Snímek debutujícího režiséra Davida Beránka „24“, natočený podle scénáře studentky FAMU Jany Doležalové, je v současné české produkci výjimečný především nízkým rozpočtem: vznikl díky obětavosti celého štábu a společnosti ZIPO film, specializované dosud na výrobu videoklipů a dokumentů. Komorní road-movie, odehrávající se v průběhu čtyřiadvaceti hodin na moravských silnicích i polních cestách, zachycuje setkání dvou „vyděděnců“: devatenáctileté dívky, jež chce zemřít kvůli své minulosti (prodávala se v peep show), a třicetiletého hackera, bezcílně ujíždějícího před neznámými lidmi, kteří chtějí zpět své peníze. Počáteční vzájemné antipatie obou protagonistů se v průběhu jízdy i četných zastávek proměňují. Oba mladí lidé se postupně vzájemně otvírají jeden druhému. Jejich sblížení však nic nemění na bezvýchodnosti mužovy situace. Do děje zasáhne ještě dívčino setkání se starým venkovanem. – Režisér je zkušeným tvůrcem videoklipů, což se projevuje i na konceptu jeho debutu. Postavit však celovečerní film na dvou hrdinech a jednom autě (zde starší americký kabriolet značky Chrysler) vyžaduje zejména mít silný příběh. Ten však bohužel autoři ve své „Čtyřiadvacítce“ nestvořili. Protagonisté jsou velmi matní, vedou dialog pro dialog a děj se skládá povětšinou z jízdy a zastávek v letní krajině. Herečtí představitelé, Bára Seidlová (známá jako princezna z pohádky Lotrando a Zubejda) ani zkušenější Martin Trnavský, nedokázali oživit scenáristické schéma. – Samozřejmě se vnucuje srovnání se Svěrákovou a Brabcovou Jízdou (1994). A tady naplno vyvstávají velké rozdíly; stačí porovnat třeba hudební složku, využívající v Jízdě nápaditě písniček skupiny Buty, s všudypřítomnou a klipovitě plynoucí módní hudbou Davida Rottera...
Asi třicetiletému hackerovi se podaří proniknout do bankovního systému a převést na své konto peníze. – Mladý muž, který si nechal narůst bradku, zastaví se svým velkým kabrioletem značky Chrysler u pumpy. Hlas v mobilu mu sdělí, že má čtyřiadvacet hodin na vrácení peněz. – Do vozu si nasedne dívka, rozhodnutá nedožít se večera. Muž ji z auta neurvale vyhodí, ale když se dívka posadí na silnici, musí ji vzít. Za jízdy se spolu baví. Dívka chce, aby ji vzal někam, kde se dá snadno umřít. – Podle telefonátu už hodina z lhůty uplynula. – Spolujezdkyně se řidiči nabízí, ale on ji odmítne a vnucuje jí peníze. Ona však uraženě vystoupí. Když jí řidič strčí bankovky do výstřihu, udeří ho. On si ji hodí přes rameno a naloží ji zpět. – Jedou po okreskách i polních cestách. Zastaví u rybníka. Zatímco se řidič koupe, dívka si hraje s jeho komunikátorem. Muž se přizná, jak získává peníze. Jí se to hnusí. Hacker ji hodí do rybníka a začne ji topit, aby jí dokázal, že ve skutečnosti nechce zemřít. Pak pokračují dál v cestě. Dokonce se zvolna sbližují. Dívka je smutná a muž se předvádí, aby ji rozveselil. U další pumpy mu dívka ujede, ale po chvíli se k němu vrátí. On koupil láhev Martini a ona mu začne říkat Martin. – Kvůli poruše zastaví vůz na starém železném mostě. Zatímco řidič spravuje motor, dívka vyleze na mostní oblouk. Muž ji přesvědčí, aby slezla, a slíbí jí, že pojedou k moři. Zbytečně čekají u závor na vlak. – Dívka se při zastávce ptá, zda by si ji koupil. Ona by se prý od něj koupit nedala. Ukáže mu spoustu peněz, jež vydělala tím, že se prodala. Nabízí mu je: já za tebe umřu a ty můžeš žít dál. On to však odmítne. Zbývá mu šestnáct hodin. – Dvojice zastaví u hangáru polního letiště. Mladík ukáže společnici letadlo svého otce, který se tu před jedenácti lety zabil. Intimní okamžik zničí muž vulgární nabídkou k sexu. Dívka ho udeří a ujede chryslerem. Náhodou srazí na silnici starého muže. Dovede ho chalupy. Vzpomene si tu, jak ji pasák bil v šatně v peep show, kde pracovala. Děda jí rozmlouvá záměr zemřít a vypráví o tom, jak přišel o svou rodinu. Uvaří jí polévku a uloží ji do postele. Když ji chce pohladit, dívka ho urazí a odejde vedle. – Ráno se mladá žena probouzí; jakoby zapomněla na minulý den. Záhy však zjistí, že děda zemřel. Uteče k autu a vrátí se k hangáru. Muž klidně přistoupí a oba pokračují v jízdě. Dívka mu znovu marně nabízí pomoc. Zbývají mu dvě hodiny. – Řidič se zmíní o tom, aby se zbavila minulosti třeba tím, že vyhodí své peníze. Když to však dívka udělá, rychle zastaví a posbírá je. Později požádá společnici o tanec na prázdné silnici. Dívka konstatuje, že ho začíná mít ráda. – Řidič zabrzdí u autobusové zastávky v polích. Donutí dívku, aby vystoupila. Při odjezdu jí zamává. – Dívka běží kukuřičným polem; útržkovitě se jí vybavuje minulost v peep show. Doběhne k lomu a skočí z výšky dolů do jezírka. – V představách se vynořuje z vysněného moře. Na břehu se krátce setká s řidičem. – Dívka se vynoří v jezírku. Vrací se na silnici k opuštěnému autu. Marně Martina volá. Hlas v mobilu jí řekne, že "oni" s ním právě mluvili... -tbk-
Jitka Šimková
Jiří Götz, Libor Durczak
Miloš Hála, Hana Červenková, František Heusler, Jiří Fohler, Jiří Hlaváček, Dan Ulrich
David Rotter /klávesy, kytary, klavír, aranžování, programování/, Karel Kocůrek /horna/, Milan Šinták /bicí/, Šárka Rotterová /dech a vzdech/
Česká republika, severní a jižní Morava (Česká republika), Polsko
„24“
„24“
"24"
film
hranýdistribuční
road movie
Česká republika
2001
2001
konec distribučního monopolu 31. 12. 2010
premiéra 11. 1. 2001 /přístupný/
Nikdy nevíš, co přijde zítra... pokud chceš něco říct, řekni to dnes.
ZIPO FILM, s. r. o., Filmové studio Olomouc, spol. s r. o. (spolupráce)
dlouhometrážní
90 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo, Dolby Spectral Recording
česká
česky
bez titulků
české