Režijní debut Petra Jákla už svým konkrétním titulem Kajínek odkazuje k případu „nejslavnějšího českého vězně“, tedy k neuvěřitelně medializované kauze zločince Jiřího Kajínka, který si odpykává doživotní trest za dvojnásobnou vraždu provedenou v květnu 1993. Režisér, který se na filmu podílel také jako spoluscenárista a spoluproducent, na téma důsledně aplikuje hollywoodskou mainstreamovou optiku, což ještě problematizuje otázku morální vhodnosti jednostranné filmařské manipulace s autentickým případem. Našel oporu ve scenáristovi Marku Dobešovi (který svůj zájem o americký typ vyprávění osvědčil už v hororu Choking Hazard) a v kameramanu F.A. Brabcovi. Filmový Kajínek je tak především „čestný kriminálník“, jenž odmítá porušit své zásady a křivě svědčit. Mafián Novotný, který na něj svedl vraždu svých nepohodlných kompliců, mu přitom slibuje nižší trest. To Kajínka v mravně zkorumpované porevoluční české společnosti mění v hrdinský vzor především v očích mladé advokátky Pokorové, která se o kauzu nejprve zajímá z osobních důvodů. Posléze ji Kajínkův případ strhne a mladá žena začne na vlastní pěst sbírat důkazy potřebné pro znovuotevření soudního procesu. Dostává se tak do konfliktu s Novotným, jehož kontakty sahají až k politickým špičkám. Hrdinčino snažení končí prohrou, i když pro diváka bezpečně odhaluje (pomyslnou) Kajínkovu nevinu. - Česká variace na „paranoidní“ thriller o osamělém jedinci, vedoucím marný boj se světem upadlých hodnot, kombinuje „detektivní“ pátrání s příběhem nespravedlivě obviněného muže, který se opakovaně pokouší uprchnout z vězení. Film nepracuje volně jen s dobovými reáliemi 90. let, ale i se samotným Kajínkovým případem, jehož fakta i chronologii podřizuje vlastním potřebám. Časově zahrnuje několik let a spojuje volnou příběhovou linkou protagonistův útěk z Valdic (září 1996), jeho zadržení po druhém útěku z Mírova (prosinec 2000) a zamítnutí žádosti o obnovení procesu (leden 2004). - S výjimkou protagonisty mají postavy, inspirované skutečnými osobami, změněná jména. „Reálný“ rámec doplňují v rámci žánrové hry fiktivní postavy hrdinčina milence Dočekala a mafiána Novotného. Smyšlené je ovšem i erotické pouto mezi hrdinou a sličnou advokátkou. – Autenticitu vyprávění zvyšuje obsazení, částečně mezinárodní (především ruský herec Konstantin Lavroněnko coby Kajínek). Film je věnován památce herce Vladimíra Dlouhého. – Na projektu pracoval původně jako scenárista Ivan Fíla, který měl snímek také režírovat. O autorství filmu nyní vede s producenty Kajínka soudní spor. – Hned po uvedení, spojeném s masivní kampaní, se snímek stal diváckým hitem.
Novinové titulky mapují českou realitu po pádu komunismu: růst korupce, prostituce a kriminality. Zmiňují se o případu prvního českého nájemného vraha Jiřího Kajínka, odsouzeného za vraždu podnikatele Pernera a jeho bodyguarda. – O deset let později. Kajínek se pokusil o útěk z věznice na Borech. Mladá advokátka Pokorová usiluje o to, aby ho mohla zastupovat. – Pokorová žije se svým šéfem, elegantním právníkem Dočekalem. Tomu se nelíbí, že se zajímá o Kajínka, jehož sám neúspěšně hájil. – Vězeň, který intenzivně posiluje, skončí po rvačce s vrahem Křížkem na marodce, odkud se pokusí utéct. Pokorová marně žádá tiskového mluvčího věznice o povolení dalšího rozhovoru s ním. Doufá, že najde důkazy, jež by vedly k obnovení procesu. Dráždí ji, že případ má v kompetenci stále tentýž krajský soudce. – Kajínek si pokusem o útěk u spoluvězňů získal respekt. Dozorci ho však nenávidí. – Vězeň pověří Pokorovou, aby ho zastupovala. Dočekal ji varuje: případ má nebezpečné pozadí. Kajínek možná nevraždil, ale grázl je a do vězení patří. – Pokorová počítá s tím, že přiměje k novému svědectví romského bodyguarda Vlastu Klempára, který vraždu Pernera (na rozdíl od svého bratra) přežil. Muž byl možná ponechán naživu jen proto, aby u soudu lhal. – Advokátka vyhledá bývalého zaměstnance policejního ředitelství Novotného, který se zná s Dočekalem. Stárnoucí elegán tvrdí, že vyšetřování Kajínkova případu bylo vedeno záměrně chybně: nedošlo k rekonstrukci zločinu a zmizely některé důkazy jako nalezené nedopalky a Pernerův diktafon. Soudí také, že střelec nebyl sám. Zmíní se o propuštěném policistovi Lejčkovi, který případ vyšetřoval. – Bývalý policista, který nyní pracuje jako strážný, se s Pokorovou odmítne bavit. – Právnička studuje případ majitelky plzeňského fitness centra Fastové, kterou Perner dal jako svou konkurentku pro výstrahu unést. Jeho bodyguardi ji v boudě za městem mučili a znásilňovali. – Lejčko trénuje střelbu s policistou Bukovským. – Když Dočekal zjistí, že Pokorová se případu nevzdala a že Kajínka považuje za nevinně odsouzeného, dá jí fotografii, na níž je vězeň s Lejčkem (oba při procesu tvrdili, se se neznají). Pokorová mu přizná svůj osobní zájem na případu: součástí Pernerovy pomsty Fastové bylo i znásilnění její čtrnáctileté sestry. Tou byla právě ona. V Kajínkovi vidí mstitele. – Vězeň je převezen na Mírov. Ani zde ho nečeká lepší zacházení. – Pokorová ukáže Lejčkovi fotografii. Marně žádá, aby podpořil její žádost o obnovení případu. Přesvědčí Klempára, aby změnil výpověď, ale ten pak před soudkyní Goreckou mlčí. Žádost je zamítnuta. – Novotný chce, aby Pokorová nechala případ na pokoji. Marně však vyhrožuje Dočekalovi. Ten se pokouší přimět Lejčka ke svědectví proti Novotnému. Vzápětí zahyne při autonehodě. – Novotný na pohřbu úlisně utěšuje Pokorovou. Podle něj tragédii zinscenoval Lejčko. – Právnička navštíví Kajínka. Vězeň znovu odmítne svědčit proti Lejčkovi. Udělal během života řadu špatností, ale má své zásady. Pokorová mu ukáže jeho fotku s Lejčkem. – Křížek je ochoten za úplatu dopomoci Kajínkovi k útěku. – Dočekalova vdova vyhodí Pokorovou z advokátní kanceláře a vezme jí i vůz. Nechá ji však ještě načas v luxusním bytě. – Kajínkovi se s Křížkovou pomocí podaří utéct. Muž vyhledá Lejčka a marně se z něj pokouší vymlátit pravdu. Na schůzce Pokorové dokáže, že inkriminovaná fotka je fotomontáž. Podle něj je Novotný mafián. – Kajínek se ukrývá v bytě u Křížkovy manželky. Vyspí se s ní. – Novotný zesílí tlak na Goreckou. – Lejčko potvrdí Pokorové, že Novotný zlikvidoval Pernera a Klempára. Stopy po vraždě zahladili podplacení policisté: on a Bukovský. Kajínek pro mafiána kradl kompromitující materiály, ale není patrně vrah. Bývalý policista dá právničce nedopalky, sebrané na místě činu. Je ochoten svědčit. – Pokorová nedopalky uloží do bankovní schránky, ale klíč jí ukradne Bukovský při pouličním přepadení. – Kajínek se vloupá do Novotného sejfu, ale očekávaný důkaz (kazetu v Pernerově diktafonu) nenajde. – Bukovský zastřelí Lejčka. Zločin zamaskuje jako sebevraždu. – Křížek pod brutálním nátlakem dozorců Kajínka udá. Policejní komando uprchlíka zatkne. – Bukovský předá Novotnému nedopalky. Mafián je zničí: jde o jeho značku cigaret. Navštíví Kajínka ve vězení, ale vězeň mu naznačí, že se nedá zlomit. V tom ho později podpoří i Pokorová. – Na chyby při vyšetřování případu Jiřího Kajínka a pochybení soudu podali stížnost už tři ministři spravedlnosti. Existuje petice prezidentovi usilující o přezkoumání kauzy. -ap-
Pokorová
Mluví Jan Šťastný
Jiří Kajínek
Novotný
Mluví Jan Vondráček
advokát Doležal
Lejčko
Gorecká
Křížek
Mluví Vasil Fridrich
Perner
Mluví Jaromír Nosek
Bukovský
Křížková
Pakosta
Vlasta Klempár
Zbyněk Klempár
tiskový mluvčí
Doležalová
Fastová
reportérka
reportér
vnuk
ministr
redaktor
Bujón
Klempárová
státní zástupce
Kozák
Švehla
dozorce ve věznici Mírov
dozorce ve věznici Mírov
dozorce ve věznici Mírov
dozorce ve věznici Mírov
dozorce ve věznici Bory
dozorce ve věznici Bory
dozorce ve věznici Bory
velitel URNA
stráž Bory
auditor
komentátor
přísedící u soudu
přísedící u soudu
bezdomovec
romská holčička
bodyguard
bodyguard
Petr Jákl, Marek Dobeš, Petr Bok (spolupráce na scénáři)
F. A. Brabec, Milan Chadima (letecké záběry)
František Měsíček (zbrojíř), Boris Tatarov Albert (zbrojíř)
Luděk Jelen, Marek Dobeš (akční scény)
Double stunt team – Ing. Luděk Jelen, Michal Boltnar, Zdeněk Barták, Radek Kašpar, Ondřej Čečetka, Martin Stein, Filip Zafouk, Luboš Sotulář, Luděk Jelen, Tomáš Cibulka, Jan Semlbauer, Eduard Blesk, Jan Syřiště, Jaroslav Stich, Petr Lacina, Robin Doležal, Roman Boháč, Tomáš Man, Vladislav Jarý, Jan Semlbauer st., Zbyněk Hozák, Jan Beran
Alžběta Jungrová (fotografka), Ota Bareš (práce se zvířaty)
Hudba k písni Michal David
Kajínek
Kajínek
Kajínek
Princip K.
film
hranýdistribuční
kriminální, životopisný
Česká republika
2010
2009
slavnostní premiéra 4. 8. 2010 (multiplex Palace Cinemas Slovanský dům, Praha)
distribuční premiéra 5. 8. 2010 /doporučená přístupnost od 15 let/
Znát pravdu je nebezpečné.
dlouhometrážní
118 min
35mm
1:2,35
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
české
české
Festival: 5. mezinárodní filmový festival kriminálních a policejních filmů
2011
Liège / Belgie
Cena mladé poroty za nejlepší film
Petr Jákl ml.
Akce: 1. ceny české filmové kritiky 2010
2011
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Vladimír Dlouhý
Akce: 18. výroční ceny Český lev 2011 za filmovou tvorbu roku 2010
2011
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Matouš Outrata
Akce: 18. výroční ceny Český lev 2011 za filmovou tvorbu roku 2010
2011
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (in memoriam)
Vladimír Dlouhý
Akce: 18. výroční ceny Český lev 2011 za filmovou tvorbu roku 2010
2011
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Konstantin Lavroněnko
Akce: 10. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin České republiky
2010
Nový Bor / Česká republika
výroční cena za nejúspěšnější film ve filmové distribuci
Petr Jákl ml.
Přehlídka: 18. přehlídka českých, slovenských a polských hraných filmů – Třinecké filmové babí léto/Trzyniecke Babie Lato Filmowe
2010
Třinec / Česká republika
cena publika
Petr Jákl ml.
Akce: 10. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin České republiky
2010
Nový Bor / Česká republika
Cena prezidenta Novoborské akademie spojených kinematografií Radovana Novotného a sklárny Ajeto za scénář
Marek Dobeš
Akce: 10. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin České republiky
2010
Nový Bor / Česká republika
Cena prezidenta Novoborské akademie spojených kinematografií Radovana Novotného a sklárny Ajeto za scénář
Petr Jákl ml.