Umělecký filmový esej o předním evropském architektovi Josipu Plečnikovi (23. 1. 1872 – 7. 1. 1957) Drahý mistře s podtitulem Josip Plečnik architekt Pražského hradu natočil výrazný tandem současného českého dokumentu, režisér Pavel Koutecký a jeho „dvorní“ kameraman Stano Slušný jako součást velkolepé výstavy Josip Plečnik – Architektura pro novou demokracii (24. 5. – 29. 9. 1996). Snímek konfrontuje mistrovu tvorbu v Praze, v rodném Slovinsku a ve Vídni, kde Plečnik studoval a kde po absolvování realizoval dům a kostel. Koutecký unikátním způsobem přibližuje proslulé Plečnikovy úpravy na Pražském hradě, které na přání rodiny prezidenta Tomáše G. Masaryka měly toto místo, spjaté s tisíciletou minulostí národa, proměnit v sídlo hlavy rodícího se nového demokratického státu. Hodinový dokument není pouze statickým nasnímáním skvostů architektury; tvůrci v řadě záběrů Pražského hradu využili „zrychleného pohybu“, který podtrhuje kontrast pomíjivosti a trvanlivosti. Natáčeli z nezvyklých úhlů, v různém světle i v proměnách ročních období. Přibližují kouzlo historických zahrad, pavilónků, schodišť, kašen (Lány), interiérů, ale i drobných detailů. Plečnikovy realizace jsou konfrontovány s návrhy, s dobovými ohlasy, s proměnami míst, kde stavěl. Snímek doprovázejí úryvky z korespondece T. G. Masaryka a především jeho dcery Alice G. Masarykové, která „bděla“ nad působením Plečnika na Hradě a byla více než obdivovatelkou jeho tvorby a osobnosti. V protikladu k uznání Plečnikova díla zazní v dokumentu některé velmi kritické hlasy českých současníků. Kouteckého filmový opus je svědectvím o významném evropském architektovi, který ve své době dostal mimořádnou příležitost vytvořit monumentální dílo, ale setkal se i s nepochopením, jež ho přivedlo až k rezignaci na post hradního architekta. Řada projektů se tedy nerealizovala. Jeho dílo bylo posléze desítky let opomíjeno (a v komunistické éře částečně zničeno), stejně tak jako jeho vliv na vývoj nejenom české architektury. – Film vznikl za přispění Rady Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, za velkého finančního přispění Správy Pražského hradu a díky sponzorským darům. Před zahájením výstavy v areálu Pražského hradu, kde byl dokument nepřetržitě promítán, byl za účasti prezidenta Václava Havla Správou Pražského hradu doplněn známý monolit na III. nádvoří o zlatý jehlan ve snaze symbolicky pokračovat v unikátním díle. -kk-
Josip Plečnik se narodil v Lublani v rodině truhláře. Vyučil se ve Štýrském Hradci. Pro mimořádný talent ho architekt Otto Wagner přijal na Akademii výtvarných umění ve Vídni. Tam Plečnik po absolvování realizoval Zacherlův palác a zařadil se mezi zakladatele moderní architektury. Od roku 1911 působil jako pedagog na pražské Uměleckoprůmyslové škole. V roce 1920 byl jmenován prezidentem T. G. Masarykem na post architekta Pražského hradu, který se měl stát symbolem a srdcem nového demokratického státu. Náročný úkol plnil Plečnik současně s aktivitami v Lublani, které jej dovedly k řadě podobných řešení (prezidentův byt, Praha – Prelovškův byt, Lublaň). Kromě Pražského hradu upravoval i prezidentovu rezidenci v Lánech, později realizoval kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze. Úpravy hradního areálu probíhaly za neustálého dialogu prezidentovy rodiny s architektem. Nejprve kladně přijímané Plečnikovy zásahy byly posléze podrobovány kritice, která vyvrcholila při vztyčení žulového monolitu na III. nádvoří, jež T. G. Masaryk nakonec objednal jako soukromá osoba. V době Plečnikovy nepřítomnosti (posléze se vracel z Lublaně do Prahy pouze v letních měsících) dohlížel na provádění prací jeho asistent, Otto Rothmayer. V roce 1935, po Masarykově abdikaci, „odešel“ z Pražského hradu i Plečnik. V mistrově duchu zde pokračoval právě jeho žák a spolupracovník Otto Rothmayer... -kk-
Ukázky architektury: Čechy: Pražský hrad 1920–1934 (úprava I., II. a III. nádvoří, Rajská zahrada, Jižní zahrady, Sloupová síň, byt prezidenta T. G. Masaryka...); Lány – zámecká zahrada 1921–1930; Lány – pomník obětí 1. světové války 1926–1928; Praha – kostel Nejsvětějšího Srdce Páně (1928–1932). – Slovinsko–Lublaň: Plečnikův dům 1923–1924; kostel sv. Františka v Šiške 1925–1931; Obchodní a průmyslová komora 1925–1927; Prelovškův dům 1931–1933; Národní a univerzitní knihovna 1936–1941; Budova pojišťovny „Vzajemna“ 1928–1930; hřbitov Žale 1938–1940. – Slovinsko: kostel sv. Michaela na Barju 1937–1938; Begunje – pavilony pro řádové sestry 1939; Bojina – kostel Nanebevzetí Krista 1925–1927; Kranj – schodiště u Růžencového kostela 1954–1955. – Vídeň: Zacherlův dům 1903–1905; kostel sv. Ducha 1910–1913.
Martin Dymák (kamera)
Damjan Prelovšek, Zdeněk Lukeš, Věra Malá, Eva Horneková, Miroslav Řepa
Drahý Mistře
Drahý Mistře
Josip Plečnik architekt Pražského hradu
Dear Maestro
Josip Plečnik architect of Prague Castle
Plečnik / Josip Plečnik – architektura pro novou demokracii
film
dokumentárnídistribuční
umělecký
Česká republika
1996
1996
nedistribuční premiéra 23. 5. 1996 (televizní uvedení ČT 2)
premiéra 3. 8. 1996 /přístupný/ (kino 64 U Hradeb, Praha)
Barevný umělecký dokument.
Krátký Film Praha a. s., Produkční skupina 561 – Studio Tomáš Formáček (Krátký Film Praha a. s.), Správa Pražského hradu (zadavatel)
středometrážní
60 min
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky, komentář
bez titulků
anglické, české