Po zatím nejdražším českém filmovém projektu Akumulátor 1 se režisér Jan Svěrák a kameraman F.A. Brabec rozhodli natočit velmi levný a jednoduchý film. Příležitost dostali v okamžiku, když museli odsunout natáčení dalšího plánovaného snímku; na počátku léta tak vznikl scénář, na němž se Svěrák podílel s přítelem a bývalým kolegou z FAMU Martinem Dostálem. Do pouze „milionového“ road movie po česku Jízda investovali jen jeho autoři a producenti (majitelé firmy Luxor: J. Svěrák, kameraman F.A. Brabec, producenti Přemysl Pražský a Bohdan Kysil). Na rozdíl od předchozích, po realizační i myšlenkové stránce značně komplikovaných Svěrákových filmů byla Jízda podřízena požadavkům rychlosti práce a nízkých nákladů. Devítičlenný štáb natáčel tři týdny v jihočeských exteriérech, v „polních“ podmínkách a na zlevněný prošlý filmový materiál. Pro jednoduchý příběh o tom, jak „dva chlapci potkali dívku“, potřeboval režisér jen tři herce a jeden starý kabriolet. V českém dialogu s typickým americkým příběhovým schematem (mj. Bezstarostná jízda, Thelma a Louise) se ovšem dvojice mladých mužů, Franta a Radek, nevydává na cestu k mexickým hranicím a s policií v patách; protože však nemají technický průkaz na auto a protože takové cestování jim vyhovuje, vyhýbají se frekventovaným silnicím. Kamarádské potulování po jihočeských silničkách nabyde nových rozměrů ve chvíli, kdy dvojice naloží do vozu hezkou a zvláštní dívku Aňu. Jízda se místy mění v honičku s dívčiným žárlivým ctitelem v černém opelu; uvnitř kabrioletu zase přítomnost nevinně provokativní spolucestující vytváří napětí, jemuž podléhá především impulzivní Radek. Dívka zaplétá své společníky vlastně do ničivé hry, jejíž konec nemůže být (v souladu s pravidly žánru) jiný než tragický. - Podle režisérových slov stačil zlehka nahozený scénář na necelou hodinu; zbytek byl improvizován během natáčení. Film je proto více sledem volně řazených epizod než dramaticky promyšleným tvarem. Jednoduše vypadající „náhodné“ vyprávění však drží pohromadě díky naléhavé kráse obrazů F.A. Brabce a díky režisérovu osvědčenému vypravěčskému citu. Svěrák prostřednictvím jemně symbolických náznaků (krabička sirek, mravenci) buduje svou další úvahu o proporcích lidského konání. Bez „tradičního“ scenáristického přispění režisérova otce Zdeňka má film drsnější a výrazněji generační charakter. – Vedle Jakuba Špalka a Anny Geislerové ve filmu herecky debutuje zpěvák ostravské skupiny Buty Radek Pastrňák, který je rovněž autorem hudby a písní k filmu. -ap-
Přátelé Radek a Franta si v autobazarech na okraji Prahy vybírají vozidlo. Jejich nároky jsou poněkud vyhraněné: mají jenom osm tisíc a chtějí vyrazit na cestu hned druhý den. Nakonec jim jeden prodavač prodá starou zelenou mazdu, která má jednu malou vadu: je bez „papírů“. Dostanou aspoň francouzskou poznávací značku. – V garáži si mladíci dají uříznout střechu a rázem mají vysněný kabriolet. – Radek a Franta vyrazí z Prahy na jih. Kvůli policistům se drží okresních silniček. Jízda rozpálenou letní krajinou se jim líbí; nevadí jim ani bloudění. Když se musejí rozhodnout, kudy dál, obvykle to dělá řidič Franta. – Radek příteli pro rozptýlení předčítá z novin. Zprávy z letní Prahy působí neskutečně vzdáleně. V jednom článku se píše, že rejsek je velký asi jako polovina kreditní karty; kamarádi si vzpomenou, že dřív byla jako měřítko uváděna obyčejná krabička sirek. – Cestou spřádají divoké sny o povolných stopařkách. – Na kraji vesnice se rozhodnou udělat dobrý skutek. Babička s hráběmi se však dá svézt jenom kousek. Zatímco Radek přemýšlí, že za tu dobu mohli ujet dalších deset kilometrů, Franta zpozoruje u cesty osamělou holku a zastaví. Radek ji ani moc nemusí přemlouvat, aby nastoupila. Dívka skoro nemluví, možná je v šoku. Sebere u silnice svoje spodní kalhotky. – Vzápětí kabriolet zastaví frajer v černém opelu Vectra; vyptává se na holku, ale ta leží skrčená na sedadle, takže ji kamarádi mohou klidně zapřít. – Protože spolucestující má žízeň, koupí jí kamarádi v nejbližší hospodě fernet a tonic. Dívce Aně nezávaznost jejich podniku zřejmě vyhovuje. Ani ona nechce upřesňovat, kdo je a kam má vlastně namířeno. Ale zajímá ji, jestli mají dost peněz. – Protože má dívka chuť na zmrzlinu, vydává se Franta u benzinové pumpy za kontrolora lednic firmy Algida a získá od ustrašeného pumpaře krabici nanuků. Radek zajímavou cestující otevřeně balí. – Černý opel je kabrioletu zase v patách. Osádka bombarduje pronásledovatele zmrzlinou, a pak s vozem sjede na rozbitou lesní cestu. Aňa svého žárlivého přítele skoro lituje. Pak se rozpláče, protože se jí od zmrzliny upatlaly šaty. Přátelé jí slíbí, že si je může vyprat v nejbližším rybníku. Franta tu odplave na protější břeh, aby umožnil nahému kamarádovi holku nerušeně sbalit. Ta se sice chová provokativně, ale milovat se s Radkem zatím nechce. Poví mu, že kalhotky musela zahodit, protože je dostala od někoho jiného, než od svého žárlivého přítele, Honzíka. – S kopce jezdí kamarádi zásadně „zadarmo“. Aňu zaujme, že vyndat klíčky znamená zamknout volant. Rozhodnou se to vyzkoušet. Rozjetý kabriolet v zatáčce sjede ze silnice do pole. Nikomu se nic vážného nestane; náprava auta je však zlomená. – Na balících slámy trojice medituje o „bublinkách“ (krvinkách) v oku. U mraveniště v lese z legrace komentuje mravenčí hemžení; pro holku je to však nakonec jenom příležitost k dráždění Radka. – Dívka si stopne auto; kamarádi si myslí, že je opustila. Ale ona se za chvíli vrátí s ochotným traktoristou: ten auto odtáhne do dílny, kde nápravu svaří. Trojice se zatím na louce baví kutálením v traktorové duši. – Při další cestě je pro všechny tři hrozivý temelínský „monument“ příležitostí k několika nezávazně obdivným poznámkám. – Holka vyzvídá, co by kamarádi dělali, kdyby měli před sebou jen rok života. Radek prozradí, že kamarád už má rodinu a děti; tedy po něm něco zůstane. – Stopařka chce přespat v hotelu; Franta je ochoten strávit noc s ohledem na kamarádovy zájmy v autě. Ale Aňa se ztratí a oni se uloží ke spánku sami. Franta přítelovu romanci s nadhledem komentuje. – Ráno je probudí holka se „snídaní“: v noci nakradla v zahradách zeleninu. Povídá o tom, jak jednou svého vzrušeného přítele přivázala k posteli a nechala ho na pospas jejich zlému psovi. – V jednom městečku trojice zastaví před spořitelnou. Radek jde vybrat peníze z Frantovy vkladní knížky, ale spolucestující si má myslet, že provádí loupež. Když kolem jede policejní vůz, dívka začne Frantu líbat. Zvídavému „domorodci“ mladík řekne, že jedou do pekla; ochotní kolemjdoucí se pak dohadují, kudy tam Pražáci mají jet. – „Útěk zlodějů“ shodí holka tím, že se jí chce čurat. Potom chce zkusit řídit; umí však jenom točit volantem, pedály musí mačkat Franta a Radek řadí. Minou se jen o vlásek s rozjetou lokálkou. – V jedné vesnici na hasičské slavnosti zahlédnou kamarádi Honzíka. Raději se dají na rychlý ústup. – Aňa vypráví, že s přítelem chodí čtyři roky, ale dohromady nejmíň dva z toho byli rozhádaní. – Holka se má k Frantovi, aby Radka naštvala. – V klášteře Zlatá koruna podává Radek vlastní výklad. Ve zdech, prosáklých svatostí a odříkáním, ho chce dívka svést. Ale on nemá odvahu. – Za deštivého počasí si trojice vybere jednu z chalup u cesty. Vloupou se dovnitř. Aňa ovšem netuší, že to je chalupa Radkových rodičů. Trojice si udělá mejdan při svíčkách; vypije myslivce, pouští si staré hity a listuje si ve starých novinách. Pro dívku je začátek války v Perském zálivu jenom datem, před nímž přišla s Honzíkem o panenství. Nechají zvonit telefon. Házejí si kostkou, kdo pojede do hospody pro jídlo a alkohol. Ale Radek neumí řídit, takže nakonec stejně musí jet Franta. – Aňa tvrdí žárlivému Radkovi, že se s jeho kamarádem vyspala v hotelu. Pak tajně telefonuje domů a nechá Honzíkovi vzkaz, kde se s ním sejde. – Radek najde ve stodole provaz; benzinový kanystr naplní vodou. Přiváže vzpouzející se holku k posteli a předstírá, že se s ní chce pomilovat a potom všechno zapálit. Vyruší je vracející se Franta. Radek není schopen náhle vzrušené Aně vyhovět; ale zdá se, že ona je tentokrát opravdu zamilovaná. – Trojice nakupuje ve venkovské samoobsluze. Před obchodem zastaví Honzíkův vůz a holka do něj beze slova nastoupí. – Radek tomu nemůže uvěřit. Jízlivého Frantu jenom zajímá, zda si schůzku domluvila před tím, než se s kamarádem vyspala, nebo až potom. Radek přizná, že se s ní nakonec vůbec nemiloval. – Dvojice pokračuje v cestě. Blíží se k hranicím a musí se rozhodnout, jestli zamíří na východ, nebo na západ. – S kopce jedou zase "zadarmo". V zatáčce zahlédnou policisty, ale ti o ně nemají zájem. Starají se o těžce nabouraného černého opela. Odnášejí dvě zakrytá mrtvá těla: řidiče a jeho spolujezdkyni. Z útlé dívčí ruky vypadnou na zem klíčky od zapalování. – Kamarádi jedou dál; zdrcený Radek si zabalí hlavu do svého trička, které měla Aňa na sobě. Franta zahodí prázdnou krabičku od sirek. -ap-
Jízda
Jízda
The Ride
film
hranýdistribuční
road movie
Česká republika
1994
1994
předpremiéra 10. 10. 1994 (kino 64 U Hradeb, Praha)
premiéra 13. 10. 1994 /doporučená přístupnost od 15 let/
obnovená premiéra 13. 5. 2004 /doporučená přístupnost od 15 let/
Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách. (1994) / Kultovní česká road movie Jana Svěráka. (2004)
ASTRA FILM (původní 1994), CinemArt (obnovená 2004)
dlouhometrážní
90 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká
česky
bez titulků
české
Akce: Cena diváků časopisu Cinema
1995
Praha / Česká republika
2. místo
Akce: 2. Český lev za rok 1994
1995
Praha / Česká republika
Nejlepší hudba
Radek Pastrňák
a skupina Buty
Festival: 30. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1995
Karlovy Vary / Česká republika
Cena diváků
Akce: 2. Český lev za rok 1994
1995
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
F. A. Brabec
Festival: 30. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1995
Karlovy Vary / Česká republika
Velká cena Křišťálový glóbus
Festival: Evropský salon milovníků mladého filmu
1995
Postupim / Spolková republika Německo
Hlavní cena za hraný film
ex aequo s filmem Ticho paláců (Samt al quosor, r. Moufida Tlatli, Francie /Tunisko)
Akce: Ceny Nadace Český literární fond
1994
Praha / Česká republika
Cena sekce film a televize za kameru
F. A. Brabec
udělena 22. 12. 1994 v hodnotě 20 000 korun za filmy Akumulátor 1 a Jízda