Slovensko-český koprodukční snímek Vášnivý polibek je režijním debutem Mira Šindelky. Jeho spoluscenáristou byl zkušený Ondrej Šulaj, a právě poetika jeho vidění ovlivnila výslednou podobu snímku. Ten je však stejně tak autorskou výpovědí režiséra, po formální stránce napodobující módní postmoderní optiku. „Banální“ téma hrdinky, prožívající životní krizi, je povýšeno do obecnější úvahy o vnitřním smyslu lidského konání. – Hana objeví, že její manžel, atraktivní stárnoucí Igor, ji podvádí. Z jejich vztahu už dávno vyprchala důvěrnost a něha; o mentálně postiženého synka se starají prarodiče. V několika trýznivých hodinách se mladá žena musí rozhodnout, zda setrvá v povrchním, hmotně výhodném vztahu, či zda zvolí méně zajištěnou, ale vlastní a nezávislou cestu. Při svém bloudění se střetává s rozličnými lidmi a prochází různými prostředími, jež ovlivňují její rozhodování a jež skládají pestrý a podivný obraz moderního světa. V dávné tragédii manželství starce Schneidera nalézá Hana paralelu se svou životní situací. Temperamentní kamarádka Blanka prožívá prudké citové vzplanutí k taxikáři Lajkovi, který se touží vyvázat z dávných vztahů s místní mafií. Jasnozřivý vagabund Viktor zase sleduje tajemné vnitřní souvislosti mezi rozličnými osobami a časy... Hana se bezprostředně dotkne minulosti ve Schneiderově starém domě, v noci zabloudí do luxusního baru, kde je konfrontována se současným zločinem a s odcizeným sexem. V Blance a Lajkovi vidí příklad dvojice, jež chce navzdory špatné minulosti začít žít docela jinak. Hana však ví, že pro ni je jediným řešením přehodnocení dosavadního života. Tajemné a nedořečené okamžiky, události z minulosti i syrová skutečnost hrdinku nakonec dovedou k rozhodnutí manžela opustit... – Záměrně rozmlžený tón vyprávění i prostředí slovenského města, v němž „uvízla“ dvojice českých manželů, dodává příběhu kosmopolitní ráz, jenž však působí místy násilně. Stylizace bizarních postav a prostředí je zatížena příliš širokým spektrem vlivů (od poetické linie autorské kinematografie 60. let přes Tarkovského až k Lynchovi, k němuž jednoznačně odkazuje scéna v nočním podniku). Vážně míněné metaforické scény jsou buď příliš nejasné, nebo příliš banální, a místy působí až nechtěně směšně. Šindelkův snímek nepostrádá zajímavost, znovu však potvrzuje, že postmoderní postupy, použité bez vnitřního formálního i myšlenkového řádu, nejsou pro evropský film východiskem. Atraktivitu snímku má zvýšit herecká účast dvojice českých hereckých hvězd: vedle Ivany Chýlkové a Jiřího Bartošky však zaujme i vynikající Jozef Kroner. -ap-
Slovensko. Češka Hana je mladá, přitažlivá žena. Její starší manžel, atraktivní byznysmen Igor, pracuje pro dobře situovanou firmu. O jejich mentálně postiženého synka Dušana se starají prarodiče, žijící na vesnici. – Po probuzení ze zlého snu si Hana uvědomí, že manžel přišel domů až v noci. Na límci jeho košile najde stopu po cizí rtěnce. Telefonuje mu do práce. – Manželé se sejdou v kavárničce Bristol. Hanu znervózní vyzývavá servírka, možná manželova milenka. Igor jí řekne, že se kvůli jeho práci budou muset odstěhovat do Bratislavy. Pro Hanu by to znamenalo vzdálit se od Dušana, jehož proti manželově vůli občas navštěvuje. Pohádají se; Hana provokativně odejde se starým mužem, který ji osloví, jako by ji dobře znal. – Stařec, který se jmenuje Schneider, ji pozve k sobě na čaj. Cestou v dešti Haně vypráví, že ho na ni upozornil jakýsi Viktor a že ji už dlouho pozoruje. – Ve starodávně zařízeném starcově bytě ve zchátralém činžáku jako by se zastavil čas. Schneider ukáže Haně obraz své ženy Ester, která zahynula za války při útěku před Němci. Tříletý synek Schneiderových, který tehdy zůstal na Slovensku, beze stopy zmizel. Způsob Esteřiny smrti (utopení v autě) Haně připomene její ranní sen. Stařec návštěvnici chvílemi považuje za Ester, jíž je velmi podobná; mladá žena na hru přistoupí. Dokonce se převleče do Esteřiných šatů. – Podivný hostitel a jeho tajemný byt však náhle Hanu vyděsí a ona uteče. Na chodbě se střetne s Viktorem, vagabundem s paranormálními schopnostmi. Teprve na ulici si uvědomí, že uvnitř nechala všechny své věci. – Večer Hana zahlédne v kavárničce svou kamarádku Blanku. Jdou spolu do činžáku pro Haniny věci, ale dům je temný a zamčený. Přítelkyně přesvědčí opodál parkujícího taxikáře Lajka, aby je vzal k hotelu Grand, kde na Blanku čeká její současný přítel Vojta. Kvůli němu si žena dala udělat plastiku nosu. Kamarádky zpovzdáli sledují, jak se čekající muž dá sbalit od transvestity. Rozhořčená Blanka se s ním okamžitě rozejde. Lajko, který pasažérky zprvu považoval za prostitutky, odveze ženy do luxusního nočního podniku za městem, postaveného v místě bývalého zlatého dolu. Zatímco taxikář a přítelkyně mají oči jen pro sebe, Hanu atmosféra neřesti a zločinu sklíčí. V bizarně zařízených podzemních chodbách potká manžela, který si dává dělat erotickou masáž. – Mafián Mário, který Hanu v baru obtěžoval, trojici na zpáteční cestě zastaví. Má nevyřízené účty s Lajkem, který už nechce „jet“ v kšeftech s pornokazetami. Mafiánovy „gorily“ taxikáře zbijí. – Hana se vyspí v Lajkově bytě. Blanka se jí svěří, že je konečně skutečně zamilovaná; na rozdíl od jejích předchozích známostí je Lajko dobrý člověk. Popere se s mladíkovou dosavadní přítelkyní, která přijde do bytu. – Hana se od Viktora dozví, že starý Schneider včera skočil z okna. Její věci však prý policie nenašla. V podkroví, kde Viktor přespává, vyděsí vagabund návštěvnici svou magickou silou. Jeho snaha zjistit, co se stalo se synkem Schneiderových, je marná. – V kavárně se Hana setká s manželem. Igor ji znovu přemlouvá k odjezdu. Žena si od něj půjčí auto a jede za synem na venkov. Dušan má z její návštěvy velkou radost. Babička mladé ženě radí, aby si rozmyslela, jestli se chce o dítě opravdu starat. – Hana se vrátí do Lajkova bytu. Zatímco Blanka s přítelem odejdou, dovnitř vtrhne Mário; před očima ukryté Hany se pomiluje s taxikářovou dosavadní přítelkyní, zničí zařízení a podpálí nábytek. – Blanka po návratu kamarádku poprosí, aby z bytu odnesla revolver, který chce rozzlobený Lajko použít proti mafiánovi. Schová ho do hamburgeru. – Hana se vrátí do Schneiderova bytu. Na zdi chybí Esteřin obraz. Viktor jí dá její věci. Hladově se zakousne do „nabitého“ hamburgeru; vyjde výstřel, ale muž zachytí kulku mezi zuby. Návštěvnici to rozesměje. – Hana se probudí v posteli vedle Igora. Manžel jí vyzná lásku, ale ona mu řekne, že ho podvedla. Igor tvrdí, že mu to nevadí, a prosí ji o odpuštění. Na ulici před zavřeným kinem ji vášnivě políbí. Hana však stejně odejde. – U vesnické chalupy pod rozkvetlými stromy si matka hraje se šťastným Dušanem... -ap-
Hana
Igor
Blanka
Schneider
Viktor
Lajko
Mário
babička
dědeček
Soňa Koželová, Miro Šindelka
František Lipták
Anita Hroššová
Rudolf Bierman
Petr Veverka
Michal Kaščák
Vášnivý polibek
Vášnivý polibek
A Passionate Kiss
Vášnivý bozk
Vášnivý bozk
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Slovensko, Česká republika
1994
1994
distribuční premiéra 3. 2. 1995 /doporučená přístupnost od 15 let/
slavnostní premiéra 9. 2. 1995 (kino Lucerna, Praha)
Film, ve kterém z tajemné minulosti vyplývají na povrch vášně současnosti.
Charlie's Bratislava, STV Bratislava, ČNTS – TV NOVA, Ateliéry Zlín, IN FILM Praha, EFA Praha
dlouhometrážní
110 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
slovenská
česky, slovensky
bez titulků
slovenské