Režisér Juraj Herz se po Přezůvkách štěstí (1986) opět inspiroval tajemným světem příběhů severského pohádkáře Hanse Christiana Andersena a natočil stejnojmenný film podle jeho pohádky Císařovy nové šaty. Vyprávění je však posunuto z roviny obecné morality na úroveň drobných, realisticky ztvárněných příběhů ze života lidí, žijících v podivném císařství. V něm vládne egocentrický panovník, jenž si komplex vůči zemřelému otci léčí tím, že klade důraz na módu – jedinou oblast, jíž jeho předchůdce nepřikládal velký význam. Ve skutečnosti ovšem zemi ovládá císařova chamtivá sestřenice, která ve funkci ministryně financí bezohledně vykořisťuje poddané. Systém daní v podobě denních a nočních známek, jež si obyvatelé císařství musí povinně kupovat, přivádí na scénu malé zloděje známek, k nimž patří i hlavní hrdina, malý Tobiáš. Stejně jako jiné osiřelé děti, i on z nutnosti narušuje vyděračský systém. Za trest musí do služby ke dvoru. Spolu s dvorním krejčím Lorenzem se rozhodne dokázat nesmyslnost císařovy záliby v módě přímo na vladaři samotném. Ten tváří tvář pokrytectví dvora a poddaných konečně pozná pravdu a zjedná spravedlivou nápravu... – Scenárista Berntd Fiedler přepsal jednoduchý základní příběh o lidské marnivosti a přetvářce do zdánlivě komplikovaného děje, jenž zdůrazňuje především propastné rozdíly mezi životem u dvora a živořením v podhradí. Kamera v rukou Rudolfa Blaháčka ztrácí fantaskní stylizaci dřívějších Herzových výrazně obrazově stylizovaných snímků, a soustřeďuje se především na nádheru zámeckých interiérů a na kostýmy (včetně těch „otrhaných“). S pompou pohádkových dekorací je však v rozporu civilnost příběhu; tento nesoulad nepřekonal ani citlivý výběr hereckých představitelů, ani výborné obsazení dětských rolí. V roli malé Jenny debutuje režisérova dcera Annelie Herzová. Pohádka vznikla v německo-české koprodukci a natáčela se na zámku Vranov nad Dyjí. -rapl-
Královští výběrčí daní na tržišti sbírají od poddaných noční známky a prodávají jim nové, denní. Kdo nemá na zaplacení, je odveden na šestiměsíční přeškolení. – Po tržišti chodí biřic a kontroluje, jestli mají všichni předepsané známky na prsou. Tři umouněné děti Tobiáš, Motte a Fussel kradou lidem známky z klop. Malý Tobiáš okrade dvorního krejčího Lorenza, který nakupuje galanterii na novou kolekci císařových šatů. Netrpělivý vládce od návrháře vyžaduje nové nápady. – Tobiáš nabídne kradenou známku také Marii, mladé ženě, která stojí ve frontě s unavenou dcerkou Jenny. Vzápětí se ukáže, že Marie nemá na zaplacení, a je i s dcerkou odvedena do císařského přeškolovacího zařízení. Tobiáš jim chce pomoci, ale je odhalen jako zloděj. Zachrání ho Lorenzo, kterému se zalíbila hezká Marie i chlapcova dobrosrdečnost. – Ani výběrčím se nelíbí, že musejí dát Marii zatknout. Stěžují si na vévodkyni, která je ministryní financí a která daně vymyslela. – Při audienci císař usne. Dvořané začnou servilně napodobovat jeho chrápání. Vévodkyně zatím nařídí přísné stíhání zlodějů známek. – Císařský generál chce zavřít Tobiáše. Lorenzo se chlapce zastane a udělá z něj páže. Výměnou za zvýšený příděl jídla pro Marii a pro Jenny slíbí krejčí generálovi informace o dalších zlodějích známek. – Malým služkám se nové páže líbí, ale chlapec si jich nevšímá. – Císař fňuká nad svou osamělostí. Sestřenice vévodkyně mu řekne, že je na dně a že je třeba zavést nové daně. Ministryně vyšle monsieura Plafonda, aby zjistil, zda dvorní krejčí začal šetřit. – Lorenzo se trápí s novou kolekcí šatů pro císaře. Tobiáš mu připomene jeho vlastní slova: „To by bylo, kdyby císař nosil staré šaty!“ a inspiruje ho tak k vytvoření „hadrové módy“. – Chlapec hledá Jenny v tkalcovské dílně. Vyslechne rozhovor dílovedoucího s mistrem: Jennyina matka je nemocná, protože všechno jídlo dává dítěti. – Dvořané jsou novou módou pobouřeni. Císař je však spokojen, stejně jako jeho hamižná sestřenka. Lorenzo je vyznamenán a jeho pomocník Tobiáš je jmenován vrchním pážetem. Vládce pak poručí, aby všichni dvořané nosili obleky bez pravého rukávu, protože ten jeho se utrhl při zkoušce. – Lorenzo zlepšuje tkalcovský stav pro ženy v dílně. Vypráví Tobiášovi o tom, že všichni lidé se narodili nazí a že člověk je důležitější, než kabát. Nakonec se nazve Tobiášovým tátou. Chlapce to překvapí, ale i potěší. – Generál cvičí na nádvoří místo vojáků ovce. Lorenzo mu vysvětluje obsah nového císařského nařízení o rukávech, kterému se však sám nechce pro jeho očividnou nesmyslnost podřídit. Voják krejčímu vyhrožuje Tobiášovým zatčením a zhoršením Mariiny situace. Lorenzo váhá, ale Tobiáš mu připomene, že člověk by neměl být prodejný. Krejčí i páže jsou poté vypovězeni ze země. – Tobiáš se chce vrátit kvůli Marii a Jenny. Lorenzo mu dá za pravdu; vezmou si šaty polních strašáků a vrátí se do podzámčí. – Při rybolovu chlapec vyzvídá, proč není krejčí ženatý a zda miluje Marii. Nechápe, proč nikdo neřekne císaři, že je hlupák, a rozhodne se, že to udělá sám. – Lorenzo vymyslí lest. Ke dvoru se oba dostanou v přestrojení za cizince, jako orientální znalec se zahalenou dcerou. Přislíbí císaři utkat vzácnou látku: kdo je hloupý, ten ji neuvidí, a tak se pozná, zda se hodí pro svůj úřad. Císař se tak konečně může dozvědět pravdu o svých poddaných. – Třicet dní tkají hosté neviditelnou látku. Plafond ani generál, kteří jsou vysláni na výzvědy, nepřiznají, že nic neviděli. Celý dvůr při předvádění chválí krásný vzor a neobvyklé barvy. – Z Marie se po „přeškolení“ stala uklízečka. Na zámku se potká s Lorenzem, který jí odhalí svůj plán. – Všichni netrpělivě očekávají předvedení nové kolekce. Císař také nic nevidí, ale protože si není jist, přenechá rozhodnutí lidu, který je podle jeho mínění zdravý. – Veřejná přehlídka začíná. Císař si ve stanu oblékne „nové“ šaty. Tobiášovi spadne z hlavy paruka a vladař ho pozná. Pochopí, jak byl samolibý, a chce se s tím čestně vyrovnat. Předstoupí před lid bez paruky a ve spodním prádle. Lidé jsou zmateni, ale netroufají si projevit se. Až malá Jenny se začne smát, že císař nemá žádné šaty. Lid panovníkovu snahu o nápravu ocení; vévodkyně pochopí, že prohrála. – Pážata vracejí peníze za známky. Lorenzo a Marie slaví svatbu, svatebčany jsou jejich děti a bývalí malí zloději známek Motte a Fussel. -rapl-
císař
vévodkyně
Plafond
Lorenzo
major
Tobiáš
Fussel
Motte
páže
ceremoniář
tlustý policista
hubený policista
soudce
Zeman
baron
kardinál
velvyslanec
kurýr
úředník
úředník
žena na trhu
dozorce-hlídač
dozorce-hlídač
švadlenka
švadlenka
švadlenka
švadlenka
švadlenka
švadlenka
švadlenka
páže
páže
páže
páže
páže
páže
páže
hraběnka
žena u soudu
uklízečka
baron Z provázku
hrabě
kluk z manufaktury
dívka z manufaktury
kluk z manufaktury
krejčí
Marie
Jenny
Hans Christian Andersen (Císařovy nové šaty /Kejserens nye klæder/ – pohádka)
Bernd Fiedler
Tomáš Moravec
Anita Hroššová
Gisela Hallerová /ž/
Jaroslav Novák, Hans-Walter Kramski, Martin Schalow
Sabine Tettenborn /ž/, Miro Voštiar, Marius Schwarz
Kamil Spáčil, Miro Voštiar
Petr Vaněčka
Jiří Ptáček
Filmové hudební studio Smečky
Císařovy nové šaty
Císařovy nové šaty
The Emperor's New Clothes
Des Kaisers neue Kleider
film
hranýnedistribuční
pohádka
Česká republika, Spolková republika Německo
1994
1993
nedistribuční premiéra 23. 2. 1994 /přístupný/ (videodistribuce na videokazetách)
Úspěšný hraný dětský film na motivy pohádky Hanse Christiana Andersena.
Omnia Film München, Mirofilm Praha, Taurus Film Mnichov, Emurfilm, a. s., ZDF (spolupráce), Reteitalia (spolupráce), TVE (spolupráce)
Taurus Film Mnichov, Mirofilm Praha, Centrum českého videa
dlouhometrážní
90 min
video
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká, německá
česky
bez titulků
české