Ambiciózní autorský projekt Proměny začal vznikat, když bylo jeho tvůrci Tomáši Řehořkovi (nar. 1987) dvacet let. Později se jej ujala producentka Nelly D. Jenčíková, a tak vznikl snímek v moderním audiovizuálním stylu, propojující v mozaikové skladbě příběhy čtyř lidí. Protagonisty jsou mladá žena, toužící po dítěti, a její partner, svobodná matka, nezvládající péči o dvě malé děti, trenér atletiky, nespokojený se svou prací i se svým životem, a stará venkovská žena, trpící samotou. Značně vyspekulované vyprávění se odvíjí „na přeskáčku“, nicméně z něj postupně vyplývají vztahy mezi postavami (stará žena je matkou dívky s dětmi, trenérovi se nabídnou obě mladé ženy do postele); k propletenci osudů přispívají i dvě téměř totožné autohavárie (partner mladé ženy srazí starou ženu a jej zase srazí trenér). – Na snímku je jasně patrná inspirace módními filmovými trendy, včetně použití klipového stylu (práce se střihem či barvou, jízdy, časosběrné záběry nebe s oblaky, sluncem či měsícem, symbolické obrazy apod.). Mladý filmař usiloval o natočení díla, jež by se vymykalo mainstreamu současné české kinematografie. Zdá se však, že si vzal příliš veliké sousto: nedokázal dodat příběhům osamělých a odcizených postav patřičný existenciální rozměr a formu nadbytečně zahltil přemírou „audiovizuality“ (obraz podporuje neméně „trendový“ soundtrack Dejana Pejoviče). -tbk-
Mladý pár se u gynekologa dozví, že v otěhotnění partnerky, zoufale toužící po dítěti, brání mužovy pomalé spermie. Mají „to“ prý stále zkoušet. Cestou domů muž srazí autem starou ženu. Snaží se jí pomoci. Po návratu se v přepychovém bytě s výhledem na město dvojice nepohodne. – Ve venkovském domku se osamělá stará žena modlí růženec. – Tlustý mistr nabídne po směně svezení nové šičce z továrny na boty. Po jeho nepokrytém návrhu však mladá žena vystoupí. Doma na ni čekají křičící dvojčata. Nemá pro ně jídlo. Staví se proto v bytě, kde místo otce dětí narazí na jeho spolubydlícího, který právě sleduje pornofilm. Ten jí dá jídlo, ale když se s ní chce pomilovat, žena ho odmítne a odejde. – Atletický trenér je na tréninku nespokojený se svěřenci. – Bába si stěžuje zájemci o králíky, že ji opustila dcera a že je stále sama. – Blondýnka, toužící po dítěti, se ve městě dívá na dětské oblečky za výklady i na maminky s dětmi. Na poště se seznámí s nějakým mužem, a pak je s ním doma v posteli. Později má na mobilu vzkaz od partnera, že se jí omlouvá za včerejšek a že jede domů. Muž si koupí u stánku jídlo, ale vzápětí ho srazí auto. – Svobodná matka vyrazí ven s plačícími dětmi. Míjí domek staré ženy. Marně shání půjčku v bance, marně se pokouší umístit dvojčata ve školce. Zkusí krást v krámě, ale musí utéct před prodavačkou. Večer se vztekle vrhne na otce dětí, kterého zahlédne v parku. Kolem jede v autě pár z návštěvy u gynekologa. – Matka nechá kočárek s dětmi před nemocnicí. Jde na diskotéku. – Trenér se při tréninku poraní. Na testech mu doktor řekne, že by měl dělat nějakou jinou práci. Večer se muž vydá na diskotéku. Venku se mu nabídne za peníze svobodná matka. Jdou k němu, ale ona se s ním nedokáže vyspat. Baví se o svých zpackaných životech. Trenér ji pak doveze před nemocnici a dá jí peníze. Žena se tam shání po dětech. Kolem ní vezou bábu, již srazilo auto. – Trenér se na poště potká s blondýnkou. Ta ho pozve k sobě. Ale muž se s ní nedokáže pomilovat a raději odejde. Na ulici srazí autem jejího partnera, jemuž blondýna právě marně telefonuje. – Svobodná matka jde opět kolem domku. Zatímco je stará žena na zahradě, dívka vevnitř hledá peníze. Obě se střetnou a pohádají se; jsou to matka a dcera. – Bába hodí v prázdném kostele růženec před oltář a později se ve tmě vrhne pod auto. – V nemocnici ji vezou kolem dcery, čekající na dvojčata. Dívka přijde k jejímu lůžku. Usmíří se. – Blondýna dostane zprávu a vydá se do nemocnice, kde na chodbě kvůli zraněnému čeká trenér (nevidí se však). Ten se tu potká se svobodnou matkou, odcházející od báby. Dívka konstatuje, že teď bude s dětmi bydlet u ní. Zve ho na návštěvu a on souhlasí. Trenér pak zruší tréninky. – Blondýna je u partnerova lůžka. – Šťastný pár je později doma v přepychovém bytě. Pod ním je město. -tbk-
partnerka
mladá matka
trenér
partner
bába
směnový mistr
pornočumil
gynekolog
doktor
vesničan
dvojče
dvojče
hlas
hlas
Ivan Hubač (šéfdramaturg ČT), Tomáš Doruška (dramaturgická spolupráce), Vít Karas (dramaturgická spolupráce), Alois Fišárek (dramaturgická spolupráce)
Anna Krtičková (spolupráce)
Igor Konyukov, Jaroslav Kučera, Vladimír Novák, David Skaunic
Razvigor Spasojević /akordeon/, Dejan Pejović, Khoiba, Furious Melancholics, Eost, Van Basten
Hudba k písni Khoiba
Text písně Ema Brabcová
Hudba k písni Ohmsquare
Text písně Charlie One
Hudba k písni Jan P. Muchow
Text písně Kateřina Winterová
Hudba k písni Van Basten
Proměny
Proměny
Changes
Promeny
film
hranýdistribučnístudentský
psychologický
Česká republika, Itálie
2009
2009
slavnostní premiéra 29. 4. 2009 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 30. 4. 2009 /doporučená přístupnost od 12 let/
Čtyři lidé, kteří spolu nemají nic společného. Čtyři osudy, které jsou svedeny dohromady. Čtyři životy, které se mají změnit.
MIRACLE FILM s.r.o., Lumiq Studios (koprodukce), ČESKÁ TELEVIZE (koprodukce), Vyšší odborná škola filmová Zlín, s. r. o. (koprodukce), Emita Invest, spol. s r. o., HOLLYWOOD C. E., s. r. o. (spolupráce), Soundsquare, a. s. (spolupráce), AVION FILM s. r. o. (spolupráce)
dlouhometrážní
80 min
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
bez titulků
české