Podle vlastního námětu a scénáře natočil Zdeněk Tyc snímek El Paso, inspirovaný skutečnými událostmi. Po úspěšných Smradech se tak znovu vrací k tématu začlenění Romů do „bílé“ společnosti. Pozornost tentokrát věnuje romské matce, která se po smrti muže potýká s existenčními problémy a která se pouští do boje s úřady o opatrovnictví svých sedmi dětí. – Věra Horváthová se musí s rodinou přestěhovat do ubytovny na periferii. I ve stísněných podmínkách pečuje o děti, jak nejlépe umí, ale nezvládá složité jednání s úřady, usilujícími o jejich odebrání do ústavní péče. Pomoc jí nabídne ambiciózní právnička, která zprvu vnímá její případ jako změnu v každodenní rutině. Postupně však začíná chápat vdovinu situaci v širších souvislostech a vadí jí byrokratický přístup úředníků. Na stranu dezorientované, ale také umíněné a nepřístupné Romky se staví i nadšenecký kurátor Kochta. Získat a udržet si Věřinu důvěru je však pro oba gadži komplikované. Metaforou situace rodiny Věry Horváthové je vrak dodávky bez motoru, v němž Kochta pro zábavu vozí z kopce hrdinčiny děti. Nakonec se všem společně podaří s autem zvládnout i „nepřekonatelné“ stoupání. – Autor pojal své dílo jako modelové; snaží se poskytnout představu o tom, s čím se i „slušní“ Romové musejí potýkat. Do hlavní role obsadil neherečku Irenu Horváthovou (ta se objevila i v seriálu Četnické humoresky a zpívá v romské kapele Guločar), partnery jsou jí Linda Rybová s manželem Davidem Prachařem. – Tyc stojí na straně hrdinky, která z pohledu většinové společnosti zůstává nepřizpůsobivým outsiderem, což jen prohlubuje její izolaci. Soustřeďuje se ovšem i na rozdíly mezi romskou a „gadžovskou“ mentalitou a neskrývá romskou „nekompatibilitu“ v některých zásadních otázkách. Klíčový je především problém s hluchoněmým Františkem, jehož hrdinka odmítá umístit do speciální školy. – Snímek jasně pojmenovává některé problémy, ale zároveň se nezříká naděje. Je sice nevyrovnaný a místy až příliš doslovný, nicméně nabízí cenný pohled na situaci Romů v Čechách. – Název El Paso je romský slangový výraz pro přepadení. -ap-
Otce Horvátha přejede auto, když se vrací s hluchoněmým synkem Františkem z výpravy na spadaná jablka. – Vdovu Věru Horváthovou navštíví v jejím pražském bytě na vltavském nábřeží komisní úředník Hloušek a dvě nepříjemné sociální pracovnice. Žena se čtyřmi dcerami a třemi synky netuší, že dluží dvě stě tisíc za nájemné. Poplatky obstarával manžel. – Nejstarší dcera Monika se s matkou pohádá a odejde z domova. – Věra zjistí, že synové ukradli na náplavce kolo. Donutí je, aby ho vrátili. – Horváthovi jsou násilně vystěhováni z bytu do ubytovny v Dolních Chabrech. Případ zaujme mladou novinářku Evu Ostrčilovou z Pražského deníku. – Věra musí každý den rozvézt autobusem děti do tří různých škol. Má potíže s vrátnými, kteří prostřednictvím bezpečnostních kamer sledují dění na chodbách ubytovny. – Eva s fotografem Erikem zajdou za Věrou. Jsou otřeseni stísněným prostorem. – Věra se na úřadě s pomocí sympatizujícího kurátora Dosoudila pokouší vyřídit žádost o sociální dávky. Složité formuláře jsou však nad její síly. – Dosoudil Romku navštíví v ubytovně. Vyčte jí, že se málo snaží, a dá jí poukázky na oblečení z charity. První nákup tam je pro hrdou ženu ponižující. – Monika se na návštěvě zase pohádá s matkou. – Erik přesvědčí svou kamarádku Báru Langerovou, aby se případem Horváthových začala zabývat. Ambiciózní právnička z prosperující advokátní kanceláře má pocit, že by jí mediálně vděčný případ mohl pomoci v kariéře. Její šéf se od toho distancuje. – Bára navštíví Věru doma. Romka ví, že ji čeká soud, nechápe však, že by jí sociální odbor mohl odebrat děti. „Slečinka“ s ní nedokáže najít společnou řeč. – Věra dorazí k soudu pozdě, protože musela s dětmi k doktorovi. Líčení bylo naštěstí odloženo kvůli advokátčině autonehodě. Dosoudil a Bára pozvou rodinu do cukrárny. Řeknou Věře, že sousedi z ubytovny ji udali, že nutí nezletilé dcery k prostituci. – Právnička navštíví Věru v ubytovně. Romka prohrála soud: musí zaplatit k dlužnému nájemnému i penále. Věra jí vypráví o svém manželství. Muže milovala, i když ji bil. Po narození hluchoněmého Františka už nechtěla mít další děti. Rozhodla se dát malou Nellinku k adopci, ale nedokázala to. – Věra vyhledá Moniku, která žije s milencem. Vyčte jí, že nechodí do učení. – Romce nabídne pomoc zapálený kurátor Kochta. Pomůže jí vyplnit formuláře. Ty však potom Věře spadnou do bláta. – Advokátka navštíví Hlouška. Arogantní úředník odmítne stáhnout žalobu o odebrání dětí. – Bára se sejde s Kochtou, kterému se líbí a který jí poradí, jak se Romům přiblížit. – Věra stále nevěří, že by mohla o děti přijít. Sociálním pracovníkům přestala otvírat. – Kochta rodinu pravidelně navštěvuje. Učí se s dětmi. U kamaráda, automechanika Zídka, si s nimi hraje na dvoře v nepojízdné dodávce. Protože autem nikdy nejely, vyrazí s nimi dokonce i „na výlet“ z kopce. Vrak se zastaví v protisvahu a zpátky musejí pěšky. – Matka odmítá poslat hluchoněmého Františka do speciální školy, kde by se naučil znakovou řeč. – Soudní stání je odročeno kvůli předpojatosti sociálních pracovnic. Kochta a Bára vyčtou Věře, že s nimi nespolupracuje. Dosoudil svou snahu už úplně vzdal. – Advokátka se vypraví za Monikou na zkoušku kapely jejího přítele. – Věra požádá starou Romku, aby jí zaříkáváním pomohla získat podporu mrtvého muže. Rozdělají ohníček na podlaze ubytovny. Přistihne je Hloušek. – Bára se rozhodne beznadějný případ pustit z hlavy. Erik ji však přesvědčí, aby to ještě zkusila. – Právnička se Věru pokouší přinutit, aby poslala Františka do speciální školy pro jeho dobro. – Kochta dovolí Báře řídit vrak. Výlet znovu skončí v kopci. Když Věra zjistí, že děti seděly v autě (což mají kvůli otcově smrti zakázáno), pohádá se s gadži. – Kochta se v hospodě opije a popere. Byl přeložen na jiné místo a Horváthovi už nespadají do jeho kompetence. – František je na zkoušku ve speciální škole a líbí se mu tam. Matka ho však chce odvést třeba násilím. Bára se s ní pohádá a od plic jí řekne, co si o ní myslí. Právě tím ovšem získá Věřin respekt. – Kochta má radost: když bude Horváthová spolupracovat, mají ještě naději. – Věra s dětmi, Kochtou a Bárou si vyrazí na „výlet“ dodávkou. Přidá se i Zídek, který se na Romy díval skrz prsty. Povede se jim vyjet na kopec. Cestou míjejí udivenou Moniku, která jede kolem nich s přítelem. -ap-
Věra
právnička
Kochta
Hloušek
Erik
Zídek
Dosoudil
novinářka Eva
Monika
Anča
Adam
Nelinka
Jirka
František
Hartigová
Smutná
soudce
cikán
cikánka
cikánka
zaměstnanec
hudebník
hudebník
hudebník
umělec
umělec
kolega
kolegyně
sekretářka
sekretářka
sousedka
cikánka
cikán
cikán
cikánská kapela
Michaela Kuchynková (T.H.A.), Luděk Valchář (T.H.A.), Darina Levová (T.H.A. a ČT)
Anna Lacinová (znaková řeč)
Vojtěch Lavička, Petr Surmaj (spolupráce), Jan Surmaj (spolupráce)
Vojtěch Lavička /housle/, Petr Surmaj /kytara, akordeon/, Jan Surmaj /kontrabas/, Vladimír Demeter /kytara/, Camilo Caller /perkuse/, Josef Šenki /housle/, Tomáš Brummel /housle/, Eva Brummelová /housle/, Petr Žežulka /viola/, Marek Elznic /violoncello/
Hudba k písni Radoslav Gipsy BangaVojtěch LavičkaJan Surmaj
Text písně Radoslav Gipsy Banga
Zpívá Vojtěch Lavička
Kladno a okolí, Praha a okolí
El Paso
El Paso
Not a Chance
Plechovka
film
hranýdistribuční
psychologický
Česká republika
2009
2008
začátek natáčení 18. 3. 2008
konec natáčení 30. 6. 2008
slavnostní premiéra 17. 3. 2009 (kina Světozor a Lucerna, Praha /v rámci 11. mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět/)
distribuční premiéra 19. 3. 2009 /přístupný/
Příběh inspirovaný skutečnými událostmi.
Filmová a televizní společnost Total HelpArt T. H. A., v. o. s., Česká televize (spolupráce), Televizní studio Brno (Česká televize), HBO Česká republika, spol. s r. o. (spolupráce)
Filmová a televizní společnost Total HelpArt T. H. A., v. o. s., Česká televize
dlouhometrážní
98 min
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, romsky
bez titulků
české
Festival: 22. festival českých filmů – FINÁLE
2009
Plzeň / Česká republika
zvláštní ocenění poroty za celovečerní film
Zdeněk Tyc