Po dokumentárních esejích Český fenomén: Homo chatař (2000) a Český fenomén: Homo chalupář (2001) se Bernard Šafařík snaží postihnout další národní zvyklost, která přečkala mnoho generací až do současnosti v téměř nezměněné podobě. Sběrný snímek Český fenomén: Taneční zaznamenává jeden rok tanečních kurzů pro teenagery. Vede nás od zápisu, přes úvodní lekce, první prodlouženou až k plesové premiéře, společné fotografii, poslední hodině a závěrečnému konstatování absolventů: trochu umím tančit a lépe se chovat. Bez výrazných zvratů tak pozorujeme současnou generaci mladých, jak se s nejrůznějším očekáváním vrhá do prvních nesmělých kroků na parketu. Po čase adolescenti nacházejí více jistoty a jejich společenské vystupování se lepší. Vše se odehrává pod vedením zkušených tanečních mistrů a jejich asistentů. Se slzou v oku pozorují dění zjihlé gardedámy, vzpomínající na mládí, a při zvláštních událostech se k nim přidávají další příbuzní. Z „nevycválaných“ jedinců (tvůrci si všímají nejrůznějších detailů) se během kurzu a tedy i filmu stanou mladé dámy a mladí pánové, kteří si osvojili základní společenské dovednosti. – Film nostalgicky osloví všechny, kteří podobnými kurzy prošli.
Leden, zápis do tanečních kurzů. V Národním domě na Vinohradech a na Žofíně je tlačenice; zájemci jsou odbavováni pod pořadovými čísly. Od kurzu očekávají, že se naučí tančit nebo poznají nějakého partnera. - Květen, seznamovací společenský večer. Při této příležitosti si mnozí poprvé obléknou společenské šaty a luxusnější boty, na něž nejsou zvyklí. Po zhlédnutí módní přehlídky a předtančení je jejich budoucí taneční mistr vyzve ke společným základním krokům. - Září, první taneční hodina. Před zahajovací lekcí si hloučky slečen a mládenců dodávají odvahu. Po posledních úpravách účesů, uvázání motýlků, zbavení se žvýkaček a nazutí tanečních bot vše vypukne za dohledu asistentů, kontrolujících vzhled. Taneční mistr Zdeněk Chytrý s partnerkou Danuší udílejí pokyny k žádosti o tanec. První promenáda kolem taneční plochy se odehrává pod drobnohledem gardedám. Někteří frekventanti pak srdnatě hodnotí své úvodní dojmy. - Říjen, společenský večer se stolováním. Mládež se seznamuje se základními pravidly chování při návštěvě restaurace. Statečně bojuje s jídlem během „cvičného“ rautu. - Říjen, taneční hodina. Žáci nacvičují kroky v řadě. Klavírista Jan Kovářík vzpomíná, jak před mnoha lety začínal. I bubeník Jiří Jančar a dechař Zdeněk Vašátko komentují své poznatky, jak se z mladých nevycválanců před jejich zraky stávají elegantní jedinci. - Listopad, první prodloužená. Událost se nese ve slavnostním duchu. Hudební doprovod zajišťuje profesionální orchestr, jehož vedoucím je trumpetista Georgij Arsenjev. Po dohodě s mistrem o „tanečním pořádku“ uděluje poslední pokyny muzikantům o skladbách, jež budou hrát. - Vedoucí taneční školy Růžena Chladová hovoří o tradici tanečních kurzů, jež se u nás organizují již od národního obrození, a zmiňuje některé módní taneční vlny, např. rozšíření české polky do světa. - Pět párů hovoří před plným sálem o svých tanečních pocitech a pak se zhostí dvou úkolů: tance s partnerkou v náručí a vázání kravaty. Danuše Chytrá považuje prodlouženou za první vstup do velké společnosti. Petr Soukup objasňuje funkci a pravomoci asistenta. Na řadu přijde i sólo pro garde, samozřejmě je to polka. - Listopad, taneční hodina. Asistenti pomáhají párům ve sladění kroků čači. Gardedámy pozitivně hodnotí kurz a vzpomínají na své mládí. - Prosinec, Mikulášská. Anděl s čertem a Mikulášem oživí taneční dění. - Dívky si vybírají dlouhé šaty. - Prosinec, první ples. Slavnostní večer je zahájen předtančením. Tanečnice hodnotí své róby. Danuše Chytrá říká: „Ples v tanečních rovná se krásné nové šaty.“ - Leden, fotografování. Frekventanti pózují pro společný památeční snímek. - Danuše Chytrá je civilním povoláním rozpočtářka. „Dvojí“ život jí vyhovuje, stejně jako jejímu manželovi, referentovi v oblasti protipovodňových opatření v Praze. Až v dospělosti vystudoval Zdeněk Chytrý taneční obor na Ježkově konzervatoři. - Duben, poslední taneční hodina. Tanečnice dostávají květiny od partnerů, večer se odehrává v hravém duchu. Mladí absolventi hodnotí kurz, jenž v zásadě splnil jejich očekávání. - Duben, jarní květinový ples. Mladí lidé se do společenského života vrhají v rytmu kankánu. -kk-
Byly vytvořeny dvě verze filmu, první má 57 minut, druhá 77 minut.
taneční mistr
taneční mistr
taneční mistr
taneční mistr
taneční mistr
taneční mistr
taneční mistr
taneční mistr
asistentka tanečního mistra
asistentka tanečního mistra
asistentka tanečního mistra
asistent tanečního mistra
asistent tanečního mistra
předtančení a taneční ukázky
předtančení a taneční ukázky
předtančení a taneční ukázky
předtančení a taneční ukázky
předtančení a taneční ukázky
předtančení a taneční ukázky
předtančení a taneční ukázky
předtančení a taneční ukázky
hudební doprovod v tanečních kurzech
hudební doprovod v tanečních kurzech
hudební doprovod v tanečních kurzech
hudební doprovod v tanečních kurzech
hudební doprovod na plesech a prodloužených
hudební doprovod na plesech a prodloužených
Karel Hynie, Antonín Trš (vedoucí dramaturg), Darja Macáková (šéfdramaturgyně)
Anna Ryndová, Vladimír Bezděk ml. (střih záznamu)
Kamil Příhoda (mix zvuku)
Bernard Šafařík (Safilm), Anna Becková (šéfproducentka ČT)
Renáta Dvouletá (Safilm)
Český fenomén: Taneční
Český fenomén: Taneční
A Czech Phenomenon: Dance Lessons
Taneční
film
dokumentárnídistribuční
sociologický
Česká republika
2006
2006
premiéra 10. 10. 2006 /přístupný/ (Národní dům na Vinohradech, Praha)
nedistribuční premiéra 9. 11. 2006 (televizní uvedení ČT 2)
Proč dnešní mládeš stále chodí do tanečních?
SAFILM, s. r. o., ČESKÁ TELEVIZE, Centrum publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání (ČESKÁ TELEVIZE)
dlouhometrážní
77 min
Digital Betacam, DVCAM
DVD
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české