Adolf Zika, autor uměleckého dokumentu Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu, je sám fotograf a se světově uznávaným tvůrcem se dlouho přátelí. Svůj film považuje za „pravdě podobný“ portrét svérázného a „nečitelného“ umělce, přičemž se netají sympatiemi k němu. – Snímek sice v hojné míře ukazuje Saudkovy fotografie, ale více se zajímá o jeho soukromí. Zika se pokouší proniknout za Saudkovu masku kontroverzní osobnosti. Zároveň pohlíží na jeho život jako na drama hrdiny a odpadlíka, což naopak nahrává tvůrcově sebestylizaci nonkonformního člověka. Snaha odkrýt umělcovo nitro vychází jen zčásti; kamera sice zastihuje Saudka i v momentech intimity, avšak ten obratně zůstává ve své osvědčené roli. Dokument jej zachycuje v různých prostředích (byt, ateliér, chata, krajina) i při různých akcích (oslava narozenin, práce s modelkou) a opírá se o dialog režiséra a umělce i o výpovědi Saudkových blízkých (švagrová, nejstarší syn, Sára Saudková atd.). Zika dílo ozvláštňuje střídáním snímacích postupů (barva, černobílý obraz, použití digitální kamery). Podle něj má portrét působit hlavně na úrovni emocí. – Distributor uvádí zkrácený název Jan Saudek.
Titulek upozorňuje, že film je jen jedním z pohledů na nitro umělce. – Spermie pronikají do vajíčka. – Kluci dvojčata (Jan a Kája) si hrají. Pod archivními záběry dětský hlas vypráví o konci války. Malý Jan tajně sleduje polonahou souložící dívku v trávě. Tento pohled ho prý velmi ovlivnil. – Novinové titulky Saudka označují za kýčaře a provokatéra. – Jan se brání nařčení, že jeho fotky jsou pornografické. Ve svém žižkovském ateliéru aranžuje macaté modelky. – Saudek vypráví o dětství. Už od osmi let prahl po ženách. Jeho bratr Kája byl jeho největší láska; rozdělily je ženy. – Saudek v panelákovém bytu vysvětluje, jak koloruje fotky. – Johana Saudková, manželka bratra Káji, a Janův nejstarší syn Samuel mluví o fotografově vztahu k ženám. – Jan vypráví o prvním manželství. – V den svých dvaasedmdesátých narozenin se Saudek vrátil na místo své první výstavy do Divadla Na zábradlí. V zákulisí je nervózní, ale na pódiu už ochotně odpovídá na dotazy publika. Jeden divák kritizuje jeho fotky. Saudek se brání označení, že je apoštolem ošklivosti. – Po vystoupení v divadle Saudek s režisérem měsíc nekomunikoval. Zika jej navštíví na jeho letním sídle. Fotograf přemýšlel, jestli jeho dílo opravdu není chválou ohavnosti, ale došel k tomu, že pokud to někdo tak vidí, ta ošklivost je v jeho oku. – Saudek vypráví, jak v letech 1970–77 bydlel ve sklepním bytě a byl chudý. – Umělec hraje na kytaru. Jeho nejmladší syn, kojenec Matěj, sedí u něj. – Jan říká, že kdyby se zamiloval do svého dítěte a ono do něj, mohl by se s ním milovat. Přitahuje ho i mužské tělo. Sám fotil i pornografické fotky. – Sára Saudková vypráví, jak se s Janem seznámila. O jejich vztahu mluví i Johana a Jan. – Saudek ukazuje režisérovi sklepní byt, v němž vznikly jeho slavné fotky. Hledají i další místa, na nichž fotografoval. – Saudkova dcera Marie brala heroin a byla ve vězení. – Sára vypráví, jak Janovi řekla, že čeká dítě se Samuelem. – Saudek před štábem fotí dívku Dominiku. – Johana a Sára vzpomínají, jak se Sára díky vztahu s Janem změnila. – Po roce 1989 se Jan přestal bát StB a snímal odvážnější fotky. – Režisér se ptá na akt popálené dívky. Podle fotografova pojetí jsou všichni lidé krásní. – Sára mluví o své tvorbě, již její učitel považuje za dobré řemeslo. – Jan ukazuje francouzský řád Rytíře umění a věd. – Sára konstatuje, že její přítel je velké dítě. – Podle Jana jsou ženy vypočítavé. Z jeho řeči vyplývá, že Sára ho svým odchodem zasáhla. Příliš se nestýkají, jen si píší. Žena je však stále jeho manažerkou a držitelkou práv k jeho fotografiím. – Sára a Jan se setkají na vernisáži její výstavy. – Pavlína Hodková, Saudkova přítelkyně a matka posledního syna, mluví o Janově špatné finanční situaci. Muž konstatuje, že nikdy nefotil pro peníze. – Jan maluje a mluví o tom, jak se jeho obrazy dobře prodávají. – Na hřbitově vzpomíná umělec na rodiče. Vypráví o smrti své druhé a třetí ženy. Podle Sáry se v rodině Saudků všichni uctívají až po smrti. – Jan se chce v Olomouci po padesáti letech setkat s jednou „celovečerní“ láskou. Nikdo však nepřijde. – Fotograf vypráví, proč má rád noc. – Jan cvičí a běhá. Snažil se, aby byl chválen v rodné zemi, a teď se bojí, že marně. – Před závěrečnými titulky běží dlouhý seznam Saudkových výstav, monografií a katalogů a texty o Janovi, Sáře a Kájovi. – Ze souložící dívky v trávě se stane bytost s tváří ďábla... -ivp-
modelka
modelka
modelka
modelka
modelka
dvojče
dvojče
Jan Bartoň, Adolf Zika (supervize)
Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu
Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu
Jan Saudek – Trapped by His Passions, No Hope for Rescue
Jan Saudek: Trapped by His Passions, No Hope for Rescue
Jan Saudek
film
dokumentárnídistribuční
umělecký
Česká republika, Spojené státy americké
2007
2007
předpremiéra 19. 12. 2007 (multiplex Palace Cinemas Slovanský dům, Praha)
premiéra 20. 12. 2007 /doporučená přístupnost od 15 let/ (limitované uvedení)
distribuční premiéra 3. 1. 2008 /doporučená přístupnost od 15 let/ (multiplex Palace Cinemas Slovanský dům, Praha)
Pravdě podobný film Adolfa Ziky.
ZIPO film s. r. o., Thomas Charles Sedivy, euroAWK s. r. o. (spolupráce), Olympus (spolupráce), POST PRODUKCE PRAHA, a. s. (spolupráce), AMP, spol. s r. o. STUDIO VIRTUAL
dlouhometrážní
95 min
35mm
1:1,85
barevný, černobílý
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
bez titulků
české