Doba se sice rychle mění, současní jedinci málem přicházejí na svět s pupíkem ve tvaru @ a v blízké budoucnosti možná obdrží po narození do hlavy čip plný informací, ale hybnou silou naštěstí stále ještě zůstávají touha, erotika a sexualita. Tato oblast je velmi pestrá, měla by být radostná a může být i hravá, což připomíná režisérka Michaela Pavlátová spolu s výtvarníkem Vratislavem Hlavatým v odvážné animované fantazii Karneval zvířat, nazvané podle stejnojmenné skladby Camilla Saint-Saënse (1835–1921), kterou mimochodem složil při své návštěvě Prahy (1886). Jednotlivé etudy vyznívají rozverně, nezbedně až parodicky, ale i poeticky či trochu teskně. Tvůrci použili kreslenou animaci kombinovanou v počítači s kresleným pozadím. Některé sekvence „bují“ až příliš rychle a divák tak ani nepostřehne všechny nápadité detaily. – Snímek tvoří překvapivé souznění s erotickou komedií Shortbus. Je totiž o tom samém, ale úplně jinak a krátce. -kk-
Holky a kluci rostou a dospívají, shlukují se do partiček. A i když některé atributy tělesného dozrávání zakrývají, případně se jich zbavují (např. si holí podpaží), zákonitě dorazí na práh dospělosti, kdy dojde k prvnímu erotickému vzplanutí: hlouček slečen obhlídne skupinka nahrbených floutků, nastává první erotické vzrušení. – Různé mužské a ženské tváře, pohlavní orgány a části těla se přeskupují a přetváří. Ve výsledku vzniká zpřeházený lidský pár: ani kompletní žena, ani muž. – Večeře snědena, šaty svlečeny, uprostřed místnosti zalité vodou-nocí leží na růžové posteli nahý muž. Sny mu přinášejí roztodivné obrazy: ženu cvakající nůžkami nad krokodýlem, polonahého vojáka, jemuž se na zádech pevně drží nahá žena, za stolem sedící ženu s nohama v kyblíku, hladící si svá ňadra. – I nahé ženě v růžové posteli rybky přinášejí představy, v nichž spatřuje mořskou pannu, hýčkanou dlaněmi, ženu, jež si chytá slzy do pohárků, což s vyplazeným jazykem sleduje podivný chlapíček, plující vnadné mořské panny, žluté tvory, jež doplouvají ke zvědavému chlapci, který kouká do pootevřených dvířek pod oknem, zelené prsatky s vyšpulenými rty, vnadnou vyzývavou ženu v pozici na čtyřech. – Noc končí, zlaté rybky odplouvají, na růžové posteli leží společně muž a žena, přichází den. – Kypré ženě leží v nohách drobný muž, oba mají různé představy, v očích jim hraje vzrušení, ale i obavy a slzy. – K tryskající kašně v parku přilétá hejno ptáků. Krouží kolem slunících se žen, do četby zabraného staršího páru na lavičce, vilných starců, kteří jim sypou drobky, mladé dívky, která radostně ukáže rozkrok. Letci doletí až k nahým rozpláclým ženám na dekách a okukují je zblízka, na rozdíl od slídilů, ukrytých v keřích. Ptáci dalším nahotinkám náruživě klovou do bradavek, až znaveně spočinou v jejich objetí. Po chvilce však k překvapení žen odletí. Fontána přestane tryskat životadárnou vodu. – Smutné ženě v kostýmku, stojící v záři reflektoru, se postupně spustí a zase „obléknou“ punčochy, sukně, živůtek. Chvíli je skoro celá odhalená, ke kotníkům jí spadnou i kalhotky... – Veselá společnost kytiček, houbiček, šneků, zajíců, žen, mužů. Hmyz saje z kytek nektar a z mužů mozky, ženy srkají brčky drink. Ušáci jsou nadšení ze servírky, šneci oblézají pohovku a na ní ležící vstřícnou kyprou ženu, zajíčci si v kruhu navzájem rozkošnicky masírují uši. Pestrá společnost je ve varu barvitých událostí, mumraj vrcholí. Dva rozjásaní zajíci „vybuchují“ v gejzír hvězd, z nichž v záři reflektorů přišli (viz začátek). -kk-
Snímek byl uveden do distribuce jako předfilm s americkým filmem Shortbus (2006; režie John Cameron Mitchell).
Pavel Rejholec (mix zvuku)
Martin Pěknic (kompozice)
Universal Production Partners, a. s. (počítačové zpracování), Lenka Vozolubová (počítačové zpracování), Bedřich Strnad (počítačové zpracování), Rastislav Šimočko (počítačové zpracování), Ivo Marák (počítačové zpracování), Vojtěch Votýpka, Otomar Kvěch, Milan Jílek, Luboš Krtička, Petr Ostrouchov, Jan Jurák, Jaroslav Malý
Camille Saint-Saëns (Karneval zvířat)
Karneval zvířat
Karneval zvířat
The Carnival of the Animals
Le Carneval des Animaux
film
animovanýdistribuční
férie
Česká republika
2006
2006
premiéra 16. 11. 2006 /doporučená přístupnost od 18 let/
bez sloganu
NEGATIV s.r.o., Universal Production Partners, a. s. (koprodukce), Soundsquare, a. s. (koprodukce), Bessel Kok (spolupráce)
NEGATIV s.r.o., Universal Production Partners, a. s., Sound Square
krátkometrážní
10 min
35mm
kreslený
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
bez dialogů
bez titulků
české
Festival: 14. mezinárodní přehlídka filmu, televize a videa – FEBIOFEST
2007
Praha / Česká republika
Kristián za rok 2006 v kategorii animovaná tvorba
Michaela Pavlátová