Filmový dokument režisérky Miry Erdevički-Charap Černobílá v barvě je portrétem známé romské zpěvačky Věry Bílé a její doprovodné skupiny Kale. Tvůrkyně sleduje svéráznou umělkyni jak v běžných, tak ve výjimečných životních situacích: od nakupování na trhu nebo v secondhandu až po úspěšnou koncertní šňůru ve Francii či po dojemný návrat syna z vězení. Obdobně široký rejstřík projevů a emocí vykazuje samotná zpěvačka, jež se – částečně kvůli své obézní postavě – jeví místy jako rozmarná poživačná žena s poněkud přízemním smyslem pro humor (viz předvádění prasete od jednoho z hudebníků), především však jako mimořádně citlivá interpretka hluboce procítěných romských písní. Její původ se sice stává jedním z hlavních motivů snímku, avšak navzdory tomu, že film vznikl v době aféry s emigrací českých Romů do Kanady a Velké Británie, není otázka této menšiny předkládána jako politický problém. Tvůrci se soustřeďují především na úzce osobní témata, spojená s rodinnými či tvůrčími záležitostmi. – Režisérce a jejímu štábu se podařilo přiblížit se k velmi svérázné a nepřístupné osobnosti takřka na intimní vzdálenost, jak díky výpovědi samotné umělkyně a jejích blízkých, tak prostřednictvím zachycení vypjatých situací. Kamera jakoby byla členem zpěvaččiny „rodiny“, čímž tvůrci dosahují nebývale autentického vyznění. – Během natáčení vznikly čtyři klipy k písním Věry Bílé; dva z nich (Paš o paňori a Ma dža ňikhaj) se objevují i ve filmu. -zk-
Věra Bílá odmítá domluvené ranní vystoupení v televizní „snídani“. Pohádá se s kolegy a zároveň příbuznými ze skupiny Kale: trvá na tom, aby se při vysílání řeklo, že není bohatá, jak se o ní říká. – Zpěvačka s obézní postavou o sobě tvrdí, že je typická Romka. Nerada se strojí. V secondhandu marně přesvědčuje prodavačku, aby jí zlevnila šaty. – Bílá žije v Rokycanech s manželem a adoptivním synem, které bezmezně miluje. Vykouří třicet cigaret denně a bere prášky kvůli dýchání; jejímu zpěvu to však prý nevadí. – Syn Franta je na šestnáct měsíců ve vězení kvůli loupeži. – Manažer skupiny Ervin vypráví o nedělitelném spojení smutku a zpěvu u Věry Bílé. Žena někdy na jevišti pláče, ale muzikanti to často ani nepoznají. – Bílá pózuje u fotografa. Kolegové znají její potřeby: Ervin jí přinese velkou porci jídla, kytarista Dežo ji rozveselí imitací prasete a hrbáče. – Mezinárodní manažer Jiří Smetana, který objevil Bílou v pražském baru, považuje zpěvačku za mimořádnou osobnost. – Bílá odjede s manželem na Slovensko, aby tam našla nevěstu pro syna, až se vrátí z vězení. Navštíví zoufale chudou romskou osadu, z níž pochází její matka. – (Klip Paš o paňori – U vody) V osadě zpívá Věra Bílá oblíbenou píseň své matky. – Zatímco matka naučila dceru zpívat, otec ji učil hrát na cimbál. Jednou jí rozbil rádio, protože neměl rád kytary a ona poslouchala Beatles. – Bílá požádá otce o píseň, při níž by ji "rozbolelo srdce". Zkouší s otcovou cimbálovkou. – Zpěvačka chce, aby Frantovou ženou byla Slovenka z chudé rodiny; jen ty prý zastanou všechny domácí práce. Uvažuje mezi dvěma sestrami z paneláku. Otec sester však není doma, jinak by si Bílá nevěstu rovnou odvezla. – Při návratu syna z vězení se matka rozpláče štěstím. Mladík se však odmítne bavit o svatbě a fotografie vybrané nevěsty ho nezajímá. – Volný čas tráví Věra Bílá hraním na automatech. Kromě vystupování s kapelou vyučuje v mezinárodním sboru romských písní u Idy Kelarové. – Řidič a manažer Kale Ervin se živí prodáváním pečených klobás na trhu. Zpěvák Dezider Šiška Lúčka je dělníkem v železárnách. – Baskytarista Emil Pupa Miko vypráví o své víře v Boha a o rasismu bílých. – Bílá nesnáší novináře, protože kvůli nim si prý lidé myslí, že je bohatá. – (Klip Ma dža ňikhaj – Nikam nechoď) Zpěvačka hraje na automatech a peníze se jí (v animovaných záběrech) jen hrnou. Ale nakonec zase všechno skončí ve strojích. – Bílá seznámí členy skupiny se svou situací: má z různých důvodů dluh třicet šest tisíc korun. Čtyři měsíce nekoncertovala a neměla tedy žádný příjem. Ervin shání peníze mobilem. – Osm tisíc korun dostane Bílá za hi-fi věž, uloženou (už po osmnácté) do zastavárny. – Zpěvačka si před odjezdem na koncert do Paříže vybere u švadleny látku na nové šaty. – V dodávce, která se cestou porouchá, se učí francouzské pozdravy. – Kosmopolitní atmosféra francouzské metropole se Bílé zamlouvá. U Eiffelovy věže pořádá Kale piknik spolu s manažerem Jiřím Smetanou. – Při hostování v rozhlasovém vysílání není Bílá schopna slovy vyjádřit, co je to romská duše. – Rozpačité i nadšené kritiky na vystoupení v novinách a v televizi Věru moc nezajímají. – Nakonec hudebníci dostanou od manažera Smetany peníze a dopřejí si honosný oběd v drahé restauraci. – Další koncert probíhá na přeplněném zámeckém nádvoří. Po jeho skončení se Bílá necítí ve své kůži. Způsobili to prý šaty, které si dala ušít a které jsou „moc nóbl“. Nejlépe se zpěvačka cítí bosá a „napůl nahá“. -zk-
Film byl v prosinci 1999 uveden jako součást pásma Pád a Černobílá v barvě se snímky Pád (1999) a Eastern – Krvavý Hugo (1997).
Věra Bílá, skupina Kale
Černobílá v barvě
Černobílá v barvě
Black and White in Colour
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
1999
1998
slavnostní premiéra 27. 1. 1999
distribuční premiéra 2. 12. 1999 /přístupný/
bez sloganu
Česká televize, TS Čestmíra Kopeckého (Česká televize), Arcimboldo
středometrážní
58 min
1 660 metrů
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká, anglická, francouzská
česky, romsky
bez titulků
české
Festival: 18. meziánárodní festival filmů o umění Montréal 2000
2000
Montréal / Kanada
Cena Vasco Design za nejlepší portrét žijícího umělce
Festival: Mezinárodní festival dokumentárních filmů Kalamata 1999
1999
Kalamata / Řecko
2. cena v kategorii krátký film
Festival: Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha 1999
1999
Praha / Česká republika
Čestné uznání