Po oceňované filmové verzi Váchalova Krvavého románu (1993) si kameraman Jaroslav Brabec pro svůj druhý režijní projekt zvolil vlastní látku. V psychologickém dramatu s prvky thrilleru Holčičky na život a na smrt líčí osudové setkání dvou žen, spjatých tragickou událostí z dětství. – K atraktivní a úspěšné Monice se po letech přihlásí nenápadná a vstřícná žena. Je to její kamarádka z dětství Táňa. Jako holčičky byly kdysi svědky toho, jak jejich další přítelkyně Eva spadla se střechy vysokého činžáku. Všudypřítomná Táňa pozvolna začne ovládat nejen Moniku, ale především její rodinu. Vlichotí se její dceři Lucii a stane se milenkou Moničina manžela Petra. Postupně se proměňuje v elegantní ženu. Až na samém konci odhalí Monika její tajemství. Je to ve skutečnosti duševně nemocná Eva, která tehdy pád přežila a která se chce pomstít... – Scenárista, kameraman a režisér v jedné osobě natočil snímek tak trochu v duchu poetiky Věry Chytilové (s níž ostatně dříve spolupracoval). V prudkém tempu se střídají metaforické obrazy, filmový záznam se prolíná s videozáznamy a důležitou roli hrají kratičké flashbacky. Děj se odehrává v prostředí finančně saturovaných vrstev (byt a chalupa hlavní hrdinky, reklamní agentura, výstava skla apod.). Ve výsledné podobě však zanikají některé motivy či detaily, jež by měly „doplňovat“ průběh událostí a ozřejmovat jednání protagonistů. – Velkou příležitost ve filmu dostaly herečky Veronika Freimanová a Ljuba Krbová. -tbk-
Elegantní, asi pětatřicetiletá Monika usne v parku pod petřínskou rozhlednou, kde je s dcerkou Lucií. Když se probere, objeví se u ní její vrstevnice a tvrdí, že se znají z dětství. Monika v ní pozná dávnou kamarádku Táňu. Lucka si na kolečkových bruslích odře koleno. Táňa vypadá vedle Moniky jako „šedivá myš“; je v parku se svým synem. – Podruhé se obě ženy setkají u supermarketu. Táňa pomůže Monice s nákupem. V autě se pak spolu baví. Monika pracuje s velkým úspěchem v reklamní agentuře. Byla dokonce i v televizi. Stěžuje si na manžela Petra, který je sklářským výtvarníkem a který nemá na rodinu příliš čas. Táňa chápavě přitakává a nezištně nabízí přítelkyni svou pomoc. Ona sama se pokouší psát. Ženy se zmíní o třetí kamarádce z dětství, Evě, která už dávno umřela. – Petr pozdě večer dorazí domů a přiměje Moniku k milování. Jsou šťastní. – Moniku v noci probudí nepříjemná vzpomínka. Když byly ještě děti, honila ji Eva na střeše starého domu. Monika jí nechtěla dát její deník. Dívky byly oblečené „za princezny“ a měly „dospělácké“ lodičky. Evin velký střevíček uvízl v okapu a dívka se zřítila dolů. Táňa tehdy prohlásila, že teď bude Moničinou nejlepší kamarádkou ona. Monika se brzy po tragické události odstěhovala s rodiči jinam. – Druhý den zahlédne Monika cestou do práce Táňu a málem přejede těhotnou ženu. Dorazí na důležité jednání pozdě, ale úspěšně zapůsobí svým šarmem na postaršího elegantního klienta. – Vzápětí Monice telefonuje její matka: Lucka nebyla před školou. Vyděšená žena spěchá domů. Dcera už je v bytě s babičkou; prý ji vyzvedla Táňa, která tu nechala pro přítelkyni i rudou růži. – Při dalším setkání dá Táňa Lucce k narozeninám hračku pípajícího ptáčka. – Monika natáčí na vernisáži videokamerou Petra a jeho přátele. Ochotná Táňa se nabídne, že videokameru převezme, aby se Monika mohla věnovat společnosti. Přítelkyně pak pozoruje Petra, který se vytratil stranou s atraktivní blondýnkou a narychlo se s ní miluje. – Moniku od oběda vyruší její sekretářka. V kanceláři na ni čeká Táňa. Zaskočená žena je hned odvolána k šéfovi. Řekne kamarádce, že si musejí pár věcí vyjasnit. – Obě ženy si udělají ohníček v přírodě kousek od města. Zatímco si jejich děti hrají, mluví spolu o minulosti. Táňa říká Monice, že si kvůli Evě nemá co vyčítat. Ona sama prodělala těžkou nemoc, ale už je v pořádku. Má za manžela vědce, který je prý také pořád pryč, stejně jako Petr. Chvíli sblížení přeruší prudký déšť. – Petr přijde domů a splete si Táňu s Monikou. Obě ženy totiž náhle vypadají podobně. Přišly se osušit po dešti. Petr jim připije na osudové shledání. – Monika učí Táňu řídit. Rozhodla se vzít si ji „do parády“. Nabídne jí svého zubaře; přítelkyně má totiž špatné zuby. – Kamarádky jsou spolu ve fitnessu. Po cvičení se Táňa ve sprše k Monice přitiskne. Ta podléhá okamžiku, ale včas se zarazí. Je jí to nepříjemné, zvláště před majitelkou podniku. Táňa se cítí dotčena: není přece lesbická. – Petr je s Luckou v parku. Setká se tu s Táňou, která se pozvolna proměňuje. – Monika doma vaří. Je předrážděná. Pohádá se s Petrem, který uraženě odejde a vrátí se domů opilý. – Klient učí za městem Moniku střílet z revolveru. – Táňa se vydá za Petrem do sklářské hutě a pozoruje ho při práci. – Monika večer spěchá na schůzku s klientem. Ochotná Táňa přijede hlídat Lucii. Uloží dívenku do postele, a pak si zkouší kamarádčino spodní prádlo a pouští si její rodinné videokazety. – Klient se ve své vile netají zájmem o atraktivní návštěvnici. Monika mu však po krátkém váhání řekne, že je těhotná. Vrátí se do vzorně uklizeného bytu. – Táňa si koupí voňavku, jakou používá její přítelkyně. Dá si večer v parku schůzku s Petrem. Narychlo se tu s ním pomiluje. – Monika se baví doma s manželem. Vypráví mu o traumatu z dětství, jenž se jí po setkání s Táňou náhle vrátil. Miluje se s ním, a přitom mu řekne o těhotenství. Petr je šťastný. – Táňa zastaví muže před supermarketem. Když jí Petr řekne, že s ní už nechce nic mít, začne vulgárně mluvit o Monice a hystericky se na něj vrhne. Muž má co dělat, aby ji uklidnil. – Monika se cítí špatně. Jednou najde v poště fotku, na níž je s klientem (vyfotografovala je Táňa), a spálí je v umyvadle. – Rodina je na chalupě. Zatímco Monika s bříškem ve sněhu běhá, objeví se tu atraktivní Táňa. Monika se s ní potká později v koupelně a zahlédne v její taštičce prezervativy. Táňa odjede s Petrem nakupovat. Monika běží za nimi: nevěřícně pozoruje objímající se dvojici z vysoké skály. Vrátí se do chalupy. Lucka jí čte ze starého deníku, který jí prý dala Táňa na kreslení. Píše se tam o tom, jak malou Evu pohlavně obtěžoval Moničin otec. Žena narychlo odjíždí s dcerou do Prahy. – Zatím se mezi skalami chtěla Táňa pomilovat s Petrem. Ten ji však odmítl a ona se na něj v záchvatu vrhla. V následné rvačce, při níž jí vypadl umělý chrup, udeřila muže kamenem. Bezvládný Petr zůstal ležet na zemi. – Monika odveze Lucku k matce. Ta se cítí dotčená, když se jí dcera zeptá na otce. Podle ní to byl ten nejhodnější člověk na světě. – Monika se rozjede k Táninu bytu. Dá si ho otevřít opilým zámečníkem. Pochopí, že jí přítelkyně lhala: žije sama, „syna“ si zřejmě „půjčovala“. – Žena objeví krabici s památkami na dětství. Jsou v ní Evin deník a Evin dlouhý rudý cop. Vzápětí sem volají Lucka s Táňou: jedou prý do domu, kde bydlely kamarádky v dětství. Monika pochopí nebezpečí, hrozící její dceři, a jede tam také. Když vyběhne na střechu, vidí tam samotnou Táňu. To však už pochopila, že její přítelkyně není Táňa, nýbrž Eva, která tehdy pád přežila a po mnoha utrpeních se vyléčila. Zážitek ji však proměnil v psychopatku. Eva má v ruce nůžky, jimiž zvolna přeřezává provaz, na němž visí se střechy spoutaná Lucie. Zoufalá matka prosí šílenou ženu, aby se nad ní slitovala. Eva je ochotná Lucii vytáhnout jen tehdy, když Monika skočí dolů. Nebere vůbec na zřetel, že je žena těhotná. Jako v tranzu se Monika chystá splnit příkaz. V poslední chvíli řekne, že se bojí. Eva se k ní otočí, přitom zakolísá a sama se zřítí z okraje střechy. Monika vytáhne dcerku na střechu a rozváže ji... -tbk-
Monika
Táňa
Mluví Pavel Soukup
Petr
Lucie
matka
klient
šéf agentury
majitelka fitness centra
televizní moderátorka
matčin milenec
zámečník
dětská role
dětská role
dětská role
dětská role
dětská role
dětská role
dětská role
dětská role
Jaroslav Brabec, Olga Hanzlíková (spolupráce na scénáři), Kryštof Hanzlík (spolupráce na scénáři), Zdena Šišová (spolupráce na scénáři)
Woloďa Hruška, Pavel Lindner
Bořek Šípek (skleněné artefakty)
Ota Černý
Táňa Kovaříková
Miloš Schmiedberger (fotograf)
Michal Pavlíček, Big Heads, orchestr Studia Smečky
Alice Springs, Martina Holomčíková
Holčičky na život a na smrt
Holčičky na život a na smrt
Girls for Life and in Death
Holčičky
film
hranýdistribuční
psychologický, thriller
Česká republika
1996
1996
konec distribučního monopolu 6. 3. 1997
premiéra 7. 3. 1996 /doporučená přístupnost od 15 let/ (kino Lucerna, Praha)
Příběh mladé ženy, které nic neschází ke štěstí. Má hezké manželství, zdravé dítě a úspěch v práci. Ale jen do chvíle, kdy do jejího života vstoupí přítelkyně z dětství, odhodlaná její pohodu za každou cenu zničit.
Krátký Film Praha a. s., Produkční skupina 551 – Studio 1 – Věra Laštuvková (Krátký Film Praha a. s.), Televize Prima, a. s.
dlouhometrážní
93 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká
česky
bez titulků
české