Poeticky laděný dokument Karla Čtveráčka Včely letěly krásně zachycuje rekonstrukci secesní českokrumlovské vily s ateliérem, v němž působily od roku 1905 dvě generace fotografů Seidelových. Natáčení filmu začalo v roce 2006 a během něj byla zdokumentována obnova objektu, na níž se podílela řada nadšenců. V archivu bývalého ateliéru se našlo množství unikátních fotografií, jež byly ošetřeny a zakonzervovány, a došlo také k restauraci unikátních fotografických přístrojů (připravena je postupná digitalizace archivu). Snímek končí slavnostním otevřením opravené budovy s expozicí v roce 2008. – Prostřednictvím starých fotografií, deníkových zápisů i svědectví pamětníků titul živě zprostředkovává minulost a vypráví pohnuté rodinné osudy. Německá rodina Seidelových byla postižena poválečným odsunem, na projektu obnovy se proto podíleli Češi i Němci. Byl tak zároveň otevřen další česko-německý dialog, vedoucí i k oživení zaniklé šumavské kultury. Podle tvůrců fotografie totiž není jen historickým svědectvím, ale i prostředkem prožívání dávno minulého. – K premiéře filmu, uváděného v DVD kinodistribuci, byla připravena výstava fotografií z Ateliéru Seidel v pražské Galerii Langhans.
Fotoateliér Seidel v Českém Krumlově býval po desetiletí vyhlášenou adresou. Období prosperity však před lety skončilo a dílo dvou generací fotografů, spjatých se známou firmou, upadlo v zapomnění. Až v roce 2006, po dohodě s dědici, mohl začít Českokrumlovský rozvojový fond s celkovou rehabilitací této výjimečné kulturní památky. – Secesní vila prochází rekonstrukcí. Starý pan Štindl, bývalý pracovník ateliéru, ukazuje prostory, fotografické přístroje a fotky na skleněných deskách ze začátku 20. století. – Na rozhledně na Kleti před historickým plátnem, před nímž kdysi Seidel fotografovával, zvěčňuje návštěvníky polaroidem současný fotograf. Snímky hned rozdává. – Archiváři se ve vile líbí půdní archiv desek, na nichž je Šumava a její obyvatelé. – Seidel zamlada cestoval po Rakousku-Uhersku. V Českém Krumlově založil fotografický závod. – V roce 1905 staví Josef Seidel novou budovu fotografického ateliéru na místě původní dřevěné stavby fotografa Gottharda Zimmera. Fotograf neměl kvůli práci čas na rodinu. Jeho děti v deníku popisují obsazení Krumlova Němci. – Archiváři s péčí ošetřují a inventarizují každou desku. – Seidel za zakázkami dojížděl i s plátnem pro pozadí. Fotografoval i na rodinném výletě. Ke stáru rád včelařil. – Josef Seidel umírá 21. 10. 1935. Fotografickou firmu přebírá jeho syn František. Ten pokračoval v otcově díle tak trochu z donucení, nicméně úspěšně. I za 2. světové války podnik prosperoval. – Po osvobození firma dále fungovala. Část Františkovy rodiny byla odsunuta, on mohl zůstat. – V ateliéru se našly záznamy o 140 000 negativech, prošlo jím až 20 tisíc osob, další fotky vznikaly v terénu. Pan Štindl vzpomíná, jak Seidel těžce nesl, když komunisti zabavili z archivu hlavně desky se šumavskou krajinou. – Dva mladíci ukazují, kde stálo lesní Pašijové divadlo, jež Seidel zdokumentoval. Po únoru 1948 amfiteátr i přilehlý kostelík zpustly. – U Lipna se před plátnem fotí rybáři. – Mladíci pátrají podle Seidelova archivu po zaniklých vesnicích. – V Seidelově ateliéru se při rekonstrukci nalezly různé fotky. – Na výmalbě dílny se odráží situace podniku; před válkou bohatě zdobená, po válce prostá. – V roce 1953 je František Seidel nucen uzavřít fotografický podnik a nastupuje jako fotograf do komunálního podniku. – Německý přítel rodiny Othmar už nemá s kým sdílet vzpomínky na Krumlov. Seidel mladší byl bezdětný, a tak se aspoň těšil z Othmarových dětí. Ten oceňuje, že fotka zachycuje konkrétní chvíli. Vzpomíná, že kamarád jen nerad ukazoval svůj ateliér. – Po opravě domu byla zrenovována i zahrada. Chystá se rekonstrukce včelínu. Kvůli turistům a blízké cukrárně se tu však včelařit nebude. V domě vzniklo Museum Fotoateliér Seidel. – Objekt je slavnostně otevřen. Plátno je zpět v ateliéru. Fotograf před ním fotí „starým aparátem“ (uvnitř staré dřevěné „deskovky“ je moderní přístroj). – Štindl vzpomíná, jak ho Seidel zaměstnal. – Pamětníci se nechávají fotit před historickým plátnem a zaujatě popisují portrétování u Seidela, který se vždy hlásil k Českému Krumlovu. – Obnovený dům nepřipomíná příliš muzeum, spíše záměrně evokuje domov. – Františkova snoubenka Mitzi byla s rodinou odsunuta. Vzít se mohli až v roce 1959. – Štindl si otevřel vlastní fotoateliér. – Seidel zachycoval šumavské Němce i Čechy. – Tvůrčí atmosféra domu se dokonalou rekonstrukcí a renovací možná trochu vytratila, obsáhlý archiv je však jedinečný. – František Seidel v deníku píše i o svých včelách... -dh-
Byly vytvořeny dvě verze filmu, první má 57 minut, druhá 70 minut.
Hana Jemelíková, Hana Stibralová, Darja Macáková (šéfdramaturgyně ČT)
Jakub Jurásek, Jiří Klenka (mix zvuku), Jan Šléška (mix zvuku)
Jarmila Poláková, Petr Morávek (šéfproducent ČT)
Včely letěly krásně
Včely letěly krásně
The Beautiful Flight of the Bees
Vzkříšení
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2009
2006—2008
začátek natáčení 02/2006
konec natáčení 06/2008
předpremiéra 26. 5. 2009 (Městské divadlo, Český Krumlov)
premiéra 19. 10. 2009 /přístupný/ (kino Světozor, Praha)
Příběh fotoateliéru Seidel v Krumlově režiséra Karla Čtveráčka.
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Česko-německý fond budoucnosti (distribuce), Českokrumlovský rozvojový fond
Film & Sociologie s. r. o. (DVD kinodistribuce)
dlouhometrážní
70 min
DVCAM, HD Digital Betacam
16mm, DVD
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, německy
české, německé
české
Festival: 6. mezinárodní festival evropského filmového umění Telč – Arts&Film 2010
2010
Telč / Česká republika
diplom v kategorii I – výtvarné umění ve všech oblastech a oborech
Karel Čtveráček