolu napjatý vztah. – Němka Sandra, která strávila roky jako sexuální otrokyně, hovoří na konferenci o alarmujícím rozsahu světového obchodu s lidmi. – Grizelda vypráví, jak se její kamarádka přestěhovala do Johannesburgu. Nabídla Grizeldě, že za ní může přijet a nastěhovat se. Na jízdenku si Grizelda vydělala prostitucí. Po příjezdu do přepychového domu, který měl rodině kamarádky patřit, se Grizeldy zmocnili dva muži. Zbili ji, svázali, zdrogovali a opakovaně znásilnili. – Z otřesené a rezignované Grizeldy se stala drogově závislá prostitutka. Její kuplíř, který byl současně drogovým dealerem, ji týral. – Sandra vypráví, jak se jako nezletilá přes internet seznámila se starším mužem. Po čase ji zavedl do nevěstince. Toto prostředí ji nejdříve šokovalo, ale postupně mu uvykla. Pomocí manipulace Sandru přítel časem přinutil, aby se sama začala prostituovat. – Sandra popisuje odpudivé zacházení s prostitutkami ze strany klientů. – Před centrem sociální pomoci v Praze žena bez domova vypráví, jak ji v mládí přítel prodal jako prostitutku do Teplic. Strávila tam tři měsíce, později se prostituovala dál, protože zůstala bez prostředků. – Sandra popisuje vážné psychické problémy, do kterých se kvůli prostituci dostala. – Jiná žena v Praze líčí, jak ji v mládí unesla dvojice mužů. – Sandra vypráví o kuplíři, k němuž se dostala. Ukáže jeho emblém, který jí nechal vytetovat na záda. Tvrdí, že toto dělá většina kuplířů. – Hlasy různými jazyky vyprávějí o nelidském zacházení s ženami ze strany překupníků, kuplířů a klientů. – Grizelda si modlitbou dodává odvahu před svou přednáškou. Během přednášky mluví o tom, jak s ní pasáci zacházeli jako se zvířetem. Pomocí steroidů jí nechali zvětšit poprsí. Když s jedním z klientů otěhotněla, majitelka nevěstince jí nejdříve dovolila dítě nosit. Tlak dítěte jí zužoval stěny vaginy, což se klientům líbilo. Grizelda takto pracovala do šestého měsíce těhotenství. Pak však byla donucena k interrupci. V pozdější době se jí narodil syn. Žije v neustálé obavě, že syn někde narazí na pornofilm, v němž jeho matka účinkuje. Grizelda zmiňuje, že když pronášela projev před jihoafrickým parlamentem, v mnohých poslancích poznala své bývalé klienty. – Po přednášce Grizelda pláče. – Sandra hovoří o iracionálním pocitu viny v ženách, který překupníci a pasáci zneužívají, aby je dále mohli vykořisťovat. – Grizelda mluví o trvalých zdravotních následcích, které jí zneužívání působilo. – Anonymní Češka, která byla sexuálně vykořisťována, vypráví o svém pokusu o sebevraždu. Na psychiatrii se seznámila se svým současným manželem. – Sandra se ve Spolkovém sněmu připravuje na přednášku pro poslance z různých frakcí. – Grizelda odmítá výrazy jako překupnictví. To, co zažila, nazývá otroctvím. Děkuje za vyslechnutí svého příběhu. Spolu s kamarádkou zpívá a tancuje u ohně. – Děkujeme všem našim protagonistům za jejich statečnost a sílu, za to, že jsou ohněm v temnotách. Děkujeme každé ženě a dítěti, které se nám svěřily se svým osudem, přestože jim i nadále hrozí nebezpečí. Doufáme, že pomůžeme propůjčit hlas většině obětí, jež chtějí, aby se o jejich příbězích vědělo, ačkoli o nich samy mluvit nemohou.
hlas ženy mluvící jazykem dari
hlas ženy mluvící rumunsky
hlas ženy mluvící thajsky
hlas ženy mluvící portugalsky
hlas ženy mluvící anglicky
hlas ženy mluvící svahilsky
hlas ženy mluvící arabsky
aktivistka boje proti obchodu s lidmi
aktivistka boje proti obchodu s lidmi
Helen Simon /ž/, Kateřina Bubeníčková (spolurežie)
Franziska Lindner /ž/ (konzultantka), Sarah Schill /ž/ (konzultantka)
Carla Muresan /ž/
Quirin Kehm
Nina Ergang /ž/
Nanette Foh /ž/, Eva Skálová, Jonas Windwehr, Františka Chlumská
Christian Müller (design a mix zvuku), Barbora Hovorková (záznam zvuku), Claudia Leder /ž/ (záznam zvuku), Martin Karel Klusoň (záznam zvuku), Tomáš Karásek (záznam komentáře), Amelie Melina Völker /ž/ (střih komentáře), Jakob Struppler (střih komentáře)
Enrico Canu (asistent), teamWERK. Die FilmProduktion (obraz), Günter Moritz (teamWERK. Die FilmProduktion), Monika Agler /ž/ (teamWERK. Die FilmProduktion)
Christian Füllmich (Filmallee), Alexander I. Krötsch (Filmallee), Giselher Venzke (natáčení v Jihoafrické republice)
David Lindner Leporda (Filmallee), Catherine Drolet /ž/ (vývoj Films de l'Oeil)
Jiří Konečný (endorfilm), Claudia Gladziejewski /ž/ (redaktorka Bayerischer Rundfunk)
Daniela Ebeling /ž/ (Filmallee), Daniela Magnani Hüller /ž/ (vedoucí natáčení Filmallee), Kateřina Bubeníčková (endorfilm), Dagmar Šperlová (endorfilm), Sello Magaga (natáčení v Jihoafrické republice)
Franziska Lindner /ž/ (Filmallee), Nicole Kirsch /ž/ (Filmallee), Daria Stakhovska /ž/ (Filmallee), Paula Wöbke /ž/ (Filmallee), Henry Bock (Filmallee), Nadja Ißler /ž/ (Filmallee), Petr Fiala (endorfilm), Petr Štěrba (endorfilm)
Cornelius Mushangwe (rešerše archivních materiálů), teamWERK. Die FilmProduktion (servisní služby)
Markéta Housková, Anna Perglerová
Monika Omerzu Midriaková
Zpívá Grizelda Grootboom /ž/
Česká republika, Praha (Česká republika), autobusové nádraží Florenc (Praha), Nové Město (Praha), Hlavní nádraží (Nové Město), Karlovo náměstí (Nové Město), Nová radnice (Karlovo náměstí), Karlín (Praha), Kanada, Winnipeg (Kanada), okolí (Winnipeg), Jihoafrická republika, Kapské Město /Kaapstad/ (Jihoafrická republika), Beaufort West (Jihoafrická republika), Johannesburg (Jihoafrická republika), Německo, Berlín /Berlin/ (Německo), Mnichov /München/ (Německo), Karlsruhe (Německo), Martinsried (Německo), Neuenbürg (Německo), Thajsko, Čiang Mai (Thajsko), okolí (Čiang Mai)
Horečka
Horečka
Voices from the Fire
Stimmen von Feuer
Fieber / Fever
film
dokumentárnídistribuční
sociální, psychologický, sociologický
Česká republika, Spolková republika Německo, Německo
2021
2018—2020
začátek natáčení 1. 11. 2018
konec natáčení 1. 9. 2020
festivalová premiéra 7. 5. 2022 (37. mezinárodní festival dokumentárních filmů DOK.fest Mnichov, Německo)
zahraniční premiéra 25. 8. 2022 (Berlín, Spolková republika Německo)
distribuční premiéra 27. 4. 2023 /doporučená přístupnost od 15 let/
Režie a scénář Helen Simon.
Filmallee, endorfilm (koprodukce), Bayerischer Rundfunk (koprodukce), Films de l'Oeil (vývoj)
Filmallee GmbH, endorfilm s.r.o., Bayerischer Rundfunk München
dlouhometrážní
92 min
DCP 2-D, MP4
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
anglická
česky, anglicky, německy, arabsky, portugalsky, rumunsky, thajsky, xhosky, darí
české
anglické, německé